mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Samma här! Tänk att få sova gott och skönt på mage.... Längtar jättemycket efter det. Jag går in i vecka 34 i dag, och på onsdag har jag gått exakt lika länge som när vår son föddes för snart 9 år sedan, vecka 33+2. Känns mysko på något vis, innan har jag trott att den här babyn också ska komma tidigt, men nu tänker jag att jag nog går några veckor till. Och i så fall blir det min längsta graviditet någonsin :banana:

Men i natt har jag sovit så dåligt. Kännt mig som om jag skulle bli magsjuk, lite sådär spyfärdig, men bara precis så mycket att det var svårt att sova. Nu är det någon som helt klart är vaken så hela magen hoppar rundor så att det är svårt att koncentrera sig på annat :love:

*kl*

Har haft migrän två kvällar i rad. Först idag när det kändes som det tredje var på G så kopplade jag ihop det med att jag känt att jag samlat på mej (liiite) vätska också senaste dagarna. Högt blodtryck? Har haft rätt "lågt" bt hela graviditeten, legat mellan 110-120 i övertryck (120 i början, 110 nu på slutet) och runt 60-70 i undertryck. Samma i tisdags när jag var hos BM.

Tycker ni jag ska ringa BM? Jag vill helst bara ligga hemma hela dagen imorrn och skriva på uppsatsen i min soffa, liksom pausa från livet utanför i världen, men kanske värt att kolla blodtrycket...

Tycker ni jag ska ringa BM? Jag vill helst bara ligga hemma hela dagen imorrn och skriva på uppsatsen i min soffa, liksom pausa från livet utanför i världen, men kanske värt att kolla blodtrycket...

Idag var jag till BM och vi pratade om tiden runt jul och då är väl jag i ungefär samma vecka som du är nu? Jag har BF 10/1.

Iaf så har ju MVC och sånt andra öppettider än nu iom helgerna och BM var noga med att påtala att om jag skulle börja känna mig svullen i kroppen så ska jag ringa direkt för att kolla upp blodtrycket. Det finns viss risk för havandeskapsförgiftning i slutet och tydligen är svullnad en eventuell indikation på detta. Så, ja, ring din BM. De finns ju där för dig att fånga upp nåt är på tok, eller lugna dina tankar, känslor och funderingar. Du vet, oro är bland det värsta som finns för dig och din bebis.

Ja åker nog dit imorgonbitti. Är inte jättesvullen direkt, bara marginellt mer svullen i benen och känner ev av i fingrar och fötter, typ. Men migränen kändes mer som ett varningstecken (med tanke på att man kan få det av högt blodtryck). Insåg när jag läste om havandeskapsförgiftningen att flimmer för ögonen kunde vara tecken på allvarligare sådan. Hum! Min migrän är ju sån. Flimmer framför ögonen och sen huvudvärk... Nåväl, åker dit imorgonbitti.

Här är det lite bättre sen jag i torsdags inte orkade med resorna längre. Jag får helt enkelt något som liknar utmattningsdepression, dvs jag blir så jäkla trött när jag kommit fram att jag bara bryter ihop och gråter av trötthet. Jag får ju inte plats på sätet när det är fullt på tåget, man måste ju låta nån sitta bredvid men det är omöjligt att sitta i en (nästan) 90 graders smal stol med benen helt ihop i 45 minuter. Magen är i vägen. Så vi får se hur det blir med sjukkassa och läkarutlåtande och så. Jag hoppas det ska gå bra iaf. Min chef förstår precis och stöttar och hjälper så gott han kan. Jag hoppas att jag ska slippa jobba, för även om jag byter resorna i pendeln mot bil så innebär det en 4-mils resa, genom Essingeleden dessutom.

Så idag efter det vanliga BM-besöket åt jag lite och sov sedan 4 timmar på em. Är ni andra också så otroligt trötta, eller kan det vara min gamla årstidsbundna depression som visar sig? Fasen, man vet ju inte vad som är vad. Men jag antar att det är en kombination...

Bäckenet mår bättre nu när jag gör de åtgärder jag blivit rekommenderad och inte belastar mig så mycket, men visst känner jag av det. Jag har dock mycket hellre en smärta jag vet vad den är och som jag kan förhålla mig till än är så trött och orkeslös som jag känner mig nu, och som sätter sig på mig mentalt om jag inte får sova i mängder...

Tillägg: Bebis mår iaf bra, huvudet ligger på plats men är ruckbart. Den har lagt över ryggen på min vänstra sida med ben och händer åt höger och hjärtat pumpar på fint. Jag tycker iaf att det är underbart att ligga och diskutera med den lilla, smeka den och den ger gensvar. Även om den ibland spjärnar så man blir illamående. :love:

Senast ändrad:

Lite siffror från mig i vecka 32.

SF-mått: 30
Hjärtslag: 140
Hb: 118
P-glukos: Togs ej
Blodtryck: 110/70

Sen vecka 27 så har mitt sf-mått ökat 5 cm, det växer som det ska & jag ligger precis på kurvan. Järnvärdet är bättre än sist pga järntabletterna & blodtrycket är som vanligt bra. Huvudet ligger snett neråt med benen snett upp. Nu blir det återbesök med 2 veckors mellanrum & nästa vecka ska jag få träffa en läkare för sjukskrivning.

Om man själv är trött verkar bebis ännu piggare. Efter den tråkiga bilolyckan i förra veckan är jag väldigt trött, känner mig mentalt medtagen och insikten vad som kunde ha hänt kommer ju till en när man får fundera.... Helt plötligt är det enda som är viktigt att det INTE händer något med den som bor i magen...
vet inte om jag hade orkat så bra som jag ändå gjort utan sambon, han är verkligen helt underbar och försöker på alla vis även om jag vet att han också blev otroligt rädd.

Förvärkar har dykt upp, inte jätteofta eller mycket en ändå lite hela tiden. Idag är det en månad till BF (som jag delar med minst två andra här på forumet, undrar om någon verkligen nedkommer den 23e...) Nu verkar tiden gå rasande fort... även om det är lite klumpigt så tycker jag ändå att det har gått skapligt okej, nu återstår finishen.

Verkar som de flesta som det strax är dags för börjar få lite småkrämpor. Jag smygläser hösttråden, där ploppar det in bebisar hela tiden men strax måste vår tråd ta över....

Förstår att det är mycket tankar som snurrar.

Var en sväng till BM precis, så där kul i väglaget men det är rätt ok här ändå.

Hb 143, kunde sluta med Niferexen nu :)
Bt 125/80, helt ok
Sf 43 :eek:

Fick ingen ny tid, sjukhuset får ta över nu, BM tyckte att bebisarna kunde komma i helgen när vädret har blivit lite bättre ;) så snart kanske det börjar ploppa upp bebisar här :)

Har ett enormt tryck ned i bäckenet så vem vet hon har kanske rätt att det börjar bli dax, fast jag tror att det dröjer...

Idag är det en månad till BF (som jag delar med minst två andra här på forumet, undrar om någon verkligen nedkommer den 23e...) Nu verkar tiden gå rasande fort...

Här är en till med en månad kvar idag. Vi är nyligen hemkomna från MVC. Allt såg bra ut, magen ligger strax över kurvan, bra blodtryck & HB så även bebis puls.

Det känns som att det närmar sig med stomsteg! Inga förvärkar & inga krämpor och jag sover som en stock på nätterna. Efter den här veckan jobbar jag bara två veckor till - skönt!

*kl*

Var till barnmorskan idag och kollade blodtrycket, på grund av migränen. Men det låg på stadiga 110/60 så ingen fara på taket. Hade lite ketoner i urinen så jag har nog lite vätskebrist och migränen beror nog på det. Bebis sov för första gången under pulsmätning så från det vanliga 140-160 så låg hjärtljuden nu på mellan 120-130 den stunden hon mätte.

Skulle helst vilja stänga om mej i mitt hus och på gården och liksom strunta i resten av världen, just nu. Träffar gärna de allra, allra närmsta men känner mej rätt trött på uppsatsskrivande och allmänt stök. BM tyckte det lät som en klok känsla, typ att många känner så sista veckorna, man vill fokusera på förlossning, på barnet som kommer och har svårt att lägga fokus på annat.

Men idag provade jag rida igen! Tror det var någon vecka sedan, hästarna har vilat då jag prioriterat uppsatsskrivande och stökande i huset. Men nu känner jag att jag måste unna mej "hästeri" igen. Och jäklar så härligt det var! Red bara en kort stund, typ 20-25 min, på gamtanten i skritt och trav, men det känns verkligen "inget speciellt" i kroppen.

Jag hoppas att jag ska kunna fortsätta rida när bebis kommer också men tror att det kommer bli praktiskt svårt för mej. Att jobba dem från marken när bebis sover i vagnen tex, tror jag kanske kan komma att funka men uteritter blir nog svårt (är ju ensam, dvs ingen pappa...). Det känns lite tråkigt. Men jag har några vänner som kommer ställa upp som barnvakter (extramammor och pappor) rätt mycket, så jag får väl försöka begära vakt-timmar ibland så jag får mej nån timmes skogstur emellanåt. Det är ju så fantastiskt välgörande för själen att få komma ut i skogen med pållarna. :)

kl

Var på tillväxtultraljud igår. Bebisen beräknades då väga 3061g och enligt kurvan de gjorde upp så kan den landa på 4,6 kg vid BF. :crazy: Den ligger nu på 26%+ i tillväxt.
Den hade mycket hår och tja, det såg bra ut. Det verkar dock inte vara aktuellt med uppföljning av storleken. Hoppas jag inte går över tiden.
Vi blundade inte när hon tittade på benen och ryggradsslutet men vi lyckades inte se något kön ändå. Så vi vet inte alls. Tyckte inte den var så lik sin storebror vad vi kunde se men den hade handen över ansiktet.

Ska till barnmorska på måndag och får se vad hon säger. Känner mig ändå ganska rörlig för att ha en så stor bebis i magen. Jobbar min sista vecka nu så det är lite stressigt, men vad skönt det ska bli att ta det lugnt och kunna ta promenader på dagtid och sy.

Nu vill jag ju inte göra dig orolig o så men mitt blodtryck var jättebra trots havandeskapsförgiftning i slutet. Mitt blodtryck blev sämre efter.
Nu har du ju kollat och du kan inte göra mer just nu men hade jag varit sm dig hade jag vilat lite extra nu.
Jag har ju en sambo som ligger iväg i veckorna och kan väl nästan vara som att vara själv. Jag hade inte klarat av att rida o så utan barnvakt. Det hade inte varit shysst att inte kunna koncentrera sig på hästen när bäbis vill ha napp o så. Nu är ju mina bara små unghästar så jag har inte haft det problemet. Mockning och utsläpp gör jag när hon sover. Ibland klckan 23 på kvällen ;)
Men även om jag låter lite negativ så menar jag inte så.

Va spännande att det snart är er tur här i tråden :)

EmelieR: Vad hade du för tecken på din havandeskapsförgiftning?

Jag har svullnat upp rejält nu på slutet, men både urinprov och blodtryck ser bra ut än så länge. Men lite orolig blir man ju när vätska samlas så här och jag hade högt blodtryck för ett par månader sedan.

evis: Vad härligt att kunna rida så länge :love: ! Har du möjlighet att ta det lite lugnt med allt övrigt så gör det tycker jag. Själv skulle jag inte klara att skriva uppsats så här sent i graviditeten - jag tyckte det var väldigt krävande och stressande eftersom det hängde över en hela tiden. Hoppas du har bra handledare i alla fall, det betyder mycket.

Skönt med mycket kontroller :) och att din etta ligger som den ska, tydligen spelar det ingen roll hur tvåan ligger så länge den inte ligger på tvären när den ska ut. Jag har blivit lovad att få ligga på sidan och sen bara vända mig på rygg sista minuten när ettan ska ut så att de kan hålla fast tvåan och styra den rätt och sen får jag göra hur jag vill igen :banana:

Jag ska bara till BM nästa vecka men sen blir det läkaren veckan efter, då ska de tydligen kolla hur mogen jag är och sen utgår vi från det :crazy:
Gillar din lista, jag vill också sova på mage och rida och gå på promenad - och slippa vara flodhäst! Och ägg är sjukt äckligt just nu, liksom nästan all annan proteinrik mat tycker jag.

Jag ska få veta på fredag efter TUL hur det blir med förlossning. Ettan ligger visserligen med huvudet ned, men ändå ganska högt tror jag (den hickar högt upp i alla fall...) och 2:an hade en fot där nere också. Tydligen är det ingen tvekan om att vaginal förlossning är bäst om båda har huvudet ned enligt läkaren här, men om tvåan ligger i säte som min gör så beror det mer på hur den mår om jag får föda vaginalt eller ej. Dels är den ju tillväxthämmad och det är alltid en risk att vara nr 2. Eftersom den inte har huvudet ned kan man inte sätta skalpelektrod för övervakning av syremättnad. Hoppas jag är lite klokare efter fredag.

Som det känns nu vill jag inte gå ända fram till BF i alla fall om jag slipper - det är riktigt tungt och tufft för kroppen nu. Vill träffa dem snart :love::love: !

Ska du ha tvillingar??? Det låter så i nästa inlägg :) Häftigt :) Och säkert supertufft iofs ;) På båda sätten.... Va skoj :)
Som enbarnsmamma kan man ju inte riktigt förstå att det ska finnas mer kärlek över till ev syskon ;) Hihihi! Lycka Till iaf :)

Min havandeskapsförgiftning kom liksom eg pang bom. Jag var inne på sjukhuset för att jag hostat så mycket att muskelfästena gått sönder. Det gjorde SKITONT med stora magen så vi åkte in för att jag skulle få någon hjälp. Honungsvatten räckte inte ;)
När jag var där bad de mig pinka ch då hade jag äggvita i men inte så mkt. Skulle kollas igen senare i veckan hs MVC. Där hade jag redan dagen efter mera- o sen kom det jättemycket på 3 dagar.
Började "snöa" framför ögonen med. Men sen blev jag igångsatt direkt för jag var ju nästan fullgången ändå. Födde 38+1. REdan i v 29 låg jag inne för misstänkt havandeskapsförgiftning- vet inte om man hade det utan symtom som de kunde peka på eller inte. (äggvira, blodtryck)
Blodtrycket märkte jag av efter men det kan vara pga att jag fick ett dropp som skulle höja mitt immunförsvar så fort som möjligt. Nu mår jag bra- och bäbis har gjort det hela tiden.

När jag födde mina tvillingar så hade jag två CTG-apparater en för varje barn. Ettan satte de skalpelektrod på medan tvåan på så hade jag en historia runt magen som fångade upp hennes hjärtljud. Det funkade bra.

Jag tycker det verkar superhäftigt med tvillingar. Ni måste känna er lite speciella som får uppleva allt detta :)
SAmtidigt så har det säkert lite nackdel ibland med- det är jag inte avundsjuk på ;)

CTG övervakning på båda är givet här på sjukhuset, det är möjligheten att ta blod från huvudet för att kolla syresättningen som inte går att göra om barnet kommer i säte. Och det är alltid ökad risk för syrebrist att vara nr 2 som ska ut. Oftast går det ju bra, men såklart vill man minimera riskerna.

Kan jag inte få hoppa över det där steget med förlossning och bara teleportera ut dem pigga och friska på utsidan i stället :angel: ?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar