Lösdrift i hästfynd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 365
  • Visningar Visningar 22 180
ni med lösdrift ska alltid få det att verka som att ni har en så naturlig och bättre hästhållning än vi som har hästarna inne på natten på vintern.
Det finns folk som har inne sina hästar för länge, det finns folk som gör alla möjliga fel med sina hästar. ÄVEN de som har lösdrift kan göra fel.

Snälla du, ingen påstår att någon gör fel. Däremot påstod du att hästägare som hade sina hästar på lösdrift gjorde detta av bekvämlighetsskäl. Vilket alltså inte är sant, väljer man detta alternativ beror det på att man valt utifrån hästens egna beteende.

Jag rider själv ganska hårt, såpass att pållarna faktiskt kan bli dyngvåta. Det går utmärkt trots att vi har en form av lösdrift, svettäcken finns ju också i våran värld.

För en lösdrift krävs stora hagar, det går inte att sticka under stolen med. Ofta kan inte stall erbjuda stora hagar, då är stall ett alternativ som hästen vänjer sig vid.

Visst kan jag öppna boxen och se vad som häder, den ena går granterat ut i stallgången och riverner allt som han kan hiit, täcken och grimmor mm, är det då dåligt väder ute så kikar han ut och vänder sig om och ser om han det finns något mer han kan sabbotera inne i stallet.

Den andra kikar ut ur boxen men skulle stanna kvar, mer skulle skulle inte hända.

Den tredje skulle gå ut ut boxen kaxa sig lite mot resten av hästarna tjuta lite gå ut och ta en sväng ute och vara inne igen inom ett par minuter... om det inte fanns väldigt mycket gräs ute, då skulle hon stanna vid första grästuva och stanna där..

Samma med mina hästar!
Min arab står bara och tittar om man öppnar dörren. Regnar det när man ska ta ut henne vill hon helst inte gå ut utan tvekar i dörren...hon är fin av sig ;)
Shettisen skulle gå och leta godis i stallet:)

Jag vet iallafall att mina hästar ser stallet som något tryggt.

TLLL ALLA SOM KÄNNER SIG TRÄFFADE (INTE BARA TIRANOG)!

För andra gången, sluta vara så jävla otrevliga emot varandra!!!!!!!!!!! Tycker ni verkligen det ger något bra diskussionsklimat:mad: ??

Varken lösdrift eller uppstallning innebär djurplågeri på något sätt. En självklar förutsättning är förstås att stallet eller lösdriften är välskött, men nu var det ju inte det det handlade om.

En liten kommentar till; för det första är det väldigt lågt och mycket otrevligt att beskylla varandra för att vara dumma i huvudet mm. Som en liten upplysning kan oxå nämnas att dyslexi (som någon anklagade någon annan för att vara behäftad med) inte har med intelligens att göra. Det finns både högbegåvade, normalbegåvade och svagbegåvade människor med dyslexi. Dyslexi behöver heller inte vara något hinder för studier på eftergymnasial nivå, även om det ofta kräver mer arbete av en dyslektisk student än för en student utan dessa problem. Är svensklärare, och därmed faktiskt någorlunda insatt i ämnet.

Nåja, nog om dyslexi. Det var ju uppstallning o lösdrift det skulle handla om... Tycker bara att flera av er uppför er så otroligt löjligt. För tredje gången; inse att det finns olika vägar till god hästhållning, och lägg er energi på att sköta om era egna djur. Man blir verkligen ledsen av att läsa många av inläggen i denna tråd.

AKO :devil:

:bow:
Bra sagt!!
Kan bara hålla med. Tråden fick en låg nivå pga vissas reaktioner...Och visst kan man ha dyslexi och gå på högskola, jag uttryckte mig lite oklart bara för jag var arg :smirk:

Nej jag har ingen dubbelmoral alls.

Jag försöker göra det mest naturliga för min ponny utefter de förutsättningar jag har. Och det är för mig att ha henne ute så mkt det går samt att låta henne avgöra mängden mat själv, och det fungerar utmärkt.

Två år är mer än halva ponnyns liv, så för HENNE är det länge. Grannponnyn på lösdriften gick på stall tills hon var 21 och trivs numer alldeles utmärkt ute i sin hage och i sin del av ladan.

Bara för att hon är född i fångenskap till ridponny behöver hon inte spendera halva livet instängd i en box.

Hon är för övrigt en dam ut i hovspetsarna, AVSKYR smuts men hon har ingenting emot regn eller snö, bara hon inte blir lerig. Smyger fram i hagarna nu och är aldrig någonsin lerig över kronranden om inte någon av de andra har kletat på henne :D

:rofl:

Oh vad kul nu blir jag snart kallad djurplågare också (igen)för ponnyn är nämligen oskodd och går på ALLA underlag. Vi undviker is pga halkan men annars har hon inga problem.

Re: Lösdrift i hästfynd *DELETED*

Citat:
Du borde rafistulera i dina celebrala environger o se om du hittar något att tänka med. Vet du ens vad det betyder?
Är det ditt vardagliga språk ? Tror knappast det. Du får gärna förklara vad det betyder ska bli intressant. Du måste vara riktigt gammal du? Eller? :rofl:

Jag påpekade redan i mitt första inlägg att det INTE är mindre jobb med lösdriften än med de stallade hästarna.

Fördelen för mig är att vi delar på det och tar var tredje dag vilket gör att jag inte måste åka ut varje dag.

Men tidsåtgången är densamma som om jag hade haft henne uppstallad med kollektivskötsel :crazy:

lånar din svarsknapp

Det här var ingen roligt läsning.

Jag tycker att lösdrift är jättebra för hästarna men sämre för människorna. Klart att hästarna mår bättre när de får gå i en flock och kunna röra sig när de vill.

Själv är jag alldeles för bekväm för att vilja ha min häst på lösdrift. Detta val är mitt val utifrån mina behov. Så enkelt är det.

Jag tror nog att de allra flesta hästar skulle trivas väldigt bra på lösdrift. Åtminstone om de har fri tillgång
till hö/hösilage/ensilage samt har möjlighet att gå in i t.ex. en lada som är halmad.

Det blir ju mer naturligt för hästarna och dessutom har de ju mer att sysselsätta sig med.

Men sen beror det ju säkert lite på vad det är för slags häst också. Robustare hästar och ponnyer trivs säkert bättre
än dagens nätta och ädla hästar typ fullblod.

Nu syftar jag mer kring den kalla årstiden när det gäller typ av ras då.. men å andra sidan så rör ju sig en häst på
lösdrift, mer än vad en häst i en box eller spilta har möjlighet att göra.

Fast jag skulle däremot inte släppa ut en häst i hagen direkt efter att jag ridit om den var svettig.. då tycker
jag att hästen ska torka först..

Du säger ju emot dig själv :smirk:
först att det inte är mindre jobb, men att det är en fördel för dig då du slipper åka varje dag :confused:
Hur kan man inte åka till sin häst varje dag?

Ursäkta mig för att jag... "avbryter" här, men det hon menar är att hon inte MÅSTE åka ut precis varje dag för att hästarna ska ha mat etc.
Det är en stor skillnad på att åka ut för att man vill rida eller göra något annat med sin häst, motför att åka ut för att fodra t.ex.
Som du sade är hästar vanedjur, och som sådana har de ofta fasta mattider. Men hur ofta har man alltid tid att åka ut vid dessa tillfällen?
Det är väldigt skönt att kunna dela på ansvaret. Överlag blir det inte MINDRE jobb, men eftersom man delar med andra så blir det lättare. Precis som vilket annat kollektivstall som helst.
Fast du kanske har ett sådant stall där du betalar stallägaren att släppa ut och in? Då förstår jag att du inte förstår vad vi menar.

Detta vet jag då jag har min häst på kollektivstall men förut hade henne och hennes kompis i mitt egna lilla stall där jag ensam var tvungen att se till att de fick mat och vatten samt kom ut om dagarna.

Något "helpensionsstall" har inte jag råd med. Men det finns ju i lösdriftsversion det med. Dyrare, precis som för "vanliga" stall.

abukir_ox... Tänk på dig själv lite nu! Ta ett djupt andetag och hitta på något annat! Tex putsa lite på kusen... för du lägger ned alldeles förmycket tid på denna diskution. en diskution som du verkar inte ha en aning om. För ditt ryktes skull så tänk på att fler hästfolk från eran stad har antagligen varit här å läst! Det är aldrig nyttigt att kasta skit på godkänd hästhållning eller vad man nu kastar skit på. Och detta gäller alla som gnäller på varandra! För här kastas bollar mot varandra utan någon större mening! Man kan ha häst i stall och lika väl i lösdrift Bara man följer föreskrifter och har hästen i centrum! så det är upp till var indevid att göra som de tycker passa bäst...

Jag har fyra hästar av varierande ålder och ras (vbl 5 år, hbl 9 år, hbl/vbl 20 år, russ 21 år) och de går på lösdrift hemma hos mig. Enda anledningen till att jag inte stallar in dem igen är att jag märker att de mår bättre på lösdrift, helst av allt hade jag nog kanske velat det för jag får jobba ihjäl mig!!
Alla har vi väl olika förutsättningar och ha häst men för mig är det grymt mycket jobb att ha dem i lösdrift. Men det positiva uppväger det negativa och för mina hästars skull är det bara att bita ihop och kämpa på. Kan tilläga att alla fyra har bott i stall tidigare och vbl gick i travträning innan han kom.

Alla är olika, både människor och hästar, men vad jag kan se så är lösdrift det bästa för mina hästar.

Hur säger jag emot mig själv?

Fördelen ligger i att de dagar jag inte har tid så får hon käk, blir tillsedd och det blir mockat i ladan.

Lördagar när jag jobbar åker jag inte till stallet för då hinner jag inte sova de timmar jag måste innan jag ska jobba på söndagen igen.

Ibland får jag ett extrajobb och då oftast omkring 14 timmar och den dagen åker jag inte heller till stallet osv.

Jag har inget behov av att vara där varje dag och ponnyn har inget behov av att se matte vareviga dag.

Och mängden tid det tar att ta hand om lösdriften och unghästarna är MER även fast vi tar det var tredje dag. Iaf för mig med en mkt renlig dam som nu istället står med två skitgrisar.

Ökenklimatet är något av de mest extrema klimat som finns här i världen. Med dagens hetta och nattens ibland minusgrader. Araber är därmed också alldeles helt otroligt tåliga hästar. Det jämna vinterklimatet i Sverige är inte ett problem för dem.
Hälsning Maja

Jag har eget stall och får sköta allting själv. Kan aldrig "slippa", allt måste göras.
I min familj lyckas vi hålla fodertiderna så bra som det går, är en inte hemma just då så fixar man att den som är hemma gör det. :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 492
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 090
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Budget samt tid för hund
  • Valp 2025