Målbilder för trubbnosar.

Fast det har ju precis som kuperingen börjat handla om djurens välfärd. Skulle alla FCI-länder sätta ned foten skulle lilla UK förmodligen få se om sin standard och sina avelsmål också, för det finns inte en suck att de skulle kunna fortsätta som de gör om alla andra skulle peka på deras egen standard och mena att det de dömer fram inte stämmer.
Det är ju så himla fånigt alltsammans egentligen.

Som sagt visar de sjäva ungefär noll respekt för andra rasklubbar.

Finns inget sätt än att bryta sig av med samarbetet med KC, och det kommer nog aldrig ske.

Jag trodde då aldrig att jag skulle sitta och heja på rasklubben för Fransk bulldogg men tror bestämt att jag ska göra det nu 😅

Det är ju Dvärghundsklubben och rasklubbarna som skickat in sina egna målbilder. Franska bulldoggklubben reserverade sig mot Dvärghundsklubbens bild. Lätt att tro att de tycker att det är för stor skillnad på bilden jämfört med dagens fralla, men det är faktiskt tvärtom. Rasklubbens bild är visserligen mer lik dagens fralla än SKKs bild, men den ser enligt mig bättre ut än Dvärghundsklubbens bild iaf.

Här är Dvärghundklubbens bild bredvid SKK nuvarande illustration vid rasbeskrivningen av Fransk bulldogg. Jodå det finns skillnader om man letar ;)

Visa bifogad fil 156962
Helt sjukt med en målbild med så knipta näsborrar. Vet de inte hur en normal nos ser ut?

Fattar inte grejen med de där jäkla nosvecken!! Både de och mopsordern verkar ju helt besatta av dom.
Plus sjukt att de fortfarande inte vill ha svans…

Nej det kan man verkligen fråga sig!

Frallaklubben verkar iaf ha fattat grejen i vad de skriver officiellt att de måste samarbeta med SKK och att det som gjorts hittills inom rasen inte är tillräckligt och de måste förhålla sig till vad SKK beskriver angående målbild. Sen verkar ju medlemmarna i vad som skrivs på sociala medier tycka väldigt olika och där är det både högt och lågt, men klubben verkar vad jag läst kunnat hålla en rätt proffsig framtoning.

Dvärghundsklubben däremot...vad ska man säga? Det är helt fascinerande att de iaf inte har någon i styrelsen som förstår hur dialogen måste föras för att man ska bli sedda som en seriös part i det hela...

Problemet är väl hur man avlar fram en svans,när dom inte har en
Ja det är problemet med avel. Har man avlat bort genen för svans så är den borta. Ingen avel i världen får tillbaka den om man inte börjar med genterapi, inkorsning eller har tur och en mutation förekommer spontant - vilket knappast är speciellt troligt.

Det säkraste, och allmänt accepterade av allmänheten är inkorsning. Vilket nog inte är en så dum idé. Med lite tur kan man få längre nos, bättre hälsa och bättre näsborrar på köpet.

Helt sjukt med en målbild med så knipta näsborrar. Vet de inte hur en normal nos ser ut?

A) Om BOAS-forskningen visar att det räcker med såpass öppet för att hunden ska kunna må bra och leva naturligt, varför sätta en mer orealistisk målbild?

B) Näsborrarna är inte det största problemet i många fall. Halsens längd och grovlek, tungans längd och mjuka gommen ställer till det mer. Bättre att lägga mer fokus på det då.

A) Om BOAS-forskningen visar att det räcker med såpass öppet för att hunden ska kunna må bra och leva naturligt, varför sätta en mer orealistisk målbild?

B) Näsborrarna är inte det största problemet i många fall. Halsens längd och grovlek, tungans längd och mjuka gommen ställer till det mer. Bättre att lägga mer fokus på det då.
En målbild handlar ju om vad som ska vara idealet, inte om vad som är miniminivån för att nätt och jämnt klara djurskyddslagen. Jag kan tycka det är helt ok att avla på lindrigt knipta (jämfört med normal hund) näsborrar så länge hunden har god andning - men det finns absolut ingen anledning att låtsas som att de lindrigt knipta näsborrarna är perfekta.

En målbild handlar ju om vad som ska vara idealet, inte om vad som är miniminivån för att nätt och jämnt klara djurskyddslagen. Jag kan tycka det är helt ok att avla på lindrigt knipta (jämfört med normal hund) näsborrar så länge hunden har god andning - men det finns absolut ingen anledning att låtsas som att de lindrigt knipta näsborrarna är perfekta.

Nej så klart de inte är perfekta, men en målbild måste ändå vara realistisk för att folk inte bara ska ge upp. Sen kan man ju flytta målbilden närmare idealet längre fram. Och näsborrarna är verkligen inte det mest kritiska för god andning, förutsatt så klart att de inte är små streck.

Jag har aldrig hört något sådant ljud när mina tar sina djupa "avslappningssuckar". Det som hörs är en suck- samma ljud som när maken suckar.
Jag har haft turen att mina hundar har blivit gamla. Efter 10-11 års ålder börjar de snarka när de sover, av samma anledningar som att människor snarkar, slappare vävnader i gom och svalg. Mina seniorer av olika raser, har varit normalviktiga, haft långa nosar, fria luftvägar och stora nosöppningar, men snarkat har de alla gjort som äldre.

Jag har haft turen att mina hundar har blivit gamla. Efter 10-11 års ålder börjar de snarka när de sover, av samma anledningar som att människor snarkar, slappare vävnader i gom och svalg. Mina seniorer av olika raser, har varit normalviktiga, haft långa nosar, fria luftvägar och stora nosöppningar, men snarkat har de alla gjort som äldre.
Det är dock skillnad på en gammal hund som börjar snarka och en ung, frisk hund som snarkar eller har väsande andning när den sover.

Det är dock skillnad på en gammal hund som börjar snarka och en ung, frisk hund som snarkar eller har väsande andning när den sover.
Absolut. Men jag tror man får skilja på varför de snarkar med - alla mina dobbisar har snarkat ibland (riktiga timmerstockar) från ung ålder, gissningsvis för att de lyckats lägga huvudet i någon vinkel som klämmer till utan att ha problem med andningen.
Att hunden snarkar jämt däremot - det är ju ett problem och något som tyder på att saker inte står rätt till.
(Håller alltså med dig, det är en vidare tanke från min sida).

Absolut. Men jag tror man får skilja på varför de snarkar med - alla mina dobbisar har snarkat ibland (riktiga timmerstockar) från ung ålder, gissningsvis för att de lyckats lägga huvudet i någon vinkel som klämmer till utan att ha problem med andningen.
Att hunden snarkar jämt däremot - det är ju ett problem och något som tyder på att saker inte står rätt till.
(Håller alltså med dig, det är en vidare tanke från min sida).
Samma här. Min äldsta dam nu snarkar oftare när hon sover jämfört med när hon var ung. Med tanke på att hon är en normalbyggd vinthund är det inte tal om några korta, trånga andningsvägar. Men, hon lägger ofta huvudet över armstöd, över kuddar så att de trycker mot halsen och ligger på alla möjliga konstiga sätt. Hon kan snarka även när hon är vaken ibland, just pga detta. Men, så fort hon rättar till sig lite så slutar hon såklart snarka.

Mötte senast för några dagar sedan en fralla som snarkade trots att den var i ok hull och promenerade i slakt koppel. Det är helt klart en viss skillnad... :(

Man undrar ju över en del ställningar hundar kan sova i. Huvudet helt bakåtböjt och halsen pressad mot en kudde är en favorit här, och likaså huvud hängande över ett armstöd på en fotölj, helt lealöst.

Ja det har jag också undrat eftersom Frallan har en svans på SKKs målbild.
Googlar man på french bulldog with tail så får man upp riktigt många resultat faktiskt. Ett par uppfödare som strävar efter svans och olika ägare på tex Reddit som visar upp sina hundar (med glada kommentarer om hur gulligt det är med svans). De flesta har långt ifrån den svanslängd SKK har på sin bild men absolut mer än den där flärpen som de flesta uppfödare verkar vilja ha. Hittade också många resultat från uppfödare i stil med "ibland föds valpar med svans och de avlar vi inte på för usch det ska de ju inte ha".

Hittade också Hawbucks Franse Bulldog, en kennel som strävar efter hundar som kommer betydligt närmare SKKs målbild. Intressant att se!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar