Lossna i sidorna

G

Gauti

Hej!
Nu behöver jag eran hjälp dressyrryttare :)

Nu är det såhär att jag undrar om ni har något tips på att få hästen att lossna i sidorna? Gauti vill inte ge med sig alls
Tränaren jag hade ut häromdagen sa att jag skulle hålla ett stadigt tag på yttertygeln och ta ledande tygeltag på inner, men hålla kvar tygeln vid låret tills att Gauti släppte själv. Man kan få hålla lääääänge utan att det händer nåt alls, dessutom så blir han stark och hård i munnen. Är det verkligen rätt sätt att hålla tills dom släpper själv?! Han fick muskelknutar efter detta också

Idag ville han inte trava i form, för han tycker det är skitjobbigt efter denna lektion Ville knappt trava alls...

Så snälla tips!!!

Sv: Lossna i sidorna

Öppnor,slutor och skänkelvikningar..

:D

Jobba honom från marken:bow: Det funkar toppen, jag lovar;)

Ungefär såhär menar jag:

Överböj honom och försök att få honom att verkligen sätta under sig inner bak:bow:

Såhär är menar jag(fast jag har väldigt taskig sits och pållan skulle kunna vara mycket mer böjd på den här bilden):

Träna mycket öppna, sluta och öppna på diagonalen(som skänkelvikning fast böjd i hela kroppen från rörelseriktningen;) ) Sträva också efter att han ska söka sig framåt nedåt hela tiden och ändå behålla energin. Försök få honom att slappna av och bli mjuk och fin men ändå jobba bakifrån:bow:

Lycka till!!

*rid på mycket böjda spår små/stora volter osv.

*Rid serpentinter över medelinjen halvhaleter varge gång du passerar medellinjen.

*trava långsamt "jogga" med lösa tyglar så hästen söker sig frammot/neråt i början av ridpasset.

* försök rida lite skänkelvikning och fram/bakdelsvänningar samt andra rörelser som man gör "för skänklen".

TIPS!!!
ska du rida dressyr på tex en lördag kan det vara bra att rida ut en låång 2-3 timmarsrunda på fredagen.. gallopera trava och skritta mycket på uteritten.
Efter ritten kommer du snart märka att hästen är helt lösgjord *magi*.:)

Ja, markarbete är ju alltid bra! :) Ska jag försöka mig på någon dag här!

Öppna och sluta får komma senare, just nu vill jag få han lösgjord. Han går emot i sidorna och blir stel, så några tips på att få han lösgjord? vet att öppna och sluta är bra övningar, men vi har inte kommit så långt än :)

Öppnor,slutor och skänkelvikningar..

:D

Ja, vi har inte kommit så långt som till öppna och sluta än. Är inte det samlande övningar? Eller ja, dom får ju med baken då bra i alla fall. Men just nu för tillfället vill jag få han lösgjord i sidorna. Nåt tips?! :)

*rid på mycket böjda spår små/stora volter osv.

*Rid serpentinter över medelinjen halvhaleter varge gång du passerar medellinjen.

*trava långsamt "jogga" med lösa tyglar så hästen söker sig frammot/neråt i början av ridpasset.

* försök rida lite skänkelvikning och fram/bakdelsvänningar samt andra rörelser som man gör "för skänklen".

TIPS!!!
ska du rida dressyr på tex en lördag kan det vara bra att rida ut en låång 2-3 timmarsrunda på fredagen.. gallopera trava och skritta mycket på uteritten.
Efter ritten kommer du snart märka att hästen är helt lösgjord *magi*.:)

Tack för svar!
Ja, men i volterna då, ska jag ha stödet i yttertygeln men innertygeln då? Får tränaren påstod att jag skulle hålla i den tills hästen släppte själv, vilket bara gör att han spänner sig och går emot ännu mera :smirk: Är det verkligen rätt sätt att göra på? Kanske i längden?

Aj, aj, det låter som att du tyvärr har en tränare som fokuserar på helt fel sak..

Börja i skritt med att flytta undan skänkeln. Skänkelvikning, öppnatänk med fokus på böjning och ett par steg framdels vändning - knappt 1/4 varv.

När det börjar kännas mjukare i sktitten fortsätter du på samma sätt i trav där du kan rida mycket volter.

Tänk på att ha mjuk hand, men det är ABSOLUT förbjudet att låta tygeln galappa, handen skall vara helt sluten om tygeln. Mkt drivining så att hästen kommer fram till handen bakifrån. Det får inte gå i snigel fart eller för fort heller. Sen måste du givetvis tänka på hur du sitter i sadeln så att du sitter i balans och inte stör hästen med att sitta snett, stelt och motarbetar ellr för geleaktigt heller.

Juste...glöm inte halv halterna - en mjukförhållning från yttertygel och säte samtigigt som du håller om med skänkeln, kräver lite tajming.

Ridning är en svår konst :crazy: ;)

Lycka till :)

Senast ändrad:

Som jag sa, rida öppna på diagonalen(det klarar i stort sett alla hästar).

Rida mycket på volter och "putta" in och ut bakdelen.

Och överböja hela hästen:bow: Då strechar den yttersidan och får lättare att jobba:bow:

Och som sagt: Försök alltid att få honom att söka sig framåt nedåt till bettet(men inte hänga). Det stora misstaget många gör är att trycka ihop hästen i "form"(dvs man själv tar kontakten). Om man istället låter hästen söka sig i form(dvs att den tar kontakten själv) så får man en mycket mer avslappnad häst utan spänningar som håller i många år:bow: . Hoppas du fattar vad jag menar och jag säger inte att du gör så, bara tips;)

Aj, aj, det låter som att du tyvärr har en tränare som fokuserar på helt fel sak..

Börja i skritt med att flytta undan skänkeln. Skänkelvikning, öppnatänk med fokus på böjning och ett par steg framdels vändning - knappt 1/4 varv.

När det börjar kännas mjukare i sktitten fortsätter du på samma sätt i trav där du kan rida mycket volter.

Tänk på att ha mjuk hand, men det är ABSOLUT förbjudet att låta tygeln galappa, handen skall vara helt sluten om tygeln. Mkt drivining så att hästen kommer fram till handen bakifrån. Det får inte gå i snigel fart eller för fort heller. Sen måste du givetvis tänka på hur du sitter i sadeln så att du sitter i balans och inte stör hästen med att sitta snett, stelt och motarbetar ellr för geleaktigt heller.

Juste...glöm inte halv halterna - en mjukförhållning från yttertygel och säte samtigigt som du håller om med skänkeln, kräver lite tajming.

Ridning är en svår konst :crazy: ;)

Lycka till :)

Ja, det var det jag tänkte också. För vill ju få han att mjukna i sidorna inte att streta emot ännu mera :(
Men på volten då håller jag ju i yttertygeln, men innertygeln ska jag göra vad med isåfall? Hålla i hårt tills han släpper efter själv sa tränaren, men vad anser du är bättre? Jag vill få hästen lösgjord, det är mitt prio nr 1 just nu!
Jag brukar flytta mycket för skänkeln osv. Men min häst hänger sig lätt i handen och blir framtung. Ska jag då hålla han mindre i mun?

Sitter snett gör jag ibland :o Kommer på mig själv med det nu som då Ska försöka bättra mig, mycket att tänka på! :D

Som jag sa, rida öppna på diagonalen(det klarar i stort sett alla hästar).

Rida mycket på volter och "putta" in och ut bakdelen.

Och överböja hela hästen:bow: Då strechar den yttersidan och får lättare att jobba:bow:

Och som sagt: Försök alltid att få honom att söka sig framåt nedåt till bettet(men inte hänga). Det stora misstaget många gör är att trycka ihop hästen i "form"(dvs man själv tar kontakten). Om man istället låter hästen söka sig i form(dvs att den tar kontakten själv) så får man en mycket mer avslappnad häst utan spänningar som håller i många år:bow: . Hoppas du fattar vad jag menar och jag säger inte att du gör så, bara tips;)

Ja, det har jag aldrig ens tänkt på att prova. har bara gjort efter spåret, men då blir det nästan som en skänkelvikning då? Fast hästen ska trampa ordentligt med innerbak.
Jo, det där med att trycka ihop hästen i form har jag nog gjort ett antal ggr. Han kröker fint på nacken osv, men bak, rygg osv är inte med i arbetet. Man ska då alltså ha kontakt i tyglarna, men inte hålla han för hårt heller.

Ja, vi har inte kommit så långt som till öppna och sluta än. Är inte det samlande övningar? Eller ja, dom får ju med baken då bra i alla fall. Men just nu för tillfället vill jag få han lösgjord i sidorna. Nåt tips?! :)

nej,du behöver inte ha din häst samlad.. det är lösgörande..

*KL*
krama mjukt på ytter och led med inner. men ytter ska endå vara sträckt och ge stöd.. hästen får absolut inte hänga sig på tyglen så att det känns "hårt" och du ska "inte ha nåt på handen" men hästen ska ändå vara stäld innåt och arbeta bakifrån!

Jag säger bara STRETCHING - det har fått min häst mycket mjukare och mer samarbetsvillig. Sök på stretching och häst på nätet, så hittar du bra sidor. Själv stretchar jag min hästs framben framåt och snett inåt, vilket har fått honom mjuk i bogarna, och bakbenen framåt och bakåt, för att lösgöra ländpartiet. Han har blivit en helt ny häst efter en månad med detta !
Glöm bara inte bort att det ska göras när hästen är varm, dvs direkt efter ridpasset, därefter lite skritt innan hästen ställs in.

glömde säga att du själv måste vara avslappnad i överkroppen och trycka (! inte knipa, med hela skänklen så din skänkel sluter hästen!

*KL*
krama mjukt på ytter och led med inner. men ytter ska endå vara sträckt och ge stöd.. hästen får absolut inte hänga sig på tyglen så att det känns "hårt" och du ska "inte ha nåt på handen" men hästen ska ändå vara stäld innåt och arbeta bakifrån!

Ja, krama på ytter det gör jag. Leder med inner gjorde jag också, men det var då hästen hängde sig på tygeln, eftersom inte jag fick släppa på den nåt alls. Är det inte bättre då att leda lite, släppa efter, leda lite osv? Eller ger man då belöning hela tiden när hästen inte har släppt efter än? Ska man verkligen hålla fast i tygeln tills hästen släpper och sen kan jag belöna? Tycker det blir så hårt, han blev starkare och starkare och ville bara dra ut ifrån volten.

Jag vill ha hästen lösgjord och då antar jag inte tränarens tips var bra?!

Ja, det var det jag tänkte också. För vill ju få han att mjukna i sidorna inte att streta emot ännu mera :(
Men på volten då håller jag ju i yttertygeln, men innertygeln ska jag göra vad med isåfall? Hålla i hårt tills han släpper efter själv sa tränaren, men vad anser du är bättre? Jag vill få hästen lösgjord, det är mitt prio nr 1 just nu!
Jag brukar flytta mycket för skänkeln osv. Men min häst hänger sig lätt i handen och blir framtung. Ska jag då hålla han mindre i mun?

Sitter snett gör jag ibland :o Kommer på mig själv med det nu som då Ska försöka bättra mig, mycket att tänka på! :D

Börja med att göra små likrningar, glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma. Fungerar inte det kan du ta ledandetygeltag.

Tänk lite cykelstyre - följ med lite med ytter tygel, utan att tappa ytterbogen eller glappa, när du tar ett ledende tygeltag. Det ledande tygeltaget skall gå rakt ut, aldrig bakåt. Glöm inte att driva samtidigt och använänd skänklerna för att forma.
Du får aldring fastna "där ute" utan håll kvar max 2 sek - med hjälp av drivning borde han redan lossat innan.

Böjning kommer i kroppen och ställning i nacken - halsen ska alltid vara mitt emellan frambenen.

Att han hänger sig i handen beror på att du glömt att driva och använda dig av halvhalter. Blir hästen stark, lägger sig i handen, börja aldrig dra tillbaka - hästen är starkare än du. Driv och stämm av med halvhalt. Men ALLTID kontakt med munnen!

Be någon att nästan alltid följa med dig när du rider som kan säga till så fort du hamner snett - att sitta snett gör att du kommer få mycket svårt att lösgöra din häst.

Jag säger bara STRETCHING - det har fått min häst mycket mjukare och mer samarbetsvillig. Sök på stretching och häst på nätet, så hittar du bra sidor. Själv stretchar jag min hästs framben framåt och snett inåt, vilket har fått honom mjuk i bogarna, och bakbenen framåt och bakåt, för att lösgöra ländpartiet. Han har blivit en helt ny häst efter en månad med detta !
Glöm bara inte bort att det ska göras när hästen är varm, dvs direkt efter ridpasset, därefter lite skritt innan hästen ställs in.

Ja, det har jag börjat att göra nu! :) jag hoppas att det ska ge resultat, har dock inte gjort det nåt länge än, så får se hur det blir :) Stretchar efter varje ridpass nu.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka