Om du delat bilder på jagande catchdogs så har jag missat det. Jag har bara sett bilden på tjurhetsning, som visar hundar av bull and terrier-typ.
Som jag förstår det (obs, källorna är ju gamla så klart) kom hundarna av bull och terrier typ ur de som användes för storviltsjakt. Den "ras" som anses som boxerns ursprung, Brabanter Bullenbeisser, kom ur molosserhundar.
Jag kan verkligen inte svara på hur mycket som är sant eller ej i denna beskrivning, men att "dogge" hundar fanns belagda långt innan boxerns standard skrevs verkar ju svårt att förneka: https://americanboxerclub.org/short-history-of-the-boxer-breed/
"Through comparison of Spanish and French authors of the 12th to 14th centuries with authentic English and German sources we find that the so-called “Dogge” title was used as a collectivism for all strongly built, short-haired chase dogs with large heads, powerfully developed muzzles and triangle-like, stubbed and drooping upper lip, strong bodies and teeth..."
Mastiffer räknas som brakycefala nu, ja. Historiska bilder visar generellt huvuden som inte alls kan klassas som brakycefala. Men jag vet inte riktigt vad mastiffer har med saken att göra.
Jag håller helt med om att det var temperemantet som spelade roll för vilka hundar som passade både som catchdogs och till blodsport! Men jag har svårt för när t ex rasklubbar försöker ändra historien, och tillskriva det brakycefala utseendet praktiska och positiva egenskaper som inte stämmer.
Fast det är ju inte dagens rasklubbar som gör det. Det finns ju äldre källor som talar om att detta antogs ha praktiska egenskaper. Sen om det faktiskt var så är ju en annan sak.
Tillägg: Sen kom ju hela diskussionen om det här ur frågan "varför finns det brakycefala raser". Och det enda jag vill säga är att vid någon punkt i historien verkar man ha trott att det fanns en fördel med det. Tror jag att det gör det? Nej, inte direkt. Men nu har vi ett gäng brakycefala raser och jag anser att de har existensberättigande som går utöver deras ursprung (jag ska inte praktisera tjurhetsning), förutsatt att aveln i vissa fall (mops, etc) kan förbättra andningssituationen kraftigt och i andra fall (boxer) se till att det inte sker någon försämring utan att man även här förbättrar läget ännu mer.
Senast ändrad: