mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag har enäggstvillingar !
De hade ordentlig skiljevägg och om jag minns rätt så låg de i varsinna fostersäckar och delade inte ens den yttre.
Men på UL kunde man inte säga säkert.

Eventuellt så hade det blivit TTS mellan dem, den ena var lite större och ffa hade hon tjockare blod vid födseln, så hennes blod fick späs ut. Den andra var precis på gränsen till att få en blodtransfusion pga lite låga blodvärden men det behövdes inte.

För övrigt så blev jag MYCKET större med enligen som kom efter än med tvillingarna !

Vad kul! Testades tvillingarna efter födseln för att se att de var enäggs då? Det antar jag att de kommer att behöva göra med mina, om de inte drabbas av TTTS för då vet man ju.
Hur länge stannade dina i magen?
Vad skönt att höra att du inte blev så stor :D hoppas jag har samma tur. Jag blir allt lite rädd när jag ser en del magbilder från tvillingmammor på nätet.

Sen måste jag fråga er andra, hur känner ni inför det lilla liv ni har i magen? Jag känner mig redan full av omsorg, längtan och kärlek. Jag klappar magen (bebis) jätteofta och pappa gör detsamma. :love: Jag vet att mycket ännu kan hända, men jag varken kan eller vill hålla tillbaks känslorna till min bebis även om logiken kanske säger emot. Jag vet inte.
Så där känner jag också. :love: .
Jag ser inte poängen med att hålla tillbaka mina känslor faktiskt, om allt går åt skogen så kommer sorgen för mig att bli lika stor ändå vad logiken än säger.
Här och nu finns de där och mår bra, så varför inte njuta av att prata med de små liven och låta sig känna kärlek? Den finns ju där, och kärlek kan väl aldrig vara fel :love: ?

Nej, skall jag vara ärlig så är de inte testade, men allt annat än enäggs vore högst osannolikt !

De var extremt lika som små och utvecklades löjligt lika, typ om den ena hade en ny tand så hade den andra också det på exakt samma plats osv. (de fick tom första mens samma dag). Vikt har aldrig skiljt mer än 200 gr när de var små

Jag födde dem på 37+2. De vägde 2.2 och 2.3 kilo och behövde bara neo för spädningen av den ena.
När jag åkte hem från BB så slank jag faktiskt i mina vanliga jeans.

Suddig bild på dem som små:
30477602.jpg

..något äldre...

dsc00092_80271065.jpg

Numera så är en mörk

30477594.jpg

Jag blir allt lite rädd när jag ser en del magbilder från tvillingmammor på nätet.

Min mage har växt som attan senaste veckorna, roade mig med att mäta mitt midjemått och det har ökat med ungefär 25 cm sen innan graviditeten :crazy:
Annars går det mesta rätt bra, givetvis är det lite jobbigare nu än när jag "bara" har haft en bebis i magen men å andra sidan är jag inte 21 längre som när jag fick mitt första barn så vad som beror på vad vet jag inte. Pratade med en tvillingmamma idag och i slutet klarade hon knappt av att gå 100 m :crazy:

Det som är så kul är att jag redan kan märka skillnader mellan dem, ettan är ganska lugn men när h*n sparkar så gör h*n det ordentligt medan tvåan ligger och småbökar hela tiden. Ettan är mer aktiv på kvällarna och tvåan sätter igång med sitt bökande direkt på morgonen :love::love:

Vi vet fortfarande inte efter tre UL vad de är för kön på dem men nu vet jag inte om jag vill veta innan de kommer ut, längtar som en tok efter att få träffa dem :love: men samtidigt vill jag gå så länge som möjligt.

Ska till BM om två veckor och då har jag inte varit där sen v. 15 så det ska bli skönt att få svar på alla frågor och funderingar som har dykt upp sen vi fick reda på att det var två.

Jag dricker också väldans mycket mer än jag brukar, är ofta extremt törstig och kan dricka mängder! Och så får man springa och pinka hela tiden... Jag tror det är normalt att få ökad törst... Men man får väl se upp så det inte blir grav. diabetes, får man högt blodsocker så kan man bli väldigt törstig... Fast det behöver det ju inte var förståss, kroppen behöver säkert mera vätska till det lilla livet där inne :)

I början var jag törstig som en tok, men nu har det återgått till det vanliga. Är i vecka 17 eller 18 eller nåt sånt nu, tror jag. Dags för "riktiga" ul nästa vecka :-)

Kl

Så då har man provat på att vara magsjuk och gravid också. :eek: Fy farao vilken magknip och vad spänd magen är och det går ju inte att massera tarmarna för det ligger en liten bebis och livmoder emellan.

Har insett att jag tolkar kroppssignalerna annorlunda nu och trodde på fullt allvar att magontet och uppspändheten berodde på graviditet. Allt är ju så konstigt ändå liksom....

Vad kul att läsa, mina känns också olika. Den större ligger på ungefär samma plats hela tiden och sparkar hårdare - ofta i riktning mot blåsan.. Den mindre rör sig hela tiden runt den andra i magen och småbökar mer.

Jag kan tänka mig att jag kommer att bli orörlig på slutet. Jag har redan mycket ont i fogarna och kan bara promenera en liten bit. Att handla större mängder än en kasse klarar jag inte, det gör för ont att manövrera kundvagnen och jag får sammandragningar hela tiden. Dagen efter att jag gått lite och handlat/städat måste jag ligga ned nästan hela dagen med små bensträckarpauser. Men det är ändå en påverkbar smärta än så länge som blir mycket bättre när jag vilat! Det känns bra :) .

Ewa-Lena: Fy, stackars dig! Magsjuka som är så vidrigt redan utan att man är gravid. Hoppas det går över snabbt!

Kl

När ska man försöka undvika att lyfta tungt?
Jag har ett rätt så tungt jobb, packar paket och pallar lådor som väger mllan 15-25kg 5 högt alltså så högt jag når, det är även väldigt stressigt är detta någon fara? idag kände jag att det blev lite tungt/jobbigt i magen är i v.17+2, enligt UL som glordes idag och enligt det så var alt bara bra =)

Tacksam för svar, frågade barnmorskan sist och hon sa att jag skulle lyssna på min kropp, sa dock inte hur tungt det är. men vad kajag lyssna efter? ska man sluta när det känns jobbigt eller är det okej tills det ev hugger till i magen att man lyfter tungt, det kanske det inte ens gör? jag vet ju inte :confused:

Jag inbillar mej att tunga lyften inte är specifikt för magen utan för hela kroppen. Alla vävnader påverkas ju av graviditeten och man blir känsligare på det viset, bland annat så ska väl ligament påverkas överallt och det gör ju att man lättare överbelastar leder som inte är stabiliserade ordentligt. Så jag tror mer att de tunga lyften är jobbiga för tex ditt bäcken och din rygg. Varningssignaler måste vara om du blir ovanligt trött i muskulatur, eller får ont i leder, ont i ryggen eller bäckenet. Men det är klart, om du tycker det känns tungt nu kanske du måste försöka se om du kan få förändrade arbetsuppgifter på något vis för att undvika ATT du får ont i rygg och bäcken?

Tack för ditt svar. Jag känner ju att jag blir trött och att det känns mer i ryggen men det är svårt att säga om det är för graviditeten då jag kom tillbaka från 4v semester i måndags oxå, det som blir jobbigt och tungt i magen är ju när man måste hjälpa till med att kasta upp lådorna til axelhöjd med benet och magen, svårt att förklara ;) Men det är alltså ingen risk för bebisen att jag anstränger mig hårt då iallafall :confused: jag vet att jag har hört att om man är van att jobba tungt så ska det inte vara någon fara, men man vill ju inte riskera något.

Nej vad jag vet så far inte bebis illa av lyftandet, det är din kropp som är känsligare. :)
Tror du att det är fysiskt möjligt att jobba med samma uppgifter hela graviditeten?

Ja hur tänker ni andra också, när det gäller arbete?

Jag pluggar ju och är faktiskt ruskigt nöjd över det, inte alls avis på dem som måste slita på ett jobb.

Jobbar visserligen extra en helg i månaden som personlig assistent men jag tror att jag kommer kunna fortsätta med det under hösten också. Har faktiskt inte ens berättat för min brukare att jag är gravid, men ska prata med henom om det imorgon, är min plan.¨

Ska iväg på praktik på smådjursklinik (djursjukgymnast) under september månad och sedan ska vi skriva C-uppsats hela hösten. Jag har BF 9/12 och C-uppsatsen ska lämnas in den 19:e så jag hoppas nästan att jag går över, så att jag hinner vara med på det allra sista putsandet... Men min uppsatskompanjon är beredd på att hon kanske måste dra det tunga lasset i slutet.

*KL*
Nu har vi fått reda på att det blir en flicka!!! När vi fick svaret på fostervattenprovet stod det att man kunde ringa och få reda på könet om man ville. Gissa om jag blev nyfiken då! Min man tycke att det inte spelade så stor roll, men vår 8-åriga son höll också på att spricka av nyfikenhet :D Så vi bestämde oss för att ta reda på det. Trevlig bonus av att ha varit tvungen att vänta på svaret från fostervattenprovet. Och nu vågar jag nog snart tro att allt ska gå bra :bow:

Du kanske ska prata med chefen och höra om det finns andra arbetsuppgifter för dig. Havandeskapspenning kan du också söka men jag vet inte hur länge innan...
Prata med din BM igen och berätta att du är lite orolig att det ska hända ngt, att det är väl tungt.

Havandeskapspenning (HP) beviljas tidigast från 60 dgr innan BF och fram till 10 dgr innan. Har man inte fött då är det semester, FP eller sjukskrivning som gäller. 60 dgr innan BF blir väl kring vecka 31, tror jag?

Tala med chefen om möjligheten till omplacering redan nu! Du måste ändå göra det innan du begär eventuell HP.

Tack för ditt svar. Jag känner ju att jag blir trött och att det känns mer i ryggen men det är svårt att säga om det är för graviditeten då jag kom tillbaka från 4v semester i måndags oxå, det som blir jobbigt och tungt i magen är ju när man måste hjälpa till med att kasta upp lådorna til axelhöjd med benet och magen, svårt att förklara ;) Men det är alltså ingen risk för bebisen att jag anstränger mig hårt då iallafall :confused: jag vet att jag har hört att om man är van att jobba tungt så ska det inte vara någon fara, men man vill ju inte riskera något.
Jag tycker du ska ta det lugnare än vanligt, för din egen skull. Det låter som väl många tunga lyft. Det är inte många månader av ditt liv det gäller. Även om det inte är någon ökad risk för bebisen så länge du inte får smärtsamma sammandragningar är det som evis skriver att din egen kropp är känsligare. Alla kroppens ligament påverkas av hormon som luckrar upp och gör kroppen mindre stabil. Får du mer ont i ryggen än vanligt så är det en signal att du ska ta det lugnare. Hör efter om du kan få lyfta mindre och kanske kan få andra arbetsuppgifter ju längre graviditeten fortskrider.

Ja hur tänker ni andra också, när det gäller arbete?
Jag var sjukskriven deltid redan innan graviditeten pga bland annat ledbesvär med bäckenleder involverade. Jag har sedan varit 50% till 100% sjukskriven hela tiden, mitt jobb är väldigt stressigt och fysiskt tungt. Jag har även i den mån det går provat att byta arbetsuppgifter, men nu klarar jag inte ens att sitta på en stol och skriva på datorn mer än max 20 minuter i sträck. Nu är jag i och för sig tvillinggravid, vilket innebär större risk för förtidsbörd och på spec.mödravården har de sagt att de sjukskriver mig "bara" pga detta från cirka vecka 25.

Fram till för något år sedan var jag övertygad om att jag kunde bara träna och hålla igång ordentligt så att kroppen håller sig i trim, men jag är klokare nu ;) . Jag försökte träna bort smärta som behövde vila och lugn, kontrollerad rörlighetsträning för att läka. Min kropp är dels äldre, dels kroniskt smärtpåverkad och behöver betydligt mer återhämtning. Jag har till och med fått träningsförbud av min sjukgymnast när det gäller all träning utom promenader, ridning och speciella stretch/balansövningar som jag fått av honom.
Nu har jag rejäl foglossningssmärta redan (vecka 21 + 6 idag, ont sedan innan grav. men riktigt ont sedan v. 16 ungefär) och mina leder är sämre. Men för första gången i mitt liv så är det en smärta som faktiskt blir bättre av att jag vilar! Det är en rätt häftig känsla, jag har aldrig kunnat vila ned intensiteten på en smärta förr :bow: .

För min kropps skull och för barnen i magen, som jag ju faktiskt ska orka ta hand om när de kommer, så försöker jag vara förnuftig och lyssna ordentligt på min kropp. Mitt jobb är jätteroligt men med mycket ansvar och det lockar väldigt att arbeta mer än jag mår bra av. Kroppen säger stopp långt innan huvudet gör det. Så jag väljer att ta den här tiden till att försöka röra mig det som går med sjukgymnastik på ett så bra sätt som möjligt, i stället för att ge det jag kan på jobbet och bryta ned kroppen ännu mer. Det är bara att inse, när jag passerade 30-strecket gick det bara utför sedan ;) ...

Hoppas ni mår bra alla blivande vinterföräldrar!

Äntligen rör sig mina tarmar igen :banana: !
Och jag känner mig inte heltrött, bara halvtrött.

Jag har inte tid hos barnmorskan förrän om 2 veckor då jag är i v 25 och har inte varit där sedan inskrivningen i vecka 10. I boken jag fick stod att det var BM-besök ca v 20, men det har vi inte här. Hur är det hos er? Jag har ju varit in på extra ultraljud men då kollar läkare bara bebisarna. Sen har jag tjatat mig till extra koll av min urin och blodvärde/blodtryck. Det känns som att de rationaliserat bort ett BM-besök här på orten?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård