mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag blir nyfiken, vilket län bor du i?

Jag bor i Stockholms län och jag har många BM-besök har jag förstått av min syster som bor i Västernorrlands län.

Vi var på inskrivning och tog tester osv, dvs två besök i v 8-12. Sen ett KUB-test v 13 el 14, kommer inte ihåg riktigt. Sen UL v 19, och BM-besök i samma vecka eller det var igår och jag går över till v 20 idag, tisdag. Ett besök v 24 och ett besök v 28. Sen har vi inte bokat fler tider, men det var en gedigen besökslista som ska bokas in senare.

De har fler besök för förstagångsföderskor än för omföderskor. Jag tycker det är jätteskönt, särskilt som det kommer tas prov osv vid nästa besök. Gårdagens besök var bokad (tror jag) för att ta itu med situationen OM UL inte blev UA. Nu blev det det så vi hade en trevlig och återkopplande pratstund igår. Vi bokade förlossningssjukhus också förresten. :laugh:

Jag mår bra nu, fick problem i lördags när värmen slog till igen och jag har upptäckt att det är mitt stora problem. Jag blir nedstämd, orkeslös, gråtig och mår skitdåligt när det är så varmt. Så får man dessutom höra av alla, "Var du glad att du inte är höggravid nu då!". Men, jag är ju här och nu. Jag har problem NU, det hjälper väl inte att tänka så? Jag tog upp det med BM igår och hon höll med för att nu förväntas och förväntar jag mig att vara rörlig, samarbeta med min sambo där hemma och ta lika - eller nästan lika - stort ansvar hemma. Men jag KAN inte när det blir varmt. Så det innebär en stor besvikelse att inte kunna röra sig och göra saker. Har den kommentaren att göra med att man som kvinna, eller gravid kvinna, inte får klaga? Man ska alltid tänka på de som har det värre osv?

Jag satt faktiskt under v 28 (vi hade uppåt 33 grader hemma den veckan, både ute och inne) och bölade för alla stackars kvinnor i Afrika och andra varma länder. Alla dessa stackare som lever i skithög värme och ska ta hand om ungar och vara gravida och kanske inte heller har tillgång till bra mat osv. Jag kan inte tänka mig en värre situation! Men inte tror jag att mitt bölande hjälpte dem? :confused:

Vad skönt! Nu har jag bläat av mig lite med mitt problem! :laugh: Så hoppas jag på svala dagar resten av tiden!

Vetekli har verkligen hjälpt min mage iaf vad gäller tarmarna, så det vågar jag inte sluta med!

Jag har inte tid hos barnmorskan förrän om 2 veckor då jag är i v 25 och har inte varit där sedan inskrivningen i vecka 10. I boken jag fick stod att det var BM-besök ca v 20, men det har vi inte här. Hur är det hos er? Jag har ju varit in på extra ultraljud men då kollar läkare bara bebisarna. Sen har jag tjatat mig till extra koll av min urin och blodvärde/blodtryck. Det känns som att de rationaliserat bort ett BM-besök här på orten?

Jag var på inskrivning i v. 12, ganska sent men eftersom det var min tredje graviditet tyckte inte BM att vi behövde komma tidigare. Lyssnade på hjärtljud sista dagen i v. 15. Sen var det dax för RUL i v. 19 men fick komma tillbaks i v. 20 eftersom en mer erfaren barnmorska skulle kolla om de hade tjock hinna mellan dem eller inte, hon kunde dock inte se allt på bebisarna så det blev ett till UL i v. 22. Har nästa besök hos BM på måndag och är då i v. 24.

Har miljoner frågor nu när det är två (antar att du också har det ;) ) så det känns som evigheter sen man var där. Antar att det blir fler besök nu när det är tvillingar men förra gången med andra barnet var jag typ aldrig där. Bor i kronoberg.

Bor i Umeå:

Inskrivning i v 14 (tror jag var ganska seg på att ta mig iväg dit om vi säger som så).

RUL i vecka 19

Besök nr 2 i vecka 21 sen vet jag faktiskt inte vi har inte planerat längre :)

Detta är barn nr 2 och första graviditeten och förlossningen var helt okomplicerad.

*KL*

Jag får ansluta mig till denna tråden nu!

Ingen datum satt än men beräknad bebis i början av februari :laugh:

Just nu är det lite tråkigt för det syns inget och det känns inte så mycket heller så jag längtar till första ultraljudet (september) så jag får se att det är "på riktigt".

Har varit på häslobesök och inskrivning. Alles gut so far! :D

Senast ändrad:

Det låter verkligen inte som många besök! Jag vet inte hur många besök det är här om allt är okomplicerat. Med första barnet hann jag nog med ca 4-5 besök, UL och allt medräknat, men han är född i vecka 33, så det hade blivit fler bwsök om jag hade gått hela tiden. Med det barn vi förlorade förra vintern hann vi med 3 besök och han dog i vecka 24. Nu har vi än så länge varit på 5 besök, har det 6:e på torsdag och jag är i vecka 20. Och vi har besök inplanerade minst varannan vecka. Men det är minst lika mycket för att vi ska känna oss lugna och trygga som av medicinska skäl ;)

Jag bor i samma län som din syster Ewa-Lena. Tyvärr märks det väldigt väl att det är ett landsting med dålig ekonomi. Det är svårt att få tider och personalen är underbemannad och stressad, jag får trycka på för att inte få för långa intervaller mellan ultraljuden eftersom de inte klarar att följa läkarens rekommendationer i tidboken som är överfull.

Det verkar vara så som jag trodde då, vi har färre besök hos barnmorska. Jag går ju utöver BM-besöken hos läkare på spec.mödravården för ultraljud av tvillingarna som enligt skolboken bör ske varannan vecka. Hittills har det dock blivit var 3:e de sista två gångerna pga att det inte finns tider. Men på läkarbesöken som bara är koncentrerade på kontroll av fostren med ultraljud finns det varken tid eller utrymme att fråga så mycket när det gäller mig själv och graviditeten. Jag har verkligen tusen frågor och funderingar som jag skulle vilja ta med en barnmorska. Det är ju både första graviditeten och dessutom två där inne = dubbelt? så mycket funderingar och frågor (precis som du misstänker Vilya ;) ) ...

Det är två veckor kvar nu till BM-besöket i v 25, det känns som en evighet!

Kviga: Välkommen till tråden!

Du har inte möjlighet att ringa in för samtal om det gäller nån specifik fråga? Tills ditt möte v 25 alltså?

Usch, jag tycker det är så trist att det ska vara så orättvist på hur man behandlas beroende på i vilket landsting man bor. :mad:

Jag har inte skrivit i tråden tidigare, men ska få mitt tredje barn i mitten av februari. Är i v.15 nu.

Jag var på inskrivning i v.14. Fick tid för ul i v.17, den 6/9.
Nästa besök hos barnmorskan kommer att vara i v.24, då skulle vi boka in resten av tiderna. Tror inte att det kommer bli så många om det fortsätter att vara okomplicerat.

Bor i södermanland.

(kl)
Nu så är rutin-ul avklarat. Allt såg bra ut, skönt med tanke på att det varit så bekymmersamt med en massa blödningar. Nu har det dock varit lugnt ca en månad, så jag tror det fortsätter så. Bf blev den 18 jan.

Vill också vara med!
Väntar mitt andra barn 1/1 och är nu i vecka 21.

Har varit på hälsosamtal i vecka 8, inskrivning vecka 11 och valde sedan själv att göra KUB-test privat i vecka 13. I vårt landsting erbjuds man KUB om man är 33 år eller äldre när man blir gravid. Jag blir 33 senare i år...
Ultraljud vecka 19 och sedan träff hos BM vecka 26 inklusive glukosbelastning och därefter nytt besök vecka 30.
Bodde i annan del av Skåne förra graviditeten. Kommer inte ihåg om det var någon skillnad i träffarna, känns ju alltid glest i början. Men där erbjöds man inte tillväxtultraljud vilket man gör här.

Hade tidiga symptom denna graviditeten, fått stor mage och haft svårt med värmen. Inga speciella symptom nu förutom trötthet, känningar i ischiasnerven emellanåt och lite ont nere runt magen.

Har tidigare tagit lactulos för magen men verkade bli resistent. Kör nu blötlagda loppfrö (psyllium) som jag gav min gamla häst och det funkar OK i kombination med grön kiwi.

Jobbar heltid på kontor, tidvis mycket stressigt. Funderar på att sluta jobba 60 dagar innan även om jag hellre snålar med dagarna. Barnmorskan tycker att jag ska söka Havandeskapspenning men med tanke på FK:s hårda regler tror jag inte att jag får det. Men det förekommer ju en del hot om våld på jobbet så jag kanske ska försöka söka.

Har inte häst hemma för tillfället och vill helst inte ha det det närmaste halvåret. /A

Nu har vi varit hos BM igen. Allt såg bra ut och vi fick lyssna på hjärtljuden. Skönt att höra hur det tickade på där inne :D Funderar nu på när ni andra har börjat förbereda med barnvagn mm. Vår stora pojke är så stor, fyllde 8 i våras, så det här känns på ett sätt som vi är nybörjare igen och vi har inte jättemycket saker kvar efter det att han var liten.

Okej det är skönt att höra att det inte händer något med bebis i allafall. Min egna kropp är ju också viktig men inte lika ;) Jag har sagt till på jobbet och jag ska ansöka om HP men jag kan tyvärr inte få andra uppgifter på jobbet, det finns inga. Jag är också orolig att växa för mycket i slutet för då vt jag inte hur det ska gå, magen kommer ju vara ivägen hela tiden kommer inte kunna böja mig ner och packa mina lådor och att lyfta så tungt som man måste göra så¨långt ut blir inte lätt, jaja det löser sig väl på något sätt hoppas bara att maan får HP.

Hoppas allt är bra med er andra :laugh:

Tycker det är länge sedan vi såg något om hur det går för Soffipropp här? Hoppas att allt är bra!!!

Har för mig att bristningar är hormonstyrt?! Spelar ingen roll hur mkt man smörjer magen mer än att det kan vara mysigt =)

*delvis kl*

Har ingen aning om oljan fungerar, men jag kikade på sidan och det fanns en del riktigt snygga mammakläder! Blev glad när jag såg mammajeansen, det fanns en del riktigt fina! Så jag kom på att jag måste fråga er var ni handlar era mammakläder? Vilka affärer man kan köpa snygga mammakläder? Jag har varit på hm och köpt basickläder, linnen, tunikor och mammaleggins, men var hittar man t ex ett par snygga jeans? Jeanskjol? Roligare leggins, kanske med lite mönster... På de vanliga, hm och lindex t ex tycker jag att det mest är samma saker och spec. mammajeansen är inte mycket att hurra för... Men jag är inte så pigg på att beställa över nätet, jag vill prova kläderna först innan jag köper dem, ibland kan ett plagg se så otroligt snyggt ut men så sitter det fruktansvärt illa! Och så är jag osäker på vilken storlek jag har nu eftersom jag har svällt i fler avseenden än bara magen :angel:

Jag har haft tur hittills eftersom jag dels har en ganska baggy stil i vanliga fall så jag har en hel del brallor och tröjor som är rätt stora (som jag kommer kunna ha ett bra tag till), och så dels känns det som om jag inte blivit så himla mycket större. Är i v 24+1 nu. Kan ha mina jeans, inte stuprörsjeansen som är knöktajta men de andra, fortfarande. Tänkte inhandla en sån där som tipsades om tidigare i den här tråden (tror jag???), belly belt-grej, så kan jag nog dra ut på användartiden på jeansen och sånt ändå längre.
Bävar för att behöva köpa nytt, så försöker vänta så länge jag kan. Dels verkar utbudet rätt dåligt, hittar liksom inga jeans jag tycker om och jag är rätt anti tunikor och dylikt (tycker inte det är snyggt), och jag tycker knappt det verkar finnas något som faktiskt passar bra heller? I alla fall inte det jag kollat på. Lutar åt att spendera hösten i mina baggy arbetarbrallor (mycket resår) och mjukisbrallor...

Jag har än så länge klarat mig med mina vanliga kläder. Har bara gått upp 1,5 kg som tur är eftersom jag hade några kilon mer än nödvändigt sedan innan :angel: Går in i vecka 21 i morgon. Men jag bävar för när jag måste hitta andra kläder, kommer ihåg sedan sonen föddes att det var jättesvårt att hitta sköna och bra kläder...

Tycker det är länge sedan vi såg något om hur det går för Soffipropp här? Hoppas att allt är bra!!!

Gulle dig! :love:

Allt är bara bra med mig! Har varit iväg på intensivkurs för körkort dom senaste veckorna så har inte haft varken tid, ork eller lust att sitta här ;) Nej men jag har varit lite dålig på att skriva hur det går...

Lite ledsen är jag för vi verkar ha en riktigt lugna sak som verkar ligga mest å filosofera eller något för mycket rörelse känner jag inte. Men det kan nog ha å göra med moderkakan i framvägg oxå kanske... Däremot slår han gärna volter när jag sitter i bil en längre stund. :crazy: Lite lätt obehaglig känsla faktiskt! :angel: Men jag vill känna mer sprattel å kickar! Men det kommer nog snart! Tjock börjar jag bli oxå. Både här å där :o Men mest på magen iaf :D

Imorgon är semestern slut så då är det tillbaka i vardagen igen men jag ser fram emot lång "ledighet" med underbart sällskap snart! :love:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård