Målbilder för trubbnosar.

Om du delat bilder på jagande catchdogs så har jag missat det. Jag har bara sett bilden på tjurhetsning, som visar hundar av bull and terrier-typ.

Som jag förstår det (obs, källorna är ju gamla så klart) kom hundarna av bull och terrier typ ur de som användes för storviltsjakt. Den "ras" som anses som boxerns ursprung, Brabanter Bullenbeisser, kom ur molosserhundar.

Jag kan verkligen inte svara på hur mycket som är sant eller ej i denna beskrivning, men att "dogge" hundar fanns belagda långt innan boxerns standard skrevs verkar ju svårt att förneka: https://americanboxerclub.org/short-history-of-the-boxer-breed/

"Through comparison of Spanish and French authors of the 12th to 14th centuries with authentic English and German sources we find that the so-called “Dogge” title was used as a collectivism for all strongly built, short-haired chase dogs with large heads, powerfully developed muzzles and triangle-like, stubbed and drooping upper lip, strong bodies and teeth..."

Mastiffer räknas som brakycefala nu, ja. Historiska bilder visar generellt huvuden som inte alls kan klassas som brakycefala. Men jag vet inte riktigt vad mastiffer har med saken att göra.

Jag håller helt med om att det var temperemantet som spelade roll för vilka hundar som passade både som catchdogs och till blodsport! Men jag har svårt för när t ex rasklubbar försöker ändra historien, och tillskriva det brakycefala utseendet praktiska och positiva egenskaper som inte stämmer.

Fast det är ju inte dagens rasklubbar som gör det. Det finns ju äldre källor som talar om att detta antogs ha praktiska egenskaper. Sen om det faktiskt var så är ju en annan sak.

Tillägg: Sen kom ju hela diskussionen om det här ur frågan "varför finns det brakycefala raser". Och det enda jag vill säga är att vid någon punkt i historien verkar man ha trott att det fanns en fördel med det. Tror jag att det gör det? Nej, inte direkt. Men nu har vi ett gäng brakycefala raser och jag anser att de har existensberättigande som går utöver deras ursprung (jag ska inte praktisera tjurhetsning), förutsatt att aveln i vissa fall (mops, etc) kan förbättra andningssituationen kraftigt och i andra fall (boxer) se till att det inte sker någon försämring utan att man även här förbättrar läget ännu mer.

Senast ändrad:
Tror du har superrätt i det här! Vi människor som grupp verkar ju mycket benägna att börja avla på extremer, inte bara på hund utan på andra djur också. Min ena häst har t.ex. alldeles för mycket behåring för sitt eget bästa, men på utställning får han fin poäng för detta. Det är väl också därför som det blivit som det blivit med trubbnosraserna, och det är för jäkla sorgligt.

(och - vilken glad och fin hund!)
Bara jag som inte hade någon aning om att det fanns utställningar för hästar…? :bag:

Läst flera artiklar som nämner att de får problem med andning samt kanske ännu mer tandproblem och på grund av det bihåleinflammationer.
Arabhästarna? Länka gärna, för jag har inte hittat en enda vetenskaplig artikel om det, och jag kollar ändå med jämna mellanrum.

Som jag förstår det (obs, källorna är ju gamla så klart) kom hundarna av bull och terrier typ ur de som användes för storviltsjakt. Den "ras" som anses som boxerns ursprung, Brabanter Bullenbeisser, kom ur molosserhundar.

Jag kan verkligen inte svara på hur mycket som är sant eller ej i denna beskrivning, men att "dogge" hundar fanns belagda långt innan boxerns standard skrevs verkar ju svårt att förneka: https://americanboxerclub.org/short-history-of-the-boxer-breed/

"Through comparison of Spanish and French authors of the 12th to 14th centuries with authentic English and German sources we find that the so-called “Dogge” title was used as a collectivism for all strongly built, short-haired chase dogs with large heads, powerfully developed muzzles and triangle-like, stubbed and drooping upper lip, strong bodies and teeth..."

Fast det är ju inte dagens rasklubbar som gör det. Det finns ju äldre källor som talar om att detta antogs ha praktiska egenskaper. Sen om det faktiskt var så är ju en annan sak.

Tillägg: Sen kom ju hela diskussionen om det här ur frågan "varför finns det brakycefala raser". Och det enda jag vill säga är att vid någon punkt i historien verkar man ha trott att det fanns en fördel med det. Tror jag att det gör det? Nej, inte direkt. Men nu har vi ett gäng brakycefala raser och jag anser att de har existensberättigande som går utöver deras ursprung (jag ska inte praktisera tjurhetsning), förutsatt att aveln i vissa fall (mops, etc) kan förbättra andningssituationen kraftigt och i andra fall (boxer) se till att det inte sker någon försämring utan att man även här förbättrar läget ännu mer.

Dagens rasklubbar gör det ofta baserat på rent nonsens. Denna punkt i historien brukar nämligen infalla samtidigt som när man började avla för utseende och inte praktisk funktion. I bulldoggens fall skedde väl detta ca 50 år efter att hundar faktiskt använts till tjurhetsning.

Det jag säger emot dig angående gäller att man skulle ha trott att det fanns någon fördel med brakycefali för catch dogs. Det är en jaktform som fortsatt långt senare än tjurhetsning, och fortfarande förekommer även i många västländer. Raserna/hundarna som används till detta var och är inte brakycefala.

Jag tänker att det inte nödvändigtvis behöver handla om preferenser på det sättet, men att vi har lättare att läsa av ett ”mänskligt ansikte” och därför upplever ett djur med mänskliga drag mer uttrycksfullt. En hund med öppen mun och mungipor som pekar uppåt tolkar vi som glad, liksom, för att det är så vi människor ser ut när vi är glada och det är så vi är programmerade till att läsa av ansikten.
Men ofta så hör man kommentarerna eller "förklaringen" att vi människor skulle tilltalas av trubbnosutseendet för att det påminner om bebisars utseende med brett ansikte, stora ögon osv. Och min kommentar var bara att jag varken tycker att trubbnosiga djur eller mänskliga bebisar är särskilt söta.

Och med det sagt tycker jag att det faktiskt är betydligt svårare att läsa av uttrycket hos t.ex. en mops än hos mina egna hundar (av spetsras, så rakt motsatt utseende med långa spetsiga nosar). Men det har kanske mer att göra med vilken typ av hundar man är van att umgås med?

Men ofta så hör man kommentarerna eller "förklaringen" att vi människor skulle tilltalas av trubbnosutseendet för att det påminner om bebisars utseende med brett ansikte, stora ögon osv. Och min kommentar var bara att jag varken tycker att trubbnosiga djur eller mänskliga bebisar är särskilt söta.

Jag är egentligen inget fan av varken bebisar eller överdriven gullighet hos djur. Skulle inte skaffa mig en annan trubbnos än boxer, men tycker de landar mer i det "fulsöta".
Och med det sagt tycker jag att det faktiskt är betydligt svårare att läsa av uttrycket hos t.ex. en mops än hos mina egna hundar (av spetsras, så rakt motsatt utseende med långa spetsiga nosar). Men det har kanske mer att göra med vilken typ av hundar man är van att umgås med?

Jag tror det handlar mycket om vana. Jag tycker långnästa hundar är svårlästa. :) Och boxer läser ju bättre av boxer än schäfer, och schäfer läser bättre av schäfer än boxer.

De kromisar jag har träffat har varit relativt fysiskt friska, men haft psykiska problem i form av rädslor.
Fast så där låter det ju om exakt varje ras man föreslår, alltid är det någon som tycker något negativt och alltid finns tråkiga exemplar i alla raser.

Hur läser man överhuvudtaget kroppsspråk på en mops?

Menar du att dom skulle ha svårt att kommunicera? Som en mops?
Knappast och oftast sätter man upp tottar runt öron och ögon så dom syns :)

Jag sa att jag tycker det är svårt att läsa deras kroppsspråk, du frågade ju hur man läser kroppsspråket på en mops. Ju mer kompakt en hund är, desto svårare (tycker jag). Sen är det klar, finns det en svans hjälper ju det.

Små hundar med mycket päls där man inte ser så mycket av kroppsformen eller ansiktet.

Ja, tex en shih tzu och flera av de andra små pälshundarna är ju inte mycket att läsa av heller, om man ska vara sån. Men det känns som rätt tråkigt och onödigt att göra en "allmän smutskastning" av hela raser och alla deras särdrag när den viktiga frågan borde vara hälsoläget och vad man kan göra åt det (om det ens går i vissa fall).

Ja, tex en shih tzu och flera av de andra små pälshundarna är ju inte mycket att läsa av heller, om man ska vara sån. Men det känns som rätt tråkigt och onödigt att göra en "allmän smutskastning" av hela raser och alla deras särdrag när den viktiga frågan borde vara hälsoläget och vad man kan göra åt det (om det ens går i vissa fall).
och svarta hundar? Och hundar med prickar och hundar med hängöron?
Ärligt är det jämförbart med en mops?

Ffa så hjälper det ju inte den ena rasen med problem, att en annan ras också har problem.

Kortnästa hundar får inte lättare att andas av att det är svårt att läsa kroppsspråket på pälshundar.

Fast så där låter det ju om exakt varje ras man föreslår, alltid är det någon som tycker något negativt och alltid finns tråkiga exemplar i alla raser.
Nja, kan nämna ganska många raser där det är ovanligt med rädslor, de flesta brukshundsraserna t. ex. och utställningslabradorer. Och just rädda hundar lider i paritet med de raser som har svårt att andas. Dessutom är det plågsamt för ägarna.

Nej men när nu frågan ställs hur man kan läsa kroppsspråket på en mops, vad är felet med att poängtera att de är inte ensamma om att vara svårlästa? Men en långnäst mops skulle ha ett lika svårläst kroppsspråk, så hela den frågan ligger ju utanför hälsodiskussionen.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar