mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Men fy vad hemskt! :crazy: Usch jag förstår att det är svårt att se fram emot det den här gången... Jag håller tummarna att allt är som det ska och att bebis mår bra!

Jag behövde inte ta ur den, jag frågade när jag kom dit och tänkte att det är ju ingen stor grej att ta loss den om det skulle vara så, men hon sa att hon skulle inte "köra över" den med apparaten och akta sig, och sen var det så att hon ändå höll till mest under naveln så det gick bra. men det beror väl på hur långt upp livmodern hunnit... :)

Har du testat olika järntabletter? För de kan ju påverka magen olika sinsemellan. Jag är blodgivare och har tidigare ätit de där gula man får (kan inte namnet), och magen har känt av dem mycket mer än de jag äter nu, Niferex. Niferexkapslarna innehåller magsaftsresistenta granulat så den löses i tarmarna i stället för i magsäcken. Det gör skillnad för mig. :)

Däremot ska man ju inte äta/dricka kalciumrik kost i samband med järntabletten. Men jag har fått nojja på mjölk och mannagrynsgröt. Så att komma ihåg järntabletterna när jag inte har druckit mjölk är min utmaning. :crazy: ;)

*kl*

Läkarens egna ord: "Det är en perfekt liten pojke"

:banana:

Måste ju få skriva grattis till dig och A här med =D!! :bump::banana: Härligt att höra, jag hoppas det ger er lite sinnesfrid till att NJUTA resten av graviditeten nu :bow:
Har ni kvar samma BF-datum?

Senast ändrad:

Vad underbart att höra! Njut nu riktigt ordentligt resten av tiden! Vi ska på UL i veckan, så jag hoppas vi får lika bra besekd som ni fick :laugh:

Å va härligt att höra! Jag trodd einte jag skulle vara det men jag e rätt nojjig inför Ul om en vecka :S Gaaah.... vill knappt tänka på det!

Jag har testat Niferex och Duroferon tidigare när jag hade järnbrist utan att vara gravid. Jag fick kraftig förstoppning och magont av båda :crazy: . Nu ska det visst finnas någon brustablett också? Har någon provat den?

Det gäller att planera kalcium kontra järnintag och äta mannagrynsgröten vid rätt tillfälle ;) . Allt har sin plats, eller hur?

Idag har jag frossat i järnrik Tabbouleh :d som tillbehör till en bit lax:
ca 2 dl kokt bulgur
ca 5 dl finskuren persilja
2 stora tomater - skär i små bitar
2-3 salladslökar - hackas. Kan bytas mot vitlök.
1 kruka mynta
1 pressad citron
olivolja
lite salt & peppar

Man kan blanda allt utom bulgur och förvara i kylen, det blir ännu godare om det får stå över natten. Bulgur blandas i strax innan servering. Servera utan mjölkprodukt och gärna med en köttbit om man äter det för bästa järnupptag.

Fler som har tips/recept på järnrik god mat? Jag räknar inte blodpudding och paltbröd som gott...

Vad härligt! Hoppas du får njuta av resten av graviditeten nu - och resultatet såklart!

Lycka till alla ni som ska på ultraljud. Visst är det häftigt att få tjuvtitta lite på figuren/erna i magen?
Jag tycker det är så härligt att få se dem sprattla omkring där inne, även om jag är lite orolig att något ska vara fel inför varje gång det är dags.

Det lät supergott, har iofs dille på hackade tomater med färska örter, olivolja, salt och peppar just nu :) annars försöker jag få i mig mycket broccoli och spenat, gärna tillsammans med något c-vitaminrikt :idea:

Grattis!!!!

Har följt din tråd om ultraljudet och blev jätteglad över att se att allt gått bra. GRATTIS än en gång.

Soffipropp - Jag är väldigt glad för din skull! :bump:

*Till alla*
Nu är det kankse inte tänkt att den här tråden ska innehålla sånt (???) men ni pratar om broccoli och spenat, vad äter ni då? Jag vill ha tips! Behöver ju inte vara något avancerat, nästan tvärtom. Jag gillar spenatsoppa och jag gillar också att göra pastagratänger med broccoli i (tycker broccoli gör sej bäst i gratäng, men rätt dåligt att det alltid blir med massa mjölkprodukter då...hum). Nu är jag innei nån period då jag vill ha broccoli i omelett, det blir ju också knas iom mjölkprodukterna.

Ja, annat som är järnrikt också? Kan bli så less på mina gamla vanliga grejer. Tabbouleh är ingen favorit. (Jag är alldeles för kinkig med käk. Blir lite less på mej själv.)

Iofs hade jag bra blodvärde sist jag var hos barnmorskan (för en vecka sen, v20 då) och hon tyckte inte jag behöver några järnpiller än så länge, men det känns ju smidigast om man slipper börja käka dom också, magen har varit rätt svårstimulerad sista kanske 3 veckorna och jag tror järntabletter på det skulle bli riktigt smärtsamt. Tycker inte att fibrer räcker för att få magen att fungera, det enda som verkligen hjälper är motion och nu är jag asförkyld så det blir inget tränande mer än den lilla ridning/körning jag gör och vardagsmotionen som hunden innebär typ.

Red en lång skrittur mestadels off road i torsdags, satt till häst i 2½-3 h och det kändes i bäckenet sen. Kände mej nästan lite avdomnad, märklig sensation som jag aldrig varit med om förut när jag ridit. Gick på toa och kissade sen (extremt kissnödig när jag ridit) och kände knappt att jag kissade. Ooops, vad hände?? Varför domnar man av i bäckenet, har det med de slappare ligamenten att göra eller nåt annat?

Mamma kände nårga rörelser utanpå magen i förra helgen och hon blev så glad, vad sött det är att kunna dela med sej! :love:

Aj då, du verkar ha stenkoll på järntillskott och hur de påverkar din mage. Jag har tyvärr inga mer tips än att äta järnrik kost, men det har du ju kommit på själv för länge sen. ;)

Jag brukar köra på färsk spenat som sallad med lite citron och olivolja på :) har planterat egen och den växer som :devil: funkar även i balkonglåda om man inte har nån annan plats! Tycker som du att broccoli gör sig bäst med mejeriprodukter men oftast äter jag den som den är, kokt bara ist för potatis typ. Inte skit kul men hellre det än att äta järntabletter och bli hård i magen...

*knapp*

Vet egentligen inte om jag platsar här, men BF är 26/2-4/3 vilket iaf är vinter för mig :D

Vi väntar vårt första och är i v 10-11 någonting. Jag är ganska säker på när jag hade ÄL men väntar till efter UL med att uttala mig. ;)
Vi ska på inskrivning i morgon, det ska bli kul! :)

Mindre kul är att jag börjat jobba efter semestern idag, och med illamående, trötthet osv känns det som lätt tortyr :(

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar