mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Du fick inte en vanlig magsjuka då? Det har jag haft för ett par veckor sedan, tydligen rätt vanligt så här års.

Jag har inte haft gravillamående alls så jag kan inte riktigt jämföra. :)

Jag tror inte det?
Har haft det en gång, och då hade jag rätt ordentligt ont i magen också, och kräkte flera gånger med runt en timmes mellanrum. Dessutom hade det bara gått ca 2,5 h sedan jag åt senast och 7-8 timmar sedan jag åt innan dess, så då borde det kommit tidigare eller senare.

*KL*

Den kommande veckan är det dags för både sjukgymnast, barnmorskebesök och ultraljud av läkare igen. Det känns bra att bli uppkollad för jag är lite småorolig. Undrar om de växer som de ska... En sparkar klart mer än den andra och det är den som är större av dem, så jag nojar lite över det.

Jag tappar även nu kopiösa mängder hår, även ögonfransar. I början av graviditeten växte hår och naglar och var starkare och tjockare än någonsin men nu ser jag ut som en risbuske på huvudet :crazy: . Undrar om det kan vara brist på något?

Hoppas ni mår bra alla blivande vintermammor. :bow:

Jag misstänker också nån brist för helt plötsligt blir jag sugen på skumma lukter som: Bensin, olja, kattkiss, rengöringsmedel. Och tandkrämen är fantastisk i sin "smak" så jag gurglar himla länge. Que? :confused:

Var hos BM i fredags och bebis lockade fram skratt hos både mej och BM. Först när SF-måttet skulle tas så sträckte hän på sej så att livmodern blev ett par cm längre, när barnmorskan la mot måttbandet. Sedan kickade hän flera gånger rätt in i dopplern. Jag älskar det, barnmorskan sa att det verkar vara en mycket aktiv unge. Jag har ju ingen aning, har aldrig varit gravid förut, men visst är det bra fart på plutten, mest alltjämt när jag tar det lugnt. Behöver dom aldrig sova? Hoppas den lille sover mer på utsidan i alla fall... :cool:

SF-måttet landade i alla fall på 25 cm och pulsen var uppe i 158, låg mellan 150-160 hela tiden. Förra gången hade hän jättehög puls, toppnoterade på 180. Så jag är liksom lite orolig även fast barnmorskan menar att det är för att hän är så aktiv.

Igårkväll låg jag och min pojkvän i sängen och pratade och surfade lite ihop, då kickade plutten upp i mitt revben (jag låg på sidan), och när jag då sa åt M att lägga dit sin hand så fick han coolt gensvar, hän liksom "tryckte" tillbaka, när M tryckte så tryckte plutten ändå mer och hade gympa med hela kroppen längs min magsida. Så höll de på en bra stund. Blir nästan gråtfärdig av kärlek, och kan inte låta bli att skratta, så himla fint :love:

Hej!
Inte den mest aktiva tråden ;) hur många är vi egentligen? Eller det kanske beror på att det inte händer så mycket nu.
Evis vilken vecka är du i eftersom de börjat mäta sf-mått.
Jag tror att de kommer att börja mäta mig i vecka 26 den 24/9 när jag ska på glukosbelastning.

Jag som var så stolt över min mage har nu fått testa Katrinplommonjuice-kur. Andra tips? Mina problem är lååångt förbi motion, fiberrik kost och vätskeintag.

Hoppas ni har det bra allihopa!

Nej, den är verkligen inte aktiv! Vi får skärpa till oss! Vi är väl kanske inte så många, eller inte så många bukeberoende mammor? ;)

För mig händer det massor, jag upplever hela tiden en massa saker i min kropp och det är oftast inte så kul. Jag tycker det är jättejobbigt att bli stor och otymplig och flåsig och pulsig. Det är ju normalt. Men sen har jag fått ont på höger sida, på nersidan av magen. Det är ok så länge jag sitter men sen när jag ställer mig upp och ska röra på mig så smärtar det enormt. Det är som en bakvänd muskelkramp. När jag rört på mig i ca 5-15 minuter försvinner smärtan och jag känner bara hur det stramar över magen, som är normalt antar jag. Jag tror inte att det beror på foglossning för övningarna man ska vara förskitig med på yogan känns inte alls.

Jag försöker nå min barnmorska så vi kan ta itu med det här, jag vill veta vad som gör ont och om jag kan åtgärda det. Smärtan har jag haft i kanske tre veckor nu. Tyvärr verkar barnmorskan vara svår att nå. :crazy:

Är det nån som känner likadant?

Men, igår på yogan när vi skulle slappna av efter kroppsscanningen tyckte nog bebis att jag var för lugn. Den bångla och donka runt om i magen och jag kunde inte koppla bort det. :D Det kändes så himla mysigt, när jag var så rofylld och avslappnad. :love: Jag kan verkligen rekommendera gravidyoga.

*knapp*

Jag har fått en prel tid till första UL, och kommer då vara i v 20-21?! :( Och den är som sagt bara preliminär, kommer det in fler som är längre gångna eller med problem så flyttas jag ännu längre fram... Kul om något är fel, då får vi inte några valmöjligheter längre :crazy:
Jag blev faktiskt lite besviken, man siktar på v 16-18 och så får jag gå en månad till... :( Jag behövde tydligen inte oroa mig om att få en tidigare tid iaf :grin:
Mamma (BM) ska ta hem en doppler i nästa vecka så vi iaf får höra barnets hjärtljud (och kolla så det lever :crazy:).

Vilken tur du har som har en BM-mamma! Jag har miljoner frågor och skulle peppra min mamma om hon var BM. ;)

Skönt att få höra hjärtljud iaf. :laugh:

Jag tror aktiviteten i tråden kommer att öka nu framöver, de flesta är nog i en period då inte så mycket händer och förlossningen fortfarande känns avlägsen. Men det där med bukeberoendet kan nog stämma Ewa-Lena ;) vi kanske inte sitter klistrade här hela dagarna...

Nu har jag varit på ultraljud, BM besök och sjukgym. Min snälla sjukgymnast dammade av ett gammalt men mycket funktionellt bälte som jag fick låna, trots att de egentligen inte har den servicen längre. Vilken skillnad att få hjälp med utprovningen av ett proffs! Nu hjälper bältet verkligen :bow: . Tvillingarna verkar må bra än så länge men de är små och ligger en bra bit under "enlingskurvan" i storlek. De bedöms som lätt respektive måttligt tillväxthämmade. Vila och ingen stress blev instruktionen. Jag har dessutom fått högt blodtryck vilket BM tyckte var extra oroande eftersom jag haft så lågt blodtryck tidigare. Allt annat såg dock bra ut så det blir koll av blod och urin om en vecka igen. Mitt SF mått var 28 (v.24+2), vilket blev ett kryss klart ovanför kurvan för enlingsgravida som väntat. Jag är vidare heltidssjukskriven, nu ffa pga hotande förtidsbörd och tillväxthämning hos fostren. Känslan efter besöken är sådär då riskerna är såpass stora, men det är bara att försöka inte oroa sig och ta en dag i taget. Och jag tänker njuta av varje spark där inne :love: .

evis: Bara du inte börjar slicka på och hälla i dig de där konstiga sakerna :D ! Du verkar ha en liten med stor humor i magen :love: . Härligt!

Ewa-Lena: Jag önskar att gravidyoga fanns här! Ytterligare en fördel att bo i storstaden... Jag har yogat i flera år men känner att jag inte törs nu utan jag skulle vilja ha handledning. Avslappningen skulle vara bra för mig.

Equilina: Visst är det frustrerande när det inte finns tider att få? Skönt i alla fall att få höra hjärtljud.

Var hos BM i fredags och bebis lockade fram skratt hos både mej och BM. Först när SF-måttet skulle tas så sträckte hän på sej så att livmodern blev ett par cm längre, när barnmorskan la mot måttbandet. Sedan kickade hän flera gånger rätt in i dopplern. Jag älskar det, barnmorskan sa att det verkar vara en mycket aktiv unge. Jag har ju ingen aning, har aldrig varit gravid förut, men visst är det bra fart på plutten, mest alltjämt när jag tar det lugnt. Behöver dom aldrig sova? Hoppas den lille sover mer på utsidan i alla fall... :cool:

Haha! En liten vilding alltså! :D Här är en till med en bebbe som tydligen inte sover särskilt ofta, det buffar och knuffar och har sig i magen alltjämt. Mysigt! Men jag hoppas också att hän kommer att vilja sova åtminstone emellanåt när hän kommer ut... :grin:

*kl*

Håller med om att vi kanske inte är så aktiva på den här tråden.. Jag kikar in då och då för att se vad som har hänt, och alltid har man inte så mycket att tillföra. Nästa vecka har jag mitt första BM-besök sedan inskrivningen (är då i v. 25). Jag tror det är ganska sent om man jämför med en del andra? Men det är väl olika hur de gör beroende på vart i landet man bor. Spännande blir det i alla fall att kolla upp om allt verkar vara bra.

Är det föressten nån som vet om det är normalt att få knölar i brösten under grav? Jag har fått en i höger bröst, och den liksom ilar ibland... Tänkte ta upp det med min BM sen.. Kan det ha med mjölk-körtlarna att göra eller nåt sånt? :confused: Jag har aldrig varit gravid tidigare så det är svårt att veta vad som är normalt och inte...

Jag som var så stolt över min mage har nu fått testa Katrinplommonjuice-kur. Andra tips? Mina problem är lååångt förbi motion, fiberrik kost och vätskeintag.

Hela linfrön brukar hjälpa mig (man får dock inte glömma att dricka massor med vatten till annars kan det ge motsatt effekt), och plommon men det har du ju redan provat... Men om det inte verkar hjälpa så hör med din BM, du kanske kan få laktulos utskrivet eller annat laxermedel som får fart på magen! Lycka till! :)

Någon frågade vilken vecka jag är i, när SF-måttet togs var jag v 25+0. :) (nu 25+4)

Jag har börjat käka niferex och verkar tillhöra den skaran som istället får lös mage av dem. Intressant, fasträtt positivt eftersom magen varit rätt trög sista tiden tycker jag (inte störande men stor skillnad mot förut)...

Måste hålla med det nån skrev om att det är många dåliga saker som följer med graviditeten. Just nu längtar jag rätt mycket tills bebis är ute. Förlossningen känns inte alls längre som en hopplös oövervinnerlig kamp, utan mer som en befrielse. Jag antar att jag kommer hinna bli ändå mer less.

Magen ligger HÖGT upp, jag kan på allvar fortfarande ha mina jeans, men jag är så fruktansvärt äckligt flåsig så jag skäms för mej själv nrä jag gått i trappor. Tränar nästan ingenting nu heller eftersom jag är på praktik i storstaden och inte har något träningskort, annars hade jag nog velat spendera en del tid i bassängen och simmat och vattengympat. Försöker promenera men uppförsbackar tar nästan död på mej. Det är hemskt!

Har också svullnat i ben och fötter nu dessa två praktikdagar, trots stödstrumpor. Får ont och blir mycket trött i benen när jag står och går mycket. Jag har haft lite bekymmer med "taskiga venklaffar" tidigare och då är det enda som hjälper att hålla igång med mycket "hopp och spring"-träning och gymmande av ben och ffa vader. Det var innan graviditeten och det har ju inte blivit bättre nu, dessutom känner jag mej inte så pepp på joggning nu...

Ahja, ska sluta klaga nu!

*vinkar lite*.. här kommer det nog med en bebbe mitt i vintern... Brr...

Hur gör ni andra, har ni börjat hamstra kläder ännu? andra saker?

Kläder har jag en hel del men allt annat är oköpt. Känner mej faktiskt lite stressad ibland. Vad tänker ni andra att man egentligen behöver från början? (annars köper jag gärna bara det som finns behov av liksom, och det vet man ju inte förrän man är där...) Typ babyskydd, vagn och bärsele är det jag vet säkert ska inhandlas :). Begagnat antagligen.

Knölar i bröstet ska man ju alltid prata med sjukvården om. Jag fick förra graviditeten en "jätteklump" i armhålan ca 2-3 cm halvmjuk. Pratade med BM förra gången och hon sa att det hade med hormoner och körtlar att göra. Har kommit denna gången också och nu har jag inte ens frågat någon om det. Det är ju dock inte så snygg så jag undviker linne...

Tack för tipset om magen. Jag kör ju psylliumfrön, grön kiwi, katrinplommonjuice, massor av frukt och fullkornsgrejor redan. Tyvärr är jag resistent mot lactulos och barnmorskan rekommenderade därför bara frukt, fibrer och motion:grin:

Jag hänger på carrins fråga, har ni börjat "boa" ännu. Förra graviditeten målade jag om hallen tidigt, men gjorde typ inget annat förrän sista veckorna innan förlossning då jag sydde amningskudde och vagnssängkläder. Spjälsängen monterade vi upp när sonen var 3 månader eftersom vi redan innan tänkte att vi skulle samsova.

Denna gången är jag helt tokig med att boa. Håller på med andra rummet redan och helrenovera och måla (inte bebisens). Vi bodde i och för sig på en sunkig gård sist, nu i en schysst men lyhörd lägenhet. Längtar efter att få börja sy, vilket jag har sagt får bli när det är tre månader kvar. Tänkte mig någon trikå- eller ringsjal och ett babynest i alla fall.
Käder har vi sedan förra gången så kanske mest något nytt för denna knatten och lite filt och overall.

Tja, man kan väl säga att vi har boat också, fast på ett annat sätt. :D Vi var med på budgivning på ett jättefint hus nyligen men vi förlorade det. Men vi fortsätter titta och vänta in drömhuset. Vi har ju inte bråttom, men man måste passa på när läge finns!

Annars har jag bara börjat virka på en nalle men jag hinner/orkar inte sitta med den nu. Mkt beroende på ovanstående. :laugh:

Jag boar också.... Förra gången gjorde jag inte alls det mycket, men nu! Vi letar också nytt boende och min snälla man följer glatt med på visningar på såväl tänkbara som mindre tänkbara objekt ;)

I dag har jag gjort glukosbelastning och varit på kontroll. Allt såg bra ut och det är så skönt vaje gång vi hör det lilla hjärtat slå. Och så har vi bokat in nästan alla tider framöver i graviditeten. Varannan vecka hos BM, 4 UL till, 2 läkarbesök närmaste månaden, blir fler sedan. Känns som om de vill ha koll på oss :D

Barnvagnen som vi köpte begagnad i förra graviditeten står framme nu, men måste pumpa hjulen. Känns som ett sätt att intala sig att allt ska gå bra den här gången när man ser den. Den står i vägen egenligen, men det är gott för själen ;)

Jag har en stark lust att boa men kroppen hindrar mig från att göra så mycket. Jag har kunnat sy lite, färgat kläder och tvättat upp och sorterat bland en massa fina kläder jag fått ärva av en kompis :love: .
Vårt vardagsrum är tyvärr projekt för omtapetsering ända sen i våras då jag fick avbryta pga sjukskrivning. Min make hjälper gärna till men kan inte på egen hand så det blir inget mer gjort nu. Det ser nu trist ut med halvt bortrivna bårder och påbörjat underarbete. Vi har försökt få tag i hantverkare som kan slutföra men det är helt omöjligt! Ingen har tid med oss.

Vagn är inköpt (firstwheels city twin) och ett babyskydd får vi låna så det behövs ett till. Vi behöver ju två av mycket. Det jag vill ha klart innan de kommer är ett skötbord och spjälsäng/ar som kan monteras som sidovagn/ar på vår säng. Sen tror jag resten får inhandlas när vi märker att det behövs.

Just ja, två trikåsjalar har jag också inhandlat. Jag har provknutit och burit runt på mjölpaket ;) .
Det kan nog vara bra att kunna avlasta mina armar och axlar som inte är riktigt 100 , särskilt eftersom de är två. Är det någon mer som funderar på att bära i sjal?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?