mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Istället för att vara så starkt ogillandes & vilja stoppa en ihållande trend (klaga & se ner på), kan man inte acceptera att folk tycker om olika saker? Och istället vara glad över att det faktiskt görs kläder i unisex?
Klaga tänker jag inte sluta med - det och att bara handla där det finns alternativ är ju mina vapen som konsument. Men jag ser absolut inte ner på någon som tycker annorlunda! Du får väl också acceptera att vi tycker illa om denna trend (och med trend menar jag utvecklingen över en längre tid inte "modernt just nu" som du verkar mena?).

Vilka fina förslag! Tack! Idag skulle nog surmärr passa bra! Det är frustrerande att när jag rider så hoppar bebisen på kissblåsan när jag rider lätt... :( Stackars hästen får vandra till och från stallet för att jag måste kissa hela tiden...
Min pappa säger att när bebisen kommer ut så kommer den bara att kunna somna i kort galopp så jag får leka häst galoppera runt i med bebisen i famnen :love:

/Kviga-Mjölkko-Mamma Mu-Surmärr :idea:
Vad härligt det låter att kunna rida ändå - (även om blåsan spökar) :love: .

Jag satt faktiskt på hästryggen häromdagen med hjälp av snälla kamrater som fixade allt runt omkring. Men bara en liten liten stund i skritt gjorde mig riktigt glad i själen :love: . Och hästen var så superlyhörd och försiktig med mig. Det känns väldigt konstigt att vara så instabil i bäckenet tycker jag - jag kan ju knappt styra hästen längre! Jag fick medvetet spänna rumpan och korsryggen och alla muskler jag har för att liksom hålla ihop allt litegrann.
Och så blev det två dagar i sängläge efteråt med ajajaj i alla fogar - men det var det värt!

Du verkar ha koll på klädbranchen så kanske att du kan svara på min mycket viktiga fråga ;)

Varför är det oftast hundar på kläderna som vänder sig till pojkar och katter på kläderna till flickor?
Förmodligen är det bara jag som kattälskare med pojke i magen som har lagt märke till detta men det kanske finns ett logiskt svar :D

Absolut en av veckans viktigaste frågor så här i valveckan :rofl:

Ett tag sedan jag skrev nu!
Är väldigt nyfiken hur det går för alla med ridningen, för ett tag sedan var vi ju många som red men hur ser det ut nu!?
Jag kan inte rida mer :( får så mkt sammandragningar å ont så det är bara att sitta av! Även om jag bara åker häst i skritt! Men jag har duktiga tjejer i stallet som nu kommer hålla igång hästarna åt mig :bow: Sen tömmar jag massor, jag känner mig stark å tycker stalljobbet förövrigt inte är några problem alls! :banana:

För mig är problemet min vikt. Jag har gått upp ett antal kilon och jag vägde lite extra innan och jag har en ganska liten häst. :(

Så jag har fått en hjälp som motionerar hästen en dag i veckan, förhoppningsvis kanske hon vill rida två! Jag söker en medryttare men är lite kräsen, framförallt vill jag ju att ryttaren ska vara vuxen och ansvarsfull nu när livet girar. Annars finns det fantastiska människor i stallet och jag känner mig övertygad om att de hjälper till i vinter. :bow:

Så jag rider dressyr, dvs mestadels balansträning så hästen inte far så illa av min vikt, i skritt och lite trav under korta pass. Det är ju sååå roligt och min kropp är med och mina muskler jublar av ridningen men hästen får en hel del att bära tyvärr. :cry: Så jag håller på så här ett tag till tills jag känner att det är nog. Då blir det promenader, NH-övningar, kanske lite övningar från marken och hjälp från andra. Mockningen är dock livsviktig för mig. Jag älskar att ta i och jobba med kroppen och mockningen är perfekt för man behöver ju inte böja sig ner utan bara jobba fysiskt under en kort tid. Men snart blir det nog att hitta hjälpmedel med hovkratsningen eller så får jag be andra.

Jag märkte under vår senaste utetur att jag har blivit skiträdd att ramla av så jag är tom rädd att min superstabila häst ska bli rädd för hundar! Det händer inte normalt, inte ens om de skäller runt benen på henne. Så det är nog graviditetsskydd, man blir helt enkelt otroligt rädd om sig och barnet. Så uteturer från hästryggen är det slut på nu!

Jag förstår dig, när var det det var dags?

6 oktober :crazy: Då är jag i v 20... Och har inte träffat en bm (ja, förutom mamma privat då :D) sedan inskrivningen i v 10... Jag tycker faktiskt inte att det känns så bra? Magen växer iofs, men jag vet inte om där är en eller fem, och om den/de ens lever och är frisk.

Jag tävlade i helgen (hoppning, 110) :p Men så är jag 'bara' i v 17.
Ibland känns det som att magen skumpar liksom, men inte så det är obehagligt. Och ibland blir jag kissig som f-n :D
Jag har också lånat ut min ena tävlingshäst så nu har jag bara min stjärna och unghästen hemma, alltså bara en att rida (vilket är skönt!).
Mitt största problem i helgen var att det såg förjävligt ut med kavajen på :o Den når inte riktigt runt bulan :rofl: Får se om min gamla kavaj är mer generös...
Jag har dock bestämt att jag inte ska rida mer fälttävlan eller team chasing innan Liten är ute, inte för att jag är rädd eller tycker det känns farligt, utan för att flåset är borta?! :eek: Jag blev anfådd av att gå banan i helgen...

Sen håller jag på att införskaffa min första riktiga dressyrsadel :crazy: :D För om magen växer i den här takten dröjer det jäklar inte länge förrän jag inte kan hoppa... Och då får vi slipa dressyren istället!

Jag rider och tränar fortfarande. Har dock ett litet uppehåll på några dagar nu eftersom veterinären var på besök i fredags och vaccinerade och gjorde vid tänderna på min häst. Och ska bara träna ett par veckor till, sedan trappar jag ner till att bara rida hemma. Går in i vecka 24 i dag :D och är egentligen jättenervös, på onsdag har jag gått exakt lika långt som när vi förlorade vår son i december i fjol :crazy: Men, koll minst varannan vecka håller nerverna någorlunda på plats! på fredag ska vi träffa både läkare och BM :bow:

Absolut! Jag har väl inte sagt någonstans att jag inte accepterar er? Har bara sagt att det är onödigt att vara dryg och nästintill otrevlig mot butikerna för man inte säljer det dom vill ha. Då blir det nästan omvänd effekt att man tycker den personen är dum!

Men detta gäller säkert inte er, ni är säkert supertrevliga! :) hoppas du förstår vad jag menar.

Jadu där är väl samma sak som att små söta kissar är för tjejer och farliga hundar för pojkar, behöver jag änns förklara?
Små kissar säljer helt enkelt!

Dock har vi hundtryck där jag jobbar, både i grå, rosa och blått.

Men å andra sidan så om vi vill disk detta med könsfärger så får någon gärna starta en spinofftråd. För den frågan kan disk i alloändlighet :) kul ämne iof!

Det handlar ju egentligen inte bara om färger, utan om hur vi könstypar barnen från första början. För att passa mallen. Och mallen är styrd av ett stört samhälle där jämlikhet är bullshit.
Jag tycker det är fint med diskussionen, så kanske någon/några faktiskt tänker efter och börjar fundera på hur mycket man faktiskt påverkar barnen in i könroller, som kanske inte alltid gagnar dem - snarare håller det ett icke jämlikt samhälle rullande, ett samhälle där både pojkar och flickor "förlorar" i längden. Min dröm är att varje barn ska få chans att blomma i sin helt egna personlighet, med sitt eget uttryck och sina egna intressen, tänk vilken underbar värld vi skulle vara i då ;)

Jag VILLLL rida men befinner mej 60 mil från mina hästar! Praktik långtbortistan. Det är lite frustrerande.
Kommer hem igen i v 32, längtar som tusan till att kunna sitta upp då, men det vet man ju aldrig hur det funkar. Men planerar i alla fall att rida lite lugna skogsturer i skritt med hand/löshäst, det är vad jag längtar efter i alla fall. Ponnyn som mest körs utgår jag från att jag kommer kunna hålla igång fram till förlossning även om min ambitionsnivå ligger väldigt lågt delvis pga hösten är fruktansvärt tråkig på hästfronten med mörker, regn och tråkigt underlag - plus att jag ska skriva C-uppsats och lär ha fullt upp med det och med bebis-förberedelserna.

Jo det är en kul disk, men är så stort ämne så att den skulle kunna ha en egen tråd?!

Sen så skulle även vuxna människor kunna involveras, varför finns det inte ett urval för herrar med inslag av spets & volanger tex? Det finns ju mode för damer med hårdrock & herrskjortor. Ska det finnas ett urval för barn som måste det ju även finnas en fortsättning... & det finns det inte idag.

*lånar sista*

Jag har precis kallat in min nygamla medyttare (hon har bott på annan ort i några år och flyttade tillbaka i våras, tur för mig!) eftersom jag börjar få sammandragningar av att trava längre stunder.
Skritt och galopp går skitbra, om jag får stå i trepunktssits i galoppen, men varken nedsittning eller lättridning funkar annat än kortare sträckor.
Nu har jag som tur är en pensionär, så det är inte hela världen att hon får ta det lugnt några månader, men det går ju inte att ställa av henne helt.

Så tanken är nu att medryttaren rider 2-3 dagar i veckan, dels kommer hon att rida lektion och dels får hon ta hand om joggingpassen. Jag kommer att rida 2-3 dagar jag med, blir lite lugnare pass i paddocken, skogsturer och tömkörning för min del.

Jag har börjat känna av fogarna, dock inte när jag rider utan det som är värst är att gå fort på mjukt underlag. Har precis gått in i vecka 27.

Jag har alltid tyckt att det har varit viktigt att mina barn ska få växa upp till egna individer. Jag har inte bestämt åt dem vad som är ok för dem som pojkar att leka med eller ha på sig.

Jag sa när äldsta sonen var bebis till folk som ville köpa kläder att vi inte vill ha blå kläder, för de är oftast så extremt pojkiga. Har haft mycket grönt, rött och brunt till båda barnen. De har haft både dockor och bilar att leka med. 9-åringen har alltid varit långhårig och har blivit tagen för tjej många gånger. Han säger att vissa i hans klass kallar honom för tjej, men han bryr sig inte. Han vill inte klippa sig. Han gillar rosa och lila, men även svart och blått och är rätt "grabbig". Dock har han sagt till kompisar som kommit hem och lekt att dockorna och playmobildockhuset är lillebrors.

Tyvärr lär sig ju barn i någon ålder av andra barn och vuxna vad som är ok och inte. Jag blev lite ledsen när 9-åringen första gången tittade i leksakstidningen och hoppade över de rosa sidorna för att det tydligen bara är "tjejsaker". Jag står dock fast vid att det finns varken "killsaker" eller "tjejsaker", bara leksaker.

Vi ville gärna veta kön på bebisen i magen för att det känns bättre att säga hon eller han istället för den. Nu fick vi inte veta med 100% säkerhet för att h*n låg så tokigt under UL.
Men huvudsaken är ändå att allt såg bra ut :laugh:
Könet spelar ingen roll när det gäller prylar till barnet. Vi kommer köpa det vi tycker är fint och passar till barn.

Detta med att växa upp till en egen individ. Att allt styrs via färgen på kläderna tycker jag är skitsnack! Finns så mycket annat runt omkring som är så mycket viktigare.

Det här med könsroller och sätta barn i fack gör mig lite undrande... vad är vi så rädda för?

Jag har vuxit upp med rosa kläder, lekt med dockor, barbie, my little ponnies etc. Åkt konståkning, dansat balett och gått på ridskolan vilket är lite av typiska tjejidrotter... vad är det som skulle ha skadad mig negativt av detta? Idag har jag ett yrke där jag tjänar mer än dom flesta män i min omgivning, i mitt hem delar vi lika på ansvaret och jag känner mig aldrig mindre värd för att jag är kvinna.

Handlar verkligen det hela om vilka kläder vi sätter på våra barn eller vilka leksaker dom leker med? Handlar det inte istället om hur vi lär dom tolerera andra människor, stärka självkänsla och uppmuntra nytänkande osv?

TACK! ;)

*knapp*

Usch, nu kräks jag visst igen... :( Får se om bananen som åkte ner nyss stannar i magen eller om den joinar mackan i papperskorgen... Joinar den mackan så åker jag hem, känns sådär att sitta på jobbet och spy :crazy:

(kl)
Det har ju varit tal om ridning här i tråden, i morgon ska jag ut på en tur så då kan jag ge min version av det hela :D Det enda som jag kan tänka mig kan bli drygt är att jag blir pinknödig stup i ett, men jag får väl se till att ha sällskap med mig ut så hon kan hålla i hästen medan jag skuttar in i skogen.
Hoppas det går bra och hästen är snäll, i så fall har jag en ny medryttarhäst att pyssla med :-)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar