Fast jag tycker ju samtidigt att man kanske Ska döma ned hela bunten tills det dyker upp en med runda näsborrar som får excellent? Normalisera mera liksom. Det finns uppenbarligen boxrar med runda näsborrar och det finns boxrar med rätt mått på näsan.... så... En hund med Excellent ska för mig vara ett riktigt praktexemplar!Jag kan inte heller tillräckligt för att säga bu eller bä med säkerhet, men däremot ser jag ju att mina hundars näsborrar inte har några problem att vidga sig när de är aktiva, så det finns ju inget mothåll som när man själv trycker till sin egen näsborre.
När är en dörr öppen? Det blir ju en semantisk fråga. Om öppen i fråga om näsborrar enbart kan appliceras på en helt rund näsborre, då är det en definition. En annan kan vara "icke stängd". Det kan också ses som ett spektrum, och så skulle jag tolka BSI-anvisningar. Typ: här börjar det vi kallar en öppen näsborre. Jag skrev dock dem inte, men frågan om vad det ska kallas är högst relevant då vi precis jobbar med ett projekt kring detta i Boxerklubben.
Domarspråk skulle jag säga. Det är domare som skrivit kompendiet för domare och delvis vill man kommunicera att "så här ska näsborrarna se ut för att ni ska dela ut Excellent (utmärkt)". Det finns liksom inte på kartan att man skulle skriva "tyvärr har vi inga boxrar med helt runda näsborrar, så ni får döma ner hela bunten". Man har därför bestämt sig för att denna nivå är (just nu) utmärkt.
Jag tycker näsborren till vänster i bilden ser helt okej ut. Vinkel gör att man inte helt kan bedöma den andra, i och med att du alltid har den insvängningen kan den se värre ut från sidan. Den kan också vara trängre så klart.
Det är ju titlarna folk jagar så det enda sättet att motivera rätt avel på är att premiera sunda attribut.
Mota fan i dörrn helt enkelt. Näsborren till vänster är ju knappt en tredjedel av en rund näsborre.