lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lösgjordhet!

Ja, ut o prova!
I den låga formen kommer nya högre krav på lösgjordhet i hela överlinjen.
Så fort det tar emot i någon del kommer nog huvudet komma upp och hästen försöka korta sig igen. Korta både steg och överlinje.

Jag brukar tänka att funkar det i skritt i låg form är hästen lösgjord iaf. Skiter det sig i traven är den för svag, och behöver mer förberedelse.

så du menar att hästen på videon slungar sig förbi det jobbiga:confused::rofl:
den jobbar igenom hela kroppen med spänst o elektricitet.
Är det inte att vara extremt lösgjord!??
så den ska masa sig sakta?

I skritt har den betydligt lättare eftersom den inte går i 2-takt.
Alltid en hov i marken.4takt
I den låga formen kommer nya högre krav på lösgjordhet i hela överlinjen.
Så fort det tar emot i någon del kommer nog huvudet komma upp och hästen försöka korta sig igen. Korta både steg och överlinje.

Jag brukar tänka att funkar det i skritt i låg form är hästen lösgjord iaf. Skiter det sig i traven är den för svag, och behöver mer förberedelse
alla hästar som är lösgjorda söker sig själva till en lägre form om man bara släpper ut tygeln- stretchar.

Du pratar om en häst som bara handrids o ryttaren tar upp huvudet på den- knäpper av från resten av kroppen.

Jag förutsätter att man rider hästen lägre i uppvärmningen o ju mer man samlar den- med bibehållen bakbensaktivitet o ryggverksam. kommer även huvud/halsformen på plats.
Att hela häste reser sin FRAMDEL inte bara hals/ huvud.

Senast ändrad:

.

Jag tycker det är ganska ointressant att studera travskolor då det handlar om lösgjordhet, pga att hästen har hjälp av just de glödande kol Axel pratar om. Kan slunga sig förbi jobbiga sekvenser i en rörelse med en extra puff ifrån marken. I skritt kommer ALLA problem med spänningar upp till ytan.

:cool::cool::cool: Vad menar axel med glödande kol, kan du förklara det tack! Vill gärna veta hur du uppfattar saker och ting eftersom du gör så märkliga uttalanden ibland :crazy:

Att sedan jobba vidare på samling och styrka är ju ngt annat. Det kommer med ökad energi och nästa gångart.

Ja det är något annat det! Överens där.

raderat - det får vara

Senast ändrad av en moderator:

så du menar att hästen på videon slungar sig förbi det jobbiga
den jobbar igenom hela kroppen med spänst o elektricitet.
Är det inte att vara extremt lösgjord!??
så den ska masa sig sakta?

I skritt har den betydligt lättare eftersom den inte går i 2-takt.
Alltid en hov i marken.4takt
Jag har inte nämt din video med ett ord, utan bara tagit med ett citat om glödande kol..

Den hästen var jättefin och såg stark ut.
Men det blir extra tydligt om det är tre hovar i backen. Fyrtakten kräver mer lösgjordhet än tvåtakten. men tvåtakten kräver styrka. På ett ungefär.

Tycker inte Filur är markbunden på filmen om man som via påpekar, ser utifrån grundförutsättningarna. Han är ren i sin skritt och det ger i mina ögon faktiskt en ganska fin mekanik - han kommer från marken i sin front. Jag tycker BB är en fena på att skrittjobba utan att förstöra takten i skritten - han plockar inte isär till pass. Jag tycker också att Filur ser rätt lösgjord ut. Det är dock mycket möjligt att han backar av från stången. Allt är ju inte svart eller vitt, nog tycker jag mej se en rätt hög grad av lösgjordhet trots det.
Men alla har vi väl olika glasögon.

Angående lösgjordhet är det ju verkligen en stor sak att diskutera. Jag undrar om inte den diskussionen har varit på tapeten många gånger innan...? Det blir lätt så tjatigt :(

Intressantast tycker jag, är att reflektera över hur hästen känner sej i sinnet påverkar dess fysiska uttryck. Helheten - kropp, psyke & själ i balans. Också när det gäller ridningen, så måste man ju lägga till en ryttare där helheten är i balans, kropp, psyke & själ.
Jag träffar så många hästar som inte har sina grundläggande behov fyllda...hur FASIKEN ska de då ens kunna prestera minsta lilla?
Små, tråkiga hagar, de får stå ensamma eller med en ynka hästkompis. Men detta handlar ju om utrymme, prioriteringar & pengar. Men det förvånar mej också hur lite kunskap om foder som finns ute i stugorna. Och hur folk prioriterar vad gäller fodret, i olika läger.
Jag blir ledsen, samtidigt så har alla olika uppfattning om vad som är en hästs grundläggande behov.

Utöver detta så kommer den fysiska hälsan, men om man verkligen tillgodoser de grundläggande behoven är min erfarenhet att det är ytterst små nyanser i problem. Min erfarenhet är att de allra flesta av dessa nyanser ursprungar från träningen och den som utför träningen, dvs man får vända sej till till ryttaren och dess fysiska, mentala, själsliga hälsa för att hitta lösningarna.

Vad är lösgjordhet för en ryttare? Vad krävs av ryttaren för att hästen ska kunna vara "lösgjord"?
Men jag har inga svar alls, bara en massa frågor, egentligen :rofl:

Sedan till varje individ...jag har ju tre hästar...
För att få dem lösgjorda behövs helt olika approach, för de har helt olika personligheter och "ett eget universum" (sin kropp, psyke & själ och obalanser däri).

Nä du.
Den kan inte röra sig i en högre gångart om den inte är lösgjord o smidig.
Prova- utan att förböja den i halsen

Lusidor - den tränaren jag menade, hade samma fundering som dej. :bow: Jag tycker det är kul att se likheterna i tänk...

Det vill säga travskolor i låg form är inte alls samma grej som skrittskolor i låg form. Den tränaren menade att det krävs oftast flera års skolning innan dessa skrittskolor funkar bra!

Men snälla.....
Ja!?
i en hög form behöver muskelkedjan inte tänjas till max utan det handlar mer om styrka än om smidighet. I låg form och skolarbete måste hela kroppen kunna ge efter till max.
Tycker jag.
En lång muskel är inte lika stark som en arbetande och kort.
Och i en högre form är det mer tal om arbete än om stretching.

Jag ser skrittskolorna som stretching i högre grad än muskelträning och ökade krav i trav o galopp som mer muskeluppbyggande.

Fast jag tycker inte att den går i ngn samlad skritt alls, utan bara lufsar på.
det där kan vem som helst utföra.

Inte heller att flytta en häst som är så markbunden i traven.
Den tar inga framåtgripande steg med rundad bål.

det är tydligt att vi ser med olika linser.

Angående lösgjordhet är det ju verkligen en stor sak att diskutera. Jag undrar om inte den diskussionen har varit på tapeten många gånger innan...? Det blir lätt så tjatigt

Intressantast tycker jag, är att reflektera över hur hästen känner sej i sinnet påverkar dess fysiska uttryck. Helheten - kropp, psyke & själ i balans. Också när det gäller ridningen, så måste man ju lägga till en ryttare där helheten är i balans, kropp, psyke & själ.
Jag träffar så många hästar som inte har sina grundläggande behov fyllda...hur FASIKEN ska de då ens kunna prestera minsta lilla?
Små, tråkiga hagar, de får stå ensamma eller med en ynka hästkompis. Men detta handlar ju om utrymme, prioriteringar & pengar. Men det förvånar mej också hur lite kunskap om foder som finns ute i stugorna. Och hur folk prioriterar vad gäller fodret, i olika läger.
Jag blir ledsen, samtidigt så har alla olika uppfattning om vad som är en hästs grundläggande behov.

Utöver detta så kommer den fysiska hälsan, men om man verkligen tillgodoser de grundläggande behoven är min erfarenhet att det är ytterst små nyanser i problem. Min erfarenhet är att de allra flesta av dessa nyanser ursprungar från träningen och den som utför träningen, dvs man får vända sej till till ryttaren och dess fysiska, mentala, själsliga hälsa för att hitta lösningarna.

Vad är lösgjordhet för en ryttare? Vad krävs av ryttaren för att hästen ska kunna vara "lösgjord"?
Men jag har inga svar alls, bara en massa frågor, egentligen

Sedan till varje individ...jag har ju tre hästar...
För att få dem lösgjorda behövs helt olika approach, för de har helt olika personligheter och "ett eget universum" (sin kropp, psyke & själ och obalanser däri).
Tck o tack!!!:bow:
Det var det här jag var ute efter!
Då är vi två med samma frågeställningar!
Hit it girl! Nu provar vi med att hitta några svar:D

Fast jag tycker inte att den går i ngn samlad skritt alls, utan bara lufsar på.
det där kan vem som helst utföra.

Inte heller att flytta en häst som är så markbunden i traven.
Den tar inga framåtgripande steg med rundad bål.

det är tydligt att vi ser med olika linser.
Men har någon påstått att den är samlad?
Jag tycker att den är lösgjord.
och skrittar stort och ledigt. Och kan kliva på sidvärts helt otvunget med rejäla skillnader från slutan till rakt fram till öppnan.
och ryttaren behöver inte anstränga sig för att åstadkomma det.
Njutbar skrittskola!:)

Men vaddå trav, den travar ju inte på filmen, och vi kan ju inte diskutera något vi inte ser! Jag har inte sett den här hästen i trav.

Vem som helst kan nog inte utföra det. inte på vilken häst som helst iaf. Minsta spänning i nacke, hals, rygg, länd eller bakdel etc.skulle göra att det kortas av någonstans och flytet går förlorat och rörelsen blir mer passaktig eller orytmisk.

Att behålla takten och flowet genom skolorna i skritt o låg form, det är ett kvitto på lösgjordheten tror jag. men skulle kanske inte tvinga hästen att gå där så länge. mer kolla av.

Att uppnå den där lösgjordheten på hästen kan man ju göra på en massa sätt.
Det är dom sätten jag är nyfiken på. Hur ni tänker.

Att uppnå energi, power och spektakulära uttryck i rörelserna kan vi ju ta i en annan tråd!
Eller iaf vänta med tills steg ett är avklarat!:)

Vem som helst kan nog inte utföra det. inte på vilken häst som helst iaf. Minsta spänning i nacke, hals, rygg, länd eller bakdel etc.skulle göra att det kortas av någonstans och flytet går förlorat och rörelsen blir mer passaktig eller orytmisk.
Varför skulle den bli spänd om man bara skrittar så?
Sen går det inte att passa eller dylikt när den tvärar. Därför är det en bra rörelse för hästar som är för ivriga eller som inte skrittar rent.

Jag tittade på travsluta i samma veva med samma ekipage o gjorde bara en jämförelse dem emellan.

Eg. uppfattade jag inte att det var jämförelse rakt av. MEn det talades om lösgjordhet av ts (Lusidor) och hänvisades tilll den första filmen.
Den andra var oavsett övriga olikheter bättre exempel på lösgjord och rakriktad häst.

Den ena visar rätt låg kvalité den andra bra ridning.

Sen fanns frågor omkring lösgjordhet som bla jag svarat på men Lusidor har inte kommenterat det mer:confused:

Nu har ju flera skrivit att inte ens Bent skulle troligen kalla just den filmen bra kvalité, (möjligen utifrån just den hästens förutsättningar då, som jag förstod det. )

Nej jämförelse blir ju svår:angel: Men frågan handlade om att få hästar lösgjorda bla (och då var ju inte den första filmen ett bra exempel) inte "stela och stumma" mellan ridpassen.
Den diskussionen hade ju varit mer intressant kanske om ts fortsatt den, varför hästar ska behöva bli "stela och stumma" mellan ridpassen öht.:confused:

Se Lusidors svar. Det var lösgjordheten jag kommenterade. Och någon trav har jag inte sett så det kan jag inte kommentera alls.

Ja då kan jag ju försöka svara på dina funderingar o förtydliga poängen med tråden.

Filmen visar i mina ögon en lösgjord rörelse genom hästkroppen i skritt. Inte var det tänkt att den skulle illustrera perfekt ridning eller metod att lösgöra. Utan just den hästen just då, ser lösgjord ut i sin skritt.

och jag vet, efter att ha ridit ett par egna hästar med muskelproblem att det förekommer att de stelnar till om de inte håller en perfekt balans mellan närings o energitillförsel av rätt slag o mängd, träning i rätt dos och upplägg, och en korrekt balans i skelettet. (inga låsningar eller störningar)
Plus att jag jobbat ett tag med muskler på rid och travhästar.
Det har blivit några hundratals behandlingar.

och en häst som rids i hög form i samling i trav o galopp kan bevisligen gå med spänningar i överlinjen. Vilket visar sig om man provar att ta igenom skrittskolor i lägre form. Att söka fram o ner räcker inte tycker jag.
Det kunde min spända arab utan problems. Hon gick gärna med nosen mot backen i trav och rundad överlinje. Men kunde inte forma sig i en avspänd skrittöppna.
(intressant på en kurs med ny tränare och elever som ville jobba med piaffen men fick träna skrittöppnor. det blev svåårt!!)

Samma med valacken. han gick upp i trav självmant då man började komma åt spänningarna i en skrittskola. Hej och hå sa han och tog hjälp av svävmomentet.

Har sett en del exempel på hästar som fungerar fint efter att ha värmt ur spänningar som de byggt på sig sedan sist.
Optimalt för mig är att hästen är så fräsh att det går att sitta upp och snabbt värma igenom alla muskler och arbeta bra utan värre motstånd från början.
Men en upplevelse av en helt lösgjord häst, är att de blir lugnare och mer balanserade till humöret, ibland lite lata. Ingen överskottsenergi att laborera med innan man fått dem med sig i arbetet. och samtidigt mindre toleranta mot ryttarens misstag, lättstörda i sin balans.
Lite mothåll i kroppen-släpper igenom mer influenser uppifrån ryttaren.

-Typ att lealös kropp kräver styrka för att hålla ihop sig bra. Samma med ryttaren. lealös häst kräver tajmad och kontrollerad ryttare. Då kan energin flöda rätt.
Och häst med spänningar har mer mothåll i sin rörelse och är mindre genomsläpplig för ryttarens flax eller obalanser. Men behöver kanske mer teknik och kraft för att nås fram till.
Men omvänt, kan man nå fram kan man lossa och värma ur spänningar...

Vissa är välsignade med starka fysiska individer om tål spiken utan att få spänningar. Några av oss andra får tänka oss trasiga i huvudet för att behålla lösgjorda hästar!:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka