mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

tja imorgon vid halv åtta ska vi iaf sättas igång så det kommer väl att bli några intressanta dagar... Hu vad nervöst

Åh, men vad spännande tråden blev helt plötsligt! Lycka till Carrin!
Och Sandra78, vad frustrerande med jojo-åkandet i beslut. Inte avundsjuk, samtidigt är det kanske bra om de bedömer att det inte är "så illa" att du måste sättas igång på stört? :)

Här är det himla lugnt och jag undrar om bebis fattat att det finns en uträkning på när hen borde komma. ;) Vi är nästan helt klara med uppsatsen nu och det vore väl fantastiskt skönt ifall jag kunde pusta i några dagar utan "måsten" (såsom skolarbete) innan bebus ploppar ut. Börjar kännas som om det inte är helt otroligt att det får bli så... :bump:

Åh, då blir det bebisbild här snart :love:

tja vi får väl se, med min vanliga tur ska väl igångsättandet ta flera dagar...har läst å läst om alla möjliga scenarion... Någon hrinne som blivit igångsatt tidigare??

Inte för jag brukar vara aktiv på detta forumet, men jag ska ha en liten om precis 4 veckor! 3 januari.... får se om hon vill vara kvar tills dess.
När liten föds kommer hennes storasyster vara 14 månader <3

Hoppas det går bra för dig idag :bump: tycker själv att det är jätte kluvet med igångsättning, man vill ju helst slippa en lång förlossning samtidigt som det ska bli spännande att träffa dem :love: :love:

Var inne och tjuvläste :) Jag blev igångsatt för en månad sedan, antar att de satt igång dig nu men från att de satt in propessen på mig (var öppen ett finger och hade tapp kvar) tog det från 11 på torsdagsfm till 19 på fredagskvällen innan han kom ut, doch gick mitt vatten av sig själv på natten vid 03 så de behövde inte dra hinnorna... Han kom ut av sig själv utan sugklocka eller något sådant.

Att det blev lite segdraget tror jag beror på att jag var väldigt trött och fick ryggbedövning som gjorde att värkarna avstannade innan de fick igång dem med droppet igen (min teori). Enda nackdelen med igångsättningen var pinvärkarna på natten som gjorde att jag inte kunde sova och blev trött.. De körde även med värkdropp från middagen på fredagen, de ökade det först lite mycket då kroppen inte var med.

Hade någon frågat mig då hade jag sagt att jag aldrig skulle göra om en igångsättning (eller förlossning för den delen), nu efteråt är jag glad att vi blev igångsatta eftersom jag inte mådde bra och skulle nog göra det igen om nöden krävde.

Det kommer att gå jättebra!! :banana:

Hoppas det går bra för dig idag :bump: tycker själv att det är jätte kluvet med igångsättning, man vill ju helst slippa en lång förlossning samtidigt som det ska bli spännande att träffa dem :love: :love:
Ja, lycka till carrin!
Och jag är också kluven men ut måste de ju... var på koll med CTG igår, UL igen i morgon. Min etta har huvudet ned, tack och lov. Men inget tyder på att det är på gång, så det blev tid för bedömningssamtal för ev. igångsättning på måndag, Luciadagen.

Så, vad ska man göra nu för att få igång det hela? Äta fyra färska ananas i rad :D ? Dricka hallonbladste? Kan man skrämma ut dem på något sätt? Kanske bära 19 vattenhinkar, eller hur var det nu, carrin? Men då lär väl ryggen gå av totalt på mig...

Det får nog bli lite lagom med korta promenader, äta mycket mat för att ladda och försöka sova i stället. Och hoppas hoppas att det startar av sig själv nu :bump::bump: .

Tja, jag har hört talat om att sex kan hjälpa igång då spermierna innehåller prostaglandin. Så kanske lite extramys med mannen din vore nåt? ;)

Tillägg: Om jag har fel namn på hormonet, rätta mig snälla! :o

Senast ändrad:

KL

Är det bara jag som typ inte läser en massa förlossningsberättelser osv ( speciellt inte dom "jobbiga & hemska"). Tycker det är så onödigt att läsa om andras när alla förlossningar tydligen ska vara helt olika.

Är det någon som tänker " det går som det går", .... typ i den riktningen? Om ni förstår vad jag menar? :laugh:

Jag läser en del men har ju egen erfarenhet jag litar mer på. Vad det gäller tvillingförlossningar har jag bara valt att läsa de trevliga och sen kom jag på att jag har en bekant som är en sån där supermorsa som jag har förtroende för, hon har sju barn varav ett tvillingpar, dessutom är hon journalist så hon hittar ju inte bara på massa saker eller litar på allt som står på FL t ex. ringde iaf upp henne och intervjuade henne grundligt. Det kändes verkligen jätte skönt att höra hennes tankar, erfarenheter och få lite stöd i att jag ska lita på mig själv och inte låta mig stressas av läkarna.

*delvis kl*

De har ju velat sätta igång mig i snart två veckor fast de kan inte riktigt motivera varför, både jag och bebisarna mår bra. Har ju hört en del skräckhistorier om igångsättningar som slutar i snitt och det känns inte så lockande med tanke på att detta antagligen blir min sista förlossning och knäpp som jag är började jag i princip se fram emot att få föda igen en timme efter att vår son föddes.

Får se om jag lyckas snacka mig ur det på fredag igen, fast man vill ju samtidigt inte vara dum och vänta tills någon av oss verkligen mår dåligt. Gaah skitjobbigt är det iaf.

zesel, är de lika stressade med att få igång dig?

Hoppas att det går bra för carrin nu :banana:

Jag skulle vilja läsa flera förlossningsberättelser men jag lyckas inte hitta dem ;). Är nog lite ineffektiv i letandet och tycker inte FL är sådär skitrolig eller lättnavigerad sida direkt. Anledningen till att jag vill läsa fler är mest att jag blir så fantastiskt lycklig vid tanken på att få hålla i min lilla bebis för första gången. Började tom gråta när barnmorskan förklarade hur en förlossning går till med de olika skedena, på föräldrautbildningen. Fniss.
Sen läser man ju om tragiska grejer men där har jag väl en spärr och tänker att visst kan det bli så för mej men det hjälper ju inte att jag går omkring och OROAR mej för det, blir det så, så blir det så.

Håller också tummarna för carrin!

Börjar också längta lite till att bebis kommit ut på utsidan, men hur är det med koffein och amning? Jag längtar just nu efter julmust, trocadero och cola zero men har undvikit allt som innehåller koffein hela graviditeten... Men tänker att jag kanske ska köpa med mej en flaska julmust att ha i BB-väskan ;), borde väl iaf inte påverka bebis LIKA mycket vid amning som i magen...? Samma när det gäller ädelost och sånt, jag vet att risken för listeria är försvinnande liten egentligen men jag har undvikit att äta sånt under graviditeten, är det månntro ok att ha en liten mögelost-fest när jag kommer hem från BB?

Min mor kommer vara med mej första dagarna här i huset, efter vi kommit hem jag & bebis, och hon har lovat mej att vi ska fixa en smörgåstårta att fira födelsedagen med :love: Den längtar jag också efter....

Mycket svamlig idag märker jag! Tänkte egentligen bara skriva att jag var hos bm imorse, v 39+5 idag och bebis är fortfarande inte fixerad! Ska få komma till specmödravården imorgon för ett ultraljud, det ser jag fram emot :bump: Sen ska de försöka mäta mitt bäcken och ev blir det pelvimetri (hum, alltså röntgenmätning), jag hoppas de bedömer att det inte behövs och att jag får invänta spontan förlossningsstart.

Hjärtljuden gick ner ganska mycket medan jag låg men det trodde bm berodde på att det blir sämre flöde i aorta när jag ligger ner (jag har inte kunnat ligga på rygg på skitlänge och det är ännu en sak jag längtar efter!).

Hade migrän idag igen och känner stressen över att C-uppsatsen FORTFARANDE inte är klar... skulle så gärna bara vilja ligga i soffan och titta på filmer och slappa nu fram till bebis vill komma...

*KL*
Vad spännande om det snart kommer lite babisbilder! Och hoppas att allt gått bra för Carrin i dag! Jag har äntligen börjat känna lite sammandragningar, har nästan börjat längta efter dem. I dag är jag i 35+2 vilket innebär att jag har gått exakt 2 veckor mer än vad jag gjort någon gång tidigare :D Men problemet med det är att det känns som om jag har gått över tiden. Vi har varit så inställda på att det ska bli en prematurbaby till, så tanken på att kanske gå tiden ut har överhuvudtaget inte funnits. Nu har jag till och med börjat fundera på att packa en BB-väska ;), det har jag inte haft tid med innan någon gång...

Jag Var inte alls orolig inför förlossningen tidigare inte förrän jag var på föräldrakurs och hörde om alla biverkningar varenda smärtlindringsmetod (nästan) kunde ha :eek: Blev skitskraj, men har börjat lugna mig igen nu och försöker hålla mig till tanken: Vi tar det som det kommer... :cool:

Var på 2a ultraljudet igår och hoppsan har visst en bjässe i magen <3
2,9 kg nu och enligt kurvan 4,2 kg vid födsel... Man hoppas ju nästan att den kommer lite tidigare man jag vill ju inte föda på nyår heller... E beräknad till den 15/1 och har inte speciellt stor mage, en del tror mig ju knappt när jag säger att jag ska föda i jan... hehe

zesel, är de lika stressade med att få igång dig?
Nej, hittills har de inte försökt få igång mig. Men jag har bedömningssamtal för igångsättning på måndag och de hoppas att jag kommer igång själv innan dess. Hittills har de inte undersökt någon tapp heller, förmodligen eftersom jag inte haft några tecken alls på att vara redo.

Jag var in för ultraljud idag. Bara flöde mättes snabbt av en stressad läkare på hennes lunchtid, och när jag frågade om det inte skulle kollas tillväxt sade hon att det inte behövdes pga min tid på måndag. Men jag känner mig lite fundersam nu här hemma - tillväxten är inte kollad på över två veckor. Jag ska in för CTG i morgon , så jag får fråga igen då. Undersökningen kändes lite för stressad och "hafsig" för att jag ska vara lugn och lita på att de verkligen mår bra. Man vill ju verkligen inte att något "onödigt" ska gå fel såhär på sluttampen!

Nä stressade läkare kan man vara utan :crazy: Har varit inne en sväng idag och gjort ctg och ul, allt såg jätte bra ut men jag har fått ett slutdatum :bump: eller :eek: vet inte riktigt vilket. Men går allt enligt planen kommer jag att kunna gå på båda barnens luciatåg med kulan kvar...

KL

Får man vara med här? Är inte så himla aktiv på forumet men ändå! Väntar första barnet omkring den 2 februari. Gått 32 fulla veckor idag. Har nog gått omkring med lite overklighetskänsla under en stor del av graviditeten - inte för att jag lidit någon brist på "krämpor" utan helt enkelt för att det känts så abstrakt att koppla den fysiska och mentala påverkan till att det faktiskt växer ett barn där inne och att bebisens ankomst känts väldigt avlägsen. Nu börjar jag inse att det faktiskt inte är så lång tid kvar alls... när allt kring jul och nyår är passerat är den lille ju faktiskt i princip fullgången och det är bara någon månad kvar! Blir man nånsin "redo"? Mannen är i skrivande stund uppe och snickrar det sista i blivande barnrummet och det mesta nödvändiga är inhandlat... i övrigt får vi nog ta det som det kommer...

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar