Lösdrift i hästfynd

Vad vet du om hästar egentligen :confused: :o :crazy:
Vet du inte att hästar är olika precis som vi människor?
Så alla hästar som svettas mkt har bra kondition??
Du har FEL! Läs på lilla vännen.
Jag har två levande bevis ute i stallet.
Min arab som rids regelbundet svettas nästan aldrig, det krävs höga temperaturer för det eller att hon blir rädd eller orolig för ngt. På vintern svettas hon aldrig, trots lika hård ridning.
Vår nordsvensk som inte rids lika ofta svettas jättemkt vid lättare ridning.
Du menar alltså att hästen som inte rids har bättre kondition :angel:

Min arab som rids regelbundet svettas nästan aldrig, det krävs höga temperaturer för det eller att hon blir rädd eller orolig för ngt. På vintern svettas hon aldrig, trots lika hård ridning.

Jag skrev ju att temperaturen VISST hade med det att göra och att de skulle frysa. läser du hur du själv vill eller :confused: :smirk:

oj oj.-.jag tror jag vet mer om detta än du vet..ok?
araber har tunnare hud än nordiska raser ex.
du borde inte låta som en besserwisser när du har fel :smirk:

Varför är du så arg?

Du har ingen vidare diskussionsbegåvning tycker jag.

en diskussion innebär att man talar, och lyssnar på andras åsikter, ok att man kanske inte håller med, men alla har rätt att utrycka sin åsikt.

Att köra över någon visar bara sina egna brister.

Alla har vi våra bra och dåliga dagar, jag har följt din tråd, ttrodde att du bara hade en dålig dag, men du kör ju bara på i samma stil??

Alla blir saliga på sin egen tro, och att försöka överbevisa någon med ord som trög, lilla vän, besserwisser och likn är bara löjligt och svagt.
Diskutera det relevanta istället vetja.

mvh/ Anita

:rofl:
Jaja..man kan ju välja hur man vill se det.
Jag började med en bra tråd, sen blev lösdritfsfolket lite arga så då kan det gå som det går :angel:
Jag tycker folk kan förtjäna vissa ord när man blir arg...jag fick en del ord själv innan jag började.
så du kan ju börja att skylla på de som startade då ;)

En bra tråd?
Lilla vän... du klankar ner på en artikel, vilket är din fulla rätt, men när det sedan finns människor som inte håller med dig så blir du rent upprörd och påstår att de inte vet något om hästar.
Du har fortfarande inte förklarat vad det är som är så idiotiskt med Christina Drangels hästhållning. Ja, förutom uppvärmningsbiten då. Som jag förövrigt inte håller med om men det har jag nämnt i ett tidigare inlägg.

Den här tråden är nu 17 sidor lång, men vi har inte kommit någonstans. Du anser fortfarande att du är en fördomsfri och öppen människa men vägrar att ta till dig ens exempel ur verkliga livet.

Vad vill du egentligen? Att alla ska nicka och le?

jahaja

så om man känner sig påhoppad rättfärdigar det
det faktum att man är rent elakast mot andra?

jeje

Helt seriöst, dina svar börjar bli ruskigt pinsamma...:crazy: Varför inte bara försökt få till en Bra och seriös diskussion från början? Istället för att Enbart klanka ner på andra? :confused:

Glömde förresten; hade det funnits lösdrift nära mig hade pållarna fått flytta dit på studs ;)

Jag mår illa av ert fjäsk mot alla andra...så alla andra i denna diskussionen är offer :confused: :crazy: :smirk:
Knappast.
Jag tycker inte det var nåt fel med mitt inlägg.
Och upprörd blev jag när jag blev kallad otrevliga saker.
Och det är knappast JAG som gjort detta till en dålig diskussion jag har inte skrivit här själv.
Känns som det enda jag gjort är att få upprepa mig hela tiden för folk vill tro vad de själva vill.

Men här kommer IGEN vad jagf tycker är fel med hennes artikel:

-hon säger att fördelarna är mindre arbete för ryttaren. man ska inte ha häst för att "ha mindre arbete"

- hon säger att utehästhållninh gör att fler har råd att ha häst. det kanske bara är jag, men det kan leda till att folk som egentligen inte har råd skaffar sig hästar som de inte kan sköta bra.

-hon säger att anledningen till att man har stall är för att det är lättare att få tag i hästen när man ska rida.
Min häst går alltid i hagen när jag ska rida så det är lika lätt som en lösdriftshäst.

-hon kallar en hage på 1,5 hektar för stor hage. Våra hagar är det och jag tycker de skulle vara för små för lösdrift.

-hon "tror inte på ligghallar med tak" vad jag vet så är det LAG på det.

-hon säger att barfota hästar halkar mindre. :confused:det håller inte jag med om.

-hon säger att stallet är till för ryttarens bekvämlighet.
tycker det låter så dumt att säga så. hon själv säger ju att lösdrift är bra för det är "billigare och mindre jobb" vem är det som är bekväm :mad:
Jag har iallafall stall för mina hästar ska slippa stå ute mitt i vintern. bekvämt för mig tycker jag inte det är.

-hon säger att hästar inte ska få med på lika tider. jag har allitd lärt mig att hästar gillar rutiner och vill ha mat på vissa tider. även där tycker jag hon har fel.

-hon säger att det inte gör nåt om man inte rider en period om hästen går på lösdrift. hallå! hur mkt tror hon hästen rör sig i hagen egentligen :confused: :smirk:
under mina år med hästar har jag aldrig sett hästar som rör sig mkt i hagen speciellt inte på vintern.

-man behöver inte värma upp en häst som gått i hagen.
fel fel fel. det ska man alltid göra, en häst blir inte varm av att stå i en hage.

-hon menar att hästar som står i stall på natten bråkar mer. stämmer inte på mina hästar. själv säger hon att sina bråkar var 20e minut... :crazy:så ofta bråkar inte mina trots stallvistelse på natten.

-"man får annan kontakt med hästarna på lösdrift"
hurdå? jag förstår inte hur hon tänker. jag umgås minst lika mkt med mina hästar, kanske mer eftersom man tar in o ut dem osv.

rätt mkt alltså :smirk:

Det CD anger som villkor för sin lösdrift är INTE allmängiltigt för alla lösdrifter. De sköts på olika sätt precis som olika stall... Det går alltså inte att döma ut alternativet enkom baserat på EN artiken av EN författare om EN lösdrift.

Och jag tar också in och ut min häst ur hagen, det blir väldigt svårt att rida henne annars eftersom jag anser att hagen är "fri" från arbete för hennes del.

Så den biten är densamma som för uppstallade hästar fast med fördelen för mig att det bara är jag som hanterar henne, inte kollektivet.

De har mat dygnet runt och får kraftfoder en gång om dagen, så inga hungria och tjuriga hästar i min hage :)

Och vad är det för fel på att minska ner mängden arbete med allt runtomkring så man kan lägga den tiden på hästen istället? Så länge det inte går ut över hästen så spelar det väl ändå ingen roll hur lång tid man lägger på anläggningens skötsel inkl mockning?

Men vad vet jag, jag har ju bara en oskodd, raggig ponny på lösdrift som säkert är halvvild och vanvårdad :o

(Sen att hon i år har fått dubbla diplom och är gudasnäll att hantera, även lös överallt, är väl mest tur antar jag.)

Men en häst i superkondition måste väl kunna svettas vid ridning utan att det betyder att den har dålig kondis? Tänkte på det man ser på tv, internationella hoppningar och så, deras hästar blir ju svettiga ibland....

JAG fick iaf mer jobb på lösdrift. Stallet måste fortfarande vara i god kondition. Jag mockar hagen regelbundet. Städar hagen regelbundet. Fodrar väldigt mycket mer. Vattnar väldigt mycket mer. Vattnet fryser dessutom, jag får hjäpa hästarna att hålla karet isfritt.

Om jag minns rätt sa artikelförfattaren inte att hennes hästar bråkar var tjugonde minut, utan att de ibland påminde sig om rangordningen var tjugonde minut. Det gör mina hästar också, med en blick, en svansviftning, osv. Om dina hästar aldrig går igenom sin rangordning verkar det konstigt.

Jag antar att det där inlägget inte var riktat till mig egentligen?

Ang svettning är jag övertygad om att det är väldigt individuellt, precis som hos oss människor och konditionen kan nog bara avgöras hos individen, inte "allmängiltigt" att det är på det ena eller det andra sättet.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara mer jobb med att ha hästen ute.
MER jobb är inte säkert att det är, men en välskött lösdrift ger knappast så mycket MINDRE jobb heller...

Har man stall har man även hagar.
Vi har flera hagar som också måste skötas om plus stallet plus allt annat. Givetvis innebär det mer arbete, ni behöver bara ta hand om hagen som skötsel, jag får ta både hagar plus stall.
De allra flesta som har lösdrift har även stall... dvs får också ta hand om både hagar o stall. Om hästarna rids behövs troligen stallvistelse för upptorkning (hos vissa) dvs man får mocka. Om hästarna blir skadade måste man också kunna ställa in dem i box.
Sen vet jag inte hur stor hage just du har, går du runt och mockar hela hagen :confused:
Nu har jag inget eget alls, men när vi hade det så mockade jag VINDSKYDD efter 8-10 hästar och halmade detta. Dvs motsvarande jobb som du istället har i boxarna i stallet.

Artiklen var vad denna diskussionen handlade om egentligen.
Men när du fört diskussionen har du före ditt senaste inlägg faktiskt inte specifikt kritiserat endast artikeln i alla lägen. Du har (som någon skrev) dragit slutsatsen att LÖSDRIFT i allmänhet är olämpligt eftersom EN person driver sin lösdrift på ETT sätt o har vissa argument för SIN verksamhet. Du vill ju inte "buntas ihop" med alla som har hästar på stall 20 timmar per dygn och många av oss som föredrar lösdrift kanske inte heller vill buntas ihop med de usla lösdrifter som finns... (inget sagt om artikeln från min sida, återigen. Jag har inte läst den. Har dock sett hennes häst på en kurs och den såg suveränt välmående och välriden ut)

Jo..på sommaren går de på lösdrift kan man kalla det.
Men det är varmt på sommaren, och de har två stora hagar med bra bete och stora granar som är regntätt.
Då är det inga problem. Men man märker ändå att de skulle vilja komma med oss hem (betet är en bit hemifrån)
Okej, men för din egen bekvämlighet så låter du alltså kusarna inte komma hem till sin älskade box? :angel:
Vad gäller kyla tycker jag det är rätt intressant.... det som slår mig är att många som tycker hästar ska stå på stall ändå har dem ute på dagtid. Är det mindre kallt när det är -15 på dagen än på natten? Om hästar nu skulle lida av kyla o regn så måste de väl lida av det lika mycket (eller lite enligt min mening) på dagen som på natten? Eller menar du att just faktumet att de torkar inne på natten gör skillnad? Jamen dåså: då är det ju helt okej med en ligghall där hästarna OCKSÅ kan gå in o torka när de har lust, eller....??
Men bodde vi i ett varmt land skulle jag ha bättre åsikter om lösdrift, för det är kylan och regnet jag tycker är anledningen till varför jag inte vill ha lösdrift.
när det börjar lida mot höst är mina hästar "trötta" på att vara ute, även om de får kraftfodret ute så står de och väntar vid grinden efteråt och vill in... :)
Nåja, det är ju som sagt vanedjur. Och om de är trötta på att gå ute dygnet runt eller ej vet knappast du eller jag. Vad är det som säger att det inte är så att de står där o väntar bara på mer mat? Eller på klappar o smek från dig? De kanske inte alls väntar på att få bli instängda i boxen? SOm någon skrev tidigare. Sätt in hästarna i boxarna, öppna dörrar in och ut ur stallet o ut till hagen och så får vi se hur många hästar som föredrar att stå inne i sin egen box i 8 timmar istället för att umgås med vännerna. Den friheten att bestämma själv FÅR hästarna i lösdrift - det kan väl inte ens du neka till?? Tycker du fortfarande att det är lika "ofritt" att var installad som i hage dygnet runt?
Mina hästar står inte i box 12 timmar eller mer. Men de står inne en del timmar men det är inget fel med deras ork.
Står hästen ute däremot i vind, regn och kyla går mer energi åt till att värma upp sig, det är mer ansträngande för den.
Som sagt; min häst står också i box just nu (inackorderad) och jag tycker inte det är helt urknasigt eller djurplågeri - då hade jag inte haft den så. Men jag inbillar mig inte heller att hon är lika fri som på lösdrift - hon ÄR mer bunden till vad JAG bestämmer. Visst tar det lite energi att hålla värme i kyla o regn, men snälla du: hästar är GJORDA för detta - de är skapta för att vandra MILTALS varje dag över stäpper. Den lilla motion vi ger dem på ½-3 timmar per dag (om ens det gäller för många hästar) är en skit i rymden .... så särskilt ansträngande att hålla värmen är det nog inte för dem. Om man är orolig för den biten kan man dessutom utfodra med fri tillgång på hö/hösilage.

Jag sa bara att en häst inte är uppvärmd av att vara i hagen.
Det är inte många hästar som rör sig speciellt mkt i hagen, inte mina iallafall. de står mest, eller går ut äter lite grann. Ingen motion att tala om, och de lär inte bli uppvärmda av det.
Tycker det är idiotiskt av henne att säga att uppvärmning inte behövs när hästen varit ute.
Har man en häst som galopperar i 30min behöver man knappt rida, det är inte så vanligt ;) Fast visst kan de vara busiga ibland, men några 30min race har jag inte sett många gånger. Jag skulle värmt upp ändå för säkerthets skull. Inget att slarva med!

Vi är eniga om uppvärming! nog värmer jag upp min häst lite även om den gått i hagen bara innan. Men det säger sig själv att den trots allt sannolikt rört sig mer vid FLER tillfällen än om jag tar den direkt ur en box. Galopp o bus i 30 minuter har jag sett ett antal gånger. Dock finns ju hästar som inte rör sig så mkt. Men du kan väl inte neka till att den som har en busig rörlig häst har en häst som har MER varma muskler än en som inte har det?

Vi människor kan jag mer om än hästars kondiditon: en vältränad människa (har märkt det själv när jag ökar min träning) svettas fortare under ett träningspass och mer än en otränad människa. Det gäller generellt (läs träningslära så ser du) men bör ju naturligtvis finnas individuella variationer. Om hästar nu är lika oss så stämmer ju det jag skrev.

Hur som helst: din debatteknik verkar mest gå ut på att slå saker i huvudet på folk och att använda dig av nedlåtande attityd. "Lilla vän"... ett jävla trist sätt att föra debatt på. Du vet inget om vare sig min ålder eller erfarenhet och framförallt tycker jag åldersdiskussioner är rätt ointressanta - det brukar mest dyka upp när man saknar argument i sakfrågorna. För din upplysning så kan jag upplysa om att den här lilla vännen är 34 år. (äldre än dig?)

:mad:

Men här kommer IGEN vad jagf tycker är fel med hennes artikel:

-hon säger att fördelarna är mindre arbete för ryttaren. man ska inte ha häst för att "ha mindre arbete"

- hon säger att utehästhållninh gör att fler har råd att ha häst. det kanske bara är jag, men det kan leda till att folk som egentligen inte har råd skaffar sig hästar som de inte kan sköta bra.

-hon säger att anledningen till att man har stall är för att det är lättare att få tag i hästen när man ska rida.
Min häst går alltid i hagen när jag ska rida så det är lika lätt som en lösdriftshäst.

-hon kallar en hage på 1,5 hektar för stor hage. Våra hagar är det och jag tycker de skulle vara för små för lösdrift.

-hon "tror inte på ligghallar med tak" vad jag vet så är det LAG på det.

-hon säger att barfota hästar halkar mindre. :confused:det håller inte jag med om.

-hon säger att stallet är till för ryttarens bekvämlighet.
tycker det låter så dumt att säga så. hon själv säger ju att lösdrift är bra för det är "billigare och mindre jobb" vem är det som är bekväm :mad:
Jag har iallafall stall för mina hästar ska slippa stå ute mitt i vintern. bekvämt för mig tycker jag inte det är.

-hon säger att hästar inte ska få med på lika tider. jag har allitd lärt mig att hästar gillar rutiner och vill ha mat på vissa tider. även där tycker jag hon har fel.

-hon säger att det inte gör nåt om man inte rider en period om hästen går på lösdrift. hallå! hur mkt tror hon hästen rör sig i hagen egentligen :confused: :smirk:
under mina år med hästar har jag aldrig sett hästar som rör sig mkt i hagen speciellt inte på vintern.

-man behöver inte värma upp en häst som gått i hagen.
fel fel fel. det ska man alltid göra, en häst blir inte varm av att stå i en hage.

-hon menar att hästar som står i stall på natten bråkar mer. stämmer inte på mina hästar. själv säger hon att sina bråkar var 20e minut... :crazy:så ofta bråkar inte mina trots stallvistelse på natten.

-"man får annan kontakt med hästarna på lösdrift"
hurdå? jag förstår inte hur hon tänker. jag umgås minst lika mkt med mina hästar, kanske mer eftersom man tar in o ut dem osv.

rätt mkt alltså :smirk:
Här kommer då äntligen en uppställning på exakt VAD du inte tyckte var rätt i artikeln. Och inte bara en allmän svada där du ondgör dig över lösdrifter i allmänhet.
Mycket bättre så!!

Förlåt om jag avbryter men:
Att en arab svettas mindre än en ns är inte en överraskning för någon och absolut ingen täcken på konditionsskillnad, araber hushåller med vätska och därför svettas mindre än många andra raser. Det du upplever med dina araber gäller nog inte för alla individer inom rasen, mina hästar är nog mer inne på sommaren än på vintern, rör sig mycket i hagen i alla väder och fryser sällan på vintern.
Vad jag än tycker om fru Strasser (får mig att se rött) så har hon en del sunda idéer om hästhållning och jag måste (tyvärr) hålla med om att vi har en tendens att förmänskliga hästens behov till hästarnas nackdel.

Att diskussionen gled ifrån artikeln beror på att det typ bara är jag som faktiskt läst den :smirk:

Att ha hästarna på bete är verkligen inte för min egen bekvämlighet...är det därför du har dina på lösdrift eller vadå?
Jag har de på bete för att de ska få äta och leva på gräs istället för hö och få ha det skönt ute när det är varmt och svalt på nätterna. Ibland vissa nätter skulle jag vilja ha dem inne kanske men det går inte för betet ligger där det inte finns stall.

Jag har kanske 5 gånger sagt att lösdrift kan passa vissa hästar hur många gånger ska jag upprepa det :smirk:
Men det skulle inte passa mina hästar, tycker jag känner de såpass väl och jag vet ju hur det är att ha de på lösdrift eftersom jag har det flera månader varje år.
Att det är kallt på dagen..ja..men man måste ju ha ute hästarna eller hur? dessutom kryper ofta temperaturen ner på natten. Jag tycker även att mina hästar inte sover ute, och de får slappna av mer när de är inne.
jag har aldirg sett mina hästar sova ute på dagen.
jag tror de sover bättre i stallet.

Jag vill inte ha mina hästar ute dynget runt helt enkelt, och lägg märke till mina hästar nu alltså säger jag inte att alla hästar mår bäst av att stå i box på vinternätterna men jag är säker på att mina gör det.

JO jag känner mina hästar och VET att de till hösten vill in på nätterna när det börjar bli ruggigt. du kan sjäkvklart inte veta det men jag som är deras ägare vet det.
Mer mat väntar de inte ¨på när de vill in, i slutet av sommaren när de är hemma i hagarna får de både krafft och hö ute.
Men de står ändå vid grinden och jag vet att de undrar när de ska få komma in i sina fina boxar och mysa.
Jag vet iallafall att särskilt min häst trivs jättebra inne. Inte ens på morgonen när man ska ta ut dem är hon så "het" på att komma ut, hon får sitt krafftfoder sen står hon och slickar på sin saltsten.
Jag kan öppna hennes dörr och gå ut, hon kommer inte gå ut. Jag har testat.

Visst har en busig häst värmt upp sig mer men hon sa inte så. Hon fick det att låta som att om hästen går på lösdrift behöver den inte värmas upp.
MKt dumt sagt! bara för hästen är i hagen betyder inte att det är en busig häst som springer runt i 30min. sådana hästar är inte vanliga.

Hjälp...om du vet mer om människans kondition varför uttalar du dig som du gör om hästars kondition?
För du har ju så fel man kan ha.
Jag behöver inte läsa på nåt, jag vet att hästars svettning är individuell.
Fast du menar ju fortfarande att en häst som svettas mer har bättre kondition.
Det är inte så vad du än säger.
Min arab kanske är undantaget som bekräftar regeln då hon inte svettas efter en 2timmars tur med trav o galopp som inslag.
Men faktum kvarstår att svettning inte har med kondition att göra.
Jag svettas när jag tränar men inte har jag bra kondition för det ;)

Åldersdiskussion? Jag har inte sagt ett ord om din ålder, jag sa lilla vän för du gjord ett dumt uttalande som var fel. lilla vän har inget med ålder att göra :smirk:
Och ja du är äldre än mig, men i detta fallet har det inte med kunskap att göra och inte heller med diskussionen att göra hur gammal man är.

Svar till:
Att en arab svettas mindre än en ns är inte en överraskning för någon och absolut ingen täcken på konditionsskillnad, araber hushåller med vätska och därför svettas mindre än många andra raser.
hmm det där stämmer inte allas om jag jämför mina hästar har t ex en arab som svettas mycket och hon har bra kondition och måste därför vara klippt så att det där med att araber svettas mindre än andra vet jag inte om jag vågar tro på vad har du fått det ifrån? Någonting som du kan länka till här på nätet?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31