Märkeskläder på dagis

Förut hörde jag ryktas om att barnen på vissa dagis inte fick ha märkeskläder. Stämmer detta, är det så på vissa förskolor, eller är det bara en myt?

Verkar urtrassligt om folk inte kan använda kläder de fått och hur skiljer man ur märkeskläderna? Var drar man gränsen? Gant? Ralph Lauren? Pop? Isbjörn of Sweden? Didriksson? Lindex? (kan bli hur jobbigt som helst att hitta godkänd overall tex utan att få ha märken alls).

De kanske menar blatanta märken i så fall?

Däremot kan jag föreställa mig en regel om att föräldrar inte får klaga över förstörda märkeskläder om de hamnar på dagis. Vi tex har sagt att allt han har på sig får komma hem trasigt och fläckigt och ingen hänsyn ska tas. (men jag tror andra föräldrar har haft andra åsikter.)

Dagis lämnar inte tillbaka speciellt kladdiga barn (eller så är barnet inte så kladdigt av sig, utom att han gnager på overallen). En fläck här eller där som går att tvätta bort bara, om det serverats soppa får vi tillbaka kläderna i en påse :D men det är ju A som är kladdig och det går att tvätta.

Jag Ian nog erkänna att jag tex inte skickar med den nya overallen till dagis utan jag köper en beg till det liksom andra slitkläder

Däremot så har jag aldrig skilt på de andra kläderna utan tycker det är trevligt och han är fint och ffa bekvämt klädd både på förskolan och hemma

Om vi har begagnad extraoverall hänger den hemma som reserv, den nya är på dagis. Ska det vara finklätt är det jeans och jacka även på vintern. Enda orsaken till att vi kollar overalltester o ev köper dyr overall är att barnet ska vara varmt på dagis.

Faktum är att vi börjat använda även de finast kläderna på dagis (även om ett par med stora märken tar emot lite för det är pinsamt), annars hinner de inte slitas innan de vuxits ur.

Men fy är det så på er förskola :-(. Vad tråkigt i så fall, minns ju att ni skulle byta- låter ju som ett nerbyte. Trist!!

Ja, trist för oss, men barnen trivs. Så för barnen har det varit en förbättring, dock inte för deras kläder eller vår tvättmaskin. ;) Gamla dagiset var super för föräldrar, nya är sådär för föräldrar, men roligt för barnen - och det får väl lov att vara det viktigaste.

@Mabuse De har bara några få dagisplagg, så det blir ju inte några groteska mängder. Det är innekläder jag tänker på.

Jag tänker det är jobbigt för en treåring att "tvingas" ha haklapp bara för att just det barnet inte är så duktig på att äta utan att smutsa ner sig. Hellre då oömma kläder.

Har ni förresten sett dendär reklamen om tvättmedel/fläckborttagningsmedel, där "mamman" säger att eftersom hon är mamma så vet hon hur viktigt det är med fläckfria kläder. Say what?

Dagis känns ju dessutom som det minst relevanta stället att ha förbud mot märkeskläder. I högstadiet vore det lämpligare. (Fast då kanske genom skoluniform, att definiera "märkeskläder" är ju omöjligt.)
Tvärtom vore det ett bra ställe att börja på, i högstadiet är fördomarna redan cementerade.

@Mabuse Har ni förresten sett dendär reklamen om tvättmedel/fläckborttagningsmedel, där "mamman" säger att eftersom hon är mamma så vet hon hur viktigt det är med fläckfria kläder. Say what?

Är det reklam-mamman som gillar vitt och använder Vanish? Hon snackar skit, Vanish hjälper inte. Efter att ha umgåtts med t ex ketchup, blåa kritor och olja, då är de vita kläderna körda... :p

• Gilla
Reactions: Sol
@Mabuse De har bara några få dagisplagg, så det blir ju inte några groteska mängder. Det är innekläder jag tänker på.

Fast några få plagg handlar det väl inte om, såvida man inte tvättar allt varje dag? Vi tvättar väl en gång i veckan ungefär, alltså måste det ju minst finnas 6 byxor, tröjor och strumpor per barn (1 per dag + extrakläder), sommartid + 3 ombyten kortärmat/kortbent för varma dagar. Det blir ju typ minimum 10 munderingar från topp till tå per barn, givet att man aldrig nånsin är bortrest en helg och inte hinner tvätta, och att det aldrig nånsin går åt mer än ett ombyte om dagen. Det är ju inte ett fåtal plagg, snarare en garderob. Plus då att barnet fem dagar i veckan ska gå i kläder som man tycker är så pass fula och billiga att det är strunt samma om de blir förstörda.

När jag pratar om barn utan haklappar så är det ettåringar jag syftar på, en treåring har ju oftast så pass bra finmotorik att de kan äta utan att allt de har på sig måste tvättas efteråt.

och det är ju sällan som det inte sker minst ett byte av kläder per dag på dagis. Iaf är det så för min dotter, hon närmar sig tre år. Det är inte främst vid mat som det spills utan vid all sorts lek. Ibland undrar man hur dom lyckas :)

Jag gör ingen direkt skillnad på dagiskläder, hemmakläder o finkläder. Jag har insett att dottern (och jag) tycker att det är roligare att få vara extra fin på dagis ibland än att inte hinna använda kläderna för att man har vuxit ur dem.

Bästa ytterkläderna hänger självklart på dagis, eftersom det är där de är ute mest. Ska det vara "fint" på vintern hemma så blir det vinterjacka.

Ja, trist för oss, men barnen trivs. Så för barnen har det varit en förbättring, dock inte för deras kläder eller vår tvättmaskin. ;) Gamla dagiset var super för föräldrar, nya är sådär för föräldrar, men roligt för barnen - och det får väl lov att vara det viktigaste.
Vad skönt, det är ju det viktigaste
:-)!!! Jag reagerade mest på att de var hungriga o med full blöja, men det kan ju ha att göra med när man hämtar (T ex om det är precis innan mellis etc). Bra att bytet i huvudsak blev bra!

Svar på TS. Här används de kläder man vill o vi gör ingen skillnad på dagis o hemmakläder, däremot känns bra utekläder väldigt viktigt på dagis, jag kan verkligen inte förstå dem som låter den dyra, fina overallen vara hemma som fingrej o låter barnet ha en mer sliten på fsk. Har en kompis som gör så o jag bara skakar på huvudet för mig själv. Varför bra grejor om man inte använder dem när de bäst behövs?

Har aldrig hört talas om något sådant förbud. Vi har blandade märken men har egentligen bara lagt mer pengar på sådant som måste ha hög kvalitet som vinteroverall. Vi byter absolut tröja varje dag och ibland mer än en gång. Byxorna kanske klarar två dagar. Vår dotter blir smutsig av att bara existera, detta utan slarv från personalen. Hon äter med armar och ben och kör järnet när hon leker. Då blir det lera, gräs och andra härligheter :D

+@em-pirre

Det där är jag lite fascinerad av, borde det inte sluta med groteska mängder kläder, både volymmässigt och ekonomiskt? Dubbla uppsättningar av alla ytterkläder (overall, underställ, vantar och mössor för kallt och mindre kallt väder, regnställ, varma skor, vattentäta skor, etc), plus ytterligare reservkläder/skor när ordinarie behöver tvättas/försvinner på dagis. Ovanpå det dubbla uppsättningar av innekläder, för varma och mindre varma dagar. Lägg till att barnen växer snabbt, och att allt måste införskaffas på nytt varje ny årstid... Det måste ju sluta med att man köper typ 8 jackor, 6 mössor, 8 par skor, 3 overaller, 4 överdragsbyxor, 10 vantar, etc per år och barn?

Låter som hemma hos oss! Inte för att vi har skilda förskolekläder men vi har många uppsättningar. Kommer det hem en nedpissad overall är det nemas problemas, finns fler i garderoben om den nu inte hinner torka efter tvätt! Ett par vantar borta, surt men inget jätteproblem. När dessutom två av barnen har samma storlek blir det tämligen groteskt. Ekonomiskt har det fungerat bra då jag köpt på klädbytardagar till bra priser eller fått/bytt kläder.

+@em-pirre

Det där är jag lite fascinerad av, borde det inte sluta med groteska mängder kläder, både volymmässigt och ekonomiskt? Dubbla uppsättningar av alla ytterkläder (overall, underställ, vantar och mössor för kallt och mindre kallt väder, regnställ, varma skor, vattentäta skor, etc), plus ytterligare reservkläder/skor när ordinarie behöver tvättas/försvinner på dagis. Ovanpå det dubbla uppsättningar av innekläder, för varma och mindre varma dagar. Lägg till att barnen växer snabbt, och att allt måste införskaffas på nytt varje ny årstid... Det måste ju sluta med att man köper typ 8 jackor, 6 mössor, 8 par skor, 3 overaller, 4 överdragsbyxor, 10 vantar, etc per år och barn?

Läste mitt inlägg och det var lite rörigt måste skylla på ipaden.

Mitt barn använder alltså samma kläder hemma som på dagis förutom overaller som jag har ett par stycken av. Han går på ett utedagis och det gör att jag måste ha minst två stycken som jag kan skifta på dagis och en hemma som han har som inte är full av sand, barr och som är allmänt super skitig. Byter i princip var tredje dag.

Annars är det samma kläder skulle aldrig byta på honom om han inte var skitig

Men fy är det så på er förskola :-(. Vad tråkigt i så fall, minns ju att ni skulle byta- låter ju som ett nerbyte. Trist!!

Ja vad ledsamt Att läsa, är så enormt tacksam för vårt dagis där man hämtar barn som alltid har torra kläder och är rena.

De byter kläder på dem om de siktat ner sig.

Om vi har begagnad extraoverall hänger den hemma som reserv, den nya är på dagis. Ska det vara finklätt är det jeans och jacka även på vintern. Enda orsaken till att vi kollar overalltester o ev köper dyr overall är att barnet ska vara varmt på dagis.

Faktum är att vi börjat använda även de finast kläderna på dagis (även om ett par med stora märken tar emot lite för det är pinsamt), annars hinner de inte slitas innan de vuxits ur.

Jag har samma märke på overallerna och det enda är att det är lite dyrt att köpa tre nya, därför köper jag beg att ha på dagis. Däremot byts de självklart ut om de går sönder och visst händer det att den nya hamnar på dagis med men tycker det är skönt att ha en hemma som är nyare eftersom vi är väldigt mycket ute även hemma vilket kräver en minst lika varm och slitstark hemma.

Vi har skilda dagiskläder och hemmakläder. Både inne- och utekläder. På vintern har vi en overall, en jacka och termobrallor på dagis. Hemma finns då en jacka och termobrallor.

På vår och sommar har han skaljacka, goretexbyxor och windstopperfleece på dagis. Hemma har han en märkesjacka, samt en uppsättning skalkläder till.

Skor har vi alltid hemma skor och dagisskor.

Innekläder på dagis har han kläder från Lindex och Kap-Ahl som vi inte är så rädda om. När han kommer hem byter vi alltid alla kläder. I veckodagarna tar han på de kläder som han ska ha på dagis dagen efter.

På helgerna eller om vi ska iväg någonstans på kvällen har han oftast piké tröja typ aningens dyrare och märkesjeans eller chinos.

Jag har inga problem att skicka honom till dagis i en dyrare tröja. Alla kläder är märkta så de brukar komma tillbaka. Däremot tycker jag det känns onödigt att förstöra en 1000-kronors tröja på dagis så oftast stannar de hemma.

Anledningen till att vi har hemma och dagis uppsättningar är att ytterkläderna alltid är sandiga, leriga eller blöta. Innekläderna är efter en dag kladdiga och luktar dagis. Inte så kul att åka iväg med en lerig overall och fläckig tröja.

@Mabuse vår tvättmaskin går en gång om dagen ungefär :)

Mvh Miks

Fast några få plagg handlar det väl inte om, såvida man inte tvättar allt varje dag? Vi tvättar väl en gång i veckan ungefär, alltså måste det ju minst finnas 6 byxor, tröjor och strumpor per barn (1 per dag + extrakläder), sommartid + 3 ombyten kortärmat/kortbent för varma dagar. Det blir ju typ minimum 10 munderingar från topp till tå per barn, givet att man aldrig nånsin är bortrest en helg och inte hinner tvätta, och att det aldrig nånsin går åt mer än ett ombyte om dagen. Det är ju inte ett fåtal plagg, snarare en garderob. Plus då att barnet fem dagar i veckan ska gå i kläder som man tycker är så pass fula och billiga att det är strunt samma om de blir förstörda.

När jag pratar om barn utan haklappar så är det ettåringar jag syftar på, en treåring har ju oftast så pass bra finmotorik att de kan äta utan att allt de har på sig måste tvättas efteråt.
Menar du att ni tvättar en gång veckan???! Med två småbarn? Fan det är ju superbra ju. Vi har visserligen tre småbarn men här går maskinen minst med TIO tvättar i veckan o då räknar jag lågt....undra vad vi gör för fel...tycker ändå jag inte är så kinkig med fläckar är långt ifrån en pedant.

Menar du att ni tvättar en gång veckan???! Med två småbarn? Fan det är ju superbra ju. Vi har visserligen tre småbarn men här går maskinen minst med TIO tvättar i veckan o då räknar jag lågt....undra vad vi gör för fel...tycker ändå jag inte är så kinkig med fläckar är långt ifrån en pedant.

Jag är nog rätt pedantig med fläckar, men varje färg går max en gång i veckan, sammantaget tvättar vi 4-5 maskiner per vecka, alltid en svart och en vit, och sen det som blivit en full maskin av gråblått, gulgrönbrunt, ylle och rött, ev någon fintvätt eller vit ytterligare. Vi bor i lägenhet, så max två maskiner om dagen, mer får inte plats att torka. Efter jobbet hinner man max en maskin. Men jag är väldigt tacksam att vi inte har tio maskiner i veckan!

Jag har samma märke på overallerna och det enda är att det är lite dyrt att köpa tre nya, därför köper jag beg att ha på dagis. Däremot byts de självklart ut om de går sönder och visst händer det att den nya hamnar på dagis med men tycker det är skönt att ha en hemma som är nyare eftersom vi är väldigt mycket ute även hemma vilket kräver en minst lika varm och slitstark hemma.
Vi är inte ute så mycket hemma på vardagar. Lite pulka ibland bara, A går ju heltid på dagis. Hans overall har sällan varit blöt utan den torra leriga overallen går bra för pulka. Vi är inte så noga hemma i trädgården eller skogen. På stan blir det jeans o jacka som sagt. Förra årets overall eller något annat har vi haft som reserv hemma, men det har aldrig behövts. (Instruktionerna för overallen har alltid varit torka av i görligaste mån och tvätta sällan. Lika bra att göra så eftersom den ändå slits i dagis torkskåp. Vet att torkskåp inte är ok egentligen. Det är väl därför vi aldrig har blöt.) Det är väl olika behov helt enkelt.

Ett barn här och kanske tre maskiner i veckan (ibland ingen men då får man jobba ikapp). Men å andra sidan stor maskin 8 kg var den förra på (nu har vi lite mindre men ska nog byta tillbaka). Kör bara fulla maskiner (miljö). Skiljer på gradantal en 60 graders o ett par 40 eller tvärtom. Vita kläder o ylle får vänta tills vi har en maskin. Jag kör alltså mörkt och vitt, inte färg.

En t-shirt räcker en dag normalt (kanske två hemma) en munkis o jeans några dagar. (Men själv har jag mycket ylle o det tvättar jag så sällan jag kan).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
934
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka