Lugnande dagtid o något att sova på

Läser man fass så står det att behandling av antidepressiva ska undvikas eller ges med försiktighet till personer med bipolär sjukdom.
Det står också att det ökar risk för mani eller hypomani samt kramper och att patienten ska övervakas noga om så är fallet.
JAG har inte varit med om att det är särskilt vedertaget att ge antidepressiva till personer med bipolär sjukdom. Jag är uppriktigt förvånad över att så många verkar få det ändå i den här tråden.
Och eftersom min trovärdighet har ifrågasatts i tråden så är det väl bäst att jag säger att jag jobbar med psykiatri och har gjort det i ca 10 år. ;)
Fass är ju inte hela sanningen och bipoläritet kan ju se väldigt olika ut från individ till individ och detsamma gäller medicineringen. Men det vet du väl redan?

Edit: På 1177 skriver man om antidepressiva och bipolaritet. Och precis som flera påpekat: inget konstigt med det.

Senast ändrad:
Du har påpekat ett antal gånger att du jobbar inom psykiatrin och att du därför är väldigt påläst, jag gissar att du är usk eller ssk.

Varför måste du påpeka hur ovanligt det är, och ifrågasätta det, när människor som själva har bipolär sjukdom eller en partner som har det, berättar om sin medicinering? Deras läkare har ordinerat den, varför kommer du då dragande med fass :confused:
Jag jobbar som Ssk, ja..
Jag påpekar det eftersom jag blev ifrågasatt när jag skrev att det var en ovanlig kombo. För det är det och det är förenat med vissa risker. Det är inget jag hittat på.
Jag ifrågasätter inte att det finns folk här som har det ordinerat från sin läkare.
Det är inte min ensak.
Lite snurrigt! Förstod du vad jag menade? ;)

Jag jobbar som Ssk, ja..
Jag påpekar det eftersom jag blev ifrågasatt när jag skrev att det var en ovanlig kombo. För det är det och det är förenat med vissa risker. Det är inget jag hittat på.
Jag ifrågasätter inte att det finns folk här som har det ordinerat från sin läkare.
Det är inte min ensak.
Som jag skrev ovan inte ens 1177 tycker det är konstigt med antidepressiva till bipolära.

Lägger mig i lite. Jag har diagnosen bipolär sjukdom. Enligt läkare bör en ej medicinera med enbart antidepressiva då risken för allvarliga hypomana/maniska skov ökar markant, skov som blir svårare att bryta.

men du tycker fortfarande att det är olämpligt?

Var har jag skrivit att jag tycker det är olämpligt?
Det tycker jag inte. Det är inte min sak att avgöra.
Förresten, har kopierat från 1117 som du refererade till under avsnittet "Andra läkemedel";

"Om man får manier eller depressioner trots behandling med litium behöver man få tillägg av andra mediciner. Depressioner behandlas med antidepressiva läkemedel, som exempelvis Cipralex, Cipramil, Cymbalta, Efexor, Klomipramin, Remeron, Seroxat och Zoloft. Maniska symtom kan dämpas med något av de antipsykotiska läkemedel som tidigare nämnts.

Om man har bipolär sjukdom och har fått en depression som behandlas med antidepressiv medicin är det viktigt att samtidigt ha en humörstabiliserande behandling med litium eller antiepileptika. Annars finns risk att depressionen övergår i en mani. Riskökningen varierar från ett par upp till cirka tio procent."

Jag tycker att jag har skrivit ungefär som det står där, dvs att det är en ökad risk osv.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på det? :confused:

Var har jag skrivit att jag tycker det är olämpligt?
Det tycker jag inte. Det är inte min sak att avgöra.
Förresten, har kopierat från 1117 som du refererade till under avsnittet "Andra läkemedel";

"Om man får manier eller depressioner trots behandling med litium behöver man få tillägg av andra mediciner. Depressioner behandlas med antidepressiva läkemedel, som exempelvis Cipralex, Cipramil, Cymbalta, Efexor, Klomipramin, Remeron, Seroxat och Zoloft. Maniska symtom kan dämpas med något av de antipsykotiska läkemedel som tidigare nämnts.

Om man har bipolär sjukdom och har fått en depression som behandlas med antidepressiv medicin är det viktigt att samtidigt ha en humörstabiliserande behandling med litium eller antiepileptika. Annars finns risk att depressionen övergår i en mani. Riskökningen varierar från ett par upp till cirka tio procent."

Jag tycker att jag har skrivit ungefär som det står där, dvs att det är en ökad risk osv.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på det? :confused:
För att du tjafsar emot folk i tråden som medicinerar på ett visst vis, eller vars partners gör och hävdar att det är superovanligt. Därför.

Forskning fungerar inte så. Forskning garanterar ingenting, framförallt inte att något INTE botar. Då kan du lika gärna säga att det inte finns forskning som garanterar att en matsked sågspån varje morgon jämna veckor inte botar bipolär sjukdom. Eller ätstörning. Eller Parkinson eller högt blodtryck.

Att säga att yoga minskar behovet av medicin för någon med bipolär sjukdom är som att säga att en cancerdrabbad kan använda yoga istället för cellgifter. Det är så bortom allt förnuft att jag skulle bli arg om jag var yogautövare. Jag har alltid uppfattat yoga som ett vettigt sätt att få kroppskontroll och mental avslappning och hade funderat på att pröva själv, för avslappningen. Men du gör yogan en STOR otjänst genom att skriva som du gör. Nu är den på väg in på min humbuglista.

Just det. Forskning fungerar inte så. Det var det som var min poäng. Jag reagerade på att det här i tråden garanterades att det inte skulle hjälpa.

Inget ont om yoga och vitaminer, men jag tycker det är helt fel ände att börja i.
Om du har allvarliga psykiska problem så är det inget som botar dig, garanterat.

Man kan ju inte garantera det.

Det är ju fascinerande att så många läser in en massa i det jag säger som jag faktiskt inte säger, att jag liksom skulle garantera att ditten eller datten med säkerhet inträffar. Jag tipsar om yoga som en möjlighet, något att prova för att må bättre, just eftersom det är så vanligt att folk mår bättre av det. Hur bra det kan bli är individuellt. Ibland knappt alls, oftast bättre, i en del fall jättebra. Att presentera något som en möjlighet är inte att komma med falska förhoppningar såvida man inte utfäster löften, vilket jag inte har gjort. Jag rekommenderar inte det som ett enda alternativ, utan som ett komplement till annat vid behov. Och i det här fallet med TS problem tyckte jag det absolut kunde vara något att försöka med. TS ville ju ha tips på sådant som kan hjälpa med måendet.

Den som vill kan grotta lite i den internationella forskning som finns på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed eller i den svenska forskningen på http://sv.mediyoga.com/forskning/svensk-forskning/.

Och som lite kuriosa. Yoga används faktiskt i behandling av cancerpatienter i Sverige. Givetvis inte som enda behandlingsmetod utan som ett komplement. Utomlands har det forskats om yoga och cancer med goda resultat. Just nu pågår mer forskning även i Sverige.

Lägger mig i lite. Jag har diagnosen bipolär sjukdom. Enligt läkare bör en ej medicinera med enbart antidepressiva då risken för allvarliga hypomana/maniska skov ökar markant, skov som blir svårare att bryta.
Som förut konstaterats så är yttrar sig bipolär sjukdom väldigt olika hos människor. Det finns således de som har rejäla manier men få depressioner (eller lindriga) precis som det finns de som har bipolär sjukdom där depressionerna överväger starkt och tillstånd av mani knappast märks.
Jag känner till flera sådana falla och de medicineras också med SSRI-preparat. Med goda resultat.

Som förut konstaterats så är yttrar sig bipolär sjukdom väldigt olika hos människor. Det finns således de som har rejäla manier men få depressioner (eller lindriga) precis som det finns de som har bipolär sjukdom där depressionerna överväger starkt och tillstånd av mani knappast märks.
Jag känner till flera sådana falla och de medicineras också med SSRI-preparat. Med goda resultat.

Ja, det har jag aldrig sagt något om så jag vet inte hur det här är ett svar på det jag skrev?

Läser man fass så står det att behandling av antidepressiva ska undvikas eller ges med försiktighet till personer med bipolär sjukdom.
Det står också att det ökar risk för mani eller hypomani samt kramper och att patienten ska övervakas noga om så är fallet.
JAG har inte varit med om att det är särskilt vedertaget att ge antidepressiva till personer med bipolär sjukdom. Jag är uppriktigt förvånad över att så många verkar få det ändå i den här tråden.
Och eftersom min trovärdighet har ifrågasatts i tråden så är det väl bäst att jag säger att jag jobbar med psykiatri och har gjort det i ca 10 år. ;)

Hur "självbehabdlar" man hög ångest? :-D

Hur "självbehabdlar" man hög ångest? :-D
Jag kanske inte är rätt person att svara på den frågan. ;)
Vet inte om du citerade mig eller om det bara råkade bli så?

Men, här kommer några generella råd;
Bra sömnrutiner, regelbundna matvanor, undvika alkohol (eg alla droger).
Alkohol ger baksmälla, baksmälla ger ångest.
Håller man sig nykter minimeras risken för taskig impulskontroll, dessutom.
Träning, motion, promenader, dagsljus.
Och mindfullnes och yoga, hör och häpna. :p
Göra något kreativt, ex måla, keramik, trädgård etc.
Bolltäcke eller kedjetäcke på natten. Går att få utskrivet av sjukgymnast el arbetsterapeut via psykiatrin. Man kan också köpa själv men det är ganska dyrt, dock.

Det finns också internetbaserad KBT som man kan testa.
Jag har inte kollat det själv, så jag kan inte säga om det verkar bra eller inte.

Om inget av av detta funkar så kan det vara läge att kontakta psykiatrin.

Jag jobbar som Ssk, ja..
Det är inte min ensak.
Jadå, jag förstod nog vad du menar. Men problemet är att när du återkommande påpekar att du jobbar inom psykiatrin och att du är påläst så låter det som att du sätter dig över vad andra skriver, du talar om för dem att du vet bättre.

I det här fallet hade du ju kunnat reagera med Jaha, då har jag lärt mig något nytt som jag kan ha nytta av i jobbet. Istället fortsätter du vara skeptisk mot de andra, hänvisar till Fass och blir överlycklig när EN person bekräftar din erfarenhet. Som hypokondriker skulle det där göra mig orolig om det var jag som var bipolär, du skulle plantera en liten tagg i mig om att min doktors ordination riskerade ge mig manier.

(En snabb googling visar för övrigt t ex att Socialstyrelsen föreslår antidepressiva i kombination med antipsykosmedel eller antiepileptika vid depressiva episoder i bipolär typ 2. Så lika ovanligt som du tror att det är, är det förmodligen inte. https://www.socialstyrelsen.se/nati...kiriktlinjerna/vuxnameddepressivepisodvidbipo)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 559
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 196
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II