Sv: lösgjordhet!
Ja då kan jag ju försöka svara på dina funderingar o förtydliga poängen med tråden.
Filmen visar i mina ögon en lösgjord rörelse genom hästkroppen i skritt. Inte var det tänkt att den skulle illustrera perfekt ridning eller metod att lösgöra. Utan just den hästen just då, ser lösgjord ut i sin skritt.
och jag vet, efter att ha ridit ett par egna hästar med muskelproblem att det förekommer att de stelnar till om de inte håller en perfekt balans mellan närings o energitillförsel av rätt slag o mängd, träning i rätt dos och upplägg, och en korrekt balans i skelettet. (inga låsningar eller störningar)
Plus att jag jobbat ett tag med muskler på rid och travhästar.
Det har blivit några hundratals behandlingar.
och en häst som rids i hög form i samling i trav o galopp kan bevisligen gå med spänningar i överlinjen. Vilket visar sig om man provar att ta igenom skrittskolor i lägre form. Att söka fram o ner räcker inte tycker jag.
Det kunde min spända arab utan problems. Hon gick gärna med nosen mot backen i trav och rundad överlinje. Men kunde inte forma sig i en avspänd skrittöppna.
(intressant på en kurs med ny tränare och elever som ville jobba med piaffen men fick träna skrittöppnor. det blev svåårt!!)
Samma med valacken. han gick upp i trav självmant då man började komma åt spänningarna i en skrittskola. Hej och hå sa han och tog hjälp av svävmomentet.
Har sett en del exempel på hästar som fungerar fint efter att ha värmt ur spänningar som de byggt på sig sedan sist.
Optimalt för mig är att hästen är så fräsh att det går att sitta upp och snabbt värma igenom alla muskler och arbeta bra utan värre motstånd från början.
Men en upplevelse av en helt lösgjord häst, är att de blir lugnare och mer balanserade till humöret, ibland lite lata. Ingen överskottsenergi att laborera med innan man fått dem med sig i arbetet. och samtidigt mindre toleranta mot ryttarens misstag, lättstörda i sin balans.
Lite mothåll i kroppen-släpper igenom mer influenser uppifrån ryttaren.
-Typ att lealös kropp kräver styrka för att hålla ihop sig bra. Samma med ryttaren. lealös häst kräver tajmad och kontrollerad ryttare. Då kan energin flöda rätt.
Och häst med spänningar har mer mothåll i sin rörelse och är mindre genomsläpplig för ryttarens flax eller obalanser. Men behöver kanske mer teknik och kraft för att nås fram till.
Men omvänt, kan man nå fram kan man lossa och värma ur spänningar...
Vissa är välsignade med starka fysiska individer om tål spiken utan att få spänningar. Några av oss andra får tänka oss trasiga i huvudet för att behålla lösgjorda hästar!