Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ytterligare ett tips - Hippson har många bra ridövningar. där hittar du garanterat bra övningar. Var heller inte rädd för att använda bommar eller cavaletti. De gör hästen uppmärksam, och får dem att lyfta på benen och länga hals och rygg. Lycka till !
Börja med att göra små likrningar, glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma. Fungerar inte det kan du ta ledandetygeltag.
Tänk lite cykelstyre - följ med lite med ytter tygel, utan att tappa ytterbogen eller glappa, när du tar ett ledende tygeltag. Det ledande tygeltaget skall gå rakt ut, aldrig bakåt. Glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma.
Du får aldring fastna "där ute" utan håll kvar max 2 sek - med hjälp av drivning borde han redan lossat innan.
Böjning kommer i kroppen och ställning i nacken - halsen ska alltid vara mitt emellan frambenen.
Att han hänger sig i handen beror på att du glömt att driva och använda dig av halvhalter. Blir hästen stark, lägger sig i handen, börja aldrig dra tillbaka - hästen är starkare än du. Driv och stämm av med halvhalt. Men ALLTID kontakt med munnen!
Be någon att nästan alltid följa med dig när du rider som kan säga till så fort du hamner snett - att sitta snett gör att du kommer få mycket svårt att lösgöra din häst.
Hålla kvar max 2 sek ja... Tar man tillbaka tygeln till halsen sen efter det ledande tygeltaget då? Tränaren sa jag skulle hålla kvar tygeln vid låret tills hästen släppte efter själv och det tog massor med varv det vill jag lova.. inga 2 sek där inte. Han blev bara starkare och starkare men hon sa jag skulle hålla kvar. Tycker detta skapade mer spänningar i min häst jag, men vet inte alls hur det ska funka.
Men om man vill få hästen att söka sig framåt nedåt till innertygeln(som jag rekomenderar dig) så kan du rida på volter, större volter ju bättre det går och mindre ju sämre det går Ha ett jämt stöd på yttertygeln och ta ledande tygeltag med den innre. (precis som din tränare sa) Men ta och släpp hela tiden, ganska kraftiga rörelser men ta och släpp hela tiden! När han ger efter och söker sig framåt nedåt kan du försiktigt börja be om lite samling genom att plocka lite på yttertygeln
Lycka till!
Ja tygeln ska tillbaka sedan och man skall driva på frammåt igen och sen halvhalt. Om och om igen tills det släpper.
Det du beskriver gör mig mörkrädd
Skulle vilja tillägga att du gör såhär : När du tagit i tygeln och släpper efter lägger du till innerskänkeln(gasen) och tar sedan i tygeln igen. Du fångar på så sätt upp energin i handen och får honom att sätta under sig inner bak
Nu kommenterar jag bilderna lite
Du skulle behöva höja händerna lite(då är det lättare att känna hur hästen jobbar bakifrån och få den att söka sig till bettet) och inte titta nedåt(fast det gör ju jag också ).
På de sista bilderna är han fint böjd i halsen men inte i kroppen. Hela hästen ska se ut som en banan för att han ska strecha yttersidan Jobba mycket med ditt knä så att han böjer sig och ta bara till underskänkeln om han inte lyssnar. Tänk hela tiden framåt men utan att det går fort. Mer samlad energi
Lycka till!!
På de sista bilderna är han fint böjd i halsen men inte i kroppen. Hela hästen ska se ut som en banan för att han ska strecha yttersidan
Det är jätte svårt att se vad som är problemet på bild och även film. Det ska helst vara IRL för att man egentligen ska kunna hjälpa..
Men jag tror att du "glömt" halvhalterna. På en 20 m volt ska du hinna med mellan 5 och 10 halvhalter
Det är just de, halsen lyckas jag med, men inte hela kroppen Får bara inte till det! Är det jag vill ha hjälp med så han lossnar i sidorna och blir mjukare och inte spänd & stel.
Det där vill jag inte hålla med om, då tappar man bara ytterbog = pannkaka.
Kroppen skall vara böjd vi bålen och nacken skall vara ställd. Halsen ska vara rakt framför hästen, mellan bogarna.
Det är därför du inte lyckas med att böja honom i bålen. Är han förböjd i halsen först så kommer han att tappa all balans om han sedan ska försöka böja bålen. Du ska bara ställa i nacken.
Ja, halvhalterna glömmer jag jämt!! Kan inte utföra en korrekt heller tror jag. Låter som värlens nybörjare nu, men hästen är inte utbildad alls och då blir det så svårt för mig också som inte alls är inriktad på dressyr -men gärna vill bli
Och hur exakt ställer man bara i nacken?!
krama lite i innertygel så att du ser lite av ögat samt nosvingen