Lossna i sidorna

Sv: Lossna i sidorna

Det där vill jag inte hålla med om, då tappar man bara ytterbog = pannkaka.

Kroppen skall vara böjd vi bålen och nacken skall vara ställd. Halsen ska vara rakt framför hästen, mellan bogarna.

Jo, men det jag menade var att hon skulle överböja hästen så att den strechade yttersidan och fick lättare att sätta under sig inner bak;) Men självklart ska man sträva efter att ha hästen så rak som möjligt:bow: Men rakheten kommer när hästen är tillräckligt stark för det. Genom att överböja hästen blir yttersidan strechad, den blir lösgjord och får lättare att sätta under sig inner bak:idea:

mjan ramar in hästen och ser till så att den inte trycker sig utåt genom att lägga till ytterskänkeln.Men hästen ska vara formad som en banan ungefär, inte mer och inte mindre;)

Någon bra bild på detta!? :) Blev lite mycket för mig det dära :)

oj, ska se om jag kan hitta några bra bilder.....

bbb.jpg

aaaa.jpg

Cap0005gfjyhudrtu.jpg

Vet att han är bakom här..

Cap0005001_0001.jpg

Får tacka så väldigt mycket för alla dina svar!! Verkar så logiskt det du skriver och du beskriver på ett bra sätt! :) Trodde man skulle göra förhållning med båda tyglarna i halvhalt :o Men nu blir det bara yttertygeln från och med nu!

Och ska inte överböja nu, utan träna på att ställa bara nacken! :) Får bli mycket skritt arbete osv nu :)

Har massor med fler problem också, såsom att få till högergaloppen, men tror det kan ha med att han inte är lösgjord att göra. Han spänner sig och hans högra sida är svagare än den vänstra. På volt i vänstervarv drar han utåt och i höger varv drar han innåt på volten.

Tackar :bow:
hahaha..ja drar man i båda får man garanterat hästen på bogarna, men alla är vi barn från början och jag har en massa problem jag med;)

Jag tror att många av dina andra problem kommer att lösa sig om du kommer till rätta med framför allt din snedhet och lyckas tajma hjälperna rätt.

Tackar :bow:
hahaha..ja drar man i båda får man garanterat hästen på bogarna, men alla är vi barn från början och jag har en massa problem jag med;)

Jag tror att många av dina andra problem kommer att lösa sig om du kommer till rätta med framför allt din snedhet och lyckas tajma hjälperna rätt.

Ja, det tror jag också! :) Träning ger färdighet. Tänker nog börja på ridskola igen också, dock islandsridskola denna gång. Bara för att rida andra sorters hästar också så man inte fastnar i problemen med sin egna häst och ger upp och tappar självförtroendet för ridningen totalt.
Tack för hjälpen! Ska börja träna på allt nu och se om det ger färdighet... Men tar nog tid :D

Att rida andra hästar är jätte nytting. Har fått möjligheten att testa två andra ponnyer när jag varit nre hos min tränare. Mes för att hon försöker få mig att lära mig driva :o :devil: Kan säga att jag uppskattar min egen mkt mer efter det ;)

Att rida andra hästar är jätte nytting. Har fått möjligheten att testa två andra ponnyer när jag varit nre hos min tränare. Mes för att hon försöker få mig att lära mig driva :o :devil: Kan säga att jag uppskattar min egen mkt mer efter det ;)

Hehe, ja man brukar göra det faktiskt! :) Alltid när jag rider andra vet jag hur mysig min egna är som jag vet hur han fungerar osv :)
Men nyttigt det är det allt!

(SVARET MED BILDERNA) Gör du som på westernhästar, att man t ex knyter tygeln om knoppen sen låter den överböja sig tills den ger sig, och slappnar av och samtidigt stretchar ut hela halsen? :)

Öppnor, slutor, skänkelvikning och särskilt förvänd sluta är mkt bra som lösgörande! Sat sj o tänkte på lösgörande övningar för ett par dagar sen och kom på skolor på volt - hästen blev så fin efteråt!

(SVARET MED BILDERNA) Gör du som på westernhästar, att man t ex knyter tygeln om knoppen sen låter den överböja sig tills den ger sig, och slappnar av och samtidigt stretchar ut hela halsen? :)

:eek: Är det här ett utbrett fenomen? Jag har sett folk göra som TS beskriver och jag kan ju säga att hästarna såg inte speciellt lösgjorda ut vare sig före eller efter :mad: Att nån ens kan komma på idén! Man blir ju mörkrädd....

*kl*
För mig är det självklart, i alla fall i teorin :angel: , att om man tar i innertygel för att böja hästen MÅSTE det ske någon slags eftergift i yttertygeln för att hästen ska ha möjlighet att komma igenom i böjningen, annars verkar helt hjälpgivningen bara bakåt. Jämför med körningen, där säger man att man svänger för eftergift i yttertygeln...

Jag kämpar själv med det där med tajmingen och eftergiften. För att inte bli hängande eller måla in sig i hörn brukar jag pröva med att ge lite eftergift först (innan jag helt säkert känner det) för att känna hur hästen reagerar, får jag en bättre/mjukare kontakt eller vad det nu handlade har man kommit en bit på väg. Ibland kan man få förekomma hästen och ge den en möjlighet att mjukna så att det inte bara blir dragkamp. Svårt att förklara men i ditt fall skulle jag, som flera andra påpekat, ta ett ledande tygeltag (naturligtvis måste yttertygeln ge den eftergift som krävs för att innersidan ska kunna bli kortare!!! dock med bibehållet stöd och kontakt) känna efter om hästen verkar vilja mjukna, även om den inte uppenbart gör det, ta tillbaka handen=eftergift och försök igen. Så kan man få hålla på ett tag men är man mjuk och följsam brukar hästarna efter ett tag slappna av och mjukna till eftergift i det ledande tygeltaget. Det är också viktigt att tummen visar vägen i det ledande tygeltaget och att handen inte går bakåt, allt för att det ska bli så pedagogiskt som möjligt i hästens mun.

Det du vill ska hända är ju att hästen ska föra sitt huvud något åt sidan och att kroppen i den rörelsen följer med och böjer sig i bålen. Innerskänkeln kan hjälpa till genom lite knackningar i sidan. Det du INTE vill uppnå är att hästen känner att det drar i inner tygel samtidigt som yttertygel inte ger efter och att den inte har någon annanstans att ta vägen än att antingen hålla emot (spänna halsens och nackens innersida allt vad han orkar:crazy: ) eller stoppa in nosen bakom lodplan för att komma undan att matte drar i båda tyglarna samtidigt... Lättare sagt än gjort förstås.

Man kan jämföra med vanlig stretching av sin egen kropp. Du gör ju inte en stretch och tvingar din kropp i en krävande position på en gång utan tänjer och och upprepar för att musklerna ska ha en chans att slappna av och töja sig.

Så lita på dig själv, du verkar ha huvudet på skaft!:banana:

Några av tipsen du har fått i denna tråden vittnar om en skrämmande okunskap..följ du råden du fått från Waco så blir det bra skall du se.

Lite tips till mig som försöker få mina pigga travardamer att just lossna i sidorna? Med travarna är det ju ofta lite speciella problem. Bla vill de båda gå felställda på fyrkanten. Vid ledande tygeltag spjärnar de gärna emot istället och går på tvären. Skänkelvikning, bakdelsvändning o framdelsvändning funkar bra, men i första hand för vikthjälper. Tips på andra övningar man kan göra för att öka lusten att ta stöd på bettet och också ge efter i sidorna. Tilläggas bör att jag har inte köpt dessa damer för att tävla dressyr (vi håller på med distans), men alla hästar mår bra av dressyr:-)

och får kramp i musklerna på insidan :devil:

Det är därför du inte lyckas med att böja honom i bålen. Är han förböjd i halsen först så kommer han att tappa all balans om han sedan ska försöka böja bålen. Du ska bara ställa i nacken.

kan vi utnämnda dig till president över förstånd och förnuft :)

Jag läser sällan sådan här trådar - för jag blir bara vansinnig...
( jag har inte läst allt här)

KL

Hästen böjer sig snällt- bara den kan = är i balans.

Försöker man fböjaen häst som inte är i balans, så kommer det blir för svårt och hästen gör motstånd - det skall man inte lasta den för.

Waco har skrivit bra - jag lägegr till att hästen kan bara bära dig böjd om du sitter rätt.

Om man ser till att alltid hålla sina axlar parallella med hästens bogar så kommer det finnas plats för hästen att böja sig i och med att ytter axel går fram i böjningen - i och med att man bara ändrar axeln så förblir stödet på tygeln oförändrat.

Att böja rätt är svårt för det kräver koordination av ryttaren och att hon inte kollapsar ( viker sig i midjan) vilket kommer som ett brev på posten av alla konstiga genvägar.

Och hur exakt ställer man bara i nacken?!

Jag tycker fios sätt fungerar bättre... vrid handen och rikta lillfingret mot manen - detta kan du göra utan spänning i innersidan
All spänning i innersidan blockerar inner bak.

Detta fungerar aldeles utmörkt bara du sitter rätt dvs inte tynger ned insidan.

Om man börjar krama innertygeln så ligger det alldeles för när att dra i den, och gör man det, så har man plötsligt hästen på innertygeln och så skulle det ju inte vara:angel:

Har massor med fler problem också, såsom att få till högergaloppen, men tror det kan ha med att han inte är lösgjord att göra. Han spänner sig och hans högra sida är svagare än den vänstra. På volt i vänstervarv drar han utåt och i höger varv drar han innåt på volten.

detta beror på att du inte sitter mitt över hästen.
Hästen följer din vikt :idea:

Det är kanske du som inte är lösgjord :o

Du sitter för mycket åt höger ( förmodligen har du kollapsat i vä midja, men var inte ledsen för det, det är ett vanligt fel)

Eftersom ryttare oftast är högerbenade så står de med större vikt i höger stigbygel - det drar sadeln snett och placerar ryttaren som en banan i midjan när h'n sitter.
I höger varv och höger galopp ffa. så kan inte ryttaren sitta i vä banan - då blir det pankaka.

Orsaken sitter alltså i din sits - inte i hästen

:eek: Är det här ett utbrett fenomen? Jag har sett folk göra som TS beskriver och jag kan ju säga att hästarna såg inte speciellt lösgjorda ut vare sig före eller efter :mad: Att nån ens kan komma på idén! Man blir ju mörkrädd....

Ännu mer mörkrädd blir man när det publiceras artiklar i en viss tidning som om detta skulle vara en fullt normal vedertagen metod...

( nu skall jag sluta bomba denna tråd....)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka