Lösdrift i hästfynd

Ja men de har tunnare hud och klarar oftast inte om de går ute och det regnar och är kallt. bara kyla brukar inte vara ett problem men att jämföra sveriges fuktiga vintrar med öknen..ja det är rätt omöjligt tycker jag.
jag utgår från mina egna araber som skulle frusit om de gick utan täcke i regn en hel natt

Hur mkt tid jag lägger ner förstår jag inte vad du har med att göra. Tror det fnns många som spenderar mkt mer tid här än jag :smirk:
Jag har visst en aning om den här diskussionen..vore svårt att diskutera annars :smirk:
Eller tycker du inte man har rätt att säga sina åsikter?
Om jag inte gillar den artikeln i hästfynd så säger jag det så enkelt är det. för jag vill inte att några hästar ska fara illa pga. en dum artikel.
Jag tycker inte jag kastat skit på någon hästhållning.
jag har skrivit flera gånger att lösdrift kan vara bra om hästen trivs med det och det sköts. du får gärna läsa bättre nästa gång..jobbigt att upprepa detta.

nu undrar jag en sak
vilka lagar finns det för hur stor en lösdrift måste vara?

När jag skrev mitt förra inlägg som ett svar på något du skrev långt upp så hade jag inte läst igenom allt det som skrivits. Nu har jag skumläst. Tänkte bara komma med en liten synpunkt. Artikelförfattaren till den artikel i Hästfynd är väl någon som de flesta känner respekt för. Även om man inte själv är barockryttare, så respekterar åtminstone jag detta och deras sätt att rida hästar. Själv blev jag något förvånad över att hon hanterade/skötte sina hästar på detta vis. Då jag föreställt mig lager med täcken och uppstallning och ridhus. Jag blev glatt överraskad. Då jag själv tror på att hästar skall få vara hästar och ha mycket frihet. Det gjorde väl snarare att jag fick denna tanke förstärkt, då även hon förespråkade denna form av hästhållning. Kanske är det inte alltid praktiskt genomförbart eller ens möjligt att sköta sina hästar på detta vis, eller ens önskvärt. (Framförallt så är det inte billigare, inte om man skall göra det på ett bra sätt med bra anläggningar och rena). Jag har inte själv lösdrift, då jag har ett vanligt stall själv. Men jag ser att jag av att ta in så många synpunkter som möjligt kan lära mig något nytt och lära mig att tänka på olika sätt. Kanske finns inte sanningen i det ena av två extremer utan någonstans mitt emellan. Hästfynd står ju för något av det här "nya" sättet att tänka på hästar och hästhållning. Fast som i allt så tror jag att man måste ha mycket hästkunskap för att ägna sig åt någon av ytterligheterna - den extrema lösdriftshästen eller den extrema stallhästen - med allt vad det innebär. Att i okunskap linda ben över natten, sätta hästar ensamma i små rasthagar - eller att släppa ut och låta vara utan skydd dygnet runt - kräver båda kunskap. Så som vanlig hobbyryttare så kan nog hästhanteringen befinna sig någonstans mellan ytterligheterna. Och kanske kan man ändå lära sig något nytt. Framförallt av sådana hästmänniskor som artikelskribenten i Hästfynd.
Hälsning Maja

Det som är till störst bekymmer för hästar (och araber) är temperaturskillnader. Jag har provat båda. Varmstallet och täcken ute i hagen på dagen. Då har jag haft en arab som stått och skakat under dagen och helst stått stilla och kurat. Nu har jag ett kallstall där innetemperaturen är densamma som ute. Nu fryser aldrig min arab (eller mina andra hästar heller). Aldrig ett täcke och med möjlighet att gå in under tak när de behagar så fryser de aldrig. Faktum är att de inte alltid ens går in under tak. Just nu står de i hagen med ett tjockt lager med snö över ryggen. De har möjlighet att gå in - men väljer att inte. Det är ju mycket trevligare att ströva fritt verkar de tycka.
Så utsätter man araber för varmstall och täcken ja, då fryser de givetvis när det blir utan. Låter man hösten gå in i vinter utan varmstall och täcken, då anpassar sig pälsen och hullet till detta väder och hästen mår bra och har full rörelsefrihet. Det är min erfarenhet.
Hälsning Maja

Mmm...

Nu har jag iaf flyttat över min vbl-märr till lösdrift i lördags, och man ser på henne att hon trivs KANONbra.
Hon har inte så tjock päls, men väldigt TÄT och hon har gått utan täcke en tid och varit ute rätt mkt innan jag flyttade över henne till lösdrift ochd dessutom har hon gått barfota i över 8 månader. Inte är hon ömfotad, och hennes hovar har SUPERbra hovkvalité och så har min hovslagare inte behövt ta så mycke på hovarna eftersom dom växer knappt nånting alls....Fast när hon var skodd så växte de en hel del.

I flocken går hon ihop med 2 arabston (rejäla vinterpälsen), ett travföl (hingst), ett ponny sto, en travvalack (blott 5 år och kom direkt från travträningen med ett trasigt framknä), och en arab valack.
Alla funkar super bra i lösdrift. Det finns en nybyggd ligghall -fast dom använder den mest som toalett, annars håller dom ihop varandra för att "hålla varandra varma"...-

Det är faktiskt upp till oss alla att ha sina hästar på stall / eller lösdrift.
Min märr har -innan hon flyttats över till lösdriften- sparkat sönder halva boxväggen nästan varje kväll, ständig boxvandring och var ängslig, fast hon stod på halm och fick nästan fri tillgång på hö och mindre kraftfoder.

På lösdriften är hon hur Lugn som helst, och nästa dag när jag var där på besök ville jag bara hälsa på henne gick hon undan förmodligen trodde hon väl att hon skulle tillbaka in på stall.
Det kan ta lite tid innan hon förstår att man bara vill pyssla med henne och rida ut osv.

Hon är lite mer en ute-häst, och jag tror faktiskt att de flesta hästar klarar av att gå på lösdrift, bara man gör det successivt.
Märren gick på ett långt sommarbete och trivdes bra i regn och skur. En dag när jag skulle ta in henne, vandrade hon runt i boxen och skrek och sparkade, så jag släppte ut henne blev hon lugn.

Jag säger bara att det är väl upp till en och var att ha sin/sina hästar på lösdrift.
Men det innebär ju en hel del arbete med lösdrift t. ex mocka skiten, lägga ut grus el. dyl. på leriga platser så att de får stå på fasta underlaget, fodra dem regelbundet och OFTARE.
Men visserligen är det faktiskt billigare att hålla häst om de går i lösdrift, fast det kostar att fodra dem en hel del.
Fri tillgång på hö är ju ett måste som alla vet i lösdrift.

//Carolrita

Min arab sätter tjock päls men han fryser ändå när det är fuktigt ute. Han kan stå och skaka av köld.

Jag klipper halsen och en smal strimma längs hela hästen, annars svettas han för mycket vid ridning. Täckar honom med rejäla Horseweretäcken.

Men, snälla, rara, det är väl ingen som har sagt att dina hästar ska gå ute dygnet runt utan täcke???

Men av mina erfarenheter så är det många som har hästar på lösdrift för det är billigare och inte lika mkt jobb.
Hallå?! :eek:
Om man tror det är MINDRE jobb med hästar på lösdrift så har man nog misstagit sig. Mockning i boxar slipper man, men vindskydd måste hållas efter också, matningsförhållanden är viktiga (ej på samma plats jämt osv), vattentillförsel är inte det lättaste...
Själv har jag inte läst artikeln, men är absolut förespråkare för lösdrift i första hand. Dock går det inte alltid att lösa på grund av MITT schema / min tillvaro (när jag har hästen inackorderad tex) och då har jag hästen på stall.....

Jag har två araber och de skulle aldrig trivas på lösdrift.
Har även en shettis och en nordsvensk. De kanske bättre skulle klara det, men de är vana vid stallet och den trygghet det ger.
Just det.... de är VANA vid det !!!!! hästar är vanedjur och dina hästar är vana vid att mat serveras inne på vissa tider. Om dina hästar vandes om vid att stå i boxen kl 08.00-15.00 och gå ute resten av dygnet så skulle de agera som om de trivs med det. Om de går ute dygnet runt (hur gör du på bete?? Då får de förmodligen inte vara i sitt "trygga" stall?) så är de vana och verkar trivas med det. Jag tror på lösdrift av det skälet att hästar är GJORDA för att gå utomhus på stora stäpper året om och leta mat dygnet runt. Nu kan vi sällan uppnå exakt de förhållanden och måste därför ofta fixa extra skydd (=vindskydd) o extra mat (de kan ju inte leta helt fritt på miltals med stäpper) och ibland extra värme (=täcke på svettig häst efter ridning).

Hur kan man ha sin häst ute i regn, snö, blåst och minusgrader och samtidigt kräva att den ska orka ridas?
Jag skulle vilja ställa dig motfrågan: hur kan man kräva att en häst som står på box i 12 timmar (eller mer) per dygn ska klara att orka ridas??
"beviset" för att hästen klarar av utevistelse och ridning är dels alla hästar i Sverige som har det så och faktiskt mår UTMÄRKT, ytterligare bevis är att vilda hästar klarar av att fly i full fart från rovdjur även om det är minusgrader och/eller regn o kyla. Hästar är gjorda för att röra på sig nästan dygnet runt.
Alla är vi olika och jag har av o till haft häst på box (har det nu - svårt att ha hästen ute dygnet runt när inga andra hästar i stallet är det.. )men inser att det faktiskt oftast och mest handlar om min egen bekvämlighet. Det jag tycker illa om är när folk försöker hävda att det mest vettiga förhållningssättet är att ha hästar så onaturligt som möjligt (=i hus och i enskildhet i box).
Och hon i artiklen säger att en häst på lösdrift inte behöver värmas upp när man ska rida för den är redan uppvärmd.
Det är fel :mad:!! Jag har mina hästar ute på dagen och inte är de uppvärmda för att de är ute!
Mkt konstiga åsikter i den artikeln. hoppas inte för många följer hennes "råd"
Mja, jag vet ju inte hur rådet lyder (ej läst artikeln som sagt), men nog är en häst som kommer direkt från hagen ändå MER uppvärmd än en som kommer ur en box- det måste du ju förstå?? Sannolikt har den rört sig mer i hagen (dock ej helt säkert). Inte skippar man uppvärmning helt, men om man ser sina hästar busa i 30 minuter i full galopp så kan man ju inte tro att hästen är helt "ouppvärmd" inför ridningen?!?

....
man kan inte bara ta en häst från dens frihet och ändå kräva att den ska leva som att den var fri, det är det många som inte verkar tänka på.
vi har redan gjort det mest onaturliga man kan göra, nämligen ta bort dens frihet och tämja den.
Jepp, och vi som föredrar lösdrift försöker i VISS MÅN att ge hästen LITE MER naturliga förutsättningar... precis samma skäl som gör att du släpper hästen i hage och INTE har den i spilta eller box dygnet runt (för det har du väl inte??)....
Vi har tagit ifrån hästen förutsättningar att leva hästliv, men ska det i så fall innebära att vi borde göra det ÄNNU mer menar du?? I så fall kan man ju köra hästdrift á la kontinenten (många i alla fall) och just ha stall fulla med hästar utan några hagar och hagvistelse överhuvudtaget. Eller varför inte bygga iordning isolerade hus med värmesystem á la människa och ha ständigt 23 graders värme för kusarna?

Jag vet det för jag ser det på dem, jag vet hur de är efter de varit på "lösdrift" efter sommaren, de vill in! Efter att de fått sin mat på kvällen står de och ser mot stallet. de gillar att vara inne, det är tryggt och mysigt! Min häst älskar sin box :)
Om det nu är så plågsamt för dina hästar att vara på lösdrift så undrar jag varför du ens släpper ut dem dygnet runt på sommaren ?? Det är ju inte särskilt vänligt i så fall.....?
:confused:

Allvarligt talat, är du trög eller skämtar du nu?
läste du inte inlägget jag skrev eller???
Ska jag upprepa så din hjärna hänger med?
jag rider inte min häst svettig
hon har mkt bra grundkondition

I o för sig är mycket svettning tecken på att hästen har en BRA kondition och inte en dålig... :angel:

självklart har temperaturen nt med detta att göra.
jag vet iallafall att mina hästar fryser.
och i vårt stall är det aldrig 9 grader varmt eftersom vi har kallstall, och det blir aldrig -45 här heller, så växlingen mellan temperaturen ute och inne är mkt liten!
Så.... det är alltså inte KYLAN som gör att du tycker lösdrift är tokigt för dina hästar??
Vad är i så fall skälen till att det skulle vara så tokigt att ha hästar ute dygnet runt?? Mörkret??

Jag är verkligen öppenför fördelarna!
Jag har själv flera gånger sagt att om hästen trivs och lösdriften sköts bra ser jag inga hinder.
Mja, du har också börjat med att påpeka hur väldigt många nackdelar och baksidor med folk som har lösdrift.

Är bara trött på erat sätt att få de som har hästen inne på natten som sämre hästägare.
Som att man överdriver och inte låter hästen vara häst för det. Det stämmer knappast. Lösdriftshästar är lika ofria hästar som de som både är inne och ute.
Sen beror det ju på vad man gör med hästen.
Nej, lösdriftshästar ÄR (oftast) mindre begränsade än hästar som står inlåsta i en box i x antal timmar per dygn! De rör sig på större ytor och ÄR närmare sina kompisar under FLER timmar per dygn. Det är inte LIKA Mycket ofrihet! Det är heller inte "frihet"...

Min häst står på box under nätterna, men jag anser FORTFARANDE att hästar på lösdrift (som min morsas tex) ändå är friaRE än henne!

Du säger ju emot dig själv :smirk:
först att det inte är mindre jobb, men att det är en fördel för dig då du slipper åka varje dag :confused:
Hur kan man inte åka till sin häst varje dag?
Kanske för att andra kollar till den??
Och man kanske inte tränar/rider varje dag?

Jag har eget stall och får sköta allting själv. Kan aldrig "slippa", allt måste göras.

Jag har mina pållar på lösdrift, men måste ändå sköta om dom. De skall likafullt ha sin mat, kraftfoder ingår inte i lösdriften endast hösilage. Mocka måste jag ju också, då de har stått inne efter ridning. Normal skötsel har vi också på våra hästar, dvs dom borstas och får sin omvårdnad precis som vilken annan häst.

Ja men de har tunnare hud och klarar oftast inte om de går ute och det regnar och är kallt.

De enda hästar som man vet kan ha tunnare hud än andra, är eksemhästar. I övrigt handlar det om pälsen, en täckad päls får en sämre förmåga med tiden pga stråna trycks ihop och skapar inte det naturliga skydd som hästen har i vanliga fall.

I o för sig är mycket svettning tecken på att hästen har en BRA kondition och inte en dålig...
Det är där håller jag inte alls med om!
Hur mycket en häst svettas är väldigt individuellt, en häst som har dålig kondis svettas ofta mycket medans en som har bättre kondition kan cokså givetvis göra det men som sagt det är individuellt.

Det ska finnas en ligghall som är så stor så att varje häst har minst 80 % av "normal" boxyta för att kunna söka skydd alt vila lite...

Hos mig är stona sällan inne i ligghallen medan hingstarna är lite mer "bekväma"...

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara mer jobb med att ha hästen ute.
Konstigt att alla som skriver om lösdrift i artiklar nämner att det är billigare OCH mindre arbete då.

Har man stall har man även hagar.
Vi har flera hagar som också måste skötas om plus stallet plus allt annat. Givetvis innebär det mer arbete, ni behöver bara ta hand om hagen som skötsel, jag får ta både hagar plus stall.
Sen vet jag inte hur stor hage just du har, går du runt och mockar hela hagen :confused:
Artiklen var vad denna diskussionen handlade om egentligen.
Skulle aldrig respektera en människa med de konstiga åsikterna hon har.
:crazy:

Jo..på sommaren går de på lösdrift kan man kalla det.
Men det är varmt på sommaren, och de har två stora hagar med bra bete och stora granar som är regntätt.
Då är det inga problem. Men man märker ändå att de skulle vilja komma med oss hem (betet är en bit hemifrån)
Men bodde vi i ett varmt land skulle jag ha bättre åsikter om lösdrift, för det är kylan och regnet jag tycker är anledningen till varför jag inte vill ha lösdrift.
när det börjar lida mot höst är mina hästar "trötta" på att vara ute, även om de får kraftfodret ute så står de och väntar vid grinden efteråt och vill in... :)

Mina hästar står inte i box 12 timmar eller mer. Men de står inne en del timmar men det är inget fel med deras ork.
Står hästen ute däremot i vind, regn och kyla går mer energi åt till att värma upp sig, det är mer ansträngande för den.
Jag har sagt flera gånger att det finns hästar som gillar lösdrift men inte mina. Har du lyckats att missa alla mina upprepningar :smirk:¨

Jag sa bara att en häst inte är uppvärmd av att vara i hagen.
Det är inte många hästar som rör sig speciellt mkt i hagen, inte mina iallafall. de står mest, eller går ut äter lite grann. Ingen motion att tala om, och de lär inte bli uppvärmda av det.
Tycker det är idiotiskt av henne att säga att uppvärmning inte behövs när hästen varit ute.
Har man en häst som galopperar i 30min behöver man knappt rida, det är inte så vanligt ;) Fast visst kan de vara busiga ibland, men några 30min race har jag inte sett många gånger. Jag skulle värmt upp ändå för säkerthets skull. Inget att slarva med!

Sluta överdriv :mad:

Jag sa aldrig att det var plågsamt. eller gjorde jag det? NEJ just det så lägg ner.
Vad jag försökte mena är att MINA hästar gillar att vara i stallet på natten på vintern.
På sommaren går de i sina stora beteshagar fullt med gräs, rätt stor skillnad mot vinterns hagar med snö, eller hur?
vad tror du dina hästar gör på natten, det finns inte så mkt mer att göra...
På sommaren är det dessutom varmt och skönt, ända problemet är insekterna. Men vi har inte inne dem pga det ändå, för det är onödigt när det är varmt.
Beteshagarna ligger en bit bort också, så jag antar att hästarna efter några månader ute längtar hem ;)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka