Sv: löss?

fast jag har aldrig skrivit att man ska använda virkon mot löss ;)

Vad är s.k pälsätare? Är det inte samma som pälsätande löss. Till alla som undrar - jag har inte använt mitt etotalpulver ännu . Om jag ska göra det så får jag lov att ta hem henne och ha henne i stallet under tiden:cry:
.

Ja pälsätare är just löss som äter päls. detta är plågsamt för hästen eftersom det kliar väldigt mkt. Vad du än väljer att behandla med så gör det snarast för att befria hästen från klådan.

Fick pälsätare på mina 2 isisar förra vintern och då läste jag på en del innan jag fick grepp om det här med lössen.
Det finns en blodsugande lus och det finns en pälsätande lus.
Hur man ser den blodsugande lusen vet jag faktiskt inte riktigt, men den pälsätande ser man på pälsen pga att det ser ut som man har tagit en sax och klippt av en pälstuss. Jag änvände Etotal utan större framgång så i år när jag har fått tillbaka de fulingarna, så har jag testat ett medel som rekomenderades här på Buke, som heter Bayticol. Som egentligen är till nöt, men detta medel har oxå den fördelen att man inte behöver bada hästen ( Vilket jag inte har möjlighet till ) utan man häller på medlet från mankammen utmed ryggen till svansroten. Det är rätt dyrt, men det finns att beställa på apoteket om man vill pröva det.

Lycka till med lössen!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18