mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Lossnade lite slempropp igår :eek: blev lite orolig eftersom mina andra förlossningar har startat med att slemproppen har lossnat och värkarbetet har kommit igång några timmar senare. Men det kunde tydligen hända när de har varit där och rotat :o Lossnade lite till i morse och då började jag verkligen bli orolig... Skulle in med äldsta ungen till Öron/näsa/hals och hade värkar hela vägen in :crazy: men tänkte att jag var ju iaf på rätt ställe om det körde igång :laugh: Värkarna fortsatte och började göra lite ont så jag åkte hem till en kompis i stan och satt där några timmar istället för att åka hem och då lugnade det ner sig :) Nu ligger jag hemma i sängen igen och allt är lugnt. Känner mig mer redo nu än i går konstigt nog men det är egentligen igångsättningen jag oroar mig för, drar det igång spontat är det bara att köra :bump:

Det var väl en bra sammanfattning om tvillingar tycker jag. Det är tydligen inte helt lätt alla gånger att se om de delar yttre fostersäcken samt moderkaka eller ej, såsom i mitt fall. Ett tidigare ultraljud hade gett svar men det går ju inte att vrida tillbaka klockan ;) .

Jag vet inte om det är för att jag aldrig haft en ensam bebis i magen som jag känner som jag gör, men det har blivit så väldigt självklart för mig att det är två där inne. De är för mig redan två helt olika bebisar när jag pratar med dem och de har olika vanor med vakenhet, hicka och rörelser. Sen tror jag det har hjälpt till att jag får se dem så ofta på alla de extra ultraljuden. Jag vet snabbare än undersökande läkare nu vem som är vem direkt när de lägger dit proben.

Vad spännande att din slempropp börjar släppa, Vilya! Tänk om de kommer snart av sig själva!
Jag hoppas verkligen att det sätter igång spontant här snart också, jag vet ju att de helst undviker att sätta igång en förstföderska...

Som vanligt var mitt besök hos BM en stooor besvikelse. Bebis verkade må bra och jag hade bra värden, vikten okej har gått upp 9kg totalt är v 36+5 idag
Tycker bara att hon borde vara lite mer intresserad av hur jag tänker, det är ju trots allt mitt första barn. Är visserligen inte särskilt stressad eller upphetsad över saker och ting men förlossningsplan till exempel är ngt hon inte ens har nämnt eller att jag fick två tider bokade EFTER BF tyckte jag var lite skumt...

Ja ja förhoppningsvis reder sig saker vartefter... Alla svar finns ju på Buke annars...

Jag var också hos BM igår... liten besvikelse faktiskt. Min BM fick en annan tjänst i en annan kommun så jag skulle få träffa någon annan, men hon var sjuk. Fick någon vikarie som typ hade noll koll...Började med att fråga mig om hon skulle ta några blodprov?? Öhh, ska jag veta det?:confused:

Sen lyssnade hon på bebis och mätte sf, men sade ingenting om allt var ok, hon se inte heller nåt om bebis var fixerad eller ej, fick kolla det i min journal...

Jag har BF 23/12 men har ingen ny tid på MVC förrän just 23/12. Jag ville ha en tid innan det med tanke på att bebis har varit liten och vi varit på tillväxt ul. Fick tillslut en tid 13/12...

Haha, jo jag vet ju att det är två :) har ju både sett det och känner det hela tiden :crazy: riktiga knölisar är det men jag har så svårt för att skapa en bild av två bebisar i vagnen/sängen/amningskudden känns helgalet när man fixar i ordning vagnen och bilbarnstolarna och tänker att snart är det två. Snacka om att det kommer att vara surrealistiskt när ettan väl är ute och tvåan ska ut :D

Konstaterar att min kropp har lugnat ner sig efter undersökningen i tisdags. Nu känns allt som vanligt igen och det är bara att vänta. Ska dit på måndag igen men har små förhoppningar om att läget har ändrats...

Pumpernickel-då har vi samma BF mao (som även Dalatjej delar)

jag menar du måste ju få en tid till innan, det var väldigt skumt annars... Vikarie har jag fått en i v41 men då hoppas jag att den lilla/e redan dykt upp...

Ogillar verkligen 20 minusgrader och 20 frusna vattenkoppar samtidigt som magen blir större... väldigt opraktiskt

Är din etta fixerad förresten?
Min är det inte men de har inte sagt något om att jag ska lägga mig ned eller så om vattnet skulle gå? Jag får fråga idag, har ju BM-tid i eftermiddag igen.
Puh! Idag är en vätske-dag igen med springor till ögon och stockar till ben redan på morgonen. Maken tyckte min näsa såg ut som en boxares i morse ;) .

Pumpernickel:
Sen lyssnade hon på bebis och mätte sf, men sade ingenting om allt var ok, hon se inte heller nåt om bebis var fixerad eller ej, fick kolla det i min journal...
Men frågar du inget själv när du är där, eller får du inga svar? Det låter helkonstigt tycker jag om det skulle vara så att hon inte svarar? Jag frågar hela tiden och tycker det är lite upp till mig själv vilken information jag får, de gör så många undersökningar på rutin hela tiden och kan inte veta automatiskt vad varje mamma/pappa vill veta eller vad man fått för info av förra BM.
När det gäller tiderna så är det likadant här, jag får trycka på i bokningen för att få de intervall på undersökningarna som läkaren föreslagit. De har helt enkelt för lite personal, men de får fixa in tider ändå annars kräver jag remiss till annat sjukhus (får då åka 15 mil men hellre det än ingen undersökning!). Bra att du fick en tidigare tid i alla fall. Annars kan du be att de skickar dig till annat sjukhus om de inte kan ordna tider.

ska bli intressant att se om någon av oss får en julklapp..hihi...

Jag läser enormt mycket om olika råd och tips på nätet och i olika tidningar, frågar även BM men jag tycker hon är stel och väldigt ointresserad av mig som patient, hon jobbar fö mest på Ultraljud och kanske är det mer intressant, vad vet jag men när man ser andra erfarenheter så verkar de flesta ha en bra relation till sin BM. Personligen är jag varken uppstressad eller särkilt nervös över det som skall komma och jag vet inte om det med påverkar hennes inställning. jag får den information jag kommit för att få dvs att barn är rätt storlek på, hjärtat låter bra och huvudet är fixerat etc så på så vis är jag nöjd.

Usch att fixa vatten till 20 hästar är inte kul, hoppas du slipper bära...

zesel: Nej det är den inte, när jag var inne i tisdags kunde läkaren trycka den på huvudet och flytta den (ytterst oskönt btw). Nu lossnade mer slemmis :crazy: undra om det är på gång eller fortfarande bara för att läkaren var där och ryckte?

Om vattnet går skulle jag åka in om jag inte har kraftiga värkar isf ska jag lägga mig ner och ringa ambulansen...

Senast ändrad:

Vad spännande det är med era tvillinggraviditeter! Jag hoppas verkligen att allt kommer gå bra och att ni känner er beredda när de väl kommer. :laugh:

En liten fråga från en förstagångsföderska, den där slemproppen. Hur är den? Är det mycket eller litet som kommer, är den färgad, känner man det i livmodertappen? Är det som en flytning? Vissa saker ska man liksom bara förstå, och just såna här saker gör mig lite osäker. Visst, man kan säkert läsa sig till infon, det är bara så mycket trevligare att diskutera här. ;)

Det kanske är olika rutiner i olika landsting/vårdinrättningar?
Jag har fått uppmaningen att lägga mej ner ifall vattnet går, och åka ambulans in just för att inte behöva sitta. Eftersom min bebis inte är fixerad. Barnmorskan sa att det är rutinerna som gäller här hos oss.

Hihi, jag undrar precis samma som dej! Kan jag missta slemmisen för flytningar?
Samma med vattenavgång, om det bara börjar "sippra", förstår man ändå att det är just vattnet som går eller kan man missta det för en vattnig flytning typ?

Tycker precis som du att det är häftigt med två tvillinggraviditeter i vår tråd! :bump:

Det kanske är olika rutiner i olika landsting/vårdinrättningar?
Jag har fått uppmaningen att lägga mej ner ifall vattnet går, och åka ambulans in just för att inte behöva sitta. Eftersom min bebis inte är fixerad. Barnmorskan sa att det är rutinerna som gäller här hos oss.

Är det pga risk för att bebis inte ska linda in sig i navelsträngen som du ska ligga ner då den inte är fixerad om du får vattenavgång?

Jag har inte alls fått sån specifik info, snarare att man ska kolla färgen på vattnet när det kommer för om det är grönfärgat behöver man kolla upp det. Annars är det bara att ta det lugnt, åker man in på förlossningen lär man med största sannolikhet få åka hem igen. Men man ska givetvis ringa dem. Detta gäller vid BF+-2v, antagligen har de utgått från att barnet är fixerat då. Hur det skulle vara annars vet jag inte, förutom att man får ringa in och rådfråga.

Det är en tjej i vår yogagrupp som fått för tidig vattenavgång, 11 v tidigt tror jag det var, stackaren! Min mamma fick det med min syster, tre månader innan BF och födde 5 veckor tidigt. Hon har berättat att man blir totalt sängliggandes just för att barnet inte har nåt vatten att fara runt i och därmed kan navelsträngen riskera att strypa barnet. Men då hade man ju inte UL (-73) så då bör man ju inte heller ha haft samma koll på fostret. Hon har också berättat att man precis kunde känna barnets olika kroppsdelar genom huden och livmodern.

Pumpernickel: Men frågar du inget själv när du är där, eller får du inga svar? Det låter helkonstigt tycker jag om det skulle vara så att hon inte svarar? Jag frågar hela tiden och tycker det är lite upp till mig själv vilken information jag får, de gör så många undersökningar på rutin hela tiden och kan inte veta automatiskt vad varje mamma/pappa vill veta eller vad man fått för info av förra BM.
När det gäller tiderna så är det likadant här, jag får trycka på i bokningen för att få de intervall på undersökningarna som läkaren föreslagit. De har helt enkelt för lite personal, men de får fixa in tider ändå annars kräver jag remiss till annat sjukhus (får då åka 15 mil men hellre det än ingen undersökning!). Bra att du fick en tidigare tid i alla fall. Annars kan du be att de skickar dig till annat sjukhus om de inte kan ordna tider.

Jag kanske har varit bortskämd med en BM som medan hon mätt eller lyssnat eller vad som helst har berättat om det låter/ser bra ut. Men varför ska jag behöva fråga om bebisens hjärtljud är bra? För mig har det varit en självklarhet att BM har sagt det.

Allt gick så fort igår, visst förstår jag att det är ont om tider och svårt när någon är sjuk att få allt till att fungera.

Är glad att jag fick en tid om 2 veckor igen...

Slemproppen är rätt tjock och seg, som en slimeklump typ. Kan ha lite blodstrimmor. Det kan lossna små bitar av den, eller så kommer det ut en större klump.

*kl*
Mitt besök hos barnmorskan gick bra. Hade ett hb på 121, sf-mått 29.
Är nu i v.30. Hjärtat lät bra och bebis ligger med huvudet nedåt.
Försäkringskassan ringde mig förut. Blev beviljad sjukpenning! Så skönt att slippa oroa sig för det. Hoppas bara havandeskapspenningen blir beviljad snart också.

Jag hade aldrig hört talas om slemproppen på människor innan mitt första barn föddes men hade sett den flera gånger på ston och antog att det var samma för oss :) här kommer iaf mina slemmisars historia ;)

Med första barnet kom det en stor slemmig boll i v 39, nästan lika stor som en pingisboll, gul/vit-genomskinlig var den. Ungefär tolv timmar senare började värkarna komma regelbundet och ytterliggare femton timmar senare var min lilla flicka född :love:

Med det andra barnet så gifte vi oss två veckor före bf och äktenskapet var ju tvunget att bli fullföljt och jag ville gärna testa den berömda färdknäppen :o resultatet blev att slemproppen släppte i omgångar under en vecka, det kom typ ärtstora klumpar av samma konsistens och färg som gången innan men mer blev det inte. Slemproppen ombildades istället och släppte precis likadant som gången innan fast den här gången fick jag gå till v 42 :crazy: några timmar senare var värkarna igång och tio timmar efter slemmisens uppdykande såg sonen dagens ljus för första gången :love:

Nu kom det en brun slemmig historia typ tsk mängd i tisdagskväll, lite till men lösare på morgonen och sen ingenting förrän nu och då kom det kanske en msk som var lite blodblandad.

Pratade med BM om det och allt mellan genomskinlig, vit, gul, brun eller blodblandad är helt normalt :)

Går mitt vatten kommer jag att ringa förlossningen på en gång och sen får vi se, tidigare har de varit tvungna att ta vattnet på mig och då har krystvärkarna kommit på en gång så jag känner mig inte helt trygg med vattenavgång hemma...

Min är det inte men de har inte sagt något om att jag ska lägga mig ned eller så om vattnet skulle gå? Jag får fråga idag, har ju BM-tid i eftermiddag igen.
Nu har jag frågat vad jag ska göra. Min etta har huvudet ned men är "ruckbar" . BM tyckte att det finns lika många åsikter som läkare i denna fråga och de har ingen generell policy, men om förlossningen skulle starta med vattenavgång för mig så är det inte fel att ringa efter en ambulans och få åka liggande in till förlossningen. Så så får jag väl göra då. Hoppas det startar med värkar i stället ;) . Det som kan hända (enligt en del) är tydligen att navelsträngen hamnar i kläm mellan bebisens huvud och bäckenet när bebisen åker ned av att vattnet går, och att bebisen då får syrebrist.

En kompis tyckte slemproppen var som en lång mörkbrun jätteseg snigel :eek: . Så de kan tydligen se väldigt olika ut.

Jag förutsätter att de informerar om något inte stämmer med det normala. Det är ju olika hur man är, en del vill kanske att den som undersöker pratar hela tiden, andra vill bara veta sådant som är relevant och avviker.

Sen är det ju väldigt olika om man passar ihop personlighetsmässigt med sin BM, och det låter tråkigt att hamna hos någon det inte klickar med såklart. Men jag har lite svårt att förstå att man går därifrån utan att ha försökt få svar på det man vill veta? Jag har även fått broschyrer där det står vad som görs i vårt landsting vid rutinbesök i olika veckor (om det är dags för olika blodprov tex). Det är upp till mig själv att läsa på i förväg så att jag kan ställa relevanta frågor då tycker jag.

Vad spännande! Alltså hela 3 stycken med stor risk att få sin bebis i julklapp :D !

Jag vill INTE ha en julklappsbebis! Här försöker vi tala förstånd med honom & tala om att han kommer att ångra sig resten av livet om han bestämmer sig för att titta ut på julafton...:D

Jo det är på grund av att bebis inte är fixerat ännu som jag fick de förhållningsreglerna.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar