mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

KL

Den här vintermamma är nu tillbaka till verkligheten och till vintermamma tråden. Har varit och solat magen i Grekland en vecka. :D Helt underbart.
Så nu blir det en rejäl uppdatering!

Magen växer så det knakar. Är nu i vecka 28, fattar inte vart tiden tar vägen! Är ju vara 12 veckor kvar och SÅ mycket kvar att göra :)

Har börjat handla och förbereda lite mer "seriöst". Köper det mesta begagnat, i alla fall de stora sakerna så nu finns vagn, babyskydd och en byrå att ha pyrets kläder i. Byrån ska iofs slipas och målas så det får maken roa sig med nu i höst. Känns riktigt skönt att ha fixat de sakerna, vi jobbar mycket båda två och det känns som tiden springer iväg och vi hinner inte med något. Men nu är vi i alla fal så pass utrustade så att vi kan få med oss pyret hem från BB ;)

Och appropå tiden... Sist vi var hos BM så fick vi alla tider som vi ska dit för resten av graviditeten. Ovanpå det tiderna för föräldrautbildningen. OMG! Jobbar inte folk, undrar jag bara? Känns som det är tusen grejer man ska gå på och allt ligger på kontorstid. Föräldrautbildningen börjar halv 2 på eftermiddagarna! Känns som hela den arbetsdagen blir helt sabbad. I större städer verkar det finnas kvällstider, så störigt att bo i en småstad.

På fredag bär det av på gravidyoga. Har grav hästabstinens men min egen är utlånad och att börja rida en okänd häst känns så där. Så det får bli lite aktivitet med båda fötterna på backen. Ska bli riktigt roligt att prova, vig som en kylskåp är jag. I alla fall kanske de andra får sig ett gott skratt. :)

Oj, vad långt det blev... :D

jag vill bära i själ helst! Men är ganska sådär... opraktiskt lagd typ så jag vet inte om jag kommer orka fippla med att knyta, eller ens förstå mej på hur man gör? :confused:
Du får göra som jag, knyt och stoppa i ett mjölpaket eller liknande för att träna ;) . Eller kanske katten? Det känns inte så svårt med trikåsjalen faktiskt, och där kan man ju stoppa in barnet efter knytningen så man behöver inte vara rädd att tappa. Där du bor finns det dessutom massa aktiva sjalande föräldrar så du kan säkert få bra hjälp!

Vad skönt det låter med sol på magen :D .
Men höstvädret har varit väldigt härligt här senaste veckan, så jag ska väl inte klaga.

Alla: Jag tycker det är intressant hur vanligt det blivit att vilja ta reda på barnets kön. I vårt fall var det ju viktigt att få veta om det är olika eller samma kön pga riskvärderingen, och jag såg ju själv tydligt på skärmen vad som fanns mellan benen. Nyfiken är jag visserligen men jag tycker egentligen inte det är viktigt "bara för att". Jag tycker det är lite läskigt att en del föräldrar verkar börja förbereda för olika behandling beroende på kön redan när barnet är i fosterstadiet, med olika färger, typ av leksaker, förutfattade meningar om personligheten och liknande.
Jag har fått flera kommentarer om hur en del väntar sig att våra barn kommer att vara väldigt aktiva och livliga bara för att de är pojkar. I vårt fall kommer det snarare att bero på om de brås på mig som var helvild eller sin far som var ett mycket lugnt och stillsamt barn.

Senaste BM-besöket:
Ny koll av mitt blodtryck visade förresten på lägre värden och ligger inom normalt igen tack och lov *pustar ut* .

Jag vill veta mest för att jag är löjligt förtjust i rosa och vill ha ett legitimt skäl för att överkonsumera pyttesmå kläder i den färgen :angel:
För jag är ganska mycket så; rosa till flicka och blått till pojke :o Ja, inte bara naturligtvis... Och om vi inte får veta inna vad det blir kommer jag satsa på gult :D
I övrigt känner jag inte igen mig i det du skriver ang gissa personlighet, viss typ av leksaker osv... Vem köper leksaker till ett spädbarn ändå? :crazy:

Jag blir glad oavsett vad det blir för kön på barnet. Jag tror dock att det är en pojke. Varför vet jag inte, med det känns så på nåt vis.

Nåt jag däremot är mycket mer nyfiken på det är hur den lilla/e ser ut, om den blir ett friskt barn, hur det kommer kännas för oss båda att hålla i vårt barn, hur den luktar. Åh, jag vill ha mitt barn ute i världen och bara få njuta av den med alla mina sinnen! Och jag vet att det finns en pappa där hemma som känner exakt likadant. :love:

Jag blir självklart också glad oavsett kön :) Men vill ändå veta om jag ska satsa på rosa eller blått :D

...och jag vill inte ha nåt av det! Eller båda i små mängder ihop med andra färger, men just jag får krypningar i kroppen av för mycket rosa och blått. :p

Jag ville ju veta kön men det var nog av helt personliga anknytningsskäl tror jag, det känns lättare för mej att förbereda mej inför det som ska hända om jag i alla fall vet det. Jag vet liksom nästan ingenting om "den andre" som bidragit med hälften av dna´t. Har dock inet velat berätta för mer än mina närmsta vad "stalltipset" är, just för att undvika att folk redan nu börjar försöka "köna" mitt barn.

Jag kan bli helt vansinnig på att det är så stort fokus på denna fråga "Har du fått reda på vad det är för något då?" då vill jag bara säga "Jo det vet jag redan, det är en människa!" och sen känner jag mej otrevlig för folk vill ju bara vara trevliga när de frågar. Men SÅ VIKTIGT är det ju inte?!

Angående färger och hur vi könar barnen så tänker jag att det är svårt, kanske är jag också ego i min vilja att undvika att köna mitt barn helt och hållet. Hur klarar sej barn i dagens samhälle som är "okönade" hemifrån? Som inte tidigt lär sej hur det förväntas att de ska bete sej, vara, klä sej osv i hemmet - när de väl kommer ut i samhället som faktiskt kan vara ganska grymt? Det är sjukt viktigt för mej att mitt barn får växa in i sin egen smak, sin egen personlighet, sina egna intressen och sitt eget uttryck, oberoende av vilket kön hän har. Åtminstone är det viktigt för mej att barnet ska veta att min kärlek är helt villkorslös. Jag tror verkligen mitt barn någonstans i grund och botten har en egen unik liten själ och personlighet som den bara måste få möjlighet att låta blomma ut, utan att jag ska försöka "köna" in den i ett fack som den kanske inte kommer trivas i.

Har därför sagt att om det blir en kille och det av någon anledning skulle vara mer praktiskt så skulle han få ha klänning till exempel. Rosa på en kille har jag inga problem att tänka mej, däremot är jag nog lite grinig mot att ha massa rosa på en tjej... Eller lite grinig är fel att säga, snarare MYCKET. Detta kan jag ibland också känna är lite dumt av mej, på nåt vis...

jag vill verkligen inte att folk som ser mitt barn ska tänka omedelbart at tdet är en tjej eller en kille, jag vill att de ska tänka att det är ett BARN, en liten människa, en egen liten individ.

Därför är alla kläder jag inhandlat tex, "könsneutrala".

Samma tankar finns i namnfunderingarna, könsneutralt eller inte?

Ahja, en viktig fråga tycker jag!

Vill även slänga in en notis från mig att det kan vara oerhört tröttsamt & höra mammornas tjat & tjuriga kommentarer om rosa/blå kläder.

Jobbar i klädesbutik där vi säljer kläder, just i mycket rosa & i blått. Varför, jo för det säljer som smör :D Det finns folk som vill ha unisex & det finns folk som inte vill ha det. Det finns urval till alla, fast kanske i olika butiker.... men ändå får man ständigt höra griniga kommentarer som om vi i butiken vore dumma i huvudet som har en "pojk" & en "tjej" avdelning. Lite roligt tycker jag, när vi har en enorm försäljning.

*KL*

Kanske det viktigaste är att göra det som känns rätt för var familj? Inte bry sig så mycket om vad alla andra tycker? Vi hade aldrig tagit reda på könet om det så att säga inte hade kommit "på köpet" av fostervattenprovet. Nu känns det däremot ganska häftigt att veta :) Men vi har fortfarande inte handlat eller förberett något, det vågar vi inte än. Barnvagnen står i och för sig framme, men den hade vi sedan tidigare. I övrigt vet vi av erfarenhet att man behöver betydligt färre saker än vad man tror, och vår sons babykläder är till största delen väldigt könsneutrala, så de går att använda igen.

Vill även slänga in en notis från mig att det kan vara oerhört tröttsamt & höra mammornas tjat & tjuriga kommentarer om rosa/blå kläder.

Jobbar i klädesbutik där vi säljer kläder, just i mycket rosa & i blått. Varför, jo för det säljer som smör :D Det finns folk som vill ha unisex & det finns folk som inte vill ha det. Det finns urval till alla, fast kanske i olika butiker.... men ändå får man ständigt höra griniga kommentarer som om vi i butiken vore dumma i huvudet som har en "pojk" & en "tjej" avdelning. Lite roligt tycker jag, när vi har en enorm försäljning.
Här har du en tröttsam pustande klagande blivande mamma ;) .
Jag tycker det är just det som är sorgligt, att det säljer så bra. För mig tyder det på en trend i samhället jag inte vill ha.
Jag ser det i ett annat perspektiv än du där jag tycker det ligger ett stort symbolvärde just i hur kläderna blir så förfärligt uppdelade efter kön ända från start. Och flickor ska ha volanger, spets och rosa och pojkar tuffa kläder.

För att inte tala om då det för några år sedan fanns stringtrosor och bh-ar för små flickor och det sålde ! HJÄLP !

Här har du en tröttsam pustande klagande blivande mamma ;) .
Jag tycker det är just det som är sorgligt, att det säljer så bra. För mig tyder det på en trend i samhället jag inte vill ha.
Jag ser det i ett annat perspektiv än du där jag tycker det ligger ett stort symbolvärde just i hur kläderna blir så förfärligt uppdelade efter kön ända från start. Och flickor ska ha volanger, spets och rosa och pojkar tuffa kläder.

;) Hihi jo men det är inte så att det har kommit det senaste året.... det är ingen trend om man säger så ( som mycket annat är här i vår värld). Snarare kan man se en trend av att det finns folk som vill försöka bryta detta mönster med rosa till tjejer osv. Detta kan disk. i det oändliga, det är bara att inse att rosa & blått säljer. Men även unisex säljer & detta snappar ju butikerna såklart upp...allt som säljer är bra!

Istället för att vara så starkt ogillandes & vilja stoppa en ihållande trend (klaga & se ner på), kan man inte acceptera att folk tycker om olika saker? Och istället vara glad över att det faktiskt görs kläder i unisex?

Jag är jätteglad över att det görs kläder i unisex. Men jag vill ha fler. Jag förstår att det behöver finnas rosa och blå kläder för att det finns efterfrågan även på dem. Mitt problem har varit att det varit för få unisexkläder och bara upp till en viss ålder. När sonen var drygt ett år var man tvungen att välja kläder i blått med robotar och bilar och monster om man inte gick på klädpartyn. Jag ville ha mycket brunt (gillar färgen oavsett om det är till pojke eller flicka) men de flesta plagg hade en liten rosa fjäril och en text där det stod "babygirl" eller något liknande.
Sonen hade dock i 1 årsåldern en ljusblå tröja med bruna hjärtan och en brun tröja med blåa blommor och då fick vi ständigt frågan om det var en pojke. Efter det har han haft flera rosa plagg men verkar vara "pojkig" i utseendet så ingen frågar. Jag tycker att det är omgivningens attityd som är problemet. Det är så invant att pojkar inte har rosa, blommor, hjärtan eller glitter.

Till nästa barn har vi tittat på fleeceoveraller. På Lind*x finns det elefantoveraller i fleece i blått och i grönt/rosa. Såväl sonen som jag som maken tycker att den grönrosa är finast och kan tänka oss att köpa den. Vi bryr oss inte för vår skull men ska det bli lika mycket frågor om könet eller att folk utgår från att det är en flicka vet jag inte om jag vill utsätta oss för det. Jag blir mest irriterad och arg. Nu vet vi ju inte kön så det är ju 50% chans att overallen signalerar "rätt kön till omgivningen".

Nu är det så här att det finns siffror på vad som säljer. Man jämför kill/tjejavdelning med unisexavdelningen ( & ja självklart exponerar man unisex så det ska vara säljande). Hade det funnits mer intresse för just unisex så hade såklart en del butiker satsat på det, men så länge inte det ger några bra siffror så kan man ju inte ha ett stort utbud av det i butik.

Självklart förstår jag dig att du/ni tycker det är trist, men tyvärr så är det den bittra sanningen.

fast lindex unisex kläder är ju alltid de som säljer slut först? Ex de fina fruktplaggen var ju restnoterade redan första veckan på webshopen samma sak med en del av djurplaggen i glada färger de säljer nu?

de tråkiga rosa/blå finns det alltid kvar av och är desom går på rean så helt sant är det inte.

Kanske för att det görs mer rosa&blå kläder & butiken i sig har för mycket i lagerantal än vad dom säljer. Då blir det så. Det där upp till varje kedja & reglera själva... via deras huvudkontor antar jag.

Jag ser precis vad som säljs där jag jobbar & utöver det så ringer jag till huvudkontoret & reglerar. Vet inte hur Lindex jobbar...

JAg tycker du ska byta till Mjölkko om du tänker amma

Kviga: Det tycker jag också ;) ! Eller Mamma Mu!

Vilka fina förslag! Tack! Idag skulle nog surmärr passa bra! Det är frustrerande att när jag rider så hoppar bebisen på kissblåsan när jag rider lätt... :( Stackars hästen får vandra till och från stallet för att jag måste kissa hela tiden...
Min pappa säger att när bebisen kommer ut så kommer den bara att kunna somna i kort galopp så jag får leka häst galoppera runt i med bebisen i famnen :love:

/Kviga-Mjölkko-Mamma Mu-Surmärr :idea:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist