mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

tja det verkar iaf finnas ganska mycket att ordna med både före och efter nedkomsten.. folk som ska ha barn verkar vara en väldigt tacksam målgrupp för fackhandeln...hehe

Ja, tänk alla som köper allt nytt! Det går ju att lägga ut hur många tusenlappar som helst! Vår vagn blev dock ny, men det är bara för att jag inte hittade en likadan begagnad (jo förresten, men till högre pris än nypris).

Själv är jag jätteglad över alla begagnade kläder tex, de är tvättade flera gånger och känns betydligt trevligare att klä på små bebisar än nya kemikaliestinna plagg.

Jag tänker bära i sjal. Det gjorde jag sist och det var kanonbra. Ska sy en ringsjal och en trikåsjal och sedan skaffa babyinsats till ergoselen. Så borde jag klara mig.

Ewa-Lena och Wilfa: hoppas att ni hittar något bra boende, det kan ju ta tid. Har ni OK boende nu?

Är det dags att göra en BFlista eller är det för tidigt? Jag kan fortfarande trots att jag strax gått 23 veckor känna att det är stor risk att saker går åt skogen. Förra graviditeten var jag mycket mindre nojig.

Nu har jag handlat ett par nya stödstrumpor, så nu har jag två par.

I helgen ska vi förhoppningsvis måla färdigt sovrummet och tapetsera och sedan har jag lovat maken att vi inte ska göra något i fler rum innan det är dags. Men sonen kanske hittar några fina tapeter....'

Funderar på att anmäla mig till en gravidyogakurs, 6 tillfällen start 15/10. tror ni att det är för sent? När ska man gå?

jag vill bära i själ helst! Men är ganska sådär... opraktiskt lagd typ så jag vet inte om jag kommer orka fippla med att knyta, eller ens förstå mej på hur man gör? :confused:

Ska inhandla sele i vilket fall som helst, det tror jag mer på.

Läste något i en annan "mammor"-tråd här på Buke om folk som använder sjal vid amning ibland för att få händerna fria, det lockar rätt mycket. Det känns som om man har mer valmöjligheter med sele och får en annan närhet till bebis...

Vi bor i och för sig bra nu, men kommer om ett par år att sakna ett sovrum.... Och så hyr vi huset, men vill hellre äga.

Vi använde en vanlig original BabyBjörn-sele till vår son. Den var underbar och är redan framtagen igen ;) Jag ammade med den, sköt den liksom åt sidan och det fungerade perfekt :)

Vi bor bra nu, men det kommer bli trångt när bebis börjar springa runt här hemma så vi söker efter drömboendet som i det här fallet var ett hus på 180 kvm med fantastisk trädgård och utsikt. Synd att fler ansåg det också.

Självklart kan du börja på yogan! Den är anpassad för gravida kvinnor och instruktören säger vilka alternativa övningar man kan göra om kroppen inte kan eller gör ont. Det är främst andning och meditationen man övar och sedan lite gymnastiska övningar för gravida. Jag som går första kursen relativt tidigt kommer gå på nästa kurs också och den börjar nån gång i oktober. Är i v 22 nu. Min yogaform är kundaliniyoga, är det en annan form du ska gå på så kanske upplägget är lite annorlunda.

*raderade då jag postade en tråd istället*

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer att bära i sjal. Har en Didymos vävd sjal sen första barnet, tänkte skaffa en trikåsjal också till kommande bebis.

På måndag ska vi på RUL. Längtar massor, men är samtidigt lite nervös. Vi hoppas på att få veta vad det är för kön. Vi har lite problem att komma överens om ett killnamn, så vi vill veta om vi ens behöver bekymra oss om det eller inte.

återigen en intressant fråga. Hur många kollar könet i förväg på sin bebis???

Den här gången har vi tagit reda på det. Men, det är egentligen en bisak. på grund av min ålder och vad som hände förra gången gjorde vi fostervattenprov, och de valde att göra fullständig kromosonanalys av det. Då får man reda på könet om man vill. Vi tyckte det kändes knepigt att det skulle sitta en människa på ett labb i Lund och veta vad det var för kön om inte vi visste det.... Men med tidigare barn har vi inte tagit reda på det!

Vi har fått en gissning från bm vad det är för kön. Med dottern så höll vi oss ovetande, men nu var vi båda för nyfikna för att orka vänta.

Vi har ju inte varit på några andra kontroller än inskrivning än (:mad:) och har således inte haft en chans att ta reda på det ännu. Kanske lika bra, för vi har inte riktigt bestämt oss :D Men det lutar åt att vi vill veta... Det kommer bli så mycket överraskiningar ändå första tiden!
Mamma säger stenhårt flicka, men vad jag vet så kan hon inte veta än heller :D Om de där barnmorskorna inte har nåra hemliga trix...

Vi har pratat namn lite grann, och so far har vi kunnat enas om ett mellannamn om det blir en flicka :D Vi är ganska överens om ett par andra flicknamn, men pojknamn är det sämre med, så det hade varit skönt att slippa bry sig om det :p
Det är ju ändå ett stort beslut, namnet följer ju barnet hela livet! :eek:

Vi vill veta men det gick inte att se tillräckligt bra på första ul. Ska på nästa ul om 4 veckor så vi hoppas att det syns tydligt då. Spelar egentligen ingen roll vilket det blir men jag vill gärna veta innan. :)

återigen en intressant fråga. Hur många kollar könet i förväg på sin bebis???

Med Isak ville vi veta men det gick inte att se trots att barnmorskan försökte flera gånger. Men han höll benen i kors och händerna för.

Bebis i magen ville inte vara sämre och knep duktigt med benen så det gick inte heller att se säkert. Kan kanske vara en liten lillebror jag tyckte mig skymta en pung men inte säkert på något vis.

Ska tillbaka i vecka 32 pga för låg moderkaka så vi hoppas få en tjuvtitt då men annars får vi väl sjå oss till förlossningen.

Först var det självklart att man inte ville veta.... folk omkring sa "måste ju finnas någon överaskning kvar" osv....

Sen lyssnade jag till mig själv, jag ville ju veta.... blir nog en överaskning ändå ;)
Hallå... om inte könet spelar någon roll så kan man ju lika gärna veta om det!

Vi vill inte veta, tycker det är mysigt att fantisera om både pojke och flicka! Blir också en "skojig" överraskning när väl "arbetspasset" är över :laugh:

Vi ville veta, men det gick inte att se, den lilla knep ihop benen. Men nu känns det ganska bra att inte veta, det blir en överasskning till senare istället. :) Men jag tror det är en pojke.. :p ...inte för att man kan veta men ändå...

Jag har inte kollat könet på bebisen ännu. gjorde det inte förra gången och då var både jag och maken hela tiden övertygade om att det var en pojke. En dag tvivlade vi och tyckte det var synd att vi pratade om barnet som pojken om det var en flicka, men sen fortsatte vi med det. Ut kom en pojke.

Nu ville maken ta reda på könet och jag ville inte. Samtidigt är jag så nyfiken att jag försökt titta på ultraljudsbilderna i efterhand för att kolla om man verkligen inte kan se något...
Känslan är nog mest åt pojkhållet, men det växlar.

*KL*

Har varit på första UL idag! Nästan eruforisk känsla att se sin bebis, vi blev lite minsann rörda både jag och sambon! Nu är et liksom på riktigt! Detta är första barnet och vi tog reda på om det är en flicka eller pojke men vi har inte berättat för någon än så jag håller tyst här också...

/borde inte heta Kviga längre...

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar