Lugnande dagtid o något att sova på

Inte för att vara sådan.... ;)
Men tar din partner verkligen antidepressiva, dvs SSRI eller SNRI?
Det brukar vara kontraindicerat vid bipolär sjukdom eftersom det kan utlösa mani.
Vanligast är att man får litium men även quetiapin eller olanzapin vid bipolär sjukdom.
De är stämningsstabiliserande mediciner, inte antidepressiva.
Fast allt är relativt även när det gäller medicinering.

Fast och andra sidan, bota och bota, det är svårt tycker jag att prata om olika psykiska "sjukdomar" på det sättet att man botar dom. Anledningarna att man får dom är ju ofta kvar även om man blir symptomfri och lär sig förebygga och lär sig hantera sig själv så att säga så man inte faller igen. Olika personligheter har ju olika lätt för att hamna där så att säga. Är man väldigt känslig och "skör" så försvinner ju inte den delen av en, däremot så lär man sig vad man klarar och inte, man lär sig med åren hur man ska leva för att må bra osv. Förhoppningsvis iallafall. Med eller utan mediciner.

Det går aldrig att säga generellt om någonting när det gäller psykiska problem, mediciner fungerar inte för alla depressioner tex, terapi och prata ur sig saker fungerar inte för alla. Det finns olika lösningar för alla beroende på varför man får problemen från början.

Jag skulle inte påstå att mediciner botar några psykiska sjukdomar heller lika lite som yoga gör, det är bara ett av sätten att få hjälp att klara av livet på. Mediciner är också ofta ett komplement till andra behandlingar, förutom då typ bipolär och andra psykossjukdomar. Fungerar tex inte mediciner eller ifall man inte trivs med sej själv under medicinering så är det väldigt hoppfullt tycker jag när andra skriver att det kan fungera med yoga, det kan fungera med det och det osv. Alla tips tas glatt emot och jag tror dom flesta förstår att det inte existerar några mirakelkurer eller metoder som garanterat fungerar.
Jag håller med dig. :)
Det är oerhört komplext och väldigt svårt att dra snabba slutsatser.
Kropp och själ hänger ju ihop och det visar sig ju inte minst vid psykisk ohälsa.

Det brukar vara kontraindicerat vid bipolär sjukdom eftersom det kan utlösa mani.
Vanligast är att man får litium men även quetiapin eller olanzapin vid bipolär sjukdom.

Jag har bipolär sjukdom och tar antidepressiva. Jag tar naturligtvis också andra mediciner, bl a stämningsstabiliserande(Lamotrigin).

Nej, man brukar inte ge antidepressiva vid bipolär sjukdom.
Möjligtvis vid bipolär 2. Det har jag sett en gång. En gång av väldigt många gånger.
Jag har tex väldigt väldigt lätt att få psykoser, jag får ändå ritalin och voxra och risperidon ganska så höga doser. Det går tex inte helt ihop på en del sätt och det är riskabelt men av någon anledning så fungerar det okej ändå.

Jag har tex väldigt väldigt lätt att få psykoser, jag får ändå ritalin och voxra och risperidon ganska så höga doser. Det går tex inte helt ihop på en del sätt och det är riskabelt men av någon anledning så fungerar det okej ändå.
Ok, det var ovanligt. Särskilt med voxran då.
Men bra att det funkar. :)

Ok. Verkar vara vanligare än jag trodde. :)
Men du har bipolär 2 då, antar jag?
Du behöver inte svara om du inte vill. ;)

Ja, jag har typ 2. Jag såg inte någonstans att Petruska skrev vilken typ av bipolär sjukdom hennes partner lider av, dock.
Jag upplever inte att det är särskilt ovanligt att man stödmedicinerar med antidepressiva när det är svårt att komma tillrätta med just de depressiva skoven.

Ok, det var ovanligt. Särskilt med voxran då.
Men bra att det funkar. :)
Det är det, dock så har jag inte svarat på annat så då får man pröva sig fram lite även ifall det är riskabelt. Jag har ju faktiskt konstigt nog aldrig fått någon diagnos, det gör kanske att läkaren inte är så låst i vad som ska fungera och inte.

Om det fungerar eller inte är jag lite osäker på dock, är glad ifall jag kan hålla mig någorlunda jämn.

Det är det, dock så har jag inte svarat på annat så då får man pröva sig fram lite även ifall det är riskabelt. Jag har ju faktiskt konstigt nog aldrig fått någon diagnos, det gör kanske att läkaren inte är så låst i vad som ska fungera och inte.

Om det fungerar eller inte är jag lite osäker på dock, är glad ifall jag kan hålla mig någorlunda jämn.
Modigt av dig att vara öppen för olika mediciner trots riskerna.
Vad konstigt att du inte fått någon diagnos.
Har dom inte hittat vad det är eller har du inte genomgått tester?
Sen är det ju så att man kan ha flera olika diagnoser.
Jag skulle vilka säga att det ofta är så. Ibland lappar dom över varandra också.
Det är ju väldigt sällan någon har ex en renodlad depression och inte mer.
Jag själv har/har haft 2-3 diagnoser till exempel.

Ja, jag har typ 2. Jag såg inte någonstans att Petruska skrev vilken typ av bipolär sjukdom hennes partner lider av, dock.
Jag upplever inte att det är särskilt ovanligt att man stödmedicinerar med antidepressiva när det är svårt att komma tillrätta med just de depressiva skoven.
Nej, jag vet inte heller vilken sort petruskas sambo hade....

Men det är klart att har man långa depressiva perioder verkar det rimligt att medicinera med antidepressiva.
Sen kan jag tycka att diagnoskriterierna kan vara lite märkliga ibland när en del patienter har bipolär diagnos men aldrig haft en hypoman/manisk period.
Hur kom man fram till att man var bipolär då?
Kan det vara så att patienten har återkommande depressioner istället?

Kan du sluta vara så jävla beskäftig? Om du skriver om bukemedlemmar så tagga så de ser att du uttalar dig om dem. T ex @Petruska .

Kan du sluta vara så jävla beskäftig? Om du skriver om bukemedlemmar så tagga så de ser att du uttalar dig om dem. T ex @Petruska .

Om nu bukemedlemmen valt att se taggningarna....så vitt jag vet går de att välja bort.
Dock kan jag anse att det är upp till var o en om man väljer att vilja tagga...eller inte. Jag gör det inte alltid o jag finner det inte behov av att göra det alltid heller o vill någon ha åsikt om det...så fine by me. Alla har rätt o göra som de vill.
:)

Modigt av dig att vara öppen för olika mediciner trots riskerna.
Vad konstigt att du inte fått någon diagnos.
Har dom inte hittat vad det är eller har du inte genomgått tester?
Sen är det ju så att man kan ha flera olika diagnoser.
Jag skulle vilka säga att det ofta är så. Ibland lappar dom över varandra också.
Det är ju väldigt sällan någon har ex en renodlad depression och inte mer.
Jag själv har/har haft 2-3 diagnoser till exempel.
Jag vet inte, misstänkt mycket har dom ju gjort men inte mer, inte fått någon fast diagnos förutom ätstörningarna då men dom är ju bara en biverkan av allt annat. Har faktiskt inte gjort så mycket tester trots alla vändor i vården. Svårt att sortera ut allt vad som beror på vad och vad som är grunden.

Sen är det ju inte så mycket att vara modig, det kan ju inte bli så mycket värre egentligen oavsett så då är det lite värt att pröva det mesta.

Om nu bukemedlemmen valt att se taggningarna....så vitt jag vet går de att välja bort.
Dock kan jag anse att det är upp till var o en om man väljer att vilja tagga...eller inte. Jag gör det inte alltid o jag finner det inte behov av att göra det alltid heller o vill någon ha åsikt om det...så fine by me. Alla har rätt o göra som de vill.
:)
I min bok är det inte OK att diskutera andras hälsa som tredje person. Jag var faan inte ens död! Jag blev ruggigt arg när jag fick reda på att min hälsa o ev framtid med hundar delades/diskuterades på FB. Inte en enda erbjöd sig att faktiskt hjälpa Leon som inte mådde så bra på pensionat i över ett halvår, Den förtoendebristen går aldrig att reparera. Jo jag var i kontakt med @Christensen1 för omplacering till hens far o son. Övriga verkade mest intresserade av att sprida rykten om min ohälsa.

I min bok är det inte OK att diskutera andras hälsa som tredje person. Jag var faan inte ens död! Jag blev ruggigt arg när jag fick reda på att min hälsa o ev framtid med hundar delades/diskuterades på FB. Inte en enda erbjöd sig att faktiskt hjälpa Leon som inte mådde så bra på pensionat i över ett halvår, Den förtoendebristen går aldrig att reparera. Jo jag var i kontakt med @Christensen1 för omplacering till hens far o son. Övriga verkade mest intresserade av att sprida rykten om min ohälsa.
Undertecknad är mycket glad att det löste sig så du kunde ta hem Leon igen!!! :heart

Nej, jag vet inte heller vilken sort petruskas sambo hade....

Men det är klart att har man långa depressiva perioder verkar det rimligt att medicinera med antidepressiva.
Sen kan jag tycka att diagnoskriterierna kan vara lite märkliga ibland när en del patienter har bipolär diagnos men aldrig haft en hypoman/manisk period.
Hur kom man fram till att man var bipolär då?
Kan det vara så att patienten har återkommande depressioner istället?
Det är ganska vanligt att bipolära har lite av det ena och mycket av det andra. Således finns det bipolära som har stora svängningar mot mani men nästan ingen depression och vice versa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 196
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?