Målbilder för trubbnosar.

Jag har aldrig hört något sådant ljud när mina tar sina djupa "avslappningssuckar". Det som hörs är en suck- samma ljud som när maken suckar.

Jag hör då samma från mig själv och andra människor kring mig, så vi är väl brakycefala hela bunten. Det är i alla fall ingen snarkning.

Men noslängden på mopsar idag stämmer ju öht inte överens med beskrivningen enligt rasstandard, så om det är åt det hållet verkar det inte vara något problem? :confused:

Absolut att de är hypertypade idag. Men jag upplevde nog att det var siluetten för raserna som många tyckte låg för långt bort? Som svansarna, t.ex.

Engelska kennelklubben hittar för övrigt på egna standards oberoende av hundarnas hemland också, så varför inte SKK? ;)

De är ju inte med i FCI, samma i USA. Där FÅR du inte ställa en boxer med normal svans, helt galet.

Absolut att de är hypertypade idag. Men jag upplevde nog att det var siluetten för raserna som många tyckte låg för långt bort? Som svansarna, t.ex.

De är ju inte med i FCI, samma i USA. Där FÅR du inte ställa en boxer med normal svans, helt galet.
Fast eftersom vi kan utbyta stamtavlor med hundar registerade i KC känns det skumt att de "skyller" på landets ursprungsklubb när sagda klubb själva tummar på alla regler. Det hela är bara så märkligt och skenheligt.

Det är också märkligt att de inte ens kan tänka sig att möta den nya målbilden halvvägs, utan att bilderna de själva målar upp ser ut exakt som de hundar de sjuka djur de avlar fram idag. Var är det nya? Vad jobbar de emot?

KL förstås, jag ställer inte frågorna direkt till dig. :)

Fast eftersom vi kan utbyta stamtavlor med hundar registerade i KC känns det skumt att de "skyller" på landets ursprungsklubb när sagda klubb själva tummar på alla regler. Det hela är bara så märkligt och skenheligt.

Det är också märkligt att de inte ens kan tänka sig att möta den nya målbilden halvvägs, utan att bilderna de själva målar upp ser ut exakt som de hundar de sjuka djur de avlar fram idag. Var är det nya? Vad jobbar de emot?

Det är lite märkligt, för klubbar som KC, AKC osv. har endast samarbete med FCI men står annars utanför det. Dom gör lite hur dom vill med sina rasstandarder.

Var ligger det märkliga och skenheliga? Att SKK följer FCIs regler vad gäller standards när SKK är medlem i FCI är väl helt rimligt och inte att ”skylla” på något? Att det sedan finns passande individer även i länder med en annan standard gör att utbyte sker.

Generellt tror jag hundvärlden som helhet har mer att vinna på att SKK jobbar för förändring inom organisationen än att klubben bryter sig loss och blir ”politisk vilde”. Så länge det inte står i konflikt med djurskyddslagen.

Sen håller jag med dig m fl att det inte är standarden för mops som är problemet utan hur dagens hundar ser ut.

Det är lite märkligt, för klubbar som KC, AKC osv. har endast samarbete med FCI men står annars utanför det. Dom gör lite hur dom vill med sina rasstandarder.
Inte bara lite, utan mycket märkligt. Jag är mest insatt i shiban förstås *(och inte så väldigt insatt ens där) men de börjar med färgerna där och fortsätter sedan.
Vilka är de sedan att sitta och säga att deras rasstandars får man minsann inte ändra på när de inte respekterar standarden från andra ursprungsländer?

Var ligger det märkliga och skenheliga? Att SKK följer FCIs regler vad gäller standards när SKK är medlem i FCI är väl helt rimligt och inte att ”skylla” på något? Att det sedan finns passande individer även i länder med en annan standard gör att utbyte sker.

Generellt tror jag hundvärlden som helhet har mer att vinna på att SKK jobbar för förändring inom organisationen än att klubben bryter sig loss och blir ”politisk vilde”. Så länge det inte står i konflikt med djurskyddslagen.

Sen håller jag med dig m fl att det inte är standarden för mops som är problemet utan hur dagens hundar ser ut.
Jag menar att det är märkligt att MopsOrden (till exempel) hänvisar till/skyller på en rasstandard i ett ursprungsland vars kennelklubb i sin tur inte följer rasstandard från andra ursprungsländer. Inte ens sin egen anser jag.

Jag tycker att SKK har gett alla chanser för rasklubbarna att arbeta mot en sundare målbild, men de lyssnar ju inte. Istället blir det bara värre och värre och värre. Jag förstår att de går in hårt faktiskt, annars slutar det väl som i Norge med avelsförbud och det tror jag inte att någon vill.

"

Head and skull​

Head relatively large and in proportion to body, round, not apple-headed, with no indentation of skull. Muzzle relatively short, blunt, square, not upfaced. Nose black, fairly large with well-open nostrils. Wrinkles on forehead clearly defined without exaggeration. Eyes or nose never adversely affected or obscured by over nose wrinkle. Pinched nostrils and heavy over nose wrinkle is unacceptable and should be heavily penalised.

Eyes​

Dark, relatively large, round in shape, soft and solicitous in expression, very lustrous, and when excited, full of fire. Never protruding, exaggerated or showing white when looking straight ahead. Free from obvious eye problems.

Ears​

Thin, small soft like black velvet. Two kinds: ‘button ear’ – ear flap folding forward, tip lying close to skull to cover opening; ‘rose ear’ – small drop ear which folds over and back to reveal the burr.

Mouth​

Slightly undershot. Wide lower jaw with incisors almost in a straight line. Wry mouths, teeth or tongue showing all highly undesirable and should be heavily penalised.

Neck​

Slightly arched to resemble a crest, strong, thick with enough length to carry head proudly. (( ??))

Forequarters​

Legs very strong, straight, of moderate length, and well under body. Shoulders well sloped.

Body​

Short and cobby, broad in chest. Ribs well sprung and carried well back. Topline level neither roached nor dipping. Should be hard of muscle. Substance must not be confused with obesity which is highly undesirable."

Det fetade som TYDLIGT omnämns som undesireable och should be heavily penalised är ju precis det jag tycker är tydligast hos en mops, alltså det som premieras.

Inte bara lite, utan mycket märkligt. Jag är mest insatt i shiban förstås *(och inte så väldigt insatt ens där) men de börjar med färgerna där och fortsätter sedan.
Vilka är de sedan att sitta och säga att deras rasstandars får man minsann inte ändra på när de inte respekterar standarden från andra ursprungsländer?

Min gissning är att om FCI börjar "blanda i sig" i deras lilla klubb så drar dom sig ur samarbetet, som skulle vara en katastrof för vissa rasers avel. Man vet ju hur arga dom blev i AKC när man tog bort kupering från flera rasstandarder inom FCI, skulle aldrig få ske hos dom.

Min gissning är att om FCI börjar "blanda i sig" i deras lilla klubb så drar dom sig ur samarbetet, som skulle vara en katastrof för vissa rasers avel. Man vet ju hur arga dom blev i AKC när man tog bort kupering från flera rasstandarder inom FCI, skulle aldrig få ske hos dom.
Fast det har ju precis som kuperingen börjat handla om djurens välfärd. Skulle alla FCI-länder sätta ned foten skulle lilla UK förmodligen få se om sin standard och sina avelsmål också, för det finns inte en suck att de skulle kunna fortsätta som de gör om alla andra skulle peka på deras egen standard och mena att det de dömer fram inte stämmer.
Det är ju så himla fånigt alltsammans egentligen.

Som sagt visar de sjäva ungefär noll respekt för andra rasklubbar.

Jag trodde då aldrig att jag skulle sitta och heja på rasklubben för Fransk bulldogg men tror bestämt att jag ska göra det nu 😅

Det är ju Dvärghundsklubben och rasklubbarna som skickat in sina egna målbilder. Franska bulldoggklubben reserverade sig mot Dvärghundsklubbens bild. Lätt att tro att de tycker att det är för stor skillnad på bilden jämfört med dagens fralla, men det är faktiskt tvärtom. Rasklubbens bild är visserligen mer lik dagens fralla än SKKs bild, men den ser enligt mig bättre ut än Dvärghundsklubbens bild iaf.

Här är Dvärghundklubbens bild bredvid SKK nuvarande illustration vid rasbeskrivningen av Fransk bulldogg. Jodå det finns skillnader om man letar ;)

1731931691529.webp

Jag trodde då aldrig att jag skulle sitta och heja på rasklubben för Fransk bulldogg men tror bestämt att jag ska göra det nu 😅

Det är ju Dvärghundsklubben och rasklubbarna som skickat in sina egna målbilder. Franska bulldoggklubben reserverade sig mot Dvärghundsklubbens bild. Lätt att tro att de tycker att det är för stor skillnad på bilden jämfört med dagens fralla, men det är faktiskt tvärtom. Rasklubbens bild är visserligen mer lik dagens fralla än SKKs bild, men den ser enligt mig bättre ut än Dvärghundsklubbens bild iaf.

Här är Dvärghundklubbens bild bredvid SKK nuvarande illustration vid rasbeskrivningen av Fransk bulldogg. Jodå det finns skillnader om man letar ;)

Visa bifogad fil 156962
Försökte lägga dem över varandra för folk som är lika blinda som jag :o, röd är alltså SKKs bild och svart är dvärghundklubbens:

IMG_6979.webp

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar