mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Hoppar in i denna tråd jag också! Har hållt mig lite i "skuggan" och kikat in nu och då. Nu är det dock hyfsat officiellt att vi ska ha en "tvåa" :) En liten lillasyster eller lillebror kommer till oss någon gång kring årskiftet. Bf 4 januari men vi får väl se vad RUL säger så länge vi inte prickar av 24/12 är jag nöjd! (Dock gick jag över två veckor med storebror så jag håller tummarna att den inte kommer tidigare).

Wilfa: håller tummarna att fv-provet går bra! Här i Umeå tycker de att man inte ska göra fvp på resultat över 1:250 (så det är ju ändå bättre odds för er) så jag håller tummarna att det går bra för er, det borde verkligen inte vara så illa jag menar ta en lott av 815 stycken så chansen är ju väldigt väldigt liten.

Tack! Har pratat med spec mödravården och ska prata med min bm i eftermiddag. Är lite osäker på om vi ska göra fvp eller inte...

Du borde vara typ 15+0 i dag, eller hur? Det är jag också :)

Hur går det med ridningen för er alla här i tråden? Jag har inga problem med det än, bara att det är så fruktansvärt varmt! Och det har ju inte med graviditeten att göra, så den ursäkten fungerar inte. Har insett att jag nog inte ska tävla mer i alla fall och har lämnat in kavajen på kemtvätt

Senast ändrad:

kl (och grattis till tvåan!!)

Vi ska på ultraljud 28:e, så det är ett tag kvar, har också bestämt att ta reda på om det är en pojke eller flicka... Men är det någon som vet om det är vanligt att man ser fel?

Min mamma säger jämt att man kan missta sig, och inte för att det spelar någon roll vilket kön det blir, men om man förväntar sig en pojke och det blir en flicka, eller tvärtom, kommer det att kännas lite konstigt.... Annars vill jag gärna veta! Man kanske ser ganska bra själv? Läste att nån sa att man såg utrustningen ganska bra... :) Det här är mitt första ultraljud så jag vet inte vad man ska förvänta sig... Sen hoppas jag först och främst att fostret ska vara friskt och må bra förståss...

ja tror jag byter vecka imorgon ska kolla på familjeliv har inte riktigt så bra koll som jag hade förra gången :) mer att tänka på tror jag med en son med full fart i benen!

vi ska kolla om det blir tjej/kille OM det går med Isak gick det inte - han hade benen i kors och händerna för snoppen :D Mest för att jag är så himla nyfiken av mig!

Några veckor kvar nu till RUL längtar!

Rider inte alls för tillfället - rider väldigt periodvis numera och då jag inte var inne i en "ridperiod" när jag blev gravid så kändes det onödigt att börja när jag blev gravid...

Kan säga att det var helt omöjligt att ta miste på vad det var :D. Men jag har hört att det är lättare att se om det är en pojke (om han väljer att visa ;)). Till en kompis sa de att det troligtvis var en flicka men att det kunde vara en pojke som "gömt" snoppen... Lite lurigt det där.

Javan: Grattis till 2:an!

Ridingen är tillfälligt nerlagd för min del. Min häst är ute på foder sedan februari. Saknar henne men hon har det vannsinnigt bra hos sin fodervärd och har aldrig varit i bättre form än nu. Hon kommer hem igen i februari nästa år så då blir det till att ta tag i ridnigen igen. När absitnensen är för stor så har jag lånat en kompis häst lite och "åkt" lite ute i skog och mark. Är lagom nivå för mig, känner av fogarna efter en sådan tur.

Hur går det med ridningen för er alla här i tråden?

Inga problem än för mig (v 18+2), hade en period när det var lite jobbigt att sitta ner i trav och galopp längre stunder pga att jag blev så förbaskat kissnödig :crazy: Men det har blivit bättre nu.
Har en 21-åring som varit sjuk, började sätta igång henne i februari, så det blir ju motions-/promenadridning. Det känns ganska lagom just nu. Rider dock inte andras hästar längre, har blivit lite feg, även om min häst kan hoppa och busa så känner jag henne och hon gör aldrig värre bus än vad ryttaren tål :love: Har ju haft henne i 14 år så jag litar på henne.

Sen har vi sån tur att min gamla medryttare som flyttade härifrån för några år sedan flyttade tillbaka nu i våras och har fått fast jobb, så hon kommer att hjälpa till sen när jag inte kan rida längre. Plus att jag har möjlighet att köpa ill fullskötsel de övriga dagarna.

En bra medryttare är värd sin vikt i guld! jag har världens underbaraste som rider min häst 1-2 dagar i veckan och så rider jag själv 4-5 dagar. Passar mig utmärkt :)

Javan, bor du i Umeå? Vad kul isåfall. Det gör jag med!

(förresten har bytt från mitt andra nick "gravidoensam" tillbaka till mitt gamla. Har Bf 9/12. Ska jag ändra i listan i början?)

Jag gjorde RUL i torsdags. Vilken upplevelse :love: Ville också gärna veta kön om det gick men det fick bara bli ett "stalltips" eftersom hän höll ihop benen och det inte syntes något från sidorna. Jag räknar i alla fall med att det blir en flicka just nu, men tror inget förändras om det blir en pojke.

I övrigt såg det bra ut därinne, och jag är totalt fascinerad över att den lilla liksom är en riktigt liten människa av kött och ben. Vet inte hur jag tänkt innan men blev väldigt fascinerad när jag såg alla småben i händerna (särskilt det var en aha för mej, konstigt nog :idea: ), njurarna, urinblåsan, magsäcken, hjärtat, ja alltihop.

BF blev 9/12 (jag räknade med 10/12 innan eftersom jag vet exakt när bebis blev till, enligt sista mens var det 2/12). Jag hoppas nästan att jag går över litegrann för det är tänkt att jag och en klasskompis ska skriva C-uppsats i höst och sista inlämningsdatum är 19/12... Nu har vi ju räknat med att min klasskompis antagligen får dra det tyngsta lasset i slutet, men det vore ändå skönt på nåt vis om jag kan vara med litegrann. När bebis kommer vill jag kunna släppa det helt.

Kvällen innan ultraljudet kände min pojkvän en liten spark för första gången, det var rätt häftigt. Har inte känt på utsidan innan. I förmiddags låg vi också och pratade när bebis hade liet gympa därinne, lite rörelser ner mot min urinblåsa och liksom inåt kroppen, sa det åt M som la dit handen och då ändrade hän riktning och kickade honom rakt i handen. Vi skrattade båda två, det var väldigt tydligt att hän reagerade på att han la dit sin hand. :love:
Igår märkte jag också att hän reagerade på min katt när hon låg på min mage och kurrade. Det är grymt häftigt när man märker att bebbe interagerar med omvärlden! :banana:

(haha hade tydligen inte alls ändrat tillbaka från gravidoensam...)

angående ridningen så har jag bara en gammal tant som skrittas och travas. Märkte förra veckan att magen/livmodern drog ihop sej och det blev ett sjujäkla tryck därinne av en lång skrittur (hon rör sej väldigt mycket i skritten, man blir nästan åksjuk ;) ) men i övrigt märker jag inte mer än min svanskota som gör ont i den hårda hoppsadeln (går dock utmärkt barbacka eller med skolsadeln). Svanskotan har gjort ont i kanske 1-2 veckor nu, tror det har med foglossningarna att göra men det är liksom bara framför själva svanskotan det gör ont så det stör mej inte mycket, förutom när jag är tvungen att sitta på hårda stolar ett längre tag och jag kan ej heller sätta mej på asfalt utan vidare längre (jo det brukar jag nog göra lite nu och då, lät skumt när jag skrev det).

Eller förresten så håller jag även på att rida in mitt lilla russ, försöker passa på innan jag blir för stor/tung för honom av graviditeten då jag helst vill kunna låna ut honom senare i höst/vinter till ponnyfamilj. Men vi får se med det. På honom känner jag ingenting hittills men så är han väldigt liten (119 cm) och rör sej inte märkvärdigt stort och vi har bara skrittat och travat litegrann hittills.

Kan fortfarande träna som innan, försöker vara med på lite Afro (dans), Body Pump (styrketräning typ) och Body Balance (blandning av yoga, tai chi och pilates) och gymmar lite. Det känns dock lite obekvämt vid rygglåtar då vi ligger på mage, då trycker det och spänner och brukar bli liv och aktivitet därinne. Fniss. Då tappar jag lätt koncentrationen.

jajamensan jag är Umeå-bo en infödd sådan :) (vi är nog inte så många ha ha) Skoj med fler Umeåbor!!!

Förra gången jag var gravid så kände jag INGET förrän i v 22 typ nu har jag någon gång nu och då känt bebis (eller den lilla fisken som det mera känns som!) vid ett flertal tillfällen så himla skönt att ha moderkakan i bakvägg denna gång och inte i framvägg som förra så man får lite mera liv från bebisen!

Håller igång som vanligt även om joggingen är lagd på hyllan nu ligamenten spökar om jag springer för långt men agility kör jag ännu.

UNDERBART väder vi har och så så skönt att inte vara höggravid i denna värme! Isak är ju född 31 juli och det var pest att gå i värme de sista veckorna.

Ang ridningen så förutom att jag är kissignödig så fort jag sätter foten i stigbygeln (nog lite psykologiskt också :grin:) så går det bra! Har lagt hoppningen på hyllan då jag började tänka på "vad händer om jag ramlar av"... Är dock väldigt trött så där har väl ridningen kommit lite i kläm, jobbar väldigt mkt på vår och försommar så när man väl kommer hem så finns inte så mkt energi kvar. Hoppas det blir bättre nu när semestern närmar sig å jag kan lägga ridningen när jag känner mig pigg!

Känner inte bebis än (är i slutet av vecka 18), ligger varje kväll på mage å rygg å känner efter :) det bubblar å rör sig men om jag fokuserar på att känna något i låret så får jag nästan samma känsla där ;) så jag vet inte hur mkt jag inbillar mig eller om det faktiskt är bebis :laugh:

Ha det så bra allihopa!

Klarar du fortfarande av att sitta ned i trav? För mig börjar det kännas obekvämt, eller rättare sagt värre än vanligt :angel: Tänkte hoppa några veckor till, men å andra sidan är jag ju mest dressyrryttare så det är inga jättehinder vi tar oss över.

På måndag blir det fostervattenprov. Försöker att inte vara för nervös....

:) jodå det går bra! Dock tar jag kortare travpass i passet än förut. Själva "skumpandet" fungerar, det är nog mer orken som det är sämre med men det är väl även för att jag tränat överhuvudtaget mindre de sista månaderna än vad jag brukar! När brösten växte så tyckte jag dom gjorde ont i traven men det fungerar igen nu när dom blivit mer stabila i sin storlek och inte lika ömma :)

Det går säkert bra med ert prov! Men jag förstår att du är nervös, själv är jag nervös för UL - har bara sätt framemot det tidigare men nu har nervositeten kommit. Har det jättesent, då jag redan gått in i v 21 vid bokad tid!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag har kännt pyret! :) Som små strykningar. Helt underbart. Önskar förstås att han gjorde så mest hela tiden så att jag fick känna mera!

En fråga till alla er vintermammor. Hur trötta är ni? Jag känner mig mest som en klubbad säl. Efter lunch skulle jag lätt kunna gå och lägga mig igen. Funderar på om det är järnvärdet som är lite risigt.

Jag har ätit järntabletter sen vecka 8 då jag antagligen hade dåligt i depåerna redan innan graviditeten... men jag är trött som bara den iaf. Är i vecka 19 nu och jag hade hört att man kunde bli piggare igen vecka 18 men så är då inte fallet för mig. Ibland går jag och lägger mig en kvart på jobbet efter lunch det hjälper bra plus att jag sover en halvtimme när jag kommer hem dom flesta dagarna. Men som sagt trött är jag men mår ju bra förövrigt så är gla ändå :laugh:

Jag hade lite taskigt järnvärde, dricker blutsaft få se om det duger. Är väl inte överdrivet trött, vilket är skönt. Har ju en tvååring att ta hand om också, som inte tar hänsyn till om man är halvdöd eller inte :P
Fick kallelse till UL (det som alltid görs, kallas det RUL? Lär mig aldrig alla dessa förkortningar.) om en månad. Förhoppningsvis får vi då veta vad det blir för kön, är nyfiken... :-)

Var grymt trött fram till v 10-12 och låg däckad på soffan när jag kom hem från jobbet men det har gått över och nu mår jag oförskämt bra ( är i vecka 16), inte trött, inget illamående hade i och för sig väldigt lättsamt illamående men förra vändan var jag helt förskonad. Mina ligament spökar lite men jag håller tummarna för att det precis som förra gången går över i vecka 22 :)

Sen gör det väl sitt till att jag har semester - lata dagar utan några krav gör ju ingen särskilt trött!

Jag var också trött i början. Inte överdrivet men mer än vanligt.

Nu är jag däremot extremt trött! Får nog ring BM och höra. Hade varit trevligt att orka med något lite mer än att bara jobba. Också är det ju bara 2 veckor kvar till semestern, då ska jag sov ut! :D

Jag var halvt däckad fram till v 10 ungefär, sov så fort jag fick chansen (på bussen till praktiken, på lunchen, på bussen från praktiken, sov minst 10 h per natt etc) och fick knappt något gjort. Men sen har jag nog varit ganska pigg. Märker att jag "behöver" sömn mycket mer än tidigare, jag är van att kunna fundera på ganska få sömntimmar per dygn, men det funkar inte nu och det är kanske bra, har bättre dygnsrytm i alla fall. Hade ok järnvärde när jag var in till BM sist, men har köpt blutsaft, har dock inte tagit mej för att börja dricka av den, haha, det är så äckligt. Kan ju tillägga även att jag pluggar på distans nu under sommaren, jobbar lite extra men ganska lite, så det bidrar ju också till att jag inte känner mej särskilt trött, antar jag :), har en väldigt slö tillvaro.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar