lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lösgjordhet!

Smart kommentar.
Den skrittar. Sen när är inte skritt markbunden?

Jag såg när den travade oxå:crazy:
kanske någon som inte alltid är på barock och lägger in tävlingsdressyrfilmer eller kommentarer om att det är fel eller kass?
Det är ingen tävling, utan en clinic- där med.
Sen är detta Klassisk dressyr, som även går in i detta underforum.

Jag bara undrar vad ni ser hos Bent som är så bra:confused:
Jag ser ingen samling alls.:confused: Med undantag för skolan över mark o piaffen.

titta på övriga videos bl. a på hans elevers gal. piruettarbete. går inte att jämföra med Schmidts elever.
Ryttarna sitter framåtlutade o har vikten åt fel håll o hästen tappar galoppen- för att de inte är tillräckligt samlade o kan då inte komma runt.

Senast ändrad:

En lite OT fråga...Hoppas det är ok. :D

Har inte hästen Bent rider en väldigt bra och taktmässig skritt?

Vad jag vet så hör taktmässiga gångarter och lösgjordhet ihop, det är så jag lärt mig (om jag inte virrat ihop det totalt). Och mitt amatöröga tyckte att Bents häst rörde sig väldigt taktmässigt och trevligt. Sen såg jag inte riktigt att den gick i olika positioner så kan inte kommentera det tyvärr...

Jag gillar mest ridningen på andra filmen men båda filmerna visar på väl lösgjorda hästar. Däremot är ju Schmidts häst betydligt mer samlad än Bents.

De flesta hästar har mer eller mindre spänningar som man får rida loss under passet. För att minimera spänningarna så är det väl bra ifall hästen blir behandlad av massör och equiterapeut, får gå i stor och kuperad hage. Viktigt är också hur hästen har blivit riden. Fel ridning skapar spänningar, både fysiska och psykiska. Det är också en viktigt aspekt, att hästen måste vara psykiskt lösgjord. Och det är, tror jag, den svåraste biten att få till.

Blev mest svammel men kanske något att disskutera vidare om. :p

Senast ändrad:

Ja tygelrycken har jag inte tänkt berömma. jag tänker på den helt lösgjorda skritten där alla delar vippar och rör sig.
Ja, svårt att få styrka (i hästen)att hålla ihop en sån kanske, men det är ju en annan sak.
-Att det är svårt att hålla kvalite från början på en riktigt rörlig häst utan spänning och utan att spänna sig själv.

Bents häst rör sig förmodligen bara så länge i en rörelse att den blir mer rörlig, men utan att komma till ett mjölksyrestadium som sedan behöver tid att "läka" och återhämta sig. Att ligga strax innan eller på gränsen utan att trötta ut. Sakta bygga upp.

Någon annan än Axel o flash som har kommentarer, kanske någon som inte alltid är på barock och lägger in tävlingsdressyrfilmer eller kommentarer om att det är fel eller kass?:D

Hörrödu!
Lägger man upp en tråd får alla svara:idea:. Du missförstod vad jag menade ang svårigheter i en annan tråd. När hästen börjar verkligen sätta sej och samtidigt är kvick och alert och lyhörd. Remember? Du pratade om skjutkraft när jag skrev om tryck.
I axels film kan du se vad jag menar när man kommit ännu 200 mil längre än det jag talar om, visserligen, men åt det hållet Det är
då dansandet med hästen verkligen blir svårt.
Tycker det var bra illustration på ridning som ser LÄTT ut. Men är skitsvårt:eek: Eller vad tror du?

Ang Bents häst är det väl en gammal en som han visar upp ofta?
Min gamling var nog ännu mer lösgjord i kroppen när han skrittade faktiskt, genommjuk och helt styrbar genom sätet. Han var sån i kroppen och hade alltid varit det. Det rörde sej överallt. Men faktiskt behövdes ingen stång eller ryck för att få honom dit man ville i skritt:confused: Där räckte sätet i skritten.
Det var inte pga skicklig ridning utan hästen var sån i kroppen det handlade bara om att underhålla.
Jag ser fortfarande inget imponerande i den där filmen. OCh tygeltagen? Varför? På den gamla vana? Eller minns jag fel, är det inte den där vanliga hästen?

Litre roligt att du tycker att jag alltid klagar:idea: Projektioner kan man också kalla det. När har du nån gång sett något positivt i en film där hästen rids i något som du avlägset kan likna vid tävlingsdressyr. :angel: Vi ser olika saker helt enkelt.

De visade det som ingick i FEI´s register där finns bara skolor i trav o galopp.
Jag är inte så intresserad av vad som ingår i FEI's register, det kan man diskutera i tävlingsdressyrforumet. Jag är intresserad av hur väl hästen kan utföra skolor och samlande rörelser utan ett kontinuerligt stöd i handen i skritt. Det ingår i AR.

Sen undrar jag varför du vill att den ska gå lägre:confused:framtung?

För att se hur hästen ter sig i en lägre form, det är väl knappast samma sak som framtung? Även om överlinjen länger sig så ska hästen fortfarande kunna utföra trevliga skolor med bra bärkraft där bak.

när hästen bär bak så blir framdelen friare att röra sig luftigt.
Bak kan inte göra likadant - när den bär med bak- bara i ökad trav när den får större svävmoment. Manken o bogen kommer upp.

Och vad är fördelen med luftiga frambensrörelser? Mer än att det ser flashigt ut på dressyrtävlingar?
För min del har jag settt alldeles för många hängmattehästar som flashar på med frambenen men där bakbenen är miltals efter. Det är väldigt lätt att tappa ryggen när man premierar stora frambensrörelser.

när hästen bär bak så blir framdelen friare att röra sig luftigt.
Bak kan inte göra likadant - när den bär med bak- bara i ökad trav när den får större svävmoment. Manken o bogen kommer upp.

Mellan dig och mig bara. Inte meningen att späda på... oj ngn råkade tycka ngt. Utan bara diskutera ridning

Jag tycker inte Bents häst är 'lösgjord', utan att den bara följer stången...

Detta blev verkligen ett praktexempel på vad som skiljer "lösgjordhet och losgelassenheit"...... :angel: Och detta skulle man likaväl kunan skriva om en Tävlingsdressyr ryttare OBS

takt och losgelassenehit sitter ihop. Takt = rak.
Denna hästen är inte rakriktad. ( Här Cristobal ser du en häst som lägger korset på sned.... -apropå din rakriktningstråd)
Denna häst är inte tillräckligt rakriktad för att gå rakt fram en gång - än mindre böjd:o

Man ser det också när han går in i öppnan (hästen lutar - kolla öronen ej på samma nivå, men det rätar upp sig bättre när han övergår i en sluta. )

Den här hästen är inte rak - i balans, och inte losgelassen - avspänd. Stången maskerar mycket. Stången hindrar hästen att balansera sig med halsen, ( lite ryck där :angel: ) Hur stressad hsäten blir av det syns på det frenetiska tyggandet.
En häst som är losgelassen - avspänd, har munnen väl sluten och tuggar mjukt på bettet - det skall inte se ut såhär, men igen detta ser man på tävlingsekipage också!!!

Denna häst går ju med fulkrok = den arbetar inte bakifrån - och är därmed inte lösgjord.
Den uppvisar Ingen pilbåge bara sänkt rygg och en hopdragen hals...
Den sviktar inte alls bak, se hur stolpigt den sätter i bakbenen, duns duns.
(igen inte specifikt för AR )

De övergångar som görs är lätta, det hade varit väldigt mycket mer avslöjande att växla mellan sluta /förvänd sluta.

Jaha nog om detta.

NU svara på frågan. Hur skapa optimala frutsättningar för lösgjordhet.

Hästen måste må bra.

Ha en bra miljö

Inte utsättas för träning aktivitet som skapar för mycket slaggprodukter i musklerna. Där håller jag med dig.

Hästen måste alltid gå i balans, dvs alla fyra fötter in under kropen Inte lägga bäckenet på sned och inte luta över ena frambenet.
Vidare måste pilbågen spännas så att hästens understödsyta blir mindre
Då går det att göra övergångara mellan sluta förvänd sluta i grimma och en hals som tänker framåt.

Den här balnsen måste vara förankrad i ryttarens sits och balans

Det är min väg till losgelassenheit - är den spikrak?

Går det galant

Näe :D:p

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det skulle vara intressant att höra Bents egna kommentarer till filmen :cool:
Detta verkar vara smygfilmat under en "offentlig aftentraening" på Stenegården, och vi som varit och sett dessa träningar vet att det Bent visar upp inte alltid är det perfekta. Men grejen är den att han själv kommenterar under ritten vad som är fel och vad som är bra. Vad han säger i just denna film är omöjligt för mej att uppfatta, men det är visst något roligt.

Immer

Jag är inte så intresserad av vad som ingår i FEI's register, det kan man diskutera i tävlingsdressyrforumet. Jag är intresserad av hur väl hästen kan utföra skolor och samlande rörelser utan ett kontinuerligt stöd i handen i skritt. Det ingår i AR.

-------------------

Och vad är fördelen med luftiga frambensrörelser? Mer än att det ser flashigt ut på dressyrtävlingar?
För min del har jag settt alldeles för många hängmattehästar som flashar på med frambenen men där bakbenen är miltals efter. Det är väldigt lätt att tappa ryggen när man premierar stora frambensrörelser.

MEn snälla rara filmen visar det den visar, det går inte att gå in i den och säga "visa detta istället":rofl::rofl: Så bra teknik finns nog inte än och inte trolleri heller:rofl:

Tycker du att denna häst tappar ryggen? OCh BEnts häst:angel:

Vad säger du emot egentligen:confused: Vad tycker du om det du ser? På dessa två filmer.

OCh igen den hästen går inte och hänger i handen och trillar fram om man lättar, garanterat inte, så vet inte vad du är ute efter:confused:

Knapplån.
Jag rider inte AR, har dock varit och tittat på Aftenträning en gång.
Mitt intryck av Bents ridning var blandat. Jag tyckte att jag såg nöjda avspända hästar, en mjuk och positiv inställning. Jag såg också överböjning, onödigt stora hjälper, och inte så mycket samling som man hade kunnat önska.
Dock på det stora hela som sagt, mjukt och positivt, och hästarna var glada.
Om jag inte ser fel, är hästen på skrittfilmen Filur. Det fanns också en film på Hugin, ifall det är någon som trodde att det var samma häst på filmerna.
Denna Filur, är bland det tristaste jag har sett i hästväg. Lång som ett tåg, låg halsansättning, dåligt konstruerad bakdel osv. Att börja jämföra hans rörelser med rörelserna hos hästar som lär ha en prislapp som är i en helt annan verklighet, är knappast rättvist, eller relevant. Det intressanta lär ju vara vad man lyckas åstadkomma med det hästmaterial man har, och där tycker jag nog att båda dessa ryttare har åstadkommit något bra.
På den aftenträning jag bevistade gjorde Bent bl a baklängesgalopp med Filur. Vilket visade en annan sida jag uppfattade som positiv med Bent: Han verkar vara skicklig på att hitta det som varje häst har talang för.
Jag är glad att jag åkte och tittade, men har inga planer på att Börja träna för varken BB, eller någon av hans elever. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara med som fotfolk för BB någon gång, för jag tror helt klart att det finns intressanta saker att snappa upp, likaväl som att det finns saker som jag sorterar bort.

Fullkomligt OT: Jag har aldrig i mitt liv sett så många tjejer med långt hår, på ett och samma ställe, som jag såg i den publiken! ((jag var en av dem) VAD kan detta bero på?!

Senast ändrad:

Intressant:idea: Jag trodde det var samma häst. :angel:

Men i det perspektivet du skriver blir det ju något annat, faktiskt, då kan filmen visa vad som helst, från "bästa möjliga på denna häst" till
"hur det inte ska se ut".

Ang tjejerna: det sägs att många gillar honom pga han är snygg:angel::eek::crazy::D

kl

å delvis till sus..

Tänker som så.. det jag ser på filmen (Bent) är en häst som är rörlig genom kroppen och följer hjälpernas inverkan utan att krypa upp ur "formen". (Den följer också rycken i tygeln.. :eek: ) Däremot kan jag inte se om den är rakriktad. Men det var ju lösgjordheten som var på tapeten här.

Sen så finns det olika skalor på hur pass hästen är lösgjord i min värld.. men nog tycker jag att hästen verkar vara lösgjord (??)

Kom gärna med motargument - jag är superdålig på detta!

Intressant:idea: Jag trodde det var samma häst. :angel:

Om du tittar på filmerna, så ser du att Filur har fler prickar, så han är mycket mörkare. Dessutom betydligt sämre exteriör, och med ett alldeles gigantiskt huvud.

Ang tjejerna: det sägs att många gillar honom pga han är snygg:angel::eek::crazy::D

Fullkomligt obegripligt! Fast smaken är ju som baken sägs det ju.

Det är en väldigt komplex fråga, det här med lösgjordhet.
Att vara fri från smärta är väl no 1.
Att förstå vad tränaren ber om, att vilja medverka, gilla jobbet och orka med det är väl goda förutsättningar.
Sen kan ju annat spela in som hos oss tvåbenta; sömn, kyla, hunger etc som indirekt påverka förmågan till samarbete.
Skoning, hovvinklar, utrustning är väl andra faktorer.
Listan kan göras hur lång som helst upplever jag det som.:rofl:

Måste nog tycka att både hästen och ridningen på filmen är trist, mycket ryck och pickande med sporrar. Är det vad som kallas för AR så ägnar jag mig nåt annat slags ridning, vete gudarna vad det ska kallas.
Hopp o lek/ A:banana:

Den rör ju sig så markbundet:crazy:
kolla skillnaden här http://www.youtube.com/watch?v=4Ar3AzY2_YY
Den är gjord av gummi.:smirk:
Sen när kan en häst inte vara lösgjord Och markbunden.. vad har de med varandra att göra? Att hästen inte är avlad på flashiga framben har väl ingenting med lösgjordhet att göra?

Om du ska lägga in en film att jämföra med så bör du kanske hitta en film med skritt traversal och piruett;)

MEn snälla rara filmen visar det den visar, det går inte att gå in i den och säga "visa detta istället":rofl::rofl: Så bra teknik finns nog inte än och inte trolleri heller:rofl:

Tycker du att denna häst tappar ryggen? OCh BEnts häst:angel:

Vad säger du emot egentligen:confused: Vad tycker du om det du ser? På dessa två filmer.

OCh igen den hästen går inte och hänger i handen och trillar fram om man lättar, garanterat inte, så vet inte vad du är ute efter:confused:

Väldigt vad mycket smileysar :angel:

Det enda jag skrev i mitt första inlägg var att det hade varit intressant att se den andra filmens häst i just skrittskolor i lägre form. Jag säger inte emot någonting alls.

Men snälla. Tror du att den skulle röra sig som den gör om du eller jag red den?
Hästarna får flashiga framben- om den är samlad o inte bara trampar luft.

vilken funktion fyller skrittskolor i låg form på en välutbildad häst?

Att skritta för att lära sig är en sak, om man inte kan eller hinner med i högre gångarter.

Intressant!

En tränare menade på att detta var den nyttigaste delen att ta med sej från BB enligt honom. Skrittskolor i en låg form kräver sin utbildning, helt enkelt. Inte så många ryttare, eller hästar, som klarar det.

Har ni provat? :devil:

Och görs det bra så är det ju en perfekt övning för att mjukgöra häst & ryttare & finstämma ridningen.

Men alla behöver ju inte ta med sej det!

Ja har provat om det skiter sig i traven, men då inte i ngn direkt låg form.

För att lösgöra bogarna kan jag tänka mig att det är bra för, men fortfarande ska bogen gå mer rakt fram på diagonalen i sluta.

I en tvär sluta så blir tvärningen större.

Sen blir det iallafall svårare när man byter gångart.

Ja, och om man är petig och inte nöjer sig med att gå runt problem som uppstår i dessa skrittskolor, då kommer man inte så fort framåt.. :cry:
Där kan vi hamna då lösgjordheten trilskas.

Jag tycker det är ganska ointressant att studera travskolor då det handlar om lösgjordhet, pga att hästen har hjälp av just de glödande kol Axel pratar om. Kan slunga sig förbi jobbiga sekvenser i en rörelse med en extra puff ifrån marken. I skritt kommer ALLA problem med spänningar upp till ytan.

Att sedan jobba vidare på samling och styrka är ju ngt annat. Det kommer med ökad energi och nästa gångart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat