mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

GRATTIS!!!!!!!! Har tänkt på er!

Och, nej, jag har inget i den här tråden att göra egentligen ;), läste den bara av allmän nyfikenhet.

KL

Jag har redan fått halsbrännan från :devil:. Sitter på jobbet nu, första dan efter semestern, och vet inte vad jag ska göra. Har tillgång till dryckerna i Selectas dryckesmaskin, äpplen, delicatoboll och en macka. Jag är inte hungrig ännu så jag väntar helst med mackan ett tag till. Men är det nån som vet vad man kan dricka (kaffe, te, choklad, caffelatte, osv?). Äpplet känns som att det skulle förvärra läget, delicatobollen likaså.

Efter dagens ämbete blir det en tur till apoteket för att köpa samarin!

Åh, vad roligt :D

Ja men December-barn är ruskigt fina o bra barn det med ;) Min yngsta är ju född 3 Dec.

Vad spännande det skall bli o se när han kommer!!

tre hela dagar kvar så är det äntligen dags för RUL. Längtar med skräckblandad förtjusning tror jag fortfarande orolig men har eg ingen anledning till min oro mer än att jag inte känner bebis.

Halsbränna har tyvärr inga bra förslag alls - vatten?

Börjat shoppa lite kläder i alla fall - de la ner en barnbutik i början på sommaren så redan då köpte jag en svindyr Lasse Åberg body+byxa (och då menar svindyr trots bra rabatt), köpte ikväll en röd/vit randig body+byxa från PoP i st 50 på Tradera. Har för mig att de har rätt stora kläder och hoppas bebis kan ha den en liten stund i alla fall.

Älskar deras randiga kläder har en blåvit-randig overall på lut samt en blåvit-randig dress sen sonen.

Grattis Soffipropp till lyckat UL!

*knapp*

Vet egentligen inte om jag platsar här, men BF är 26/2-4/3 vilket iaf är vinter för mig :D

Vi väntar vårt första och är i v 10-11 någonting. Jag är ganska säker på när jag hade ÄL men väntar till efter UL med att uttala mig. ;)
Vi ska på inskrivning i morgon, det ska bli kul! :)

Mindre kul är att jag börjat jobba efter semestern idag, och med illamående, trötthet osv känns det som lätt tortyr :(

Då är det defenetivt vinter hos mig i alla fall (bor i Umeå) så välkommen till tråden!!!!

Tack så mycket! :)

Usch, om det var tortyr att jobba så var det ett rent h-vete med lunchen! :crazy: Alla dessa lukter... och vad äter folk egentligen?! Bläää... Jag hade bara fil och havrefras med mig (det enda jag kunde tänka på utan att få kväljningar i morse) och fick verkligen kämpa för att hålla det nere... :(

här är en till som tjuvläser andra mammors trådar. :D

Soffipropp: fick världens gåshud. underbart! och precis dom orden!!!!!!!!!

tre hela dagar kvar så är det äntligen dags för RUL. Längtar med skräckblandad förtjusning tror jag fortfarande orolig men har eg ingen anledning till min oro mer än att jag inte känner bebis.

Dags på torsdag? vi ska också på RUL då. Är jättenervös..... Men samtidigt känns det som om allt borde gå bra den här gången :crazy:

Fredag - räknade inte med den dagen då vi har tidig tid (fick välja tack och lov så jag tog så tidigt som möjligt slippa gå och oroa sig hela dagen). Man tycker att det borde gå bra men oron är inte så lättmanipulerad precis. Håller tummarna att ditt RUL går toppen denna gång!

Nu har vi varit på RUL. Allt såg bra ut! Och vi blev framflyttade några dagar jämfört med tidigare mätningar. Nu är vi beräkande till 9 januari vilket innebär att jag nu är 17+3. Stämmer bättre med vad jag själv tyckte att det skulle vara.

Wilfa-roligt med ultraljud! Var det sprattligt hos dej med? :)

*kl*

Ni som har häst (verkar vara många?), hur har ni planerat för hästeriet när det närmar sej förlossning, vid förlossning och sedan när bebis har anlänt? :)

Tror ni man är överdrivet optimistisk om man tror att det ska gå att fortsätta sköta om markservicen, jag förväntar mej kanske inte att ha jättemycket tid att fortsätta JOBBA med hästarna men i alla fall kunna ta hand om fodring, spånskötsel/mockning, kolla till dem etc (jag har mina på lösdrift på gården) dagligen? Men jag skulle ju även vilja kunna ha möjligheten att jobba med dem.

Nu är ju jag "ensam" (har pojkvän men vi bor ej ihop) och vissa stunder känner jag att jag kanske tagit mej vatten över huvudet och borde planera för någon annan lösning. Nu har jag iofs en guld-inackordering som lovat att hon ska ta huvudansvaret för hästarna när och om jag behöver det, vilket känns skönt. Och att de går på lösdrift gör ju saken lättare. Jag ogillar fri tillgång=storbal i hagen men det får nog bli så, vi kommer även ha dräktigt sto i hagen så det är nog även det bästa för henne, dock innebär det ju att den lilla russhjälten kommer rulla fram om jag dessutom inte kommer kunna motionera honom...

Senast ändrad:

Jag funderar också en hel del på hästen, men jag står installad på ett bra stall 500 m hemifrån där man får hjälp mot en peng så man inte heller hamnar i tacksamhetsskuld. Sen ska jag söka reda på en bra medryttare nu i höst och jag hoppas denne kan ta lite ansvar när det beger sig. Det knäppa nu är att jag är så otroligt ridinspirerad, nu när magen snart trycker på framvalvet. :crazy: Men det kanske är bra, så jag känner längtan tillbaks när bebis är född.

Sen hoppas jag då att vår lilla kommer acceptera sin pappa redan tidigt så att jag kommer loss lite och kan fixa med hästen.

Kl

På tisdag är det dags för vårt UL, jag är såååå nyfiken! För även om jag sett bebis iom KUB-testet så fick vi väldigt lite info om bebis och grav då.

Sen måste jag fråga er andra, hur känner ni inför det lilla liv ni har i magen? Jag känner mig redan full av omsorg, längtan och kärlek. Jag klappar magen (bebis) jätteofta och pappa gör detsamma. :love: Jag vet att mycket ännu kan hända, men jag varken kan eller vill hålla tillbaks känslorna till min bebis även om logiken kanske säger emot. Jag vet inte.

Jag har tre hästar och eget stall.
Förhoppningen är att låna ut en av dem så jag bara behöver 'bekymra' mig för två. Jag räknar inte med att kunna jobba dem på någon månad i slutet av graviditeten och början av bebistiden, men de två som isf blir kvar är min stjärna som visserligen blir lite extra sällskapssjuk när hon inte rids men annars tar det bra samt hennes som född -08 som jag tänte börja jobba nu under hösten för att sedan ge en lämplig vila just när jag kommer behöva det :p
Markservice får sambon glatt hjälpa till med :angel: Han är ju faktiskt medskyldig till att jag inte kan själv! :D
Skulle vi behöva vara inlagda båda två av någon anledning har jag min familj inte allt för långt bort och vi bor på vägen till pappas jobb så han får köra in om och fodra + släppa ut på morgonen samt ev mocka och ta in på vägen hem och så kan granne eller svägerska komma och kvällsfodra. Jag är övertygad om att det löser sig på något sätt :) Vi har ju även katt och hund som måste pysslas om.

*knapp*

Vi var som sagt på inskrivning i tisdags och igår ringde BM och saatt mina järnreserver var lite låga (är veg) så hon rekommenderade att jag skulle börja med järntabletter varannan dag redan nu. Någon som har några specialtips för att slippa krångel med magen?

Jag håller på att planera för fullt för hästeriet. Har en egen häst och 9 inackorderingar, så det är ju lite att pyssla med. Min egen häst är utrustad med 2 underbara medryttare fram till i vår, mot en i vanliga fall. Och så håller jag på att byta bort de stalltjänster jag har de sista 2 månaderna av graviditeten, vi har rullande schema på kvällar och helger. Och morgnarna har jag back-up i form av ett par av inackorderingarna och en tjej till som brukar hjälpa mig i bland.

Nu har vi ju erfarenheter sedan tidigare av ett prematurt barn, v 33, och ett barn som dog i magen i v 24 med påföljande otäck infektion för mig, så jag räknar med att de sista 2 månaderna kan jag när som helst bli inlagd på sjukhuset och vad som helst kan hända. Räknar inte med att min man hinner/orkar göra så mycket med hästarna, jag vet hur besvärligt det blir med allt annat i livet när man är inlagd.

Så vi planerar för det värsta :grin:

kl:

Har ingen häst längre så där behöver jag inte planera dock får man en Isak så kan jag säga att häst är det sista man orkar med de första 2 månaderna... Han hade kolik av värsta graden dvs upp till 12 timmar långa skrikpass ibland mellan 18.00-06.00 med kanske 6h sömn per dag (Isak vill säga vi hade nog mindre) så då var det bara överlevnad som gällde.

Hemma från RUL och allt gick jättebra och vi blev flyttad en dag från 4:e till 5:e januari däremot är den här lilla rackaren lika envis som sin storebror och ville inte sära på benen ett dugg. Kan vara en lillebror vi tyckte vi skymtade en pung och BM samma sak men ingen av oss är säker. (har tittat en del på ultraljud med djur så jag har en vis vana av att tyda vad man ser men även maken tyckte han såg pungen dock kan det ju vara något annat så vi är lika ovetande ännu).

Min moderkaka ligger dock lite väl lågt så i vecka 32 ska vi tillbaka för att kolla att den har flyttat sig vi får väl se om den lill* vill visa sig bättre då vi kommer inte att köpa något Köns-ul det känns som vi har haft nog med ultraljud ändå. (vul+kub/nupp och rul samt då ett i v.32 är mer än nog). hoppas verkligen inte att den flyttar sig neråt så det blir kejsarsnitt hade en jättebra förlossning med Isak och fick bara sy något stygn vill helst inte ha en buköppning om man kan undvika det.

Var och tittade lite på barnvagnar på Barnens Hus sen och jag är sugen på en Phil&Ted sport men OM det blir ensån så köper vi en begagnad för 7000 kr med syskonsits är lite väl saftigt för min del.

En vecka kvar till jag börjar jobba skönt så har man berättat för "alla" och slipper fundera på vad man skriver på bloggen eller facebook! Känns ändå som jag vill berätta själv och inte att jobbet ska läsa det via fejjan men nu börjar jag vilja kunna skriva något på fb som syftar till graviditeten emellanåt och det går ju inte.

Hej allihopa!

Vi var på första UL i tisdags.. Var inte så bra..

Allt var som en helt vanlig graviditet, livmodern växer o där e fostersäck med fostervatten o jag har hormonen i kroppen o allt under graviditeten har stämt. Men där är ingen bebis.

Tydligen inget fel på mig, utan detta kan helt enkelt hända. inte så ofta dock.

Blev så hemskt ledsen. Lite egotrippat tänker man ju att varför ska detta hända just oss!!! Trodde ju jag var i v 21 nu ju, o att där inte var en bebis kunde man ju inte ana.

Men, dagarna har gått lite o vi har fått mer perspektiv på det.
Värre saker kan hända.

Ska in på måndag o få skrapat bort det där e, eftersom det inte verkar funka med piller.
Men sen ska vi på det igen:). Oddsen för att det ska hända igen är minimala, men har blivit lovad tidigt UL nästa gång. Känns bättre så.

Jobbigast just nu är nog nästan alla man har berättat för att vi ska ha barn. Jobbigt att berätta för alla att det inte gick så bra.
Men det får gå det också..

Lycka till nu allihopa o tack för att ni hängde på min tråd!
Kram

Åh, nej! Det där är min mardröm! Fy vad jobbigt för er. Att ha gått halvvägs i en graviditet med ALLT vad det innebär, så händer detta. :cry: Jag hoppas ni återhämtar er och försöker igen när ni är redo.

Sa de nåt om hur det kan bli så? Har det funnits ett foster som dött, men att kroppen inte förstått det? Eller kan man vara helt skengravid?

Tillägg: Vi såg bebisen för fyra veckor sen så den borde ju finnas kvar. Men det är konstigt att det inte står nåt om "fenomenet" i böckerna.

Senast ändrad:

Nej vad tråkigt och få gå så länge att tro att allt är bra. Många kramar från mig. Tror dock att det kan vara bra att er omgivning vet även om det är jobbigt att berätta, man får mera förståelse och omtanke än vad man tror tycker jag när man berättar om jobbiga saker.

Ta hand om varandra nu och så hoppas vi att du får komma tillbaka i vårtråden istället.

Ta dem på kvällen är mitt tips så slipper man i alla fall det där illamåendet som en del kan drabbas av (man sover sig igenom det). Ät mycket fibrer så magen håller igång men du är ju vegetarian så det lär ju inte vara något bekymmer för dig misstänker jag? Plommon ska tydligen vara väldigt bra om man vill få fart på magen.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård