Målbilder för trubbnosar.

Tycker både SKK och rasklubbarna är fel ute. Rasklubbarna måste acceptera att det krävs mer förändringar än vad vill gå med på, men samtidigt kan inte SKK ignorera rasstandarder som inte styrs från Sverige. Det måste till nån balans, speciellt när en av riskerna är fler smuggelhundar och alla sjukdomsrisker som det medför även för andra hundar.

Men SKK försöker inte ändra rasstandarden. Om en rasstandard inte är förenlig med god djurhälsa måste dock målbilden för hur hundarna som föds i rasen ser ut skilja sig från standarden.

Men SKK försöker inte ändra rasstandarden. Om en rasstandard inte är förenlig med god djurhälsa måste dock målbilden för hur hundarna som föds i rasen ser ut skilja sig från standarden.

Ja, jag skrev att de ignorerar den, inte att de försöker ändra den. Det vore dock en bättre väg att gå, för om rasernas utseende i Sverige går åt ett annat håll så har man ju bara bäddat för smuggelhundar eftersom de seriösa uppfödarna kommer att sluta.

Tycker både SKK och rasklubbarna är fel ute. Rasklubbarna måste acceptera att det krävs mer förändringar än vad vill gå med på, men samtidigt kan inte SKK ignorera rasstandarder som inte styrs från Sverige. Det måste till nån balans, speciellt när en av riskerna är fler smuggelhundar och alla sjukdomsrisker som det medför även för andra hundar.

Alternativet är att förbjuda raserna eftersom man i Sverige inte får avla på sjuka djur.

Rasklubbarna gör för övrigt intressanta tolkningar av rasstandarderna själva.

Fransk bulldogg: "...väl öppna och jämnstora näsborrar."
Mops: "Nostryffeln ska ha väl öppna näsborrar."

Nåja, vi såg ju på den förra diskussionen att det är fullt möjligt att ha olika målbilder för vad öppna innebär. Jag är helt nöjd med vad SKK kallar öppna, uppenbarligen är många andra inte det.

Alternativet är att förbjuda raserna eftersom man i Sverige inte får avla på sjuka djur.

Då ska man bevisa att en BOAS-testad hund med 0 eller 1, som ju är vad som krävs idag, är sjuk. Eftersom Jordbruksverket var de som satte 0 eller 1 som krav anser de i nuläget inte detta.

Ja, jag skrev att de ignorerar den, inte att de försöker ändra den. Det vore dock en bättre väg att gå, för om rasernas utseende i Sverige går åt ett annat håll så har man ju bara bäddat för smuggelhundar eftersom de seriösa uppfödarna kommer att sluta.
Om dom seriösa uppfödarna slutar pga att man inte får avla fram sjuka hundar är det väl jättebra. Man kan inte låta folk avla på hundar som har allvarliga hälsoproblem bara för att det skulle kunna komma t.ex. smuggelhundar.

Då ska man bevisa att en BOAS-testad hund med 0 eller 1, som ju är vad som krävs idag, är sjuk. Eftersom Jordbruksverket var de som satte 0 eller 1 som krav anser de i nuläget inte detta.
Eller att det testas på samma sätt som röngen av höftleder och armbågar? Standardiserat test som kontrolleras av en enskild veterinär så att de inte kan välja "plattnosvänliga" veterinärer. Det tänker jag tar slut på raserna rätt så fort faktiskt. Exakt hur dessa tester skulle se ut har jag inte koll på, men det måste finnas något sätt att ta reda på detta tänker jag. Kanske röntgen av ryggen på mops innan den sätts i avel också, eftersom dem har så pass stora problem där.

Det går att ställa krav. Och som sagt, det är bättre att SKK gör det.

Eller att det testas på samma sätt som röngen av höftleder och armbågar? Standardiserat test som kontrolleras av en enskild veterinär så att de inte kan välja "plattnosvänliga" veterinärer. Det tänker jag tar slut på raserna rätt så fort faktiskt. Exakt hur dessa tester skulle se ut har jag inte koll på, men det måste finnas något sätt att ta reda på detta tänker jag. Kanske röntgen av ryggen på mops innan den sätts i avel också, eftersom dem har så pass stora problem där.

Det går att ställa krav. Och som sagt, det är bättre att SKK gör det.

Det är ju också tanken med BOAS.

Ryggröntgen skulle absolut kunna läggas till.

Om dom seriösa uppfödarna slutar pga att man inte får avla fram sjuka hundar är det väl jättebra. Man kan inte låta folk avla på hundar som har allvarliga hälsoproblem bara för att det skulle kunna komma t.ex. smuggelhundar.

Nej, men man kan i första hand försöka få med sig uppfödarna så vi inte hamnar i den situationen. Det är ju bara i år eller förra året som man börjat med BOAS-testerna.

Eller så kommer andra, seriösa uppfödare ta vid eftersom de är intresserade av att föda upp dessa raser och samtidigt förbättra hälsan.

Ignorerar de rasstandarden? Kan man inte lika gärna säga att de väljer att göra en annan tolkning än den som lett fram till det osunda utseendet?

"För många av uppfödarna symboliserar den nya målbilden en hund som är svår att känna igen som en mops. De ser den som en hund med en förlängd rygg, kort svans och smalare ben –drag som bryter mot rasstandarden och riskerar att försämra mopsens hälsa och mentalitet."

Wow.

Vad i rasstandarden är det de ignorerar?

IMG_3999.webp

Jag skulle snarare säga tvärtom, att de i mopsordern ignorerar rasstandarden, för deras hundar har varken väl öppna näsborrar eller relativt kort nos.

Nej, men man kan i första hand försöka få med sig uppfödarna så vi inte hamnar i den situationen. Det är ju bara i år eller förra året som man börjat med BOAS-testerna.
Att få med sig uppfödare som ställer sig bakom de nya målbilder som nu har publicerats skulle i alla fall jag bedöma som lönlöst. Men jag tycker nog SKK har försökt. De har ju i flera år bedrivit olika projekt med fokus på brakycefala hundars hälsa. Konferens 2016 nämns på hemsidan=det närmar sig tio år för uppfödare att reflektera och ta till sig. För de som vill.

"För många av uppfödarna symboliserar den nya målbilden en hund som är svår att känna igen som en mops. De ser den som en hund med en förlängd rygg, kort svans och smalare ben –drag som bryter mot rasstandarden och riskerar att försämra mopsens hälsa och mentalitet."

Wow.
Hur försämrar de där dragen mopsens hälsa? Tror de att man vill skapa en frankenmops med taxrygg, frallornas stubbsvans och italienarnas spaghettiben?? :confused:

Men funkar det idag? Är det verkligen bara hundar med bra näsor som är i avel? Jag som inte ens är med i fb-grupper om dessa plattnosade har läst kommentarer om att man "måste gå till rätt veterinär" osv för att få djuren godkända.

Det kan jag inte svara på, men absolut att det har sållat ganska ordentligt.

Baserat på deras bilder så tror jag inte det går. Du själv normaliserade ju att dina egna hundar ibland snarkar.

Men lägg av nu. Jag sa "snusar" och svarade dig att vi uppenbarligen använder det för helt olika ljud (jag anser att det är ett mjukt andningsljud som hörs när hunden tar såna där djupa, suckande andetag och gottar in sig i sängen).

Eller så kommer andra, seriösa uppfödare ta vid eftersom de är intresserade av att föda upp dessa raser och samtidigt förbättra hälsan.

Ignorerar de rasstandarden? Kan man inte lika gärna säga att de väljer att göra en annan tolkning än den som lett fram till det osunda utseendet?

På vissa bitar ligger det, som jag förstår det, utanför tolkningsutrymmet. Men jag kan bara basera det på uttalanden från rasfolk, så det är klart att de kan överdriva.

Men lägg av nu. Jag sa "snusar" och svarade dig att vi uppenbarligen använder det för helt olika ljud (jag anser att det är ett mjukt andningsljud som hörs när hunden tar såna där djupa, suckande andetag och gottar in sig i sängen).
Jag har aldrig hört något sådant ljud när mina tar sina djupa "avslappningssuckar". Det som hörs är en suck- samma ljud som när maken suckar.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 415
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 168
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 574
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 238
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar