Många barn- överbefolkning och miljö

glittra

Trådstartare
Föräldrar/blivande föräldrar, har ni någon gång funderat över vad en växande befolkning innebär för miljön? Har ni i så fall kopplat dessa funderingar till det antal barn ni vill ha?

Det är något jag själv funderar ganska mycket över eftersom befolkningsökningen definitivt är ett problem. Dessutom kommer de barn som föds i Sverige (hela västvärlden) ha en större påverkan på jorden än vad många andra barn har.

Idag uppmuntras svenska barnfamiljer till att skaffa fler barn, anser ni att detta är rätt?

Sv: Många barn- överbefolkning och miljö

Jag har många gånger funderat över detta. Det är ju helt enkelt så att vår jord kommer inte att räcka till. Tror därför att om människan har något sund förnuft så kommer förr eller senare en begränsning till stånd.

Jag vet inte om jag tror att detta är något som kommer ske automatiskt (men nu när jag läste om vad du skrivit så var det kanske inte det du menade heller). Jag anser att om befolkningsökningen ska kunna sakta av så måste vi (västvärlden) ta vårt ansvar.

Fast är det inte så att naturen brukar ta hand om det? Har för mig att jag hört någonstans att epidemier uppstått när det blir "för mycket" folk. Exempelvis pesten, kolera etc. Nu börjar man ju vara orolig för fågelinfluensan, även aids kanske kan räknas till samma (fast där hävdar ju vissa att det är konstgjort så jag vet inte).

Men det kanske bara är en skröna?

Nej, jag menade inte att det kommer att ske automatiskt. Personligen tror jag att det kommer att komma till genom tvång, om inte som Mammas skriver det sker genom sjukdomar. Är det inte kineserna som lagstiftat om detta Tyvärr med den påföljd att man mördar flickorna eller adopterar bort dem därför att de inte anses kunna försörja familjen.

Det där funderade jag mycket på förut. Men jag antar att jag blivit avtrubbad med åldern. Nu funderar jag mer på att våra barn är de som kommer att få ta tag i problemet, känns som om det är för sent för min generation i alla fall. Jag är född på 70 talet.

Jag tycker också att de rekommendationer som finns att staten vill att befolkningen ska öka, bara för att det ska stämma med pensionerna i framtiden är helt förkastliga. Hur kan man med att råda till miljöförstöring bara pga ett pensionssystem? Utvecklingen att de äldre blir fler än de yngre är visserligen skrämmande, men det är lika skrämmande att vi bara blir fler och fler...

Som jag sa har jag blivit avtrubbad och försöker att inte tänka på det. Jag väntar mitt andra barn i februari.

Jag har funderat mycket på detta.
Det finns ett mycket starkt samband mellan barnens chans att överleva och antal barn som föds. Om människor som lever i fattiga delar av världen får ättre tillgång till sjukvård, rent vatten och skolgång, så kommer antalet barn som föds att minska. Problemet ligger i kvinnor och barns rättigheter och kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen sexuallitet och rätten att använda preventivmedel.
Problemet ligger inte i hur många barn som föds i västvärlden.
Ju fler barn som överlever desu färre barn föds och därmed minskar befolkningen.

Jag tycker att vi ska fortsätta att klämma ur oss barn som kan hålla ekonomin uppe och bilda skatteunderlag, så att vi har mycket pengar till att göra insatser som gör betydligt mer nytta än om vi går barnlösa.

En sån insats kan vara olika projekt som hjälper fattiga människor att försörja sig, helst så att de kan lägga undan lite till ålderdomen. Det är ju en anledning att få många barn, att de kan hjälpa till med försörjningen.

En annan insats är att se till att folk håller sig friskare. Om barnen överlever behöver man inte skaffa så många för att ha i reserv så att säga, för försörjningen på äldre dagar.

En tredje insats kan vara utbildning. Ju mer utbildning folk har, desto färre barn föder de. Dessutom blir de mer benägna att ifrågasätta t ex påvar som predikar mot preventivmedel och aborter. Dessutom, om flickorna får gå i skolan så gifts de bort senare, vilket ger färre år av barnafödande.

Dessutom så tror jag att folk som har barn är mer benägna att arbeta för miljön. Deras kött och blod, de barn som de älskar högre än något annat, är en del av framtiden. Därför gör det större nytta än skada om vi i miljömedvetna Sverige föder barn, tycker jag.

Fast är det inte så att naturen brukar ta hand om det? Har för mig att jag hört någonstans att epidemier uppstått när det blir "för mycket" folk.
Möjligtvis att det var så förr, var ju oerhört stor andel av befolkningen i Europa som dog av digerdöden. Nu för tiden tror jag att vi har större medvetenhet om smittspridning och (naturligtvis) bättre botemedel.

Nej, jag menade inte att det kommer att ske automatiskt. Personligen tror jag att det kommer att komma till genom tvång, om inte som Mammas skriver det sker genom sjukdomar. Är det inte kineserna som lagstiftat om detta Tyvärr med den påföljd att man mördar flickorna eller adopterar bort dem därför att de inte anses kunna försörja familjen.
Jo, kineserna har drivit sin enbarns-politik ganska hårt. Det jag har funderat på är om det är rätt att börja i den änden av världen, de som fortfarande håller på och bygger upp sin ekonomi.

Det där funderade jag mycket på förut. Men jag antar att jag blivit avtrubbad med åldern. Nu funderar jag mer på att våra barn är de som kommer att få ta tag i problemet, känns som om det är för sent för min generation i alla fall. Jag är född på 70 talet.

Jag tycker också att de rekommendationer som finns att staten vill att befolkningen ska öka, bara för att det ska stämma med pensionerna i framtiden är helt förkastliga. Hur kan man med att råda till miljöförstöring bara pga ett pensionssystem? Utvecklingen att de äldre blir fler än de yngre är visserligen skrämmande, men det är lika skrämmande att vi bara blir fler och fler...

Som jag sa har jag blivit avtrubbad och försöker att inte tänka på det. Jag väntar mitt andra barn i februari.
Jag tror att vi kan ändra mycket under vår livstid (jag är född i början av 80-talet) och jag kommer att ägna mitt yrkesliv åt energi- och miljöfrågor.
Lycka till med barnen! Jag är absolut inte ute efter att ge någon dåligt samvete, bara funderar lite. Att du är medveten och har tänkt mycket på det här är ju utmärkt när du ska uppfostra dina barn.

Jag har funderat mycket på detta.
Det finns ett mycket starkt samband mellan barnens chans att överleva och antal barn som föds. Om människor som lever i fattiga delar av världen får ättre tillgång till sjukvård, rent vatten och skolgång, så kommer antalet barn som föds att minska. Problemet ligger i kvinnor och barns rättigheter och kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen sexuallitet och rätten att använda preventivmedel.
Problemet ligger inte i hur många barn som föds i västvärlden.
Ju fler barn som överlever desu färre barn föds och därmed minskar befolkningen.

Jo, absolut kan man se en korrelation mellan antal barn och välstånd. Däremot ställer jag mig tvekande till om det minskade antalet födslar i de (numera) fattiga delarna av världen kan uppväga att de vill leva som oss. Jag anser att vi dels måste minska befolkningen och sänka vår materiella standard (hur mycket beror på teknikutveckling mm.)

Jag tycker att vi ska fortsätta att klämma ur oss barn som kan hålla ekonomin uppe och bilda skatteunderlag, så att vi har mycket pengar till att göra insatser som gör betydligt mer nytta än om vi går barnlösa.

En sån insats kan vara olika projekt som hjälper fattiga människor att försörja sig, helst så att de kan lägga undan lite till ålderdomen. Det är ju en anledning att få många barn, att de kan hjälpa till med försörjningen.

En annan insats är att se till att folk håller sig friskare. Om barnen överlever behöver man inte skaffa så många för att ha i reserv så att säga, för försörjningen på äldre dagar.

En tredje insats kan vara utbildning. Ju mer utbildning folk har, desto färre barn föder de. Dessutom blir de mer benägna att ifrågasätta t ex påvar som predikar mot preventivmedel och aborter. Dessutom, om flickorna får gå i skolan så gifts de bort senare, vilket ger färre år av barnafödande.

Dessutom så tror jag att folk som har barn är mer benägna att arbeta för miljön. Deras kött och blod, de barn som de älskar högre än något annat, är en del av framtiden. Därför gör det större nytta än skada om vi i miljömedvetna Sverige föder barn, tycker jag.

Du tar upp många klassiska miljöekonomiska argument och jag kan förstå hur du menar. Största möjliga effekt per krona osv. Problemet är ju att barnen som föds håller uppe ekonomin genom konsumtion. Oförändrad eller minskad konsumtion innebär kris i ett land som lever på ständig tillväxt. Vi kommer alltså att lägga pengar som tillkommit genom vår egen konsumtion på att öka standarden i andra länder, i stället för att fråga oss vad vi själva kan göra... Jag är inte emot bistånd, men ibland känns det som den moderna tidens avlatsbrev. 1% av BNP gör att vi köper oss fria från att ändra saker inom landet.

Ditt sista stycke vet jag inte alls om jag håller med om. Jag tycker mycket runt barn och barnafödande verkar handla om konsumtion; barnvagnar, ny stor bil, blöjor, leksaker,kläder mm mm.

Du skriver precis det som jag tänkte, men inte lyckades formulera lika bra. :)

Du tar upp många klassiska miljöekonomiska argument och jag kan förstå hur du menar. Största möjliga effekt per krona osv. Problemet är ju att barnen som föds håller uppe ekonomin genom konsumtion. Oförändrad eller minskad konsumtion innebär kris i ett land som lever på ständig tillväxt. Vi kommer alltså att lägga pengar som tillkommit genom vår egen konsumtion på att öka standarden i andra länder, i stället för att fråga oss vad vi själva kan göra... Jag är inte emot bistånd, men ibland känns det som den moderna tidens avlatsbrev. 1% av BNP gör att vi köper oss fria från att ändra saker inom landet.

Ditt sista stycke vet jag inte alls om jag håller med om. Jag tycker mycket runt barn och barnafödande verkar handla om konsumtion; barnvagnar, ny stor bil, blöjor, leksaker,kläder mm mm.

Instämmer.

Möjligtvis att det var så förr, var ju oerhört stor andel av befolkningen i Europa som dog av digerdöden. Nu för tiden tror jag att vi har större medvetenhet om smittspridning och (naturligtvis) bättre botemedel.

Fast digerdöden spreds väl med hjälp av råttor? Om man ser på om fågelinfluensan skulle mutera och och bli spridande skulle det väl börja spridas både via fåglar och människor? Än finns inga botemedel utan endast ett vaccin, där ligger vi nog risigt till om det sker. Speciellt som det bor så många människor i städerna nu för tiden, större risk för ökad smittspridning.

Hehe.

Jag höll på att lägga till ett stycke om just det där med cityjeepsägande föräldrar som skjutsar curlingungarna överallt och flyger till Thailand minst en gång om året...

Haha, ja det gänget finns absolut (tänker på trafikstockningen utanför förskolan där jag bor). Å andra sidan tror jag absolut att det finns en grupp som, precis som du säger, är väldigt miljömedvetna och vill att deras barn också ska ha glädje av ren natur och kunna se vilda rovdjur. Jag tror tyvärr att den första gruppen dominerar dagens samhälle.

Så egentligen tycker du att vi ska fortsätta leva som vi gör idag, skaffa många barn och hoppas att en stor del av världens befolkning dör av någon hemsk farsot?

Så egentligen tycker du att vi ska fortsätta leva som vi gör idag, skaffa många barn och hoppas att en stor del av världens befolkning dör av någon hemsk farsot?

Nej, men jag tror inte att det vi gör här spelar så stor roll. Här kan du påverka ett par stycken, säg högt räknat att fem ändrar sig och skaffar en unge mindre på grund av den här tråden? Men även om hela alla i hela Sverige endast fick ha ett barn så skulle det vara en så pass marginell påverkan. Visst kan Sverige då försöka påverka EU, men tror helt enkelt inte att människan med sunt förnuft kommer att lyckas med att tillräckligt få barn.

Därav tror jag att det kommer att komma en farsot, och tror verkligen inte på att medvetenhet om smittspridning och bättre botemedel kommer att skydda oss tillräckligt mycket från en smitta, se bara på hiv/aids, efter över tjugo år är vi inte i närheten av ett botemedel, knappt ett vaccin. Så en smitta som har en snabb spridning står vi nog rätt chanslösa emot.

Och för övrigt angående hiv/aids, i Afrika där de största problemen finns känns medvetenheten om minskad risk för smittspridning som lägst, och att fenomen som dry-sex sprider sig gör ju inte saken bättre.
(För ni vet väl att sex bara är skönt om tjejen är helt torr. :grin: :crazy:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 406
Senast: Mineur
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 410
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar