Lugnande dagtid o något att sova på

Gå till vårdcentralen och be om att få ta blodprov på de vanligaste vitaminerna, mineralerna samt sköldkörtelhormoner.

Det går ju inte att tipsa om något så allmänt, du kan ju ha någon brist som går att göra något åt men ja... utan att veta vad det rör sig om... går det inte att säga så mycket.

Något som brukar hjälpa mig när allt är hektiskt, jag är stressad dagtid och inte kan sova nattetid, är att ta L-glycin och magnesium innan sängdax
Då sover jag som en klubbad oxe
Mg Oxid är bäst, gäller välja rätt för tar man Citrat i stället påverkar det magen mer än oron :p
Med tanke på att man tar upp minimalt av magnesiumoxid i jämnförelse med annat magnesium så är det att kasta pengarna i sjön. Ta magnesiumcitrat tillsammans med mat eller dela upp det på flera tillfällen för påverkar det magen så man blir dålig i magen betyder det att man antingen tagit det på fel sätt (magnesium är inte alltid snällt mot känsliga magar) eller i för stor engångs dos.

Med tanke på att man tar upp minimalt av magnesiumoxid i jämnförelse med annat magnesium så är det att kasta pengarna i sjön. Ta magnesiumcitrat tillsammans med mat eller dela upp det på flera tillfällen för påverkar det magen så man blir dålig i magen betyder det att man antingen tagit det på fel sätt (magnesium är inte alltid snällt mot känsliga magar) eller i för stor engångs dos.

Jag fick tipset av Martina Johanson på Highfatfitness att använda Magnesiumoxid mot kramp, oro och muskelspänningar (Mg citrat klarar inte min mage iallafall oavsett hur jag tar det)
Biotillgänglighetern är låg ja, men fritt Mg är högt och ger bra effekt trots låg biotillgänglighet, och man kan ta ganska stor dos (500 mg)
Och det har fungerat utmärkt för mig i alla fall :)

Jag fick tipset av Martina Johanson på Highfatfitness att använda Magnesiumoxid mot kramp, oro och muskelspänningar (Mg citrat klarar inte min mage iallafall oavsett hur jag tar det)
Biotillgänglighetern är låg ja, men fritt Mg är högt och ger bra effekt trots låg biotillgänglighet, och man kan ta ganska stor dos (500 mg)
Och det har fungerat utmärkt för mig i alla fall :)
Jättebra att det funkar för dig. Men du tar ju endast upp ca 5 % av det du stoppar i dig. 500mg är ju en ganska vanlig dos om man är aktiv och tränar av citratet där biotillgänglogheten som du säger är mycket mycket högre.
Om du söker på forumet så hittar du massor av trådar om det ;)

Något som brukar hjälpa mig när allt är hektiskt, jag är stressad dagtid och inte kan sova nattetid, är att ta L-glycin och magnesium innan sängdax
Då sover jag som en klubbad oxe
Mg Oxid är bäst, gäller välja rätt för tar man Citrat i stället påverkar det magen mer än oron :p
Åh tack, hette det mg oxid?

Låter som ångest, tycker jag. Stress kan vara en utlösande faktor för ångest, och ångest kommer i många skepnader.

Säger som andra: det hjälper inte att döva symptomen om du inte tar tag i problemet.
Ja det e nog ångest,ganska jobbig sådan.
Ne jag vet att jag måste ta tag i problemen och är på god väg,men det tar oxå lite tid så jag tänkte att jag skulle hitta något som lindrar under tiden förändringen i mitt liv sker.

Gå till vårdcentralen och be om att få ta blodprov på de vanligaste vitaminerna, mineralerna samt sköldkörtelhormoner.

Det går ju inte att tipsa om något så allmänt, du kan ju ha någon brist som går att göra något åt men ja... utan att veta vad det rör sig om... går det inte att säga så mycket.
Åh tack där för det tipset :)

Ja det e nog ångest,ganska jobbig sådan.
Ne jag vet att jag måste ta tag i problemen och är på god väg,men det tar oxå lite tid så jag tänkte att jag skulle hitta något som lindrar under tiden förändringen i mitt liv sker.
Förlåt, men varför inte boka tid hos en terapeut? Svårt att fixa sånt där själv.

Förlåt, men varför inte boka tid hos en terapeut? Svårt att fixa sånt där själv.
Jag började hos terapeut när jag var 23 år,gick ett tag o saker o ting "ordnade" upp sig.
Fick 2 missfall när jag var 25,blev jätte deppig och började på anti Depp o sömn tabletter.
När jag var 26 föddes min dotter. Slutade med anti Depp o sömn tabletter när jag väntade henne.

När hon var 5 månader separerade jag o hennes pappa. Från o till har jag gått hos terapeut under ca 10 år. Känns lite som att jag redan kan det där "vanliga" terapeut pratet.
Nåja,hur som helst,många turer fram o tillbaka iaf.
Ja jag kanske borde söka upp en terapeut men ja jag har ingen lust till det. Jag vill kunna klara ut detta på ett eller annat vis o det bara måste finnas ett annat sätt att göra det på.

Låter som ångest, tycker jag. Stress kan vara en utlösande faktor för ångest, och ångest kommer i många skepnader.

Säger som andra: det hjälper inte att döva symptomen om du inte tar tag i problemet.
Jag tror t om att det e panik ångest,hade det som barn oxå,påpekar det flera ggr till en psykolog o terapeuter. Fick paroxetin vid två tillfällen för många år sedan o det var allt,dålig uppföljning osv.

Åh hmmmmm... Tror eller vet? Vad grundar du din tro om det på? :)

Ångest är kort förklarat en aktivering av sympatiska nervsystemet vid fel tillfälle. De preparat som kan häva denna reaktion är läkemedel, s.k ångestdämpande. Jag är inte så väldigt insatt i hälsokost men är tveksam till att det finns alternativpreparat som kan häva kraftig ångest.

Terapi (typ KBT) och/eller läkemedel är gängse behandling skulle jag tro.

Eftersom du själv verkar söka andra vägar än piller (vilket jag f ö tror kan vara en bit på vägen), så rekommenderar jag dig att försöka hitta roten till din ångest. Vad kommer den ur? När får du ångest? Av vad?

En sak som också kan vara värt att fundera på är om man kanske bör undvika vissa födoämnen. Socker kan trigga ångest. Kaffe likaså. Det är ju koffeinet där som är boven och detta finns även i te (inte alla sorter) och choklad.

Jag har ju också haft ganska omfattande problem med ångest och märker ju den negativa effekten som både socker och koffein har. Jag tål små mängder, men dricker t.ex. inte vanligt kaffe (vilket till min sorg gör att jag aldrig kan tacka ja till en kopp eller köpa kaffe ute, för ingen har ett koffeinfritt alternativ.)

Min väg ut från ångesthelvetet har gått via diverse terapi, inklusive kbt, och mediciner, men av vården ansågs jag terapiresistent och en lämplig destination kunde vara förtidspension när jag efter många år fortfarande inte var arbetsför, så jag sökte utanför lådan. Några riktigt bra självhjälpsböcker, meditation och yoga är faktiskt det som gjort den största skillnaden. Idag är jag frisk, men kan ha lite restsymptom ibland. Det är inget som bekymrar mig längre. Som @Squie sa, så hänger det samman med acceptansen av att man mår dåligt.

Jag tipsar också om en ordentlig genomgång med blodprov hos VC. Du kan ha brist på något, eller problem med sköldkörteln.

Lugnande är ju johannesört t.ex. Finns speciella kvällstéer man kan dricka så ska man sova bättre.
Sen bra sömnhygien:
Inte för varmt i sovrummet
Aldrig läsa/kolla film/telefon i sängen. Sängen är Enbart för sömn (och sex)
Varva ner hjärnan innan man ska sova, gärna motionera på kvällen.
Försöka få rutiner i vardagen som hålls även på helgen.

För ångest är KBT bra. Det är inte som vanlig terapi så jag tycker nog du ska ta ett försök ändå.

Jag tipsar också om en ordentlig genomgång med blodprov hos VC. Du kan ha brist på något, eller problem med sköldkörteln.

Lugnande är ju johannesört t.ex. Finns speciella kvällstéer man kan dricka så ska man sova bättre.
Sen bra sömnhygien:
Inte för varmt i sovrummet
Aldrig läsa/kolla film/telefon i sängen. Sängen är Enbart för sömn (och sex)
Varva ner hjärnan innan man ska sova, gärna motionera på kvällen.
Försöka få rutiner i vardagen som hålls även på helgen.

För ångest är KBT bra. Det är inte som vanlig terapi så jag tycker nog du ska ta ett försök ändå.
Tack så jätte mycket för svar,jag ska verkligen jobba på det vill ju bli mig själv igen o finns det hjälp att få så ska man ju ta den.

Så söka KBT o prata tror jag kan vara något för mig.
Tack!

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 196
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?