mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Oj, här händer det massor. Hoppas att bebisarna lyssnar på dig och väntar tills efter helgen i fall de nu vill komma ut redan.

KL
Jag är allmänt nere för tillfället. Ringde sjukgymnasten igår och efterlyste den TENS som jag skulle låna. Då har de slarvat bort mig och apparaten finns inte hemma... :( Suck!

Sen var jag hos BM igår, sista ordinarie tiden. Jag frågade lite vad som hände om man går över och jag hade ju mina farhågor om vad svaret skulle vara och mycket riktigt så får man snällt gå över tiden tills det sätter igång av sig självt i fall bebisen mår bra. Dvs någon igångsättning efter 14 dagar är det inte tal om utan här kan det bli både 18 och 20 dagar eller ännu längre. Skulle tro att VG är enda landstinget i Sverige med den policyn. Så nu har jag lite små panik. Är så himla rädd att något ska hända Pyret och vill bara ha honom på utsidan. Suck igen!

Också har jag, som hitentills haft en väldigt behaglig graviditet, fått galet ont på insidan av ena låret. Gör inte mitt humör bättre direkt.

Och tillråga på allt så är det så förbannat kallt hela tiden att det knappt går att vara ute. Kan man få snabbspola fram till våren? Då är bebis definitivt här och förhoppningsvis lite bättre väder ;)

Usch, vad jag låter gnällig. Hoppas att alla ni andra är på bättre humör!

jag fick höra igår att det fanns ingen större risk att min bebbe väntade tills den 23e eftersom mamman inte är lugn en sekund...hehe..vi får väl se..gärna inte julafton iaf...

Ok, samma läge här då kanske... Vi sätter tak, målar, tapetserar & lägger golv...

Ok, samma läge här då kanske... Vi sätter tak, målar, tapetserar & lägger golv...

Jepp...jag har skottat snö i 2 dagar så att vi kan ta oss in/ut. Nu ska här städas och julpyntas. Ska handla vinterskor och en ny jacka, sy i en dragkedja i en jacka, baka julbröd, städa garderoberna....ska väl till ett mindre mikrakel om lillen stannar inne tills den 23...;)

fuset vatten i stallet =bära vatten till 19stycken.. Jippi..de ska in och ut och mockas hos. Någon skulle verkligen behöva städa mitt hus med... Undrar bara vem??

Jag är lite orolig att min etta har vänt sig :crazy: . Jag tyckte jag kände ett huvud mitt på magens högra sida igår kväll och ett annat som vanligt uppe på vänster sida. Magen står ut mer på mitten också. Men så länge inget verkar vara på gång så är det väl bara att avvakta. Får be om en extrakoll på måndag tror jag minsann, det är ju inte så lång tid kvar så om det blir planerat snitt är det nog bra att boka in det snart.

Hoppas att du har fel, jag tror att min tvåa lyckades vända sig för två veckor sen men sen vände tillbaks i måndags på väg in på kontrollen. Den knölade så hårt att jag började gråta, annars bökar de bara så att det gör riktigt ont men inte så att ögonen tåras.

Ska in på måndag igen men nu kommer jag att vägra gynundersökning, vill inte att de drar i tappen igen :eek: mina får komma när de kommer.

MayDay Jag höll på att bli tokig när jag gick två veckor över tiden med sonen, ringde man till någon blev de nervösa och trodde att det var på g, träffade man någon fick man kommentarer som -Varför är du fortfarande så tjock? Eller -Ska inte du ligga och föda barn nu? Ett tag var jag övertygad om att jag skulle bli den första kvinnan i världshistorien som var gravid i ett år. Var ledsen på kvällarna och gnällde till min man att den jäkla ungen kommer aldrig :crazy: Men sen kom han två veckor över tiden och allt gick jätte bra :love:

*kl*
Jag har egentligen bara två datum som inte funkar, på fredag ska min son gå sitt första luciatåg, kommer bli jätte ledsen om jag missar det. Sen på söndag ska min dotter göra samma sak och de har bara luciatåg i sexan på hennes skola så det går bara inte att missa. Läkarna vill ju inte att jag ska gå över så enligt dem är det omöjligt för mig att få på julafton men jag tror att mina bebisar eller min kropp inte kommer vara klara till den sjuttonde, fast det kunde ju vara skönt om de kom nån gång snart bara inte till nästa veckoslut :cool:

Funderar på att skriva ett förlossningsbrev imorgon, visst måste man vara ganska flexibel när det är två men vissa saker skiljer ju inte ändå... Så gick det med att gå in med ett öppet sinne som jag skrev för länge sen men när jag kom in i fredags hade de förberett med massa dropp och prylar som var standard vid tvillingförlossning, inte riktigt så som jag hade tänkt mig iaf. Känns bättre att ha skrivit ner lite än att behöva diskutera sånt med dem när man har ont. Fick värkstimulerande en liten kort stund med dottern men det funkade inte för mig, vill helst slippa om det inte är nödvändigt...

Annars har allt varit lugnt i hittills bara lite vanliga snälla förvärkar och knöliga bebisar :love::love:

Hm - idag bullrade och bökade det runt ordentligt i magen igen och jag kände lite hicka från ettan i alla fall under navelregionen och lite utåt höger. Att de kan röra sig så mycket fast de är två därinne är helt otroligt! Hoppas hoppas huvudet är nedåt nu. Jag håller tummen att du får vara med på luciatågen :bump: . Min teori är att de inte vill ut i den här kylan - jag skulle också hellre stanna i en varm mage.

Det är nog klart bra att skriva ned sina önskemål inför förlossningen även om vi får lov att vara mer flexibla i stort. Jag har ett par mer ovanliga önskemål som BM skrivit in i journalen bland annat för att få en speciell smärtlindring mot mina onda bäcken/ryggleder. Jag kanske ska ha dem med även i ett löst brev, har inte ens tänkt på det.

carrin, Pumpernickel och Dalatjej - jösses vad aktiva ni verkar vara! Hoppas ni lyckas driva på era små lite då så att ni slipper bebisar i julklapp ;) .

MayDay: Jag börjar också bli lite gnällig och är skraj att nå´t händer där inne i magen. Varannan dag ungefär är humöret uppe och kroppen mer med, varannan dag är jag mer nedstämd och det gör ont överallt och jag gnäller för att jag sover dåligt. Hoppas du slipper lång övertid!

carrin, Pumpernickel och Dalatjej - jösses vad aktiva ni verkar vara! Hoppas ni lyckas driva på era små lite då så att ni slipper bebisar i julklapp ;) .

Men vi har ju bara en i magen var!;) Jag jobbar sista veckan nu, det känns jättekonstigt...

Jag har ingen känsla alls för när han har tänkt att titta ut. Jag har inga sammandragningar, han lever om som tusan emellanåt, men jag sover gott på nätterna. Som det känns nu verkar det som om han kan tänka sig att stanna ett bra tag till.

Jag har inte heller några känningar av någonting ännu. I fredags så hade jag ett enormt tryck neråt men annars ingenting. Just nu känns det som att han kommer att bo där inne över julen, men vi får väl se...

Men vi har ju bara en i magen var!;) Jag jobbar sista veckan nu, det känns jättekonstigt...

Mmmm, fast även om jag "bara" har ett barn i magen och har BF mer än två veckor efter dig är jag så dödens trött att det är omöjligt för mig med några större projekt om dagarna, t ex att jobba. Jag tycker inte heller att jag är lat och slö utan jag är helt enkelt känslig för hormoner, kemikalier, och reagerar ganska hårt på dem. :crazy: Det finns inget jag längtar så mycket till än att få den här bebisen och kanske framöver faktiskt kunna göra något vettigt utan att börja gråta av trötthet och besvikelse när något går emot mig.

Vi får nog helt enkelt inse att olika kvinnor är olika bra på att vara gravida och ni som inte knappt märker av era magar ska skatta er lyckliga!!!

+zesel
Jag har ju inte ens passerat BF än så jag vet inte varför jag stressar så över att gå över tiden. Tyvärr är man ju inte alltid helt logisk... ;) Tack för peppet. Jag hoppas också att allt kommer att gå bra. Helgen har bjudit på förvärkar och delvis lossad slempropp så än är inte hoppet ute. :)

Då är det kanske på gång :bump:

Jag känner mig som en tjurig treåring nu för jag ska minsann inte ha några barn än :crazy: så ja olågisk är bara förnamnet på vad man kan vara på slutet ;)

åhå jag ska ju inte komma och påstå att magen inte är lite ivägen och påverkar min förmåga men däremot skulle jag bli skogstokig om jag inget kunde göra. Det dagliga arbetet ute ger mig ork att vänta och klara andra jobbiga saker...
Sedan går det saktare och jag vilar gärna lite mitt på dagen men generellt sett måste jag nog påstå att det gör orkar med gör mig lycklig, precis som jag liksom alla andra verkligen ser fram emot att träffa min bebbe,,, och den dagen kommer med stormsteg!

Idag har den jättefina sängen blivit monterad... sååå fin, ska ta bilder och visa er när det är lite ljusare..

