Målbilder för trubbnosar.

Jag kan inte heller tillräckligt för att säga bu eller bä med säkerhet, men däremot ser jag ju att mina hundars näsborrar inte har några problem att vidga sig när de är aktiva, så det finns ju inget mothåll som när man själv trycker till sin egen näsborre.

När är en dörr öppen? Det blir ju en semantisk fråga. Om öppen i fråga om näsborrar enbart kan appliceras på en helt rund näsborre, då är det en definition. En annan kan vara "icke stängd". Det kan också ses som ett spektrum, och så skulle jag tolka BSI-anvisningar. Typ: här börjar det vi kallar en öppen näsborre. Jag skrev dock dem inte, men frågan om vad det ska kallas är högst relevant då vi precis jobbar med ett projekt kring detta i Boxerklubben.

Domarspråk skulle jag säga. Det är domare som skrivit kompendiet för domare och delvis vill man kommunicera att "så här ska näsborrarna se ut för att ni ska dela ut Excellent (utmärkt)". Det finns liksom inte på kartan att man skulle skriva "tyvärr har vi inga boxrar med helt runda näsborrar, så ni får döma ner hela bunten". Man har därför bestämt sig för att denna nivå är (just nu) utmärkt.

Jag tycker näsborren till vänster i bilden ser helt okej ut. Vinkel gör att man inte helt kan bedöma den andra, i och med att du alltid har den insvängningen kan den se värre ut från sidan. Den kan också vara trängre så klart.
Fast jag tycker ju samtidigt att man kanske Ska döma ned hela bunten tills det dyker upp en med runda näsborrar som får excellent? Normalisera mera liksom. Det finns uppenbarligen boxrar med runda näsborrar och det finns boxrar med rätt mått på näsan.... så... En hund med Excellent ska för mig vara ett riktigt praktexemplar!
Det är ju titlarna folk jagar så det enda sättet att motivera rätt avel på är att premiera sunda attribut.

Mota fan i dörrn helt enkelt. Näsborren till vänster är ju knappt en tredjedel av en rund näsborre.

Fast jag tycker ju samtidigt att man kanske Ska döma ned hela bunten tills det dyker upp en med runda näsborrar som får excellent? Normalisera mera liksom. Det finns uppenbarligen boxrar med runda näsborrar och det finns boxrar med rätt mått på näsan.... så...
Det är ju titlarna folk jagar så det enda sättet att motivera rätt avel på är att premiera sunda attribut.

Fast så funkar det inte. Då kommer man ingen vart. Och sån panik är det inte. För mops kanske, men inte för boxer. Vi har fortfarande möjlighet att få med oss alla på tåget.

Sen vet jag inte on det uppenbarligen finns boxrar med helt runda näsborrar, åtminstone i Europa.

Mota fan i dörrn helt enkelt. Näsborren till vänster är ju knappt en tredjedel av en rund näsborre.

Som jag sa, jag tror inte den kan bedömas rättvist ur den vinkeln.

Fast så funkar det inte. Då kommer man ingen vart. Och sån panik är det inte. För mops kanske, men inte för boxer. Vi har fortfarande möjlighet att få med oss alla på tåget.

Sen vet jag inte on det uppenbarligen finns boxrar med helt runda näsborrar, åtminstone i Europa.

Som jag sa, jag tror inte den kan bedömas rättvist ur den vinkeln.
Jag tycker att det vore en rätt mild konsekvens. Bara för att en hund inte får toppbetyg betyder det ju inte att det är en dålig hund, bara att den inte är top of the pops. Om man ställer högre krav på diplom och cert ser väl uppfödarna över sin avel?
Tänker att det är lättare att dra i bromsen nu än senare? :) Jag blev förvånad över bilderna på boxernosarna faktiskt, trodde att de skulle vara betydligt mindre dramatiska.

Om inte är det lite sorgligt tycker jag. Jag gjorde mest en bildgoogling och där fanns det ganska gott om dem.

... sedan finns det naturligtvis betydligt fler kortnosar som borde tas upp som har enorma problem. Av någon anledning är alla raserna som dyker upp just korthåriga... men sådana som pekingese, japanese chin och liknande är också sjuka raser som ingen riktigt verkar vilja prata om.

Jag tycker att det vore en rätt mild konsekvens. Bara för att en hund inte får toppbetyg betyder det ju inte att det är en dålig hund, bara att den inte är top of the pops. Om man ställer högre krav på diplom och cert ser väl uppfödarna över sin avel?

Om 99% av hundarna på en utställning "åker ut" med Very Good kommer det bara avvisas med "dålig domare". Skynda långsamt, få med folk på tåget.

Tänker att det är lättare att dra i bromsen nu än senare? :) Jag blev förvånad över bilderna på boxernosarna faktiskt, trodde att de skulle vara betydligt mindre dramatiska.

Det är absolut det vi gör nu, drar i bromsen. Men vi vill inte trycka på nödstoppet så alla ramlar omkull.

Om inte är det lite sorgligt tycker jag. Jag gjorde mest en bildgoogling och där fanns det ganska gott om dem.

Jag tror att en bildgoogling ger dig väldigt mycket amerikanska boxrar. De är ju trots allt en mycket, mycket större ras där. Och ja, de har bättre noslängd och bättre näsborrar. Tyvärr har de också noll bruksegenskaper och större problem med HD och hjärtsjukdomar. En uppfödare tog en en hane för några år sen. C-höfter och knäledsartros och jag tror tyvärr det är väldigt typiskt för den populationen. Jag skulle aldrig våga använda en.

Min Boston terrier. Han hängde med på långa uteritter och kunde leka med stallets mops utan problem efteråt. Ja, han ville ha en kudde när han sov, men han verkade kunna andas bra.

FB_IMG_1653216596473.webp

Om 99% av hundarna på en utställning "åker ut" med Very Good kommer det bara avvisas med "dålig domare". Skynda långsamt, få med folk på tåget.

Det är absolut det vi gör nu, drar i bromsen. Men vi vill inte trycka på nödstoppet så alla ramlar omkull.

Jag tror att en bildgoogling ger dig väldigt mycket amerikanska boxrar. De är ju trots allt en mycket, mycket större ras där. Och ja, de har bättre noslängd och bättre näsborrar. Tyvärr har de också noll bruksegenskaper och större problem med HD och hjärtsjukdomar. En uppfödare tog en en hane för några år sen. C-höfter och knäledsartros och jag tror tyvärr det är väldigt typiskt för den populationen. Jag skulle aldrig våga använda en.
Fast om fler än 10% får excellent döms det kanske för snällt istället? Kanske folk förväntar sig för mycket när de ställer sin hund? Jag tycker ju att "very good" är ett utmärkt omdöme!

Fair enough.

Så är det kanske! Jag tycker de brittiska boxrarna har längre nos också, men även ha mindre massa. Det har kanske helt enkelt att göra med att bruks är en betydligt mindre sport här än i Tyskland och Skandinavien.

Fast om fler än 10% får excellent döms det kanske för snällt istället? Kanske folk förväntar sig för mycket när de ställer sin hund? Jag tycker ju att "very good" är ett utmärkt omdöme!

Det är absolut så att det är för snällt också. Speciellt på kontinenten men även en del domare här. En bättre balans behövs.

Så är det kanske! Jag tycker de brittiska boxrarna har längre nos också, men även ha mindre massa. Det har kanske helt enkelt att göra med att bruks är en betydligt mindre sport här än i Tyskland och Skandinavien.

Ja, de brittiska har också längre nos och ofta bra bakbensvinklar. Däremot är många (åtminstone de man ser på utställningar) väldigt "blöta" i ansiktet, dvs har mycket rynkor. Och sen är det ju väldigt dåligt med hälsoprogram, tyvärr. De har ju historiskt sett varit grunden till den svenska populationen, men efter att vi kunde börja ta in hundar från kontinenten har det ändrats.

Det är absolut så att det är för snällt också. Speciellt på kontinenten men även en del domare här. En bättre balans behövs.

Ja, de brittiska har också längre nos och ofta bra bakbensvinklar. Däremot är många (åtminstone de man ser på utställningar) väldigt "blöta" i ansiktet, dvs har mycket rynkor. Och sen är det ju väldigt dåligt med hälsoprogram, tyvärr. De har ju historiskt sett varit grunden till den svenska populationen, men efter att vi kunde börja ta in hundar från kontinenten har det ändrats.
Det gäller säkert generellt på utställningar. Det verkar vara så otroligt lätt att få cert och liknande - detsamma gäller katter tycker jag. Hur många FANTASTISKA djur kan det finnas i samma ras och klass undrar man ju? För det borde vara det som är Excellent.

Ohja, de är rätt värdelösa på hälsotester här i UK men någonstans måste man ju kunna mötas. Ingen extrem är bättre än en annan... Jag känner själv att om någon flaggade för att ståöron på shiborna eventuellt gjorde att de led av kronisk huvudvärk skulle jag totalt skita i om jag tyckte det var attraktivt eller inte, jag skulle lobba för en snabb förändring.

... sedan finns det naturligtvis betydligt fler kortnosar som borde tas upp som har enorma problem. Av någon anledning är alla raserna som dyker upp just korthåriga... men sådana som pekingese, japanese chin och liknande är också sjuka raser som ingen riktigt verkar vilja prata om.
Pekingese är ju helt skeva, att de ska ha päls som en yeti hjälper inte heller. På gamla tavlor ser de inte ut som de gör nu. Jag gillar ju hundtypen, likt tibetansk spaniel, men hade nog ändå föredragit dem om de såg ut som för typ 100 år sen:

IMG_6878.webp

Japanese chin har ju också det där konstiga med ögonen som ska kolla åt olika håll? Undrar om de ser dubbelt.

Hur skulle det fungera? Att ha lång nos tänker jag skulle hinna värma upp kall luft innan den når lungorna, men kort nos gör ju tvärtom, så vad är det då de tänker på?

Jag har faktiskt ingen aning, men en del plattnosade får ju problem med att regulera värme, så det är väl något försök att få det estetiska låta "logiskt".

Pekingese är ju helt skeva, att de ska ha päls som en yeti hjälper inte heller. På gamla tavlor ser de inte ut som de gör nu. Jag gillar ju hundtypen, likt tibetansk spaniel, men hade nog ändå föredragit dem om de såg ut som för typ 100 år sen:

Visa bifogad fil 156465

Japanese chin har ju också det där konstiga med ögonen som ska kolla åt olika håll? Undrar om de ser dubbelt.

Strabismus heter det och togs ur rasstandarden i FCI, dock fortfarande finns kvar i b.la AKC.

Angående pekingese så har dom hundarna haft rätt så sjuk avel rätt så länge i Kina. T.ex var det vanligt med krökta ben och man avlade även fram "sleeve-pekingese", alltså små dvärgpekingeser som skulle passa i ärmen och typ sitta still.

Strabismus heter det och togs ur rasstandarden i FCI, dock fortfarande finns kvar i b.la AKC.
De har tagit bort det, men det är inte diskvalificerande eller så. Från domarkompendiet:
”Det finns heller ingen anledning att tro att det skulle röra sig om några missriktade hälsoskäl. Japanesen mår alldeles utmärkt med dessa ögon och är dessutom ingen ras som generellt har problem med sina ögon.
[…]
Denna skrivning i den nu gällande standarden har fått till effekt att hundar som visar tydligt vitt i ögonvrån döms ner, vilket måste vara helt förkastligt. Det kommer i så fall troligen att bli mycket svårt att ta tillbaka det - och då har man tagit bort det kanske mest rastypiska hos japanese chin.”

De säger istället att man kanske tagit bort strabismus eftersom det är så självklart… :cautious:

De har tagit bort det, men det är inte diskvalificerande eller så. Från domarkompendiet:

De säger istället att man kanske tagit bort strabismus eftersom det är så självklart… :cautious:

Domarkompendiet för Japanese chin var ju dock ytterst märkligt skrivet. På flera ställen i olika avsnitt stod det att det stod fel i standarden eller var felöversatt i standarden eller till och med "för luddigt beskrivet i den japanska standarden" och sedan en förklaring om hur det "egentligen" ska vara. Sist på slutet stod det att ett av de mest påfallande felen var avsaknad av vitt i ögonfrån, något som i standarden alltså inte ens är ett fel...

Jag kan inte heller tillräckligt för att säga bu eller bä med säkerhet, men däremot ser jag ju att mina hundars näsborrar inte har några problem att vidga sig när de är aktiva, så det finns ju inget mothåll som när man själv trycker till sin egen näsborre.

Det måste ju dock vara en skillnad på att fysiskt behöva trycka upp näsborrarna för att öppna luftpassagen, jämfört med att den alltid är öppen? Och mindre plats för inandning. Men som sagt, jag är för dåligt insatt för att påstå något.

När är en dörr öppen? Det blir ju en semantisk fråga. Om öppen i fråga om näsborrar enbart kan appliceras på en helt rund näsborre, då är det en definition. En annan kan vara "icke stängd". Det kan också ses som ett spektrum, och så skulle jag tolka BSI-anvisningar. Typ: här börjar det vi kallar en öppen näsborre. Jag skrev dock dem inte, men frågan om vad det ska kallas är högst relevant då vi precis jobbar med ett projekt kring detta i Boxerklubben.

Det var just därför jag gav mig på ett försök till definition av vad jag menade med öppen. Öppen menade jag var när det inte finns någonting som hindrar luftflödet jämfört med en normal nos. OM en hund med tredjedel så stor öppning som en rund näsborre har samma förutsättningar för andning som en hund med normal nos så fine by me. Att acceptera försämrade förutsättningar för att estetiken prioriteras = inte okej.

Domarspråk skulle jag säga. Det är domare som skrivit kompendiet för domare och delvis vill man kommunicera att "så här ska näsborrarna se ut för att ni ska dela ut Excellent (utmärkt)". Det finns liksom inte på kartan att man skulle skriva "tyvärr har vi inga boxrar med helt runda näsborrar, så ni får döma ner hela bunten". Man har därför bestämt sig för att denna nivå är (just nu) utmärkt.

Jag tänker att det är just det är som är problemet, och detta är ju verkligen inte unikt för boxer och näsborrar utan problematiken är samma för massa raser i många frågor. Kompendiet är framtaget på uppdrag av rasklubben och personen som har skrivit det för boxer verkar av min googling att döma vara en person som är väldigt involverad i Boxersverige. Vilket säkert är fallet för samtliga rasers domarkompendier. Sådana personer är ju såklart en enorm tillgång med det skapar ju också en bias och en förskjutning i vad som är "normalt". Man accepterar att dessa näsborrar är utmärkta (eller vilken fråga det nu gäller) för att annars måste vi döma ner hela bunten. Och sen tillslut hamnar man där de fyra rasklubbarna med målbilderna är, att någon annan har tagit fram en målbild för vad som är en frisk och sund hund, och rasklubben anser att hunden på bilden inte är t.ex. en mops.

Men detta är ju inte en fråga för den enskilde rasklubben utan för SKK.

Jag tycker näsborren till vänster i bilden ser helt okej ut. Vinkel gör att man inte helt kan bedöma den andra, i och med att du alltid har den insvängningen kan den se värre ut från sidan. Den kan också vara trängre så klart.

Jag har hört det, men säg inte det högt. Min hoppar inte och gnager inte igenom huset. :D Men hur många raser är det man ser klättra ut genom fönster och sitta på hustak som några katter och glo på omvärlden liksom?! :D De är part cat, de här :D
Visa bifogad fil 156454

Sen tycker jag att många inte tar ansvar för vad för ras de köpt. De ska hållas som sällskapshundar och de stängs in utan MYCKET motion då är det, för mig iaf självklart att de hittar på saker.
(menar inte dig Enya)

Mer OT men det har även sagts om settrar att de är dumma och "glömmer bort vem som är deras matte/husse" men där har vi ju även en ganska krävande jakthund folk tryckt in i sin mall och vill ha som vänstervarvare + sällskap.

Det jag tycker är så märkligt är att hundarna tycks ha blivit så extrema de senaste decennierna. Vi talade om utvecklingen redan på 1980-talet men då var inte fullt så många raser uppdelade och t.ex. tax kunde inte bli utställningschampion utan jaktmeriter (senast jag var på hundutställning var det inte många ur Grupp 4 jag skulle ta med ut i skogen - och då är de sunda jmf med t.ex. de stackars basset hound).

Just att jag hört människor tala om farorna så länge utan att kunna undvika dikeskörningen, gör att jag blir stressad av @Linda_A s resonemang. Om man rör sig i farans riktning så är det innan problemen kommer, som man måste agera.

Sen tycker jag att många inte tar ansvar för vad för ras de köpt. De ska hållas som sällskapshundar och de stängs in utan MYCKET motion då är det, för mig iaf självklart att de hittar på saker.
(menar inte dig Enya)

Mer OT men det har även sagts om settrar att de är dumma och "glömmer bort vem som är deras matte/husse" men där har vi ju även en ganska krävande jakthund folk tryckt in i sin mall och vill ha som vänstervarvare + sällskap.
ser också så ofta setterägare som använder dem som sällskapshund och man bara känner stressen som dessa hundar avger. Det är som att de skakar av energi konstant och ser ut som de håller på bli fullkomligt galna så fort de bara är ute på en promenad just för att de inte får den mentala stimulering de behöver. :(

Det jag tycker är så märkligt är att hundarna tycks ha blivit så extrema de senaste decennierna. Vi talade om utvecklingen redan på 1980-talet men då var inte fullt så många raser uppdelade och t.ex. tax kunde inte bli utställningschampion utan jaktmeriter (senast jag var på hundutställning var det inte många ur Grupp 4 jag skulle ta med ut i skogen - och då är de sunda jmf med t.ex. de stackars basset hound).

Nu är inte uppdelningen mellan arbetande hundar och utställningshundar ett problem för boxern i Sverige. Vi har fortfarande bruksmeriter som championatkrav och de flesta vill inte bli av med dem.

Just att jag hört människor tala om farorna så länge utan att kunna undvika dikeskörningen, gör att jag blir stressad av @Linda_A s resonemang. Om man rör sig i farans riktning så är det innan problemen kommer, som man måste agera.

Glidningen mot hypertyp har absolut fått pågå för länge, men det är stor skillnad på hur mycket domarna uppmärksammar och kommenterar noslängd och näsborrar nu och för bara 5 år sen. Så SRD/BSI har haft genomslag och mer saker händer ju nu. Däremot kommer man inte kunna vända situationen på en femöring. Om det har tagit 40 år att glida mot en för kort nos lär det nog ta minst 20 år att arbeta bort dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar