Och vad det gäller fralla o bulldogens iq så är det iq fiskmås eller pappkartong som gäller.
Källa på det?
Jag upplevde inte att min bulldogg var direkt mer korkad eller smartare än snitthunden jag haft. Det beror ju på hur man definierar iq såklart, att lära henne saker var jättesvårt då hon hade lite will to please och svårmotiverad. Samtidigt så löste hon ju saker som hon var motiverad att lösa sen att man själv inte var med i den ekvationen är en annan sak
.
Den hund jag upplevt som varit absolut smartast var vår mas, supersnabb på att dra slutsatser, hade en förmåga att tänka i flera led och i flera fall insåg man att hon tränat en själv och inte jag henne
. Blev assnabbt uttråkad på att träna för så fort hon fattade nåt så var man bara tråkig som ville att hon skulle göra samma sak en gång till.
Nessie, min hjärtehund som jag tränade och tävlade och plockade massa titlar med i olika hundsporter var absolut inte smart. Man måste vara lite dum i huvudet för att kunna nöta samma saker om och om igen och tycka att det är kul tror jag
. Hon var inte den skarpaste kniven i lådan men hade otrolig arbetsmoral och will to please som gjorde att hon är den hund som lärt sig absolut mest saker. Körde rally i mästarklass, körde heelwork, körde lydnad, körde freestyle, vallning, agility och lite bruks m.m.
Så vad är hög iq hos hund? Är det att kunna lära sig så mycket som möjligt i samarbete med oss då hade hon varit eoner ifrån våra andra hundar
. Är det att kunna klura ut egna lösningar och dressera sin människa så är det masen som är i topp, det gjorde ju dock henne inte lättränad
.
Jag tror iq är nåt som är väldigt individuellt och inte nödvändigtvis rasbundet. Sen att det "koras" smartaste hundraser verkar ju mest vara hundar som är lättränade och jag tycker inte nödvändigtvis träningsbarhet kanske är bästa måttet på smarthet bara för att det smidigt för oss att hantera
.