Haha, bli inte gravid med tvillingar ;) Jag är egentligen precis som du, när kroppen började ta emot mådde jag jätte dåligt och det blir ju inte precis bättre av att maken klagar för att han måste mocka och fixa i stallet som är bland det bästa jag vet. Nu är jag rätt nöjd bara jag tar mig ut i stallet och borstar min gamle häst lite halvhjärtat och har inte alls samma panik över att inte kunna göra något. Konstigt egentligen vad anpassningsbar man är :laugh:

En sak som är rätt kul är att allt jag i vanliga fall gör måste mannen göra nu, snacka om att han har problem att få ihop det även fast han gör sitt bästa :D Fast till hans försvar är det ju ganska mycket snöröjning nu som tar tid och den brukar han ju sköta i vanliga fall också :love:

Tror ni inte att min :devil: telefon packade ihop nu på morgonen :mad: Köpte ju den för att det är bra kamera, kan filma i HD och jag kan surfa med den, perfekt att ha med på BB. Antar att jag får nått skräp till ersättningstelefon när jag lämnar in den :cry:

Åker snart in till förlossningen igen, ska göra CTG och kanske ett UL, sen tänker jag fortsätta tjura och åka hem ;)

Nu börjar det ju dra ihop sig för ganska många här och en del är kanske inte med på listan alls. Ni som inte är med, skriv upp er :) och fyll på med resultatet :bump:

December:
MayDay 7/12
evis 9/12
Vilya 17/12
Sandra78 19/12
zesel 19/12
goalisa 20/12
Dalatjej 23/12
Pumpernickel 23/12
Carrin 23/12
Vilsa 28/12

Januari:
Alanis 1/1
Javan 5/1
Wilfa 9/1
Ewa-Lena och gern 10/1
Soffipropp 13/1
godishanna 15/1
Spiteful Spirit 18/1
Maléne 17/1
Mirabell 19/1

Februari:
Kviga 7/2
Mustasukka 14/2

Ja telefoner ger alltid upp när man minst vill att de ska göra det...
Hoppas det går fort att laga den nu bara.

ser ut som det ska bloi en vanlig måndag, dvs släpa ut hästar, försöka mocka lite och sedan sova middag...

kl

Spännande att det är nära för flera. Jag har dock hört *ta det med en nypa salt* att de som verkligen vilar innan förlossningen får lättare förlossningar och att kroppen väntar med förlossningen till de aktiva personerna börja vila. Jag vet att det är ologiskt men tycker att det stämt rätt bra på mig och min omgivning. Såklart, tar man det inte lugnt kommer ju barnet ut ändå:D
Så ta det lugnt alla. Unna er att vila och göra precis ingenting. jag vet hur frustrerande det kan vara...
Själv har jag en aktiv period innan viloperioden börjar om någon vecka sådär. Har varit lite stressad över att ingenting är färdigt. Kläderna är fortfarande utlånade, det lilla vi har hemma är inte tvättat, vagnen är otvättad, sängen i källaren omonterad, jag har inte hunnit sy det jag ska och absolut inte köpt allt som ska packas i BB-väskan.
Men nu är vagnen servad idag, jag har hunnit sy en del i helgen, hämtat skötbord igår och fått en känsla av att det kommer att ordna sig ändå.

Man hamnar i så mycket val. Idag var frågan vilken storlek ska man köpa på amningsnappen. Jag har väl aldrig jämfört mina bröstvårtor med någon annans:crazy:

Ha det bra alla!!

Ja, och det är ju så för mig med, att jag mår bäst när jag får/kan jobba med kroppen. Så jag mockar fast jag eg inte får för fogarna, men det struntar jag i just nu. Äh, vad jag reagerade på var att om man bara har en unge i magen så orkar man med allt man vill, men har man två så är det legitimt att vara trött och orkeslös. Det är väl min svaghet i detta, att jag tar så illa vid mig när folk pratar om hur lätt och enkelt allting är i graviditeten och att de aldrig mått så bra som nu osv. Jag har så svårt att relatera till såna uttalanden för det här är hittills det värsta jag varit med om, och jag fattar inte hur folk öht blir gravida igen. Fast jag förstår ju samtidigt att det inte är nåt illa ment när nån säger så och att det var sagt med glimten i ögat. ;)

För mig hänger det inte ihop alls, att vara gravid och att ha min bebis i magen. Bebisen är jag galet förtjust i och oj, vad jag längtar efter den! Jag vet ju att jag kommer föda fram tidernas vackraste, underbaraste och härligaste bebis. :love: Men att spolas över med graviditetshormoner i 9 månader och bli orkeslös, gråtmild, inte kunna använda sin kropp och allt annat skit man upplever, det är hemskt! Jag får liksom inga lyckohormoner av det här utan mest trött- och gråthormoner. :cry:

Vad bra att du la in listan igen. Jag är otroligt vilsen med när BF stundar för alla oss. ;)

Det verkar som om jag kommer att få tränga mig lite före i listan, jag är inskriven igen för havandeskapsförgiftning :crazy: Så den här gången får jag inte åka hem förrän bebis är levererad och klar, det kan bli tal om igångsättning redan i morgon :eek:
Skönt i alla fall är att både jag och bebis mår bra, och att gulliga stallägarna tar hand om hästen.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar