Jag har 2 bra@Diabetikern har en riktigt bra oxå, eller ja hon var det i alla fall när jag sålde den åt henne.
Om man ska gå på nya så har Effie ngt för stora ögon om man ska vara petig. Trollas är nog för små istället
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 2 bra@Diabetikern har en riktigt bra oxå, eller ja hon var det i alla fall när jag sålde den åt henne.
ser också så ofta setterägare som använder dem som sällskapshund och man bara känner stressen som dessa hundar avger. Det är som att de skakar av energi konstant och ser ut som de håller på bli fullkomligt galna så fort de bara är ute på en promenad just för att de inte får den mentala stimulering de behöver.
Jag red i ett stall där stallägarens tonårsdottern köpt en setterhane.ser också så ofta setterägare som använder dem som sällskapshund och man bara känner stressen som dessa hundar avger. Det är som att de skakar av energi konstant och ser ut som de håller på bli fullkomligt galna så fort de bara är ute på en promenad just för att de inte får den mentala stimulering de behöver.
Men ibland undrar man vad en del ska ha hund överhuvudtaget förJa det är dock många år som just den irländska settern varit uppdelad men de bevisar kanske att de är svårt att få ur dem ursprunget. Eller hur en ska förklara de.
För tyvärr är de inte så bra på jakt heller, de utställningsavlade utöver all päls som begränsar dem.
Det är tråkigt att det blivit så. Tror setter blivit en sådan ras som folk skaffar för den är ”fin”. Även om det inte är dugliga för jakt längre så är det ju en hund som kräver otroligt mycket stimulans ändå.Ja det är dock många år som just den irländska settern varit uppdelad men de bevisar kanske att de är svårt att få ur dem ursprunget. Eller hur en ska förklara de.
För tyvärr är de inte så bra på jakt heller, de utställningsavlade utöver all päls som begränsar dem.
Jag har en bekant som också har en setter. Han är en väldigt snäll hund som är vänlig med människor och andra djur. Men just han får också bara koppelpromenader vilket resulterar i att när han är ute så drar han dem så mycket att att han går på två ben samt att han skäller otroligt mycket på allt som rör sig. Han beter sig ungefär som att han aldrig varit ute någonsin förut varje gång han går ut. Sen hemma skäller han också typ halva dagarna.Jag red i ett stall där stallägarens tonårsdottern köpt en setterhane.
Jäklar vad den var understimulerad och vad dom bråkade med den när den gjorde hyss i stallet. Att vara i stallet en stund på kvällen var den motion den fick förutom en och annan koppelpromenad.
Visst är det så, samtidigt tänker jag att det är lite så de är ändå. De har verkligen en massa "hyss" och roligheter för sig oavsett motion osv, ligger i deras natur att vara lösningsorienterade. Sedan måste de ju förstås ju få göra något med sin energi men att hitta på saker är rätt typiskt dem, just för att de är så självgående och struntar i människor en del av tiden.Sen tycker jag att många inte tar ansvar för vad för ras de köpt. De ska hållas som sällskapshundar och de stängs in utan MYCKET motion då är det, för mig iaf självklart att de hittar på saker.
(menar inte dig Enya)
Mer OT men det har även sagts om settrar att de är dumma och "glömmer bort vem som är deras matte/husse" men där har vi ju även en ganska krävande jakthund folk tryckt in i sin mall och vill ha som vänstervarvare + sällskap.
Jag tror att många vill ha hund för sällskap och promenader men inte tilltalas av sällskapsraserna.Men ibland undrar man vad en del ska ha hund överhuvudtaget för
Visst är det så, samtidigt tänker jag att det är lite så de är ändå. De har verkligen en massa "hyss" och roligheter för sig oavsett motion osv, ligger i deras natur att vara lösningsorienterade. Sedan måste de ju förstås ju få göra något med sin energi men att hitta på saker är rätt typiskt dem, just för att de är så självgående och struntar i människor en del av tiden.
En av mina vänner har haft irländska i många år. Ständigt två i taget. Familjen är aktiv och rider också. Löprundorna är runt en mil.. Hundarna är med på skogsritterna, i löpspåret, i stallet och på jobbet.ser också så ofta setterägare som använder dem som sällskapshund och man bara känner stressen som dessa hundar avger. Det är som att de skakar av energi konstant och ser ut som de håller på bli fullkomligt galna så fort de bara är ute på en promenad just för att de inte får den mentala stimulering de behöver.
Det är ju inte fråga om att alla ska vara fantastiska, men de ska motsvara rasstandarden. Jag tycker inte det är konstigt att ganska stor del av hundar som ställs ut får excellent. De är inte ett representativt urval av rasen utan består främst av hundar vars ägare som tycker det är kul med utställning och därför försökt få en hund lämplig för det. Även om det naturligtvis alltid finns en andel som ställer ut för att pröva och inte har någon aning alls om hur pass bra hunden är. Och nej, i stora raser är det inte lätt att få cert.Det gäller säkert generellt på utställningar. Det verkar vara så otroligt lätt att få cert och liknande - detsamma gäller katter tycker jag. Hur många FANTASTISKA djur kan det finnas i samma ras och klass undrar man ju? För det borde vara det som är Excellent.
Ohja, de är rätt värdelösa på hälsotester här i UK men någonstans måste man ju kunna mötas. Ingen extrem är bättre än en annan... Jag känner själv att om någon flaggade för att ståöron på shiborna eventuellt gjorde att de led av kronisk huvudvärk skulle jag totalt skita i om jag tyckte det var attraktivt eller inte, jag skulle lobba för en snabb förändring.
De har tagit bort det, men det är inte diskvalificerande eller så. Från domarkompendiet:
De säger istället att man kanske tagit bort strabismus eftersom det är så självklart…
Japp, ursäkter. Detta är inom kattvärlden men jag är glad att man tidigt avlade bort skelögdhet hos siameser, innan dess föredrog man det i Thailand för det var "ett typiskt drag för en siames" och hade kopplingar till en gammal saga. Tänk om man fortsatte resonera det som ett "typiskt drag" för att man gillade det utseendet i 1800-talets Thailand.
Ja, det finns ju många exempel som svansknick "ger tur" hos de orientaliska raserna och polydactyli har av någon anledning varit uppskattat både i norden och Nordamerika.