Sv: lösgjordhet!
Ja den där ser ju väldigt lateral ut i sin skritt. Inte sett videon men det syns tydligt framförallt på den nedre bilden.
Är alltid lika förvånad över att det finns så lite kunskap hos många dressyrryttare på hög nivå, särskilt när det gäller rörelsemönster.
Häromåret var det en bekant som la ut bilder på sin häst.... Hon hade av misstag skrivit "Travöppna" under bilden, men det syntes tydligt att det var skritt. Varpå en Msv-ryttare på forumet påpekar "Oj vilken fin travöppna!".
Det var första gången jag insåg att "Ojdå, man KAN rida på den nivån och ändå inte se skillnad på skritt och trav!". Men man slutar aldrig förvånas! (nu i efterhand förstår jag ju att jag är extremt nördig, och kan stå i flertalet timmar & studera hästarna ute i hagen - på detta är man ju väldigt olika, hur mycket intresse man har av själva rörelsen och hur den uppstår, vad som skiljer den ena hästens mönster åt från det andra - det gränsar till "yrkesskada" nuförtiden - men någonstans tror jag att det är en grundstomme i dressyr - ÄNDÅ...?)
Väldigt konstigt
Jag TROR att MÅNGA dressyr-ryttare skulle ha SKITMYCKET att vinna på att åka till gångartstävlingar för islandshästar och träna sitt öga på vad som gör skillnad i takt & rörelsemönster.
Och sedan se på sin egen ras med friska ögon. Halvbloden av idag har allra oftast mycket passaktig skritt, och överhuvudtaget lateralt rörelsemönster. Därav kan de ju vara lika kluriga som Filur att bedöma, man måset ju se vad som finns naturligt i hästen - anser jag. Men DET bygger ju inte dressyrbedömning på visserligen, att ta hänsyn till grundförutsättningarna - men nu är vi ju inte på Dressyrforumet utan på Klassisk Ridkonst.
Angående ren skritt så titta på Filur i första videon.
Jag är totalt allergisk mot passartade rörelser och ja, jag har varit på jävligt mycket exteriörbedömningar. För flera år sedan var det också en diskussion angående detta i Ridsport, där man reagerade på att en kommentator vid en dressyrtävling hade påstått att Amiral skrittade "bra" medan man inte ens behövde vara hästkunnig (bara lite rörelsemönster-kunnig
) för att se att han i princip passade nästan rent i den samlade skritten. Finns en bild från tillfället där man ser det ännu tydligare om man nu missar det i rörelse.
Var besviken när jag varit på Msv-tävlingar här i Umeå för ett par år sedan. Av 20 hästar vara det bara 2 stycken som skrittade rent i framförallt den samlade skritten men även i ökade. De övriga gjorde antingen så att de passade rent eller hade väldigt passartad skritt.
Men som sagt, det beror ju även på grundförutsättningar hos hästen. Den häst som Bent rider må ha sina nackdelar men är väldigt diagonal i sitt rörelsemönster.
Lateralt rörelsemönster ser man även i trav & galopp, men där måste man ha ett lite mer tränat öga. En trav hos ett halvblod med "lateralt rörelsemönster" är oftast ganska långsam och seg och Stoooor och har liksom en knasig bakåtrörelse i höften. En passartad galopp blir "stötig" över vardera sidas benpar.