Målbilder för trubbnosar.

Nej så klart de inte är perfekta, men en målbild måste ändå vara realistisk för att folk inte bara ska ge upp. Sen kan man ju flytta målbilden närmare idealet längre fram. Och näsborrarna är verkligen inte det mest kritiska för god andning, förutsatt så klart att de inte är små streck.

Näsborrarnas utseende har enligt forskningen en rätt tydlig korrelation med graden av BOAS hos mops och fransk bulldogg, så det är absolut en viktig detalj i utseendet.

Näsborrarnas utseende har enligt forskningen en rätt tydlig korrelation med graden av BOAS hos mops och fransk bulldogg, så det är absolut en viktig detalj i utseendet.

Viktig, men kanske inte den viktigaste komponent av BOAS. Så om man nöjer sig med SKKs definition av öppna eller lindrigt knipta som målbild kanske man också kan fokusera på de andra bitarna. Har du för många avelsmål riskerar du att inte komma nånstans, bara baserat på hur genetiken funkar.

Viktig, men kanske inte den viktigaste komponent av BOAS. Så om man nöjer sig med SKKs definition av öppna eller lindrigt knipta som målbild kanske man också kan fokusera på de andra bitarna. Har du för många avelsmål riskerar du att inte komma nånstans, bara baserat på hur genetiken funkar.

Faktiskt den komponent som man kan se vid yttre besiktning som hade störst korrelation med graden av BOAS.
Det är alltså något som uppfödare skulle ha kunnat ta hänsyn till redan innan RFG-s. Och BOAS är väl ETT avelsmål? Det är nog ingen som tycker att man ska avla på en hund med öppna näsborrar som ändå har dålig andning.

Nej så klart de inte är perfekta, men en målbild måste ändå vara realistisk för att folk inte bara ska ge upp. Sen kan man ju flytta målbilden närmare idealet längre fram. Och näsborrarna är verkligen inte det mest kritiska för god andning, förutsatt så klart att de inte är små streck.
Jag håller faktiskt inte med. Risken med en "snäll målbild" i flera led är att man inte kommer nånstans för att man hela tiden tycker att det är "nära nog".

Jag håller faktiskt inte med. Risken med en "snäll målbild" i flera led är att man inte kommer nånstans för att man hela tiden tycker att det är "nära nog".

Nej, den får inte vara för snäll. Men den måste ändå vara möjlig att uppnå. Och om SKks målbild för vad som är tillräckligt öppna näsborrar är förenligt med en icke-lidande hund, då kan man nöja sig med det för att även komma nån vart med andra delar av BOAS-problematiken. Som all avel kommer det här ju ibland vara ett steg fram, två steg tillbaka. Generna gör ju inte alltid som vi har tänkt oss.

Nej, den får inte vara för snäll. Men den måste ändå vara möjlig att uppnå. Och om SKks målbild för vad som är tillräckligt öppna näsborrar är förenligt med en icke-lidande hund, då kan man nöja sig med det för att även komma nån vart med andra delar av BOAS-problematiken. Som all avel kommer det här ju ibland vara ett steg fram, två steg tillbaka. Generna gör ju inte alltid som vi har tänkt oss.
Själva grunden till att folk är upprörda över dessa raser är för att den helt enkelt inte är möjlig att uppnå i dagsläget.

Hur har dessa studier genomförts som har kommit fram till att hundarna inte lider? Vet du vart man hittar dem?

Jag tror det är väl optimistiskt att tro att det kommer gå bra att få rasklubbarna att ändra målbilden till öppna näsborrar längre fram, om de får igenom att halvknipta är ett acceptabelt ideal nu. Det har ju hittills minst sagt varit ovilliga till förbättring, trots att problemen varit väl kända i decennier.

Själva grunden till att folk är upprörda över dessa raser är för att den helt enkelt inte är möjlig att uppnå i dagsläget.

Hur har dessa studier genomförts som har kommit fram till att hundarna inte lider? Vet du vart man hittar dem?

Jag har sagt det tidigare, jag _antar_ att SKK valt sina illustrationer av vad som är ok och inte ok baserat på den BOAS-forskning som finns. Precis vad för evidens som finns skulle man behöva fråga SKK om. Av egen erfarenhet har jag oerhört svårt att tro att en hund med de näsborrar som SKK kallar öppna skulle påverkas negativt av dessa, men det är så klart bara anekdotiskt och jag gissar att SKK har mer på fötterna än så.

Man har väl frågat ägarna 🤮något annat låter bara helt omöjligt för dom lider ju dag som natt.

En av mina vänner har haft irländska i många år. Ständigt två i taget. Familjen är aktiv och rider också. Löprundorna är runt en mil.. Hundarna är med på skogsritterna, i löpspåret, i stallet och på jobbet.

Lugnaste hundar jag känner. Dessutom helt ointresserade av andra människor och andra hundar.
Eftersom min bild av irländska settrar kommer därifrån är alla skämt om virriga settrar lite konstiga :D
Normalt för väl aktiverade hundar oavsett ras tänker jag?

Man har väl frågat ägarna 🤮något annat låter bara helt omöjligt för dom lider ju dag som natt.

Alla trubbnosar oavsett hur de ser ut? Och hur vet du det? Det är såna överdrifter som gör oss trubbnosägare väldigt trötta på folks åsikter. Ja det finns en massa ägare som har noll koll, men det innebär inte att alla är sådana.

Alla trubbnosar oavsett hur de ser ut? Och hur vet du det? Det är såna överdrifter som gör oss trubbnosägare väldigt trötta på folks åsikter. Ja det finns en massa ägare som har noll koll, men det innebär inte att alla är sådana
Frallor mopsar och bulldogs syftar jag på.
Dom som är totalt vanskapta från topp till tå.
shih tzu och boxer har inte i närheten av det livet.

Frallor mopsar och bulldogs syftar jag på.
Dom som är totalt vanskapta från topp till tå.
shih tzu och boxer har inte i närheten av det livet.

Men även bland dem finns det hundar som mår bra och ägare som är uppmärksamma. Nej, de är nog tyvärr inte i majoritet, förmodligen långt ifrån, men de finns. Det kanske inte går att rädda raserna med det material som finns kvar, men jag tycker det är värt ett allvarligt försök.

Men även bland dem finns det hundar som mår bra och ägare som är uppmärksamma. Nej, de är nog tyvärr inte i majoritet, förmodligen långt ifrån, men de finns. Det kanske inte går att rädda raserna med det material som finns kvar, men jag tycker det är värt ett allvarligt försök.
Men varför? Varför ska så många hundar gå med vanskapta kroppar och lida för att människor vill ha kvar rasen?
Det är inget annat än allvarligt djurplågeri att avla fram defekter och avla bort kroppsdelar på djur.

Det kommer ju ta många generationer och många hundar kommer lida på vägen om det överhuvudtaget ens blir av vilket jag starkt tvivlar på.

Bättre att var förbjuda avel på detta rakt av.

Men varför? Varför ska så många hundar gå med vanskapta kroppar och lida för att människor vill ha kvar rasen?
Det är inget annat än allvarligt djurplågeri att avla fram defekter och avla bort kroppsdelar på djur.

Det kommer ju ta många generationer och många hundar kommer lida på vägen om det överhuvudtaget ens blir av vilket jag starkt tvivlar på.

Bättre att var förbjuda avel på detta rakt av.

Jag håller med SKK om att rasförbud, oavsett anledning (tänker på "farliga" raser också då), inte är en bra lösning. Aveln kommer att fortsätta utanför SKK, hundar kommer importeras, osv.

Förbjud avel på olämpliga individer och styr aveln i rätt riktning.

Jag håller med SKK om att rasförbud, oavsett anledning (tänker på "farliga" raser också då), inte är en bra lösning. Aveln kommer att fortsätta utanför SKK, hundar kommer importeras, osv.

Ja det är fruktansvärt irl går det inte att styra eller stoppa helt men om myndigheter förbjuder trubbnosar och kamphundar kommer åtminstone några Svenssons tänka till lite.

Skk gör inte ett skit det är ju tydligt sen många år tillbaka vad dom går för numera.

Det ÄR redan förbjudet att avla på olämpliga individer! Det är också i allra högsta grad förbjudet att avla på djur med genetiska defekter. Så bara av den anledningen borde det egentligen vara emot nu gällande lagstiftning att fortsätta med avel på en del raser - tänker då t.ex. på mops och fransk bulldog som förutom BOAS i större delen av populationen också har problem med deformerad ryggrad/fjärilskotor. Jag tror tyvärr att de raserna jag nämner är bortom räddning - att det blir för smal avelsbas kvar om man bara avlar på individer utan defekter - men ärligt talat så bryr ju inte jag mig så mycket om det, de är inte "mina" raser. Och de som borde bry sig bara slåss MOT de förändringar som är enda hoppet till räddning.... Ett råd till er som har raser med mindre uttalade problem (som t.ex. BOAS på boxer som väl ändå är under kontroll) är att NU vidta åtgärder för att minska eller helt få bort problemen. Då kan era raser få finnas kvar. Men då måste man liksom kalla en knipt näsborre för en knipt näsborre och inget annat.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar