lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lösgjordhet!

Säger det samma- Vad ser du:confused:

I pass får den inget V mellan buk- fram o bakben.

den rör samma sidas ben samtidigt o vaggar fram i 2 takt.

Senast ändrad:

Iaf jag skiljer på pass och passartad. I em-sändningen igår fanns flera exempel på passartad fri skritt.

Jag skiljer också på pass och passartad.
Det är väldig skillnad på ren skritt och passartad. När du sett en riktigt ren skritt så ser man stor skillnad.
Det är inte bara ett tydligt V, det är hur hästen rör sig, det tydliga V:et är för att det ska vara lättare att se vad man kollar efter.
Jag missade tyvärr sändningarna igår men jag kan gissa på att de flesta va passartade för de har de alltid varit annars:smirk: om de inte gjort dramatiska förändringar vill säga.

Så elitryttarna o domarna vet inte vad som är passartat:rofl:
Jag vet vad passartad skritt är- även om du nu anser att bara du kan se det.
Den ska väl masa sig runt.

visa då hästar som rids i ökad skritt- ej lång tygel- i vad du anser är ren ökad/ samlad skritt.

Alltså nu har jag tittat igen på filmen där du säger att hästen släpar benen och går i passartad skritt.:cool:

VAD ser du? Hur kan du ens komma på tanken att den släpar bakbenen:confused: Eller att den inte vinklar? Ser du inte hur den sätter sej:confused: Eller skojar du?

Du måste ha oerhört färgade glasögon, (eller dammtäckta :idea: efter alla AR-ekipage du har sett hasa fram :rofl::rofl:)

Men du tycker ju å andra sidan att fyrtaktsgalopp är att föredra framför tretakt så.....:cool: OM jag inte minns fel.

Ang frågan tidigare vilka AR-ekipage jag sett, jo inte irl men en hel rad filmer vid det här laget, både av bukefolk och mer avancerade och jag kan väl inte säga att varken fram eller bakbenslyften är så imponerande nånstans i alla fall.

Det låter som ngt som Bent har tutat i folk- för att hans metod är sååå mkt mer skonsam o rätt för hästen.

Ser samma frälsning inom AR som OL har med barfota/ vildhästverkning- förtalar den gamla hederliga metoden- alla andra är bara avundsjuka:rofl:

Det är dock bara han som förkastar den klassiska modellen.

Ja. Det säljer ju bevisligen.
Inga andra än AR-ryttare anser sig rida mer rätt än alla andra.

Sen ser man det IRL:crazy:

Fredrik:
Ja galopp är ju kanon!
Om den är för stel för att galoppera runt och mjukt, så gör några snabba intervaller susen!:)
Man känner hur hästen måste tänja och sträcka ut sina bogar och höftböjare då den sträcker ut och jobba loss rygg och länd då den tar för sig för nästa språng. För varje sträcka går det snabbare o snabbare men med mindre ansträngning då musklerna sträcks och syresätts!

Sedan mer lugn och samlad galopp måste ju ha en ganska stor dos lösgjordhet för att funka alls. Men då man kommer dit känns det som galoppen i sig gör jobbet vidare. På styrkan oxå.

KL
Sitter iofs inte och tragglar skrittskolor så mycket nu. Men dom är bra att ha för att kolla status tycker jag. och för att några steg komma "igenom" hela hästen som förberedelse för annat.
Ungefär, funkar skolorna inte, då är det inget bra läge att tro att det ska gå bra med resten.
Fast att börja kräva i skrittskolor på ovärmd ej helt lösgjord häst kan ju vara lite orättvist. Kanske behövs lite omväxlande arbete för att kunna få igenom dem på ett juste sätt.
Kna tycka att det är hårt att ryttare på oskolade hästar ska traggla enbart skrittskolorna innan man gör annat. Väl hög svårighetsnivå.

KL
Om Axels film.
Ingen kommentar om kvinnan på slutet som säger att "vi hade inte kunnat ge de högsta poängen här pga spänningarna i öppnan och diagonalslutan"
Och så pratar vi lösgjordhet på högsta nivå.

Jag har inte läst slutet av denna tråd nu, men jag håller till viss del med sshameless. Bents häst är i mina ögon långt mer lösgjord i sin skritt än den bruna i sin fria skritt.
Prickarna visar ännu mer på hur det rör sig och spelar och dallrar i hela kroppen.

Ett enkelt sätt att få den bättre lösgjord är att själv vara avspänd, inte begära för mkt- avspänd mentalt.

Skritten är INTE ett smack passartad. Den är fortfarande aktiv o inte slö.

:eek: hur i hela hissingen kan du få den skritten till att INTE vara passartad? Tillochmed jag ser ju det hur tydligt som helst.

Och precis som Lusidor säger så påpekar de flera ggr i filmen att hästen är spänd, så jag förstår inte varför ni diskuterar just den filmen som ngn slags motpol till Bent. Bättre än sådär måste väl gå att gräva fram?

Förmodar att du rider AR du med?

får nog avsluta diskussionen när ni inte ser hur det ska vara.:D
Har ni aldrig varit på en exteriörbedömning/ Kvalitetsbedömning eller årgångschampionat där gångarterna bedöms var för sig?

Jag förmodar att det inte går, men OM det skulle funka, kan du lägga ut någon "stillbild" av den omdiskuterade skritten så att man kan få se även om datorskrället är seg?

Förmodar att du rider AR du med?

nej, det vet jag inte om jag kan påstå. Jag tävlar inte dressyr dock.

Men faktum kvarstår fortfarande att det bruna halvblodet är spänt och har passinslag i skritten. Du kan ju iaf inte neka till att den är spänd?

Den hade f ö inte varit mer lösgjord om jag hade ridit AR.. :angel:

skritt.jpg

Trovärdigheten i hästkunskaper sjunker rejält om man inte känner till hästfärgsbegreppet -FUX:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka