lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lösgjordhet!

allvarligt talat; så töntiga behöver vi inte vara.

Har du ingen mer intressant kommentar?

Det är ju tydligt att ni ser det ni vill se.
Ja hästen är lite spänd, men det är de flesta som är i främmande miljö. Tycker ändå att den sköter sig ypperligt.
Såna där hästar får inte bara grovfoder o blir då oxå mer laddade- behövs om de ska orka.

Om man nu tycker att de flesta elithästarna världen över inte skrittar rent kanske man ska skaffa nya glasögon.

Blandar mig inte i polemiken, men tycker att lösgjordhet finns där i mellanrumemt mellan spänd och slapp...

jag konstaterar att för mycket spänning slinker förbi Dressyrögat - tur att det inte slank förbi Whittages :bow:

Samt att det iofs är sunt att ta avstånd mpt spänning, men att brist på spänst och balasn är lika skadligt ur hästhälso - hänseende.

Musklernas jobb är att skydda lederna. Det behövs lite fjong i rörelserna för att hästen skall hålla.

Den sortens spänst är inte skadlig

jag har säkert tryckt på fel knapp :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

KL
Har kollat på lite snuttar på bents häst i andra moment och gångarter och sett en hel del saker som inte sätter just de uppvisningarna högt på listan om goda gångarter eller ridning.

Men nu handlade det BARA om lösgjordhet.

Spektakulära rörelser, explosiva gångartshalvblod och imponerande reaktionsförmåga kan vi avhandla någon annanstans.

Det kommer ju som nästa steg och problematik. Att få den lösgjorda hästen att hålla ihop sin kropp mha styrka och taktkänsla, och genom ett flöde av energi utstråla power och lätthet.
Vid enbart lösgjordhetsrörelser som skrittskolorna får det se marktungt ut tycker jag. med betoning på varje kliv tungt i backen, men början av viktöverföring mot bakdelen.

Att rida en häst i höga farter med power och explosivitet, det funkar inte för mig iaf. jag måste ta den långa vägen från fria rörelser och sakta upp i styrka så hästen orkar sig och mig i bärig trav och galopp. Att rida i åratal för att lära mig hantera sådana explosiva gångarter och ett så laddat lynne som på den bruna, det har inte min häst råd med.

Min ridning bygger på att skonsamt!!! bygga upp en häst som mha dressyren sedan ska prestera något som är väldigt nedbrytande. (1.25 tempo på travovalen...)

Så min dressyr måste vara uppbyggande med minimalt slitage. Därför är det ointressant att få fram flashigt steg och studsigt lyft i traven.

Hellre då få fram fin och mjuk hasvinkling, lätthet i rörelserna.
Det ska kännas skonsamt och mjukt. För då tror jag det är skonsamt och mjukt.
Och ur det sakta öka svårighetsgraden så musklerna bullar ut på de rätta ställena.
-runt svansen, mitt i bakdelen, länden och krypande framåt mot manken, och en välvd mjuk och rörlig hals med lämpligt mycket massa.

Tycker som Kottas att en dressyrhäst inte borde behöva vara pumpade som bodybuilders, men ha muskler som är smidiga och starka på de rätta ställena.

Intrycket vill jag ha mjukt, inte "glödande kol".

Det förekommer bevisligen en del hältor inom tävlingsdressyren. Och ridning som orsakar hälta kan jag inte hålla på med. För då är dressyrträningen lika nedbrytande som löptävlandet, och då kan vi lägga ner.

Fö tycker jag att den bruna ser ut att ha kraftigt pumpade bogar såsom den hjälper sig fram med halsmusklerna i den fria skritten. Mer styrka än smidighet kanske som ger det där lyftet i frambenen i traven.
Men styrkan i den fina bruna har jag inte klagat på!

Men du....

Det som är intressant är väl vad domarna säger.

En del får inte så höga poäng på skritten just för att den är för oren, eller för överilad.....

Jag orkar inte bry mig så mycket om sådna här debatt längre, men konstaterar att alla inte får samma poäng på skritten

Så alla är inte passartade, och alla är inte perfekta heller:idea:

samt att de flesta har sina glasögon...

Nu kliver jag ur igen.....

Samt att det iofs är sunt att ta avstånd mpt spänning, men att brist på spänst och balasn är lika skadligt ur hästhälso - hänseende.

Musklernas jobb är att skydda lederna. Det behövs lite fjong i rörelserna för att hästen skall hålla.

Den sortens spänst är inte skadlig
Håller bara med!
Man kan ju inte sloppa runt och åka skelett heller i åratal!:D

Ja den där ser ju väldigt lateral ut i sin skritt. Inte sett videon men det syns tydligt framförallt på den nedre bilden.

Är alltid lika förvånad över att det finns så lite kunskap hos många dressyrryttare på hög nivå, särskilt när det gäller rörelsemönster.

Häromåret var det en bekant som la ut bilder på sin häst.... Hon hade av misstag skrivit "Travöppna" under bilden, men det syntes tydligt att det var skritt. Varpå en Msv-ryttare på forumet påpekar "Oj vilken fin travöppna!".
Det var första gången jag insåg att "Ojdå, man KAN rida på den nivån och ändå inte se skillnad på skritt och trav!". Men man slutar aldrig förvånas! (nu i efterhand förstår jag ju att jag är extremt nördig, och kan stå i flertalet timmar & studera hästarna ute i hagen - på detta är man ju väldigt olika, hur mycket intresse man har av själva rörelsen och hur den uppstår, vad som skiljer den ena hästens mönster åt från det andra - det gränsar till "yrkesskada" nuförtiden - men någonstans tror jag att det är en grundstomme i dressyr - ÄNDÅ...?)

Väldigt konstigt :confused:

Jag TROR att MÅNGA dressyr-ryttare skulle ha SKITMYCKET att vinna på att åka till gångartstävlingar för islandshästar och träna sitt öga på vad som gör skillnad i takt & rörelsemönster.
Och sedan se på sin egen ras med friska ögon. Halvbloden av idag har allra oftast mycket passaktig skritt, och överhuvudtaget lateralt rörelsemönster. Därav kan de ju vara lika kluriga som Filur att bedöma, man måset ju se vad som finns naturligt i hästen - anser jag. Men DET bygger ju inte dressyrbedömning på visserligen, att ta hänsyn till grundförutsättningarna - men nu är vi ju inte på Dressyrforumet utan på Klassisk Ridkonst.

Angående ren skritt så titta på Filur i första videon.
Jag är totalt allergisk mot passartade rörelser och ja, jag har varit på jävligt mycket exteriörbedömningar. För flera år sedan var det också en diskussion angående detta i Ridsport, där man reagerade på att en kommentator vid en dressyrtävling hade påstått att Amiral skrittade "bra" medan man inte ens behövde vara hästkunnig (bara lite rörelsemönster-kunnig :angel: ) för att se att han i princip passade nästan rent i den samlade skritten. Finns en bild från tillfället där man ser det ännu tydligare om man nu missar det i rörelse.
Var besviken när jag varit på Msv-tävlingar här i Umeå för ett par år sedan. Av 20 hästar vara det bara 2 stycken som skrittade rent i framförallt den samlade skritten men även i ökade. De övriga gjorde antingen så att de passade rent eller hade väldigt passartad skritt.
Men som sagt, det beror ju även på grundförutsättningar hos hästen. Den häst som Bent rider må ha sina nackdelar men är väldigt diagonal i sitt rörelsemönster.

Lateralt rörelsemönster ser man även i trav & galopp, men där måste man ha ett lite mer tränat öga. En trav hos ett halvblod med "lateralt rörelsemönster" är oftast ganska långsam och seg och Stoooor och har liksom en knasig bakåtrörelse i höften. En passartad galopp blir "stötig" över vardera sidas benpar.

Det går ju ofta mode i Dressyren

premieras höga framben så lyfts de högre och högre in absurdum tills nån reagerar ehh vi har nog tappat tbort TR här nån stans ( läs Dressyrkrönika i ridsport tex
Intrycket vill jag ha mjukt, inte "glödande kol".

Håller faktiskt med, skall hästen bära avspänt så blir det mjukt och runt.

För att bära vikt så måste benet ju vara i marken - studsa fram mellan senorna är inte förenligt med hållbarhet

Nu skall jag nog göra annat ett tag :angel: :D

Jag tror du har rätt faktiskt

För att lära sig SE måste man ha många olika infallsvinklar

Inte bara lalla med och beundra och bekräfta det egna.

Här tror jag faktiskt att dte finns saker att lära av varandra.

Samlar vi ihop våra olika kunskaper - så lär vi ju oss mera.

Än om vi bara har en källa

Däremot blir jag förvirrad av ordvalet lateralt.

jag vet vad lateralt orineterinsgmässigt är - kansek det som förvirrar.

Haha inte motsatt till medialt
- utan motsats till diagonalt?

:rofl: nu tror jag jag är med på banan igen :o

Sedan mer lugn och samlad galopp måste ju ha en ganska stor dos lösgjordhet för att funka alls.

Funderar lite över att du säger "lugn och samlad" :confused: Det stämmer att samlad galopp kräver lösgjordhet. MEn "lugn", hur menar du då? Många tror ju att långsammare är mer samlat:crazy: Även när hästen ökar och värmer upp i galopp kan väl galoppen vara "lugn":crazy:

:eek: hur i hela hissingen kan du få den skritten till att INTE vara passartad? Tillochmed jag ser ju det hur tydligt som helst.

Och precis som Lusidor säger så påpekar de flera ggr i filmen att hästen är spänd, så jag förstår inte varför ni diskuterar just den filmen som ngn slags motpol till Bent. Bättre än sådär måste väl gå att gräva fram?

Spänd ja, över blommorna på bordet eller vad det är och ändå lyckas han få den att spänna av och arbeta lösgjort gång på gång, samt att hästen är så väl igenom i hela kroppen och mjuk.
Det är vad jag ser. ´
Bents häst går inte att jämföra på samma dag, det är helt riktigt. Jag tror på vad Via skrev att han visar vad den hästen kan - utifrån sina förutsättningar. Alltså att inte ens han skulle ta fram den som föredöme...

Visst finns det hästar som skrittar orent eller passartat, men skillnaden kommer just i samlad skritt.

hästar med för stor skritt får oftast problem, men sällan av ryttare med en bra timing o hand.
för att kunna rida i samlad skritt krävs kompression o då kan den inte gå som i fri, ökad/ mellanskritt o ta för sig. Det är inte heller syftet med den samlade skritten, utan den ska bibehålla sin renhet, men det blir annorlunda när den ska ta kortare steg.

Hästarna får flashiga framben- om den är samlad o inte bara trampar luft.
Om skenbenen bak och fram inte är parallella i traven, utan frambenets skenben har en högre vinkel, så betyder det att hästen hänger. Det trodde jag var allmänt accepterad vetenskap vid dethär laget.
Alltså är det inte helt fel att dra paralleller mellan flashiga frambensrörelser och att ryttaren har hård hand. Har ryttaren hård hand = låser hästens hals/nacke kan inte hästen vara lösgjord.
My five cents.
Och detta är då veterinärmedicinsk synvinkel. Googla lite på Heuschmann och se om du får fram några bildexempel, antar att det kan finnas nåt därute, men orkar inte bry mig så värst.

Skenbensparallell i ökningarna - ja.

en ryttare som är hård i handen hämmar bakbenen.

Det där har avhandlats förr och det visades en massa exempel på när strecken INTE stämmer:smirk:

Kan du inte se att den hästen är lätt i handen, så vet jag inte vad du heller ser, skenben parallella eller ej:angel: (Har inte kollat men det kanske du har)

Att frambenen inte ska komma alltför högt är en annan sak, (dvs den får inte tappa annat pga lyften) men jag tror att otakt där inte behöver betyda hänga i handen utan snarare släppt rygg mm. Men jag vet inte, har ingen häst med för höga frambenslyft så.....:rofl: Så jag kan inte säga det.

Fråga mej inte varför man säger lateralt för jag tyckte också det var lite konstigt. Men så används det om islandshästar :)
Lateralt-diagonalt i jämförelse allltså.

*kl*
Jag har fått synpunkter från användare att vissa användare borde slipa på sin argumentationsteknik lite...

Låser tråden och ber alla inblandade att tänka sig för fortsättningsvis.

/B_A_L, moderator även här till och från när det behövs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka