mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Tack för svar. Ja, det är både häftigt med två och i alla fall graviditeten är supertuff - jag är liksom mer gravid med medföljande krämpor än alla enlingsmammor runt omkring. SF-måttet var 40 cm för en vecka sedan och jag har tryck på njurar, tryck mot stora hålvenen så jag ej kan ligga på rygg, och lungorna får väldigt lite plats...

Idag är jag ännu mer svullen - när jag vaknade i morse hade jag inga synliga knogar på händerna längre, ögonen är små springor och näsan är dubbelt så bred. Jag ska be att få kolla urin & blodtryck när jag ändå ska in för TUL i morgon. Ingen huvudvärk eller andra symtom har jag i alla fall. Men precis som din historia visar så måste man ju inte känna så mycket, havandeskapsförgiftning kan vara på gång ändå.

*hugger sista*

Prylfundering från mig igen... Hur tidigt kan man bära barnet i sele? Har fått ärva en Babybjörn, och har faktiskt klurat ut på ett ungefär hur den ska sitta också :D Men hur små barn kan man stoppa ner i en sån?
Vi har massor med snö i skogen, så att få med sig barnvagn in på ens den stora skogsvägen (sommartid farbar med bil) är bara att glömma, så det skulle ju underlätta hundpromenaderna en del att kunna bära med sig bebis. Annars får det bli promenader efter vägarna, det går förstås det med :)

Man kan nog stoppa ner barnen från nyfödd. Fast de är inte speciellt snälla mot varken bebis eller den som bär. Funkar kanske om man inte bär mer än 15 min åt gången. Men det är ingen bra position för en bebis att hänga så där i grenen.
Den som bär får väldigt lätt ont i axlar och rygg.
Skulle rekommendera en ergonomisk sele eller sjal om du vill bära mycket.
En ergonomisk sele kan man använda till 25 kg, både på magen och ryggen.

Om bebis gillar att bli buren så tänkte vi nog investera i en bättre sele senare, men tänkte börja prova med den vi fått. Kortaste skogsrundan med hunden tar en 15-20 minuter så till det kanske den funkar då? Det blir inte varje dag heller, kanske 2 dagar i veckan.
Första morgonpromenaden med hunden brukar nämligen bli i skogen, och börjar sambon jobba tidigt så lär det ju bli jag och bebis som tar den :)

Tack för svar. Ja, det är både häftigt med två och i alla fall graviditeten är supertuff - jag är liksom mer gravid med medföljande krämpor än alla enlingsmammor runt omkring.

+1 på det.

Hur har det gått för dig idag? Jag upptäckte idag att jag har börjat svullna lite, fick nästan inte på mig min vigselring :eek: och den är lite för stor egentligen.

Usch då- jag tycker du ska kolla upp det. Vilken v är du i nu?

Sandra- Jag har använt min babybjörn sele sen jag kom hem från BB- eller iaf veckan efter. Då var jag trött på att bära ch min bäbis ville inte åka vagn ;) På den jag köpte ny står det att den är från 3.5kg så om allt är som det ska så ska väl bäbis väga omkring där. Ebba vägde 3200g när vi åkte från BB med viktnergången då i början. Veckan efter vägde hon ca 3500 igen.
Jag ÄSLAKDE selen i början- utan den hade jag inte haft något liv. Varje gång hon hade ont i magen- inte onormalt mycket men tarmar så ska ju komma igång- så var den verkligen guld värd. Hon somnade alltid så jag hade den absolut mer än en kvart. Mkt effektivt att dammsuga med sovandes bäbis i sele med. Och det är så mysigt =D

+1 på det.

Hur har det gått för dig idag? Jag upptäckte idag att jag har börjat svullna lite, fick nästan inte på mig min vigselring :eek: och den är lite för stor egentligen.
Det känns bra att veta att du som har dig själv som referens också tycker att det är tungt med två ;) .
Tack, vi mår bara bra alla 3 än så länge. Båda följer sina kurvor även om den lille är -34%, och flödena är bra. Så de får stanna inne ett tag till. Tv1 är kvar med huvudet ner så sätter det igång så får jag förmodligen föda vaginalt. Känns bra! Urinprov och blodtryck var okej, men jag ska kollas igen på måndag eftersom jag är så svullen. Det har i alla fall inte blivit mer vätska och jag kan se mina knogar idag.

EmelieR: Vecka 36 + 3 idag, skönt att få gått så länge och slippa få pyttesmå prematurer :bow: .

Sandra78: Fråga experterna i bära i sele/sjaltråden, där får du nog bra svar. Jag tror de gamla modellerna av BabyBjörn inte rekommenderas under 1 månad men att det är annorlunda med de nyare? Jag bar en kompis bebis lite i en BB, och tyckte den var väldigt obekväm och bebisen sladdrade med huvudet och hängde i skrevet. Hur som helst finns det mer ergonomiska alternativ, jag har köpt en begagnad Manduca tex. men det blir nog trikåsjalen i början när de är väldigt små för då kan de sitta/ligga mycket stadigare.

Så bra :bump: Det är rätt otroligt att vi har gått så länge båda två, framförallt du med tunn skiljevägg :) ett par dagar till så är vi ju nästan på övertid när det gäller tvillingar :crazy:

Går det så kommer de sätta igång mig på tisdag, även fast jag har en väldigt lätt tvillinggraviditet. Antar att det beror på mitt sf-mått så att inte livmodern blir för stor och inte orkar... Jag tror inte att det kommer funka, de vill att tappen ska vara kort och mjuk och sen ska jag vara minst tre centimeter öppen. Vågar inte räkna med det men visst skulle det vara skönt att vara en storfamilj nästa fredagsmys :love::love:

Tror selen är rek från 4 kg, och man ska väl inte bära bebis förens nacken hänger med lite tror jag.

Vi hade BabyBjörn med sonen och det var den mest fantastiska sak man kan tänka sig. Hade inte klarat oss utan den! Jag till och med kunde gå runt och amma samtidigt, bara att kasa selen lite åt sidan. Sonen vägde bara 2205 gram när han föddes, och vi väntade med att börja använda den tills han vägde ca 3300 gram och då endast korta stunder, ca 15 minuter per gång. När han var över 3,5 kg kunde han sitta i den flera timmar och sova, och så fort man försökte lägga över honom i vagnen eller sängen vaknade han.... Nu är BabyBjörnen framplockad igen i väntan på att lillasyster ska komma ut!

Å, vad spännande :love: . På tisdag redan! Tänk om du har dina två små på utsidan så snart... :bump:

På måndag ska jag få ett läkarsamtal för förlossningsplanering. Jag hoppas faktiskt att de inte tycker jag ska gå ända fram till BF, även om mina små gärna får växa på sig där inne så är jag lite rädd för att få orkeslös utspänd livmoder. Och det känns låååångt till 19:e december!

Helgalet :crazy: Har drömt att en kommer i november och en i december två gånger och det skulle ju kunna hända ;) Tror att min tvåa har lyckats vända på sig, trycker som fasiken mot revbenen på högersidan och hickan är där uppe också. Kan ha fel men de lär väl UL:a på tisdag. Undra hur mycket man lär sova på natten innan :confused: Fast jag intalar mig att det inte kommer att gå så förhoppningarna inte är så stora :cool:

Måste slå ett slag för trikåsjalen :) Hade en dyr babybjörn till första barnet (gammal modell, det var ju några år sen) och är det någon som vill ha den är det bara att komma och hämta, hon gillade den inte och jag fick ont i axlarna :eek: Med sonen hade jag blivit lite "bukefaliserad" och köpte en trikåsjal, bästa köpet alla kategorier :banana:

Bar honom i den hela första året. Han hängde där som en liten apa när jag mockade, gick i skogen, på bussen till stallet (onödigt att ta med vagnen när jag hade en gammal där), när man damsög eller bara satt och var så där "spädbarnsmammatrött" i soffan och han behövde närhet. Hans vikt fördelades över hela mina axlar och han bar upp sin egen vikt från knäveck till knäveck så vi blev aldrig trötta.

Det tog ett par gånger innan jag kände mig säker på hur jag skulle knyta men sen var den underbar. Tog på mig den direkt på morgonen, funkade att amma i och ville man lägga ner honom när han sov var det bara att luta sig framåt över sängen och knyta upp, rulla sjalen runt honom och sen låg han och sov som en liten fågelunge i ett fågelbo med massa dofter från mamma och pappa runt sig :love:

Nu ska jag bara klura ut hur jag ska få ner båda bebisarna i sjalen :) i början kan man ju bära dem i vagga så då borde det funka med båda i samma sen får vi väl ta en var...

Jag har en trikåsjal som jag försökt öva på att knyta, (provade bära ena katten också men efter ett par gånger var hon flygförbannad så fort hon såg sjalen så nu undviker jag det... :eek: ) men jag är nog ganska osäker på hur det ska gå med en bebis också i den :). Vilka knytningar är bäst när de är alldeles nyfödda? Och HUR gör man? (du kanske har bra länkar till youtube-videor typ?)

Har också en Beco Butterfly II-sele, den ser jag också fram emot att använda, men jag känner ju när jag övningsknyter sjalen att den måste vara överlägsen i närhetssynpunkt på nåt vis. Den är ju skitmysig!

*kl*

Har ridit idag igen och det var bara helt fantastiskt :love: Har fått massor av snö och idag är det soligt och kallt. Sjukt mysigt i skogen. Jag känner mej helt överlyxig som kan rida än, blir ju för tusan inte ens kissnödig av travandet. Vill passa på nu innan bebbe kommer, just för att jag inte tror det blir så mycket ridande sen. Så planen är att jag rider varje dag nu fram tills bebbe kommer, så länge kroppen känns så här bra av det, och underlaget är så här fantastiskt.

Annars undrar jag om min kropp verkligen förstått att jag ska FÖDA snart. Har inga foglossningskänningar och jag vet knappt om jag har några sammandragningar. Det gjorde ju lite ont för nån 1½ vecka sen typ men nu är det som det varit innan, full fart på bebis men liksom "lugnt" i kroppen. Med tanke på att bebbe skattades till 3100 gr för några veckor sedan så är det ju ingen mini-bebis jag ska klämma ut heller.

Önskar nästan att det fanns nån sorts förvarning, typ "Nu kommer jag om 5 dagar", så jag kunde förbereda mej ;). Nu känns det som om jag kommer få värsta överraskningen när alltihop sätter igång. V 38+2 idag.

Önskar nästan att det fanns nån sorts förvarning, typ "Nu kommer jag om 5 dagar", så jag kunde förbereda mej ;). Nu känns det som om jag kommer få värsta överraskningen när alltihop sätter igång. V 38+2 idag.
Jag håller med! Jag tycker vi människor är så förfärligt ovetenskapligt konstruerade ;) . Det finns inga slappa bäckenband, utslätade veck runt vulva eller juverfyllnad/vit mjölk att gå på som hos ko & sto. Inte heller kan man räkna dagar och mäta kroppstemperatursänkning relativt säkert såsom på tik. Gaaah! :D

På sjalbarn.se finns massa info :)

Är bara liiite avis på dig som kan rida ;) fast om mina kommer snart borde jag kunna komma ut på den obligatoriska julritten :bump: min dotter har ställt av ponnyn så nu hinner hon rida min gamle man för fullt så det är bara att ge sig ut i skogen och gasa på när det känns ok igen :)

Fast rida vet jag inte om det låter så tillrådigt... hästen hur snäll den är så kan den snubbla eller trampa snett och man hamnar under med magen... Då har jag ändå jobbat professionellt med hästar och ridit massor men det känns väldigt risky...

sista veckan har jag blivit massa mer gravid än innan, förvärkar och stel till max. Dessutom superirriterad eftersom rörelseförmågan avtagit med graviditet och detta förbannade väder,,,,Suck

Min första graviditet red jag ända fram till två dagar innan dottern föddes med barnmorskans tillstånd. Hon tyckte att det var jätte bra med all motion. Tävlade fälttävlan tills säsongen var slut upp till 2*-ig och sen hoppning upp till 1.20 med sexåringen till mitten på december och dottern är född första mars. Hade inga som helst problem med att det gjorde ont och enligt barnmorskan skulle något riktigt illa hända om det skulle vara farligt för barnet. Men nu som förälder skulle jag nog inte göra det, man tänker lite annorlunda när man har fått barn, fast för mig tog det nästan ett år innan polletten trillade ner, stod i startfållan på Gärds och blev skitskraj, utgick efter halva banan och efter det red jag som mest 1*-ig innan jag sålde alla tävlingshästar. Förtydligande, jag borde nog inte ha tävlat så intensivt men ridningen hade jag inte lagt av med.

Köpte tillbaks min stjärna när jag var i v. 12 med sonen och tog upp ridningen efter fem år, inga problem det heller. Fortsatte rida, som jag sa, husmorsgymnastik till v. 35 då hästen skadade sig och behövde vila en månad och sen fick Emro här på buke sköta ridningen :)

Den här gången red jag fram tills vi hade sett att det var två på RUL, hade nog kunnat rida fram till v. 25-28 men som sagt värderingarna ändras lite.

Men iaf de barnmorskor jag har haft under alla tre graviditeter har sagt att så länge det känns ok är det bara bra med motion :)

Kan tillägga att mina förlossningar har varit lätta :laugh: annars hör man ju ofta att ridningen kan ställa till problem med stark bäckenmuskulatur (har iofs också hört att vi ryttare har bättre kontroll och det blir lättare för det).

en god vän till mig förlorade sitt barn sent i graviditeten pga att hennes ursnälla häst halkade under en skritt sväng i skogen. jag red i början av graviditeten eftersom mitt jobb kräver det men det är en risk likaväl som jag tycker de flesta kanske ska undvika...

Jag hade tänkt rida mycket längre än vad jag gjorde, slutade i vecka 31-32 nånting. Jag har sedan tidigare en pajjad höft som i och med foglossningen började bråka. Det hade kunnat ha överseende med, då ridningen ändå var så mentalt viktig för mig, men när jag insåg att jag snedbelastade häststackaren så att hon riskerade att få ont så valde jag att sluta.

Visst kan det hända olyckor när man rider, men just nu känns det ju som större risk att man råkar ut för en trafikolycka eller att man halkar och slår sig.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar