Men jag beskrev en könsrollsbaserad företeelse. Precis en sådan företeelse som själv är topic för denna tråd. Så vad är egentligen skillnaden? Det är väl ändå företeelserna i sig vi diskuterar här, inte enskilda individers intressen, även om man gärna använder sig själv som exempel. De kvinnor som drömmer om det perfekta frieriet och prinsessbröllop, borde de kväva det? Alltså - jag har verkligen inte svar på detta, vill jag bara påpeka. Precis som du inte alls förstår grejen med att männen förväntas fria, förstår jag inte grejen med kvinnor i grupp vars främsta samtalsämne är barn. Jag tänker att det är delar av sociala normer som är svåra att komma åt, för de skaver inte på samma sätt som andra faktorer som redan beskrivits angående jämställdhet.
Jag skrev ett personligt inlägg om hur jag själv gör i dessa situationer. Ett inlägg där jag tydligt beskrev hur jag slår bakut om dessa sociala grupperingar förväntas av mig, samt att männen ofta är involverade i dessa diskussioner men om de nu råkar vara någon annanstans just då så kommer jag inte bryta upp samtalet och sticka någon annanstans för sakens skull. Ändå frågar du mig om företeelsen är okej. Nej, självklart är könsrelaterade förväntningar inte okej. Men jag förstår inte ens varför du ställer den frågan till mig när jag tycker att jag tydliggjort vad jag anser om könsrelaterade förväntningar.
För mig handlar jämställdhet om att ha valfrihet och handlingsutrymme, att få alla möjligheter bortsett från kön. Det innebär inte att jag tänker backa från mina intressen bara för att de råkar vara könsstereotypa, det blir ju begränsat handlingsutrymme igen. Jag längtar efter barn och att prata barn intresserar mig, och det tänker jag inte skämmas en sekund för. Likväl som att jag inte tänker skämmas en sekund för saker jag gör som är normbrytande.