lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lösgjordhet!

Du utgår hela tiden från hästar med en hel del defekter o inte sällan travhästar.
Kan förstå att det då blir svårt. Det handlar då mer om sjukgymnastik för häst.
(intressant på en kurs med ny tränare och elever som ville jobba med piaffen men fick träna skrittöppnor. det blev svåårt!!)Det där låter som en AR-kurs. I vanlig dressyr är det sällan eller aldrig man fokuserar på max samling, utan mer grundläggande grundridning för just lösgjordhet.

Då kan jag förstå att man måste växla.

En bra riden dressyrhäst har inga problem med att länga hela sin överlinje. eftersom man har med sig bakkärran- inte trippar runt.

Letade lite efter travfilmen men fann den inte- ska leta vidare.

såg dock Filur göra ett par piruettsteg i galopp varav ryttare sen flyttar rumpan runt framdelen. Hur ska den kunna bibehålla samlingen på rumpan?
Den fick ta all vikt där fram istället:mad:

Senast ändrad:

Men snälla. Tror du att den skulle röra sig som den gör om du eller jag red den?
Hästarna får flashiga framben- om den är samlad o inte bara trampar luft.
Vad pratar du om? jag kan inte se vart du svarade på mina frågor. kanske svarade du nån annan:confused:

Du skrev
såhärAtt hästen inte är avlad på flashiga framben har väl ingenting med lösgjordhet att göra?
Hästar rör sig inte med "flashiga framben" om de inte rids samlade, vilket de flesta inte kan.
Sn finns det benviftare som går utan ryggverksamhet.
Måste vara de som du sett..

Såg en träning för Kyra för ett antal år sedan där de deltagande ekipagen låg på landslagsnivå eller strax under. En stor del av träningstiden ägnades åt att arbeta hästarna i galopp på en stor volt, vända rakt upp med rak häst, göra halt, komma fram i andra sidans galopp rakt fram och därefter ut på volten igen. Det övades väldigt lite på krumelurer....

Ja att rida rakt en hel 60 m. linje med rak häst är inte det lättaste, men en bra check- hur man ligger till. Man bör oxå ha en spegel o se själv.

KL
Galopp är ju suveränt för lösgjordhet, då rörelsen i ryggen blir stor.
Bra genomblodning och stretch.

Angående lösgjordhet då, som tråden handlade om :angel:

Så du menar alltså att alla hästar oavsett exteriör och naturliga gångarter kommer röra sig som den bruna hästen i filmen om man samlar hästen med svingande rygg?

När jag kollade på den bruna hästen såg jag en häst som såg ganska avslappnad men kunde svingat ryggen mer. Den såg dock mer avslappnad ut än de flesta tävlingshästar jag ser.
Men den här hästen släpar sina bakben, de kommer precis förbi höftknölen och skjuter på mest. I diagonalslutan trampar hästen förbi tyngdpunkten och den har ingen mening.
Hästen rids i högt tempo för att få flashiga rörelser. Skulle hästen bli luftigare fram utav samling så skulle hasten vinklat sin bakdel och skjutit på mindre.

Sen får man ju tycka vad man vill. såklart.

Ja!?
i en hög form behöver muskelkedjan inte tänjas till max utan det handlar mer om styrka än om smidighet. I låg form och skolarbete måste hela kroppen kunna ge efter till max.
Tycker jag.
En lång muskel är inte lika stark som en arbetande och kort.
Och i en högre form är det mer tal om arbete än om stretching.

Jag ser skrittskolorna som stretching i högre grad än muskelträning och ökade krav i trav o galopp som mer muskeluppbyggande.

Egentligen så skall längden på överlinen i lång och låg behållas om samlingen är korrekt så skall framdelen höjas beroende på att bakbenen sänks, och jumer smaling detso längre blri överlinjen

och en muskel är som starkast utragen till 60 procent alltså lite längre en i avslappat tillfälle, det är där för som spjukastaren för bakå sin arm före den för den framåt i kastet. samam sak om man skall sprka en boll - benet förs först bakåt. Elelr göra ett upphopp - först knäar man.

Och det är också en av anledningarne till att man rider "lagom" lång och låg hästen har lättare att jobba där.

Har man 'svårt att få ner huvudet' så beror det på att hästen inte är i balans dvs rak. När hsäten tappar balansen så vill den höja huvudet. Problemet är då inte huvudet utan den bristande balansen

KL

BRA INLÄGG VIA

Senast ändrad av en moderator:

Nej, självklart inte.
den har en väldigt god mekanik. Det är för att den HAR bra bakben som den kan röra sig så.

titta runt på filmer härifrån o du ser ofta att hästen föser sina framben i sanden- dammar mer om fram än om bak= framtung

Men den här hästen släpar sina bakben, de kommer precis förbi höftknölen och skjuter på mest. I diagonalslutan trampar hästen förbi tyngdpunkten och den har ingen mening.
Släpar sina bakben:rofl:
Det där tugget om att inte trampa förbi tyngdpunkten- är bara i AR-.
Hur ska hästen komma till sidvärts tycker du?
Är diagonalen tvär- måste hästen tvära mer.
hästen gymnasticerar sina bakben o rumpa.
Hur gör du själv när du går åt sidan ? myrsteg för att inte trampa förbi tyngdpunkten? Menar då där du samtidigt går framåt. Prova.

Senast ändrad:

KL
Galopp är ju suveränt för lösgjordhet, då rörelsen i ryggen blir stor.
Bra genomblodning och stretch.

Angående lösgjordhet då, som tråden handlade om :angel:

Ja det håller jag med om och skrev också, jag trodde det var tips för lösgjordhet ts ville ha?

Lusidor:

Det du pratar om är AR-ridning, samt hästar med mer eller mindre allvarliga skevheter, klart det är svårare då-

Men en upplevelse av en helt lösgjord häst, är att de blir lugnare och mer balanserade till humöret, ibland lite lata. Ingen överskottsenergi att laborera med innan man fått dem med sig i arbetet. och samtidigt mindre toleranta mot ryttarens misstag, lättstörda i sin balans.

Nej lösgjorda hästar blir inte lata:confused: De får mer motor, blir mer "självgående", dvs arbetar framåt m egen energi och behöver inte drivas tex.

Överenergi är inte kopplat till detta, mer än att när hästen fokuserar på arbetet slappnar den av även om den har överenergi, om den har det kan det dock vara svårare att få den fokuserad...

Jag förstår ofta inte vad du refererar till och kanske är det ömsesidigt helt enkelt så svårt att förstå :confused:

Tex denna prickiga häst som du ser som så lösgjord. Jag ser det inte. Som sagt min gamla kunde glida runt och se lösgjord ut i kroppen för han var lite så i sin kropp, väldigt rörlig, men det sa inget om hur det egentligen var.

Senast ändrad av en moderator:

haha.. så du menar att du kollar på sanden när du bestämmer hur hästen går:forl:

Nej bakbensaktiviteten är inte bra... Och man ser det verkligen tydligt på en passartade skritten i slutet.
Skritten skulle vart ren med mycket insving utav bakbenen.
Den var passartad och kort.

Hehe... så att trampa till tyngdpunkten är fel för att Engelsk ridning saknar det?
Hur klarar vi i Ar att göra slutor på diagonalen då?
Det är en viss skillnad på att springa i full fart flashigt och bära upp sig själv i diagonal slutan, det är lite det det handlar om att hästen ska bära sig inte springa ifrån tyngdpunkten. Då får man en häst utan balans.

det är en viss skillnad på två och fyrtbenta:smirk:

Ja!?
i en hög form behöver muskelkedjan inte tänjas till max utan det handlar mer om styrka än om smidighet. I låg form och skolarbete måste hela kroppen kunna ge efter till max.
Tycker jag.
En lång muskel är inte lika stark som en arbetande och kort.
Och i en högre form är det mer tal om arbete än om stretching.

Jag ser skrittskolorna som stretching i högre grad än muskelträning och ökade krav i trav o galopp som mer muskeluppbyggande.

Nej det där stämmer inte. Blir lika förvirrad här.

MEn du skrev också tidigare att vi ska skriva om skritten här eftersom det är steg 1 och att vi tar det andra "när vi kommit dit". Det tolkar jag som att du enbart jobbar i skritt ännu.:confused: Då blir det ju svårt att själv veta hur det blir när hästen arbetar i olika form i trav eller galopp, :idea:
Då blir det begripligt, det du skriver.

Jag tänkte också att det är nog bra att du tar upp hur hästen blir lösgjord, det blir begripligt även att du skriver om "stel och stum" mellan ridpassen med tanke på de hästar du själv skriver om med olika problem m skevheter mm.
Och om man tittar här på forumet finns en del hästar som faktiskt ser skeva ut och har brokig bakgrund också, som travare mm.
Det är ju en särskild sak. OCh om de då rids som idealet är (om denna Bent-film är ett ideal, vilket ju några verkar se den som)
så är det klart att de fortsätter vara skeva:crazy: :cool: Överböjningar, släpar fötterna runt i skritt osv som jag faktiskt inte ser nyttan med, ja, då är det klart att hästen inte blir lösgjord:(

*KL*

Jag skriver nu trots att jag inte kan se filmerna (har modem, de är för tunga att hämta), kommenterar därför inte de, men i början efterfrågades hur man kan göra för att få hästarna lösgjorda.

Jag är oerhört dålig på att förklara och inte bra på dessa otroligt djupgående diskussioner om vilken skelettdel eller muskel som gör si eller så. Kan bara ta exempel från ”real life” på hur en riktigt lösgjord häst känns: helt loss i kroppen, mycket lätt kontakt mellan ryttarhand och hästmun, sluten lugn mun, självbärig, oerhört känslig för minsta lilla ryttarsignal (såväl impuls från skänkel som ändrad position av höfter), HELT uppmärksam på ryttaren och därmed lämnas omgivningen därhän (dvs hästens hela koncentration ligger på ryttaren, den bryr sig inte om vad som händer i omgivningen).
Någon skrev att hästen blir ”lat” när den är lösgjord, men det har jag inte upplevt. Däremot att hästen ”svävar”, går av sig själv. Drivning framåt behövs inte för motorn arbetar!

Hur jag gör för att komma dit? Genom övningar och form anpassade till den häst jag rider.

Exempel 1: En ung häst jag ägde för några år sedan och som inte var så mycket utbildad red jag i relativt låg och öppen unghästform i början av passet. Vi använde alla 3 gångarterna och övergångar däremellan, stora böjda spår av typen stora volter, serpentiner med 2-3 bågar, tempoväxlingar. I takt med att hästen blev lösgjord blev också formen förändrad, han ”kom ihop” mer och ovanstående kriterier uppfylldes. Han var t.ex. MYCKET rädd för hinder, men när han var lösgjord så travade han mellan och runt hinderstöd utan att röra ett öra.

Exempel 2: en häst jag nyligen ridit och som var mer utbildad än ovanstående, ungefär LA-Msv nivå, reds i början av passen djup o rund (ska inte förväxlas med rollkur). Även här användes alla 3 gångarterna med övergångar emellan, samt sidvärtsrörelser som skänkelvikning, skolor och även framdels –och bakdelsvändningar, blandat med lite volter här o där. Denna häst behövde mycket variation för att slappna av i både kropp o själ, att rida på stora volter fungerade inte. I takt med att hästen blev mjuk så kom samlingen som ”ett brev på posten”, framdelen kom upp av sig själv, mäktig känsla! ;) och ovanstående kriterier uppfylldes även här.

Sedan tillkommer förstås allt som man ”tar för givet” i form av god omvårdnad, bra foder osv. Allt för att få en häst som är i god balans såväl fysiskt som psykiskt. ;)

Man kan ju göra alla rörelser med i stort sett alla hästar , det är ju bara kvaliten som skiljer.

Sedan går ju åsikterna isär om vad som är kvalitet och vad som inte är kvalite men det får man ju leva med att alla har olika åsikter gällande det

Ja, bara att skriva under:bow: Och särskilt detta med hur en lösgjord häst känns:
Motsatsen till "lat" - engagerad lyhörd lätt, med eget driv. Förstår inte hur man ens får in ordet "lat" i sammanhanget:confused::eek:

Nej bakbensaktiviteten är inte bra... Och man ser det verkligen tydligt på en passartade skritten i slutet.
Skritten skulle vart ren med mycket insving utav bakbenen.
Den var passartad och kort.
Skritten är INTE ett smack passartad. Den är fortfarande aktiv o inte slö.

skojar du med mig? Ser du inte att den är passartad?
En passartad skritt har inget med hur aktiv eller slö hästen är. Skritten är oren och en passartad skritt kommer utav spänning och dålig användning utav bakbenen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka