Den fundering jag har om det hela är om det påverkar att vi har en god som kan bli ulv? Även om en annan ulv dör i samband med omvandlingen så blir ju resultatet ändå att en god försvinner? Och Lyans antal blir intakt?
"Kunden med den vita opeln (bybo som omvandlas om den käkas)
Kunden med den vita opeln är missnöjd med servicen. Hur svårt ska det vara att få tillbaka sin bil?! Än så länge är han tålmodig, men han är svag för kommungubbarnas trakasserier.
Om ulvarna käkar honom så kommer han att byta sida och istället blir det en ulv som dör. LL lottar bland ulvarna."
Så om det från början är 4 onda ( 3 i lyan och en ond utanför)+ att vi har en god som kan bli omvandlad ulv, så kanske det är lite mycket?
Dessutom är ju den som kan omvandlas en bybo så antar att den också kan få del av spioninfon om lotten faller på den- vilket gör att den kan ta med mycket info till lyan om det händer.
Så det kan kanske vara bara 3 onda från början? ( fast det känns lite lite).
Däremot tycker jag det är orimligt att det skulle vara 5 onda från början iom omvandlingsmöjligheten
Precis som @cirkus skriver så är det ju som vilket käk som helst om man ser till antalet i lyan och att en god försvinner. Nackdelen är ju helt klart att den omvandlade kan ha med spioninfo in i lyan, men jag tänker att det finns en del fördelar också. Vi lär ju förstå när omvandlingen har skett, i och med att en ulv dör i stället, och då kan ju identiteten på den nya ulven vara känd. Dels kan den vara siad, men framför allt lär det synas i spioninfon vem ulvarna äter den natten. Gör jag en tankevurpa om jag tänker att vi blir serverade en ulv på fat ifall omvandlingen inträffar? Förutsatt att det finns bybor kvar såklart. Det låter ju för bra för att vara sant i så fall.