Jag har aldrig rekommenderat yoga som enda alternativ till någon som behöver annan behandling, men jag får dålig smak i munnen när du garanterar att det inte kan bota psykiska problem. Det är för det första inte sant, man kan inte garantera det, och för det andra så kan ett sådant uttalande ta bort hoppet om möjligheten för någon. Hur väl det fungerar för folk är ju olika, men jag tycker att man aldrig ska utesluta möjligheten att bli friskare, eller rent av botad.
Jag var medicinberoende i många år, försökte sluta vid ett tillfälle och det gick inte alls bra. Jag hamnade skakande av ångest på sängbotten, så jag blev tvungen att börja igen. Slutligen blev jag föreslagen förtidspension för att jag ansågs som ett hopplöst fall.
Idag är jag medicinfri sedan flera år och klarar av mycket mer än vad jag någonsin gjorde när jag åt mediciner, så för mig har yoga absolut ersatt medicinen. Övergången var successiv. Jag är frisk, fullt arbetsför och har endast restsymptom, som dock inte är särskilt besvärande eller något jag tänker på regelbundet, då det endast uppkommer lite och sällan.
Jag får regelbundet höra från folk, med varierande diagnoser, om hur de börjat må bättre med yoga. De flesta känner jag dock inte personligen och har därmed inte all information och inte heller vet jag något om hur det har gått sedan med dessa personer. Men för egen del vet jag ju att resultatet blev att jag är fri från medicin och mår bättre än jag någonsin gjort. Det är inte osannolikt att det kan hända även för andra. Man kan inte ta det för givet, men man ska heller inte utesluta det.