Målbilder för trubbnosar.

Korta ben är inte normalt på en hund skulle jag säga.
Taxen är ju också rätt drabbad av problem pga sin kropp dock har ju åtminstone kroppen kommit till för praktiskt arbete inte för människorna tyckt det varit sött med defekter på den.

Oftast är det utställningstaxar, och att dom har IVDD-genen (runt 25%). Raser som Västgötaspets gör däremot inte det och får därför inte samma problem. Fransk bulldog är en annan ras som har den vilket förklarar en del av deras ryggproblem.

Kraftigt knipta bedömer åtminstone SKK att man inte kan avla på utan att det strider mot lagen. Huruvida JBV varit inblandade vet jag inte.
Med nummer 3 på bilden avser jag måttligt knipta(alltså inte grad 3). Dessa avlas det glatt på.

I SKKs registreringsregler står det att det är ett brott mot grundreglerna att avla på grad 2 eller 3. Sen är ju hälsoprogrammet för fokusraserna just nu på nivå 1 (dvs finns inte krav på känd status innan parning), men det uppgraderas till nivå 2 från 1 januari 2025.

Jag tycker att det blir så extremt missvisande att säga att något (i detta fall så knipta näsborrar) är ”normalt för rasen”. Vanligt förekommande inom rasen, ja. Men normalt är det inte!
Veterinärer uppmanas också att undvika det uttrycker eftersom det sänder fel signaler och normaliserar egentliga problem.

I SKKs registreringsregler står det att det är ett brott mot grundreglerna att avla på grad 2 eller 3. Sen är ju hälsoprogrammet för fokusraserna just nu på nivå 1 (dvs finns inte krav på känd status innan parning), men det uppgraderas till nivå 2 från 1 januari 2025.

Men det gäller BOAS(kliniskt affekterade), inte bedömning av näsborrar. Det är två separata resultat. Som sagt, i år har det registrerats flera kullar efter hundar med måttligt knipta näsborrar och till skillnad mot hundar med bedömning BOAS 2 och 3 har dessa inte avelsförbud i Avelsdata.

Det går inte att göra något mer NU än vad som görs. Avel tar tid. Vi kan inte eliminera en massa individer från avel bara för att en näsborre måste vara helt rund för att accepteras som öppen. Det har ju gjorts forskning och tester för att utveckla BOAS-graderingen. En 0:a, det som kallas öppna, innebär att de inte är stenotiska, vilket är den viktiga punkten för BOAS. https://www.vet.cam.ac.uk/boas/about-boas/recognition-diagnosis#stenoticnares

Självklart går det att göra mer än vad som görs nu men det finns nog inte motivation till att göra mer än minsta möjliga för att undvika ett avelsförbud likt det på vissa raser i Norge. Om jordbruksverket börjar lyfta det kortet för de sjukaste och mest extrema raserna (oavsett "sjukdom/avvikelse") så ska vi se att det går att göra bra mycket mer och det snabbt.

Det är nog ingen med större insikt i populationsgenetik som tror att dagens strategier kommer göra någon stor skillnad varken på kort eller lång sikt. Det finns helt enkelt inte den genetiska variation inom raserna för att uppnå det. Det är lite som att gå att hoppas på att alla hundar inom några generationer får A eller B höfter i en ras där så gott som samtliga hundar har E-höfter och således fortfarande avla mest på E-höfter. Ytterst osannolikt att det lyckas och sannolikt får många hundar lida på vägen.

Man bör verkligen fråga sig hur många hundar ska behöva födas med så dåliga odds för ett fullgott liv som det är i många av de mest extrema raserna? Bara för människans osunda utseende preferenser. En hund som aldrig föds kan aldrig lida. Att människan som sörjer rasen "lider" kan aldrig värderas högre än en hunds fysiska lidanden.

Jag är inte emot trubbnosar speciellt utan tycker helt enkelt att alla hundar som avlas fram av människan har rätt till ett liv i en fullt funktionell kropp där alla grundfunktioner är självklara och sker utan minsta ansträngning. När så inte är fallet för en betydande andel hundar i en ras så ska rasen inte avlas på eller en riktigt stor förändring ske inom en generation.

Oftast är det utställningstaxar, och att dom har IVDD-genen (runt 25%). Raser som Västgötaspets gör däremot inte det och får därför inte samma problem. Fransk bulldog är en annan ras som har den vilket förklarar en del av deras ryggproblem.
Ja precis men taxen har avlats så för arbete från första början sen har det överdrivits genom utställningar i vanlig ordning 🤮

Fransk bulldog har bara avlats så för sitt utseende även från allra första början vilket gör det hela ännu vidrigare.

Självklart går det att göra mer än vad som görs nu men det finns nog inte motivation till att göra mer än minsta möjliga för att undvika ett avelsförbud likt det på vissa raser i Norge. Om jordbruksverket börjar lyfta det kortet för de sjukaste och mest extrema raserna (oavsett "sjukdom/avvikelse") så ska vi se att det går att göra bra mycket mer och det snabbt.

Det är nog ingen med större insikt i populationsgenetik som tror att dagens strategier kommer göra någon stor skillnad varken på kort eller lång sikt. Det finns helt enkelt inte den genetiska variation inom raserna för att uppnå det. Det är lite som att gå att hoppas på att alla hundar inom några generationer får A eller B höfter i en ras där så gott som samtliga hundar har E-höfter och således fortfarande avla mest på E-höfter. Ytterst osannolikt att det lyckas och sannolikt får många hundar lida på vägen.

Man bör verkligen fråga sig hur många hundar ska behöva födas med så dåliga odds för ett fullgott liv som det är i många av de mest extrema raserna? Bara för människans osunda utseende preferenser. En hund som aldrig föds kan aldrig lida. Att människan som sörjer rasen "lider" kan aldrig värderas högre än en hunds fysiska lidanden.

Jag är inte emot trubbnosar speciellt utan tycker helt enkelt att alla hundar som avlas fram av människan har rätt till ett liv i en fullt funktionell kropp där alla grundfunktioner är självklara och sker utan minsta ansträngning. När så inte är fallet för en betydande andel hundar i en ras så ska rasen inte avlas på eller en riktigt stor förändring ske inom en generation.

Precis detta! Även hos en ras som bara hade ett allvarligt hälsoproblem vore det hopplöst att avla bort om det var för utbrett i populationen. Och hos trubbnosraserna finns flera tillstånd utöver BOAS som orsakar lidande för hundarna.

Det är lite olika resultat mellan raserna, men på pug är 50% av de som har "öppna" också rörliga näsvingar. De som har milt knipna har 55% rörliga näsvingar. Så riktigt så enkelt är det nog inte förens man går ner mot "måttligt knipta. Kanske borde man ha rörlighet på näsvingarna som en punkt med? Jag tänker eftersom det inte alltid verkar kollerera. Och nästa steg är väl att se hur det påverkar deras andningsförmåga.

Visa bifogad fil 157141

En sak saknar jag i metoden, men jag orkar inte läsa noga nu. Där stod det att hundar som inte flämtade efter löpbandstestet, eller innan, exkluderades ur studien. Löpbandtestet utfördes under 120-180 sekunder. Alltså mellan 2-3 minuter. Det står ingenting om hur fort hundarna sprang? Hur har man inte noterat det? Är jag blind?

Eftersom Jane Ladlow är medförfattare torde det vara hennes test som används, alltså RFG-S. Jag är inte hundra på hur fort hundarna rör sig där.

Eftersom Jane Ladlow är medförfattare torde det vara hennes test som används, alltså RFG-S. Jag är inte hundra på hur fort hundarna rör sig där.
Det står det inget om i metoden?
Däremot så länkar de tillbaka till den här studien i metoden: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/vsu.13159

Där är det också frågan om 3 min, ingen hastighet finns angiven. Det blir väldigt svårt att bedöma något då känns det som? Är det långsam trav vi pratar om så är det ju helt förkastligt att endast 2 av 44 hundar bedömdes som inte påverkade. Är det väldigt snabb trav så kan det kännas mer okej liksom. Sen hade ju de allra flesta problem redan innan testet, vilket också är rätt illa såklart, och givetvis påverkar siffrorna. 0=inga missljud eller andra problem.

Vet inte om ni kommer åt den, så jag klistrar in ett av resultaten.
1732266119167.webp

Däremot så länkar de tillbaka till den här studien i metoden: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/vsu.13159

Där är det också frågan om 3 min, ingen hastighet finns angiven. Det blir väldigt svårt att bedöma något då känns det som? Är det långsam trav vi pratar om så är det ju helt förkastligt att endast 2 av 44 hundar bedömdes som inte påverkade. Är det väldigt snabb trav så kan det kännas mer okej liksom. Sen hade ju de allra flesta problem redan innan testet, vilket också är rätt illa såklart, och givetvis påverkar siffrorna. 0=inga missljud eller andra problem.

Visa bifogad fil 157153
När jag har sett testet utföras så har det varit vanlig trav.

Visa bifogad fil 157153
Står hastighet i studien:
”Two different ET were then performed as means of challenging airway function ahead of repeat airway evaluation, a 5-minute walk test (at a speed of approximately 2-3 miles per hour) and a 3-minute trot test (at a speed of approximately 4-5 miles per hour).”

Alltså typ 3-5 km/h på gå-delen och 6-8 km/h på travdelen.

Står hastighet i studien:
”Two different ET were then performed as means of challenging airway function ahead of repeat airway evaluation, a 5-minute walk test (at a speed of approximately 2-3 miles per hour) and a 3-minute trot test (at a speed of approximately 4-5 miles per hour).”

Alltså typ 3-5 km/h på gå-delen och 6-8 km/h på travdelen.
Tack! Det är bra att ha fel ibland.

Kan vara svårt att hitta i såna långa studier ibland :)
Jag var faktiskt lat i just den och frågade AIn. SOM LJÖG FÖR MIG :rage: :rage: :rage: :rage: :rofl:
Jag har tyvärr inte riktigt tid att lusläsa precis alla vetenskapliga artiklar, även om det är roligare än att hålla på med excel, R och minitab i mastern...

Vanligt promenadtempo, dvs ingen super ökad trav.
Med andra ord, ett tempo som ingen annan hund hade blivit andfådd av att springa i 3 minuter av? Om det inte är varmt och det påverkar, givetvis.

Jag var faktiskt lat i just den och frågade AIn. SOM LJÖG FÖR MIG :rage: :rage: :rage: :rage: :rofl:
Jag har tyvärr inte riktigt tid att lusläsa precis alla vetenskapliga artiklar, även om det är roligare än att hålla på med excel, R och minitab i mastern...

Med andra ord, ett tempo som ingen annan hund hade blivit andfådd av att springa i 3 minuter av? Om det inte är varmt och det påverkar, givetvis.
Nej absolut inget andfådd-läge där.

Visa bifogad fil 157153

Nej, jag skrev "torde" just eftersom det inte skrivits ut. Men Ladlow är som sagt medförfattare och tackas för bl a metodologi.

Nu svarade jag detta enbart angående uppmaningen att göra mer nu vad det gäller boxer så att de inte hamnar i ett sämre läge. Och då anser jag att det är fel med drastiska åtgärder som riskerar att sätta tillbaka andra hälsoprogram eller försämra den genetiska variationen ytterligare. Vi ska plocka bort markant korta nospartier och näsborrar som ligger på nivå 2 och 3, absolut, och föredra näsborrar som klassas som öppna, men vi ska inte agera i panik.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pälsvård! För dummies
  • Träffa hundfolk?