Sv: mammor vinter 2010/2011
Mina är också spontana, på tvillinggruppen var det några som hade IVF-tvillingar men de berättade att här i kronoberg sätter de bara in två embryon om mamman är över 38 och de har två fina, fast de berättar aldrig om de har satt in ett eller två.
Skillnaden är helt sjuk mot att ha en ok jag var något yngre då, 21 med den första och 29 med den andra, fyller 34 nu innan jul, men jag har i princip kunnat göra vad som hela graviditeten med de andra två. Visst gick jag fram och tillbaks till stan med sonen, knappt en mil så hade jag lite ont i fogarna dagen efter. Nu är trycket ner i bäckenet enormt, det handlar om ett par hundra meter innan man börjar fundera på om man skulle skaffa sig en rullator. Håller mig mest i sängen eller badkaret och sen blir det någon timme framför TVn.
Angående att det är en till att oroa sig över vet jag inte riktigt, tror inte att jag har förstått att det är två än
Har hör flera tvillingmammor som säger att det är jätte svårt att greppa förrän de är ute. Sen är det så mycket praktiskt runt omkring så det gör det också svårare att knyta an till dem redan i magen, jag upplever att den biten var mycket lättare när det bara har varit en.
Kontentan av det hela blir iaf att det ska bli otroligt roligt men det är svårt att förstå mentalt. Rent fysiskt är det inte att rekommendera även fast det säkert är tokmysigt när det väl är klart
Så här har jag förresten fått det förklarat för mig: Tvåäggstvillingar har alltid separata system, dvs egen moderkaka och egen både yttre och inre fostersäck och de kan ha samma eller olika kön.
Enäggstvillingar har alltid samma kön (fast det har väl de flesta koll på), delar sig ägget innan det tredje dygnet efter befruktning kommer de att ha eget system precis som tvåäggstvillingar. Får man samkönade tvillingar med tjock skiljevägg och egen moderkaka måste man göra ett test om man vill veta hur det ligger till.
Delar sig ägget mellan den tredje och den åttonde dagen kommer de att dela yttre fostersäck och kan ha varsin eller delad moderkaka men egen inre fostersäck.
Delar sig ägget mellan den nionde och trettonde dagen kommer tvillingarna att ligga i samma fostersäck och har full kontakt med varandra och då delar de dessutom moderkaka. Väldigt hög risk eftersom navelsträngarna kan trassla ihop sig.
Skulle ägget dela sig efter den trettonde dagen blir det siamesiska tvillingar.
Moderkakorna kan växa ihop i alla fall men de kommer inte att dela blodomlopp ifall de inte gjorde det från början.
OBS, skriver detta ur minnet så ehh källan är väl sådär...
Mina är det första eller andra fallet, vi vet inte vad det är för kön på våra. Sannolikheten är störst att det är fall ett eftersom chansen för tvåäggstvillingar ökar om man har fått flera barn och om man är över trettio. Enäggstvillingar är alltid slumpen som avgör.