mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Mår precis som vanligt, det enda som gör att jag märker att jag är gravid är att magen har börjat växa lite. Annars känner jag inte ett dugg! Trött är jag i och för sig, men misstänker att det beror på för mycket arbete och för lite sömn :angel:

Kl

Är nu i vecka 15 & sen vecka 12 har jag börja må illa till & från. Eller om jag inte får i mig frukost på morgonen så spyr jag illa kvickt, dock spyr man ju bara "skum" då maten smällt under natten. Onödigt ;)

Är lite kinkig & vill inte äta mackorna hemma utan köper färdiga mackor på ett café i centrum. Blir dyr frukost, men vad gör man :angel:

Trött är jag inte mer än vanligt, men hade bra järnvärden sist.

::KL

Idag var vi på UL. Helt otrolig upplevelse! Där inne låg en lite bus som såg er ut som en alien just nu:D:. Kunde inte se om det var flicka eller pojke. Ska på nytt UL i v.28 då moderkakan låg fram på magen lite längre ner. Tydligen inget att oroa sig för, det brukar rätta till sig när bebis växer. Blev tillbaka flyttad 2 dagar (23712) nu.

Angående ridningen så är det inga större bekymmer. Lite jobbigt att sitta ner i traven. Galopp fungerar ännu. Lite jobbigt att rida ut då hästen min tar så stora snabba kliv ibland. Då skumpar det lite för mycket. Ridbyxorna börjar spänna lite mycket nu. Till hösten blir det medryttare till viss del.

Åh vad kul :love:

Nästa måndag är det vår tur :) Vore kul om man fick veta vilken sort det är, inte för att det spelar någon roll men jag är en såndär som tjuvtittar på julklappar också :o Tyvärr så ska de ju inte få berätta i vårt landsting, men sambon som är försedd med ärliga blå ögon och ett säljande sätt ska få göra ett försök att få dem att avslöja ändå :D (Svärmor brukar påstå att han kan sälja fågelfrö till gökuret)

*KL*
Nu har vi varit och tagit fostervattenprov så jag sitter i soffan och anstränger mig hårt för att ta det lugnt och bli ompysslad och uppassad på :cool: Tar 2-3 veckor innan vi får svar eftersom de väljer att göra fullständig analys i stället för snabbanalys. Inte för att vi har stor risk, utan för vad som hände förra gången. Känns bra :)

KL

Jaha, då hoppar jag också in i gruppen vintermammor. :D Är i v15 nu och är prel beräknad till 10/1-11, helst skulle jag vilja att bebis föds 11/1-11 för alla ettor. ;) Det är första barnet för oss båda och det känns både spännande och jätteläskigt. Jag har tagit åt mig all olycka som andra råkat ut för och trott att det ska hända mig också, framförallt har jag varit skiträdd för missfall. Men nu börjar jag landa i rollen som gravid och tror nog att det ska lyckas hela vägen. Nu oroar jag mig över att bli tjock, att inte hitta kläder och att inte vara rörlig. Och sen födseln på det, herregud, vad har vi gett oss in på???? :eek:

Vi fick KUB-test pga ålder och det var så himla häftigt att få se den lilla i magen. Innan dess trodde jag ibland att jag var skendräktig och inbillningssjuk, vet inte varför men kanske en oro för den sortens olycka. Så nu VET jag att bebis ligger där och nu inväntar vi ordinarie UL som jag ser fram emot nåt enormt.

Det som varit mitt största problem är tröttheten med tillhörande stresskaos på jobbet. Det har varit riktigt jobbigt och nu på semestern så har vi haft upp till 32 grader och det fick mig helt ur spel, blev totalt handlingsförlamad och orkade precis ingenting. :cry: Det är så frustrerande när man vill göra grejer, man ser allt omkring sig som behöver fixas men kroppen orkar ingenting. Nu har temperaturen gått ner en 8-10 grader så allt känns bättre nu och jag har kommit igång med ridningen igen. :laugh:

Jag kan oxå gå in här nu känner jag :laugh: är i v.15, BF den 10/1-11.

Jag blir så avandsjuk på alla som verkar må så bra i sin graviditet, jag mår blä, illamående mest hela dygnet och trött, äter järntabletter men behöver kanske mer än en/dag? Illamåndet hatar jag. men har ju blivit halvt proffs på att spy ;). Jag orkar typ inte göra nått med mina stackars hästar, mocka och fixa stallet är ju ett måste men den ena är under rehablitering från fång och ska egentligen börjas sättas igång men det går bara inte, är nöjd om jag lyckas gå 1-2*15min/dag med henne och shettisen som blev bortskämd med en timmes promenad/dag kan bara hoppas att detta släpper snart, usch alla andra är glada men jag vill bara gräva en grop och gömma mig i :crazy: men ändå är ju även jag självklart överlycklig över att äntligen få chansen att bli mamma :love:.

Jag hoppas att allt kommer att gå bra för oss alla här i tråden :bow:

Senast ändrad:

Vad kul! Då är vi minst tre som är planerade till samma datum. :D

Jag är otroligt glad att jag har sluppit illamåendet, hade en lätt släng i två veckor när jag var hungrig som gick över efter en måltid. Det måste vara fasansfullt att behöva kräkas! Jag menar, orken är ju jobbig ändå och du lär väl inte få behålla näringen heller om du ska kräkas hela tiden? Hoppas den går över snart!!

Men vet du? Jag tror att alla har nåt som känns märkligt eller värre i sin graviditet. Det hjälper ju inte dig t ex att andra inte mår illa, eller mig att andra inte är trötta. Man har sin unika graviditet och det finns ingen vits att jämföra, som kan betyda att man tom kan förringa sin egen upplevelse. Kanske en del (däribland jag också) kanske inte känner att allt kan beskrivas och att man inte vill klaga liksom, särskilt om det som inte är värst så att säga. Jag har t ex problem med en totalt överkänslig näsa och storknar för lukter som jag inte ens tänkt på förr. ;)

Jag har oxå sluppit illamående o dyl, däremot tycker ja att nästan allt o alla luktar sur mjölk!:rofl::angel:

Ang ridningen, stod ganska still ett tag när ja var som mest trött, då palla man ju knappt jobba..
Men nu är vi igång igen. Tävlar distans annars, men nu blir d mest ut o lulla i 1 el 2 timmar, uppskattades inte riktigt av min lilla träningsnarkoman, men nu har han äntligen börjat lugna ner sig o tappa lite kondis:cool:

Alltid ridit i bomfri sadel, men den har jag fått lägga åt sidan.. Fick helt ont i ljumskarna efter en knapp halvtimme i den..
Verkar va många av oss här som rider! Roligt!!:bump:

Verkar va många av oss här som rider! Roligt!!:bump:

Instämmer! Fast just nu har jag då ridförbud några dagar. I morse var min totalt hästointresserade man och tittade till de hästar jag har på sommarbete så att jag kan ta det lungt efter fvp. Han har till och med tagit ledigt från jobbet i 2,5 dagar för att kunna ta hand om mig :love: Håller på att organisera livet inför hösten/vintern, har 9 inackorderingar förutom min egen häst. Men läget är någorlundaunder kontroll, skönt med bra inackorderingar :D

Så, det värsta är det tillfälliga ridförbudet, uppfödaren till min häst var här i helgen och hälsade på. Hon är jätteduktig, så jag brukar rida några ordentliga träningspass för henne när hon är här. Och i söndags gick hästen som en dröm på kandaret för första gången, så jag vill ju fortsätta, NUUUUU!!!!

(kl)
Jag rider också, är medryttare på en helcool och stabil islandshäst så det känns tryggt. Får dock lite känningar om jag tar intensiva ridturer med mycket fart, så lite halvlugnt tar jag det.

I dag var jag till special-mvc för ett samtal i och med att det blev snitt förra gången. Fick erbjudandet att göra ett ultraljud på plats, med tanke på alla blödningar, men jag tackade nej. Har ju rutin-ul om en månad, tänkte att nu ser det väl ut som det gjort de tidigare gångerna, så det kan väl vänta... men nu funderar jag på om jag borde ha gjort ul i dag ändå :P Velskalle.

Jag hade aldrig klarat av att tacka nej till ett UL, är alldeles för nyfiken och för orolig.... Men om du ångrar dig, tror du inte att du kan ringa till dem och få ett extra ändå?

Jo, det går säkert bra. Men jag ska nog klara en månads väntan, vill ogärna göra fler vul, det är inte det roligaste nöjet jag kan ha direkt... :P

KL

Hoppar in i tråden :) Väntar tvillingar med beräknat datum 17/12 :bump::bump:

Har två barn sen innan så det var lite av en chock att hitta två små bebisar där inne :crazy: Annars mår jag så himla bra men har slutat rida, den här gången känns det helt enkelt inte rätt även om jag har ridit i princip hela mina andra graviditeter.

*Delvis KL*

Det känns som det är dags för mig att våga hoppa in i tråden också.
Jag väntar också tvillingar, :bump::bump: beräknat datum 19/12.

Det misstänks vara enäggstvillingar med gemensam moderkaka och tunn skiljevägg, vilket innebär högriskgraviditet med täta ultraljud för att se att de mår bra. Det känns lite läskigt med alla risker och är svårt att slappna av och njuta av graviditeten.

Hittills har jag mått kraftigt illa första 15 veckorna och kräkts mycket, varit supertrött och nu när jag får behålla mat igen och går upp i vikt så är Hb och blodtryck låga så jag svimmar om jag rör mig mer än några meter i taget. Jag har även redan ont i fogarna. Glad och på bra humör är jag i alla fall :) och vill mycket mer än jag orkar.

Jag har inte barn sedan tidigare som tur är, det skulle vara tufft att ta hand om dem såsom jag mår just nu.

Va kul då är vi två med två ungefär samtidigt :laugh:

Mina har varsin moderkaka men de kan inte säga om det är enäggs som har delat sig tidigt eller tvåäggs, ska på nytt UL om två veckor och då ska de förhoppningsvis kunna se mer än de gjorde idag.

Angående illamående är jag proffs på det, min förra graviditet var graviditeten from hell :eek: kräktes dygnet runt i 6 månader, en vecka innan sonen föddes vägde jag 14 kg mindre än när jag blev gravid, trots detta vägde han lite över fyra kg :) Den här gången har det varit en gång på morgonen mellan v. 5 och 12 så det kan jag absolut leva med :)

Skönt att du vill mer än du orkar, det underlättar :)

Ja, jag är helt klart hellre utan ork än utan vilja! Och jag är väldigt glad att illamåendet har lättat nu så jag kan äta ordentligt, hellre orkeslös än mat-lös ;) .

Vad skönt med varsin moderkaka, det minskar ju riskerna betydligt för dina två oavsett om de är enäggs eller tvåäggstvillingar. När jag gjorde första UL var jag i vecka 13, och då var det för sent att se säkert om det är två moderkakor som växt ihop eller en gemensam från början. Sen såg skiljeväggen väldigt tunn ut så de behandlas som enäggs för säkerhets skull. Som jag förstår så kommer jag bara att få veta säkert när de har kommit ut och man analyserar om de är en eller tvåäggs, om inte komplikationer såsom tvillingtransfusion uppträder.

Undrar hur stor magen kommer att bli, tänk om vi blir dubbelt så stora som enlingsmammor!

Men åh vad kul med fler i tråden, märkligt att ni är två som väntar tvillingar så nära inpå varandra! :bump:

Jag måste erkänna att rädslan för att vänta tvillingar hade jag, en sån där onödig rädsla som jag skämts för, jag är ensamstående och har svårt att ens tänka mej hur jag skulle kunna lösa det praktiskt.

Hur stora är ni nu ni som väntar två? Vad är tvillingtransfusion?

Jag känner mig jättestor och har problem med att inga byxor passar längre, men jag har ju inget att jämföra med eftersom det är min första graviditet. Kanske man skulle fotografera magen? Det får bli på morgonen i så fall, nu är den uppsvälld av gasiga tarmar ;) .

Twin-to-Twin Transfusion Syndrome kan drabba enäggstvillingar med gemensam moderkaka. Det är moderkakan som är problemet, inte fostren. Det innebär kortfattat att de delar en del blodkärl men den arteriella/venösa fördelningen är ojämn så att en tvilling pumpar in en massa blod till den andra. Följden blir att en får alldeles för mycket blod, får överbelastat cirkulationssystem och producerar massor av fostervatten och den andra blir liten, blodfattig och utan fostervatten. I vissa fall kan man operera genom att med laser bränna kärl i moderkakan, i värsta fall förlorar man en eller båda tvillingar. Jag har sett siffror på att 15-30 % av enäggstvillingar med gemensam moderkaka drabbas.

Jag är glad att jag inte är ensamstående tvillinggravid. Jag antar att mycket support kommer att behövas, i alla fall i början med två stycken. Men har jag tur får jag dubbel utdelning på en enda graviditet :idea: ! Jag vill dessutom gärna ha syskon, så det ordnar sig ju utan att jag behöver tjata på maken (som bara ville ha ett barn :angel: )

Jo, det går säkert bra. Men jag ska nog klara en månads väntan, vill ogärna göra fler vul, det är inte det roligaste nöjet jag kan ha direkt... :P

Men gör de inte vanligt UL nu? Det har de gjort på mig sedan vecka 12 ungefär. VUL förstår jag om du vill undvika, det är inte så kul....

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar