Målbilder för trubbnosar.

Ett råd till er som har raser med mindre uttalade problem (som t.ex. BOAS på boxer som väl ändå är under kontroll) är att NU vidta åtgärder för att minska eller helt få bort problemen. Då kan era raser få finnas kvar. Men då måste man liksom kalla en knipt näsborre för en knipt näsborre och inget annat.

Det går inte att göra något mer NU än vad som görs. Avel tar tid. Vi kan inte eliminera en massa individer från avel bara för att en näsborre måste vara helt rund för att accepteras som öppen. Det har ju gjorts forskning och tester för att utveckla BOAS-graderingen. En 0:a, det som kallas öppna, innebär att de inte är stenotiska, vilket är den viktiga punkten för BOAS. https://www.vet.cam.ac.uk/boas/about-boas/recognition-diagnosis#stenoticnares

Det går inte att göra något mer NU än vad som görs. Avel tar tid. Vi kan inte eliminera en massa individer från avel bara för att en näsborre måste vara helt rund för att accepteras som öppen. Det har ju gjorts forskning och tester för att utveckla BOAS-graderingen. En 0:a, det som kallas öppna, innebär att de inte är stenotiska, vilket är den viktiga punkten för BOAS. https://www.vet.cam.ac.uk/boas/about-boas/recognition-diagnosis#stenoticnares
Fast att man kallar en näsborre för vad den är kommer inte att vara negativt för rasens utveckling. Kanske behöver man använda något knipta näsborrar för att hålla genetisk bredd, men det behöver ju framgå någonstans att det inte är en perfekt näsborre. Jämför med raser som avlar på C-höfter, inte en chans att man skulle kalla det för en A-höft bara för att det är så vanligt med D och E...

Dessutom, graderingen är ju uppenbarligen helt olika pga ras, jämför t ex bild 1 på mops med bild 2 på engelsk bulldogg. De är lika öppna. Och sen... Var är den normala nosen? Här är det grader i helvetet som jämförs...

Dessutom, graderingen är ju uppenbarligen helt olika pga ras, jämför t ex bild 1 på mops med bild 2 på engelsk bulldogg. De är lika öppna. Och sen... Var är den normala nosen? Här är det grader i helvetet som jämförs...

Jag ser inte vad du menar här? Det är ju levande individer, inte teckningar, men jag tycker graderingen är konsekvent.

Fast att man kallar en näsborre för vad den är kommer inte att vara negativt för rasens utveckling. Kanske behöver man använda något knipta näsborrar för att hålla genetisk bredd, men det behöver ju framgå någonstans att det inte är en perfekt näsborre. Jämför med raser som avlar på C-höfter, inte en chans att man skulle kalla det för en A-höft bara för att det är så vanligt med D och E...

Dessutom handlar det inte ens om att man bara måste avla på näsborrar som är något knipta(om man bortser från att det behövs inkorsning av andra skäl).
Så här ser resultaten ut för de mopsar vars näsborrar bedömts.

1000036890.webp

Dessutom handlar det inte ens om att man bara måste avla på näsborrar som är något knipta(om man bortser från att det behövs inkorsning av andra skäl).
Så här ser resultaten ut för de mopsar vars näsborrar bedömts.

Visa bifogad fil 157133
Alltså en STOR majoritet med näsborrar som ser ut som nummer två. :( Och det är okej att avla på? Det sägs att de ska paras med hundar med öppna borrar, men hur många finns det då att välja på?
... och inte ens de nosarna är ju normala.
1732224099005.webp

De är inom det normala för en brakycefal ras. Det blir ju som att säga att korta ben inte är normala på en tax.
Fast risken med att kalla det normalt är ju att marginalen för vad som räknas som normalt så småningom hamnar på nummer två.... sedan nummer tre... bara för att det är en plattnos. "Det är så de ser ut." precis som det normaliserats hur de låter.
Att taxar också har bekymmer är en annan femma.

Jag minns när jag först kom över hit och för första gången såg en tax med så korta ben att jag inte visste om den satt ned eller stod upp om den inte var på slät yta. Det är också gräsligt, men det ger ju inte andra raser något slags frikort.

De är inom det normala för en brakycefal ras. Det blir ju som att säga att korta ben inte är normala på en tax.
Korta ben är inte normalt på en hund skulle jag säga.
Taxen är ju också rätt drabbad av problem pga sin kropp dock har ju åtminstone kroppen kommit till för praktiskt arbete inte för människorna tyckt det varit sött med defekter på den.

Alltså en STOR majoritet med näsborrar som ser ut som nummer två. :( Och det är okej att avla på? Det sägs att de ska paras med hundar med öppna borrar, men hur många finns det då att välja på?
... och inte ens de nosarna är ju normala.
Visa bifogad fil 157135

Det är än så länge ok att avla på nummer 3 också. Flera mopskullar som fötts i år har haft en förälder som bedömts ha måttligt knipta näsborrar. Naturligtvis går det också utmärkt för utställningsdomare att döma fram en sådan hund så att den kan bli utställningschampion.

Fast så kan man ju inte riktigt säga när det finns många griffon/petit med runda näsborrar? Hittade massvis när jag googlade och det är ju även en med i den här tråden. Hittar också flera med klart sämre nos och det är beklämmande att det kanske är på väg att gå åt skogen för ännu en brakycefal ras på den fronten.

Att taxar har korta ben kan väl ändå snarare jämföras med att brakycefala hundar har kort nos än att deras näsborrar är knipta? Man skulle ju behöva lägga till ett problem utöver den kortbenta biten för att motsvara problemet för de drabbade brakycefala raserna.

Fast man måste jämföra med det normala för arten hund inte det normala för en brachy hund.

Ja och nej skulle jag säga. Lyssnade på en föreläsning om anatomi igår via Örebro Läns Kennelklubb och där förklarade föreläsaren bland annat att anatomiteckningar ofta avbildar "normalhunden Fido". Och ja, "Fido" blir ju en utgångspunkt för många anatomidiskussioner. Men precis som det finns raser med kortare ben än Fido som inte har problem med sina ben så finns det raser (och individer inom raser) med kortare ben än Fido som har problem. Samma sak gäller för näsborrar. De som kallas normala för brakyraser ska inte ge problem. Därför är de en acceptabel punkt att sträva mot.

Det svåra med näsborrarna avelsmässigt är att de har blivit smalare av misstag, så jag tror man har dålig koll på nedärvningen, förutom att det så klart finns en koppling till noslängden. Men även den kan variera ganska rejält inom samma kull, åtminstone för boxer.

Det är än så länge ok att avla på nummer 3 också. Flera mopskullar som fötts i år har haft en förälder som bedömts ha måttligt knipta näsborrar. Naturligtvis går det också utmärkt för utställningsdomare att döma fram en sådan hund så att den kan bli utställningschampion.

Är det? Jordbruksverket satte väl stopp i början av året?

Ja och nej skulle jag säga. Lyssnade på en föreläsning om anatomi igår via Örebro Läns Kennelklubb och där förklarade föreläsaren bland annat att anatomiteckningar ofta avbildar "normalhunden Fido". Och ja, "Fido" blir ju en utgångspunkt för många anatomidiskussioner. Men precis som det finns raser med kortare ben än Fido som inte har problem med sina ben så finns det raser (och individer inom raser) med kortare ben än Fido som har problem. Samma sak gäller för näsborrar. De som kallas normala för brakyraser ska inte ge problem. Därför är de en acceptabel punkt att sträva mot.

Det svåra med näsborrarna avelsmässigt är att de har blivit smalare av misstag, så jag tror man har dålig koll på nedärvningen, förutom att det så klart finns en koppling till noslängden. Men även den kan variera ganska rejält inom samma kull, åtminstone för boxer.
Jag tycker ju snarare att vi i så fall ska jämföra brachysarnas något kortare nos med taxens något kortare ben, och sedan lägga till de knipta näsborrrana som ett problem UTÖVER det, inte som någonting normalt för rasen. Liksom att taxen kan ha kortare ben men vi måste problematisera felaktiga benställningar. Felaktig benställning får inte bli normalt "bara för att" benen är kortare, och felaktiga nosborrar får inte normaliseras "bara för att" nosen är kortare. Det blir ju dubbelfel.

Jag tycker ju snarare att vi i så fall ska jämföra brachysarnas något kortare nos med taxens något kortare ben, och sedan lägga till de knipta näsborrrana som ett problem UTÖVER det, inte som någonting normalt för rasen. Liksom att taxen kan ha kortare ben men vi måste problematisera felaktiga benställningar. Felaktig benställning får inte bli normalt "bara för att" benen är kortare, och felaktiga nosborrar får inte normaliseras "bara för att" nosen är kortare. Det blir ju dubbelfel.

Ja, jag kan hålla med om att noslängd kontra benlängd är en bättre jämförelse. Och näsborrarna är en bieffekt av nospartiets längd, absolut. Jag vet dock inte om felaktiga benställningar är den bästa bieffekten att jämföra med, eftersom det är ett fel som kan drabba även normalstora raser.

Och om nu genbasen hos vissa av brakyraserna innebär att helt runda blir näsborrarna i stort sett inte förekommer, men att den form som beskrivs som öppen av SKK är fullt funktionell, så ser jag inte problemet. 0 och 1 ska ju båda vara kliniskt opåverkade, men 0 ska väljas före 1 för avel så att man inte riskerar att glida nedåt på skalan.

Den här artikeln tycker jag är intressant, eftersom den kopplar graden av stenosis till hur rörliga näsvingarna är. Och de såg ett tydligt samband vilket ju säkert är en stor del i varför grad 0 och 1 är kliniskt opåverkade: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090023324000248

Det är lite olika resultat mellan raserna, men på pug är 50% av de som har "öppna" också rörliga näsvingar. De som har milt knipna har 55% rörliga näsvingar. Så riktigt så enkelt är det nog inte förens man går ner mot "måttligt knipta. Kanske borde man ha rörlighet på näsvingarna som en punkt med? Jag tänker eftersom det inte alltid verkar kollerera. Och nästa steg är väl att se hur det påverkar deras andningsförmåga.

1732229487484.webp

En sak saknar jag i metoden, men jag orkar inte läsa noga nu. Där stod det att hundar som inte flämtade efter löpbandstestet, eller innan, exkluderades ur studien. Löpbandtestet utfördes under 120-180 sekunder. Alltså mellan 2-3 minuter. Det står ingenting om hur fort hundarna sprang? Hur har man inte noterat det? Är jag blind?

Jag tänker också att även en kliniskt öppen näsborre är rörlig och kan vidgas - så även om en som registreras som "måttligt knipt" (något mindre än en halv öppen) är rörlig är det helt enkelt inte möjligt att den är lika funktionell som en rörlig öppen.

Om någon hänger med? 😅

Är det? Jordbruksverket satte väl stopp i början av året?

Kraftigt knipta bedömer åtminstone SKK att man inte kan avla på utan att det strider mot lagen. Huruvida JBV varit inblandade vet jag inte.
Med nummer 3 på bilden avser jag måttligt knipta(alltså inte grad 3). Dessa avlas det glatt på.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar