Lossna i sidorna

Sv: Lossna i sidorna

Ytterligare ett tips - Hippson har många bra ridövningar. där hittar du garanterat bra övningar. Var heller inte rädd för att använda bommar eller cavaletti. De gör hästen uppmärksam, och får dem att lyfta på benen och länga hals och rygg. Lycka till !

Ska kolla där!
Ska börja med bommar nu, eller använder det reda lite vid longeringen i rundcorallen. Men ska börja rida över det nu också. Han är väldigt dålig på det dock, men träning ger färdighet :)

Alltså det är svårt det här med ridning... Och det är ännu svårare att instruera någon över internet när man inte sett det live:D Har du någon film så man kan få titta lite??:p

Det jag menar är att man ska ha kontakt hela tiden(absolut inte glappa) men att man ska vara hård i handen när hästen går emot i munnen och mjukna så fort den är mjuk:bow: Det är jättesvårt och jag kämpar för fullt med det... Men när man trycker ihop hästen sågar/drar man liksom ihop halsen... Vissa hästar som är ordentligt nedsågade/ihopdragna går och vickar huvudet från sida till sida hela tiden bara för att ryttaren sågat ned den i ridningen:cool: De får också ett "mekaniskt" steg och många börjar passa i skritten eftersom deras ryggar är låsta:cool:

Men ja, du ska alltså försöka hålla händerna stilla förutom om du behöver göra någon korrigering eller måste lösgöra hästen i munnen genom att vicka pyttelite på händerna med en lite lösare kontakt.

Men jag kan ju dra lite grunder som jag lärt mig dem om du vill höra(kanske något nytt?:p )

Gasar på hästen gör man med innerskänkeln(förutom i galopp då det är ytterskänkeln;) )

Bromsar gör man alltid med yttertygeln(aldrig med båda tyglarna samtidigt) och genom att vrida överlivet en aning inåt så att hästen hamnar i en öppnarörelse och sätter in inner abk under sig och behåller formen/bärigheten i avsaktningen.

Man använder aldrig broms och gas samtidigt!! Jätteviktigt!!

Men om man vill få hästen att söka sig framåt nedåt till innertygeln(som jag rekomenderar dig) så kan du rida på volter, större volter ju bättre det går och mindre ju sämre det går;) Ha ett jämt stöd på yttertygeln och ta ledande tygeltag med den innre. (precis som din tränare sa) Men ta och släpp hela tiden, ganska kraftiga rörelser men ta och släpp hela tiden! När han ger efter och söker sig framåt nedåt kan du försiktigt börja be om lite samling genom att plocka lite på yttertygeln:bow:

Lycka till!

Börja med att göra små likrningar, glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma. Fungerar inte det kan du ta ledandetygeltag.

Tänk lite cykelstyre - följ med lite med ytter tygel, utan att tappa ytterbogen eller glappa, när du tar ett ledende tygeltag. Det ledande tygeltaget skall gå rakt ut, aldrig bakåt. Glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma.
Du får aldring fastna "där ute" utan håll kvar max 2 sek - med hjälp av drivning borde han redan lossat innan.

Böjning kommer i kroppen och ställning i nacken - halsen ska alltid vara mitt emellan frambenen.

Att han hänger sig i handen beror på att du glömt att driva och använda dig av halvhalter. Blir hästen stark, lägger sig i handen, börja aldrig dra tillbaka - hästen är starkare än du. Driv och stämm av med halvhalt. Men ALLTID kontakt med munnen!

Be någon att nästan alltid följa med dig när du rider som kan säga till så fort du hamner snett - att sitta snett gör att du kommer få mycket svårt att lösgöra din häst.

Hålla kvar max 2 sek ja... Tar man tillbaka tygeln till halsen sen efter det ledande tygeltaget då? Tränaren sa jag skulle hålla kvar tygeln vid låret tills hästen släppte efter själv och det tog massor med varv det vill jag lova.. inga 2 sek där inte. Han blev bara starkare och starkare men hon sa jag skulle hålla kvar. Tycker detta skapade mer spänningar i min häst jag, men vet inte alls hur det ska funka.

Hålla kvar max 2 sek ja... Tar man tillbaka tygeln till halsen sen efter det ledande tygeltaget då? Tränaren sa jag skulle hålla kvar tygeln vid låret tills hästen släppte efter själv och det tog massor med varv det vill jag lova.. inga 2 sek där inte. Han blev bara starkare och starkare men hon sa jag skulle hålla kvar. Tycker detta skapade mer spänningar i min häst jag, men vet inte alls hur det ska funka.

Ja tygeln ska tillbaka sedan och man skall driva på frammåt igen och sen halvhalt. Om och om igen tills det släpper.

Det du beskriver gör mig mörkrädd:eek:

Jag har en tölt film, men den tror jag inte hjälper i detta sammanhang :rofl:
Kan sätta in lite bilder i alla fall, så får alla se vad det är för häst vi pratar om! :) I alla fall så tror jag på det där med att ta och släppa hela tiden, för det är så jag alltid gjort med min häst och det verkar han gilla i alla fall...

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/8.jpg

5.jpg

2.jpg

3.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00086.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00089.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00007.jpg

Men om man vill få hästen att söka sig framåt nedåt till innertygeln(som jag rekomenderar dig) så kan du rida på volter, större volter ju bättre det går och mindre ju sämre det går;) Ha ett jämt stöd på yttertygeln och ta ledande tygeltag med den innre. (precis som din tränare sa) Men ta och släpp hela tiden, ganska kraftiga rörelser men ta och släpp hela tiden! När han ger efter och söker sig framåt nedåt kan du försiktigt börja be om lite samling genom att plocka lite på yttertygeln:bow:

Lycka till!

Skulle vilja tillägga att du gör såhär:D :angel: : När du tagit i tygeln och släpper efter lägger du till innerskänkeln(gasen) och tar sedan i tygeln igen. Du fångar på så sätt upp energin i handen och får honom att sätta under sig inner bak;)

Ja tygeln ska tillbaka sedan och man skall driva på frammåt igen och sen halvhalt. Om och om igen tills det släpper.

Det du beskriver gör mig mörkrädd:eek:

Okej, bra då vet jag! :)

Blir mörkrädd jag också.. eftersom det inte känns rätt. Därför jag frågar er dressyrryttare :) Satt in några bilder så ser du vad det är för en häst. Kanske lättare att ge tips då :)

Skulle vilja tillägga att du gör såhär:D :angel: : När du tagit i tygeln och släpper efter lägger du till innerskänkeln(gasen) och tar sedan i tygeln igen. Du fångar på så sätt upp energin i handen och får honom att sätta under sig inner bak;)

Ja, det låter vettigt :) Den andra tjejen som ger mig råd just nu här :) säger som du, så det borde ligga nåt i det och tycker det låter mycket skonsammare än vad min tränare säger.

Nu kommenterar jag bilderna lite;)

Du skulle behöva höja händerna lite(då är det lättare att känna hur hästen jobbar bakifrån och få den att söka sig till bettet) och inte titta nedåt(fast det gör ju jag också:o ).

På de sista bilderna är han fint böjd i halsen men inte i kroppen. Hela hästen ska se ut som en banan för att han ska strecha yttersidan;) Jobba mycket med ditt knä så att han böjer sig och ta bara till underskänkeln om han inte lyssnar. Tänk hela tiden framåt men utan att det går fort. Mer samlad energi:bow:

Lycka till!!

Det är jätte svårt att se vad som är problemet på bild och även film. Det ska helst vara IRL för att man egentligen ska kunna hjälpa..

Men jag tror att du "glömt" halvhalterna. På en 20 m volt ska du hinna med mellan 5 och 10 halvhalter ;)

Nu kommenterar jag bilderna lite;)

Du skulle behöva höja händerna lite(då är det lättare att känna hur hästen jobbar bakifrån och få den att söka sig till bettet) och inte titta nedåt(fast det gör ju jag också:o ).

På de sista bilderna är han fint böjd i halsen men inte i kroppen. Hela hästen ska se ut som en banan för att han ska strecha yttersidan;) Jobba mycket med ditt knä så att han böjer sig och ta bara till underskänkeln om han inte lyssnar. Tänk hela tiden framåt men utan att det går fort. Mer samlad energi:bow:

Lycka till!!

Ja, det var ju det som var grejen :)
Höja händerna har jag börjat göra, för har märkt själv att han blir mer framtung då jag håller sådär också.
Titta nedåt, ja det gör jag jämt :o Men ska försöka bättra mig!! :)

Det är just de, halsen lyckas jag med, men inte hela kroppen :mad: Får bara inte till det! :( Är det jag vill ha hjälp med så han lossnar i sidorna och blir mjukare och inte spänd & stel.

På de sista bilderna är han fint böjd i halsen men inte i kroppen. Hela hästen ska se ut som en banan för att han ska strecha yttersidan;)

Det där vill jag inte hålla med om, då tappar man bara ytterbog = pannkaka.

Kroppen skall vara böjd vi bålen och nacken skall vara ställd. Halsen ska vara rakt framför hästen, mellan bogarna.

Det är jätte svårt att se vad som är problemet på bild och även film. Det ska helst vara IRL för att man egentligen ska kunna hjälpa..

Men jag tror att du "glömt" halvhalterna. På en 20 m volt ska du hinna med mellan 5 och 10 halvhalter ;)

Ja, halvhalterna glömmer jag jämt!! :) Kan inte utföra en korrekt heller tror jag. Låter som värlens nybörjare nu, men hästen är inte utbildad alls och då blir det så svårt för mig också som inte alls är inriktad på dressyr -men gärna vill bli :D

Det är just de, halsen lyckas jag med, men inte hela kroppen :mad: Får bara inte till det! :( Är det jag vill ha hjälp med så han lossnar i sidorna och blir mjukare och inte spänd & stel.

Det är därför du inte lyckas med att böja honom i bålen. Är han förböjd i halsen först så kommer han att tappa all balans om han sedan ska försöka böja bålen. Du ska bara ställa i nacken.

Det där vill jag inte hålla med om, då tappar man bara ytterbog = pannkaka.

Kroppen skall vara böjd vi bålen och nacken skall vara ställd. Halsen ska vara rakt framför hästen, mellan bogarna.

Någon bra bild på detta!? :) Blev lite mycket för mig det dära :)

Det är därför du inte lyckas med att böja honom i bålen. Är han förböjd i halsen först så kommer han att tappa all balans om han sedan ska försöka böja bålen. Du ska bara ställa i nacken.

Och hur exakt ställer man bara i nacken?!

Ja, halvhalterna glömmer jag jämt!! :) Kan inte utföra en korrekt heller tror jag. Låter som värlens nybörjare nu, men hästen är inte utbildad alls och då blir det så svårt för mig också som inte alls är inriktad på dressyr -men gärna vill bli :D

Att beskriva hur man gör en halvhalt över nätet är svårt, det handler om att tajma rätt. Men jag kan försöka...

Gör en svag förhållning på yttertygel, andas ut och slut om med hela skänkeln. Detta skall nästan göras på samma millisekund, de ska gå in i varandra som i ett pussel..

krama lite i innertygel så att du ser lite av ögat samt nosvingen :)

Får tacka så väldigt mycket för alla dina svar!! Verkar så logiskt det du skriver och du beskriver på ett bra sätt! :) Trodde man skulle göra förhållning med båda tyglarna i halvhalt :o Men nu blir det bara yttertygeln från och med nu!

Och ska inte överböja nu, utan träna på att ställa bara nacken! :) Får bli mycket skritt arbete osv nu :)

Har massor med fler problem också, såsom att få till högergaloppen, men tror det kan ha med att han inte är lösgjord att göra. Han spänner sig och hans högra sida är svagare än den vänstra. På volt i vänstervarv drar han utåt och i höger varv drar han innåt på volten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka