Lösdrift i hästfynd

Hjälp...om du vet mer om människans kondition varför uttalar du dig som du gör om hästars kondition?
För du har ju så fel man kan ha.
Jag behöver inte läsa på nåt, jag vet att hästars svettning är individuell.
Fast det var ju DU som skrev att hästar funkar "individuellt som oss människor".... :crazy:
Well, kanhända drog jag för långtgående slutsatser som jämförde med oss människor, men det är jag ju inte ensam om härinne!! :angel: Det kanske BARA gäller behov av hus och absolut inget annat....
Men faktum kvarstår att svettning inte har med kondition att göra.
Jag svettas när jag tränar men inte har jag bra kondition för det ;)
Om inte JAG får uttala mig om hästars svettning o kondition så ska du inte uttala dig om människors. Själv har jag tränat o läst mycket om saken i flera år och det ÄR generellt så att människor svettas MER och framförallt snabbare under ett träningspass när de blir mer vältränade! Kroppen har nämligen lärt sig att mer effektivt göra sig av med överskottsvärme! Har ingen exakt länkhänvisning men om du läser lite alt ställer frågor om träning till tex Fredrik Paulun (www.paulun.com) kan du få veta mer.

Åldersdiskussion? Jag har inte sagt ett ord om din ålder, jag sa lilla vän för du gjord ett dumt uttalande som var fel. lilla vän har inget med ålder att göra :smirk:
Och ja du är äldre än mig, men i detta fallet har det inte med kunskap att göra och inte heller med diskussionen att göra hur gammal man är.
Men ändå har du ifrågasatt ANDRAS åsikter och kunskaper beroende på deras ålder....
Tur att vi är eniga om något då... för min del tycker jag det är synd att kalla folk "lilla vän" - det uppfattas lätt som nedlåtande och är inte speciellt konstruktivt i en debatt vare sig det syftade på ålder eller dumma uttalanden. Bättre då att fråga vad personen menar eller helt enkelt säga att man inte håller med (som du ju gör annars... )

Visst är stallhyror dyrt, men hur dyrt är det inte att hyra flera hektar mark för sin lösdrift :confused:
Det var en här som hade 20 ha mark!! Det kan inte vara billigt, så att lösdrift är billigare att "köpa" vet jag inte. Mne visst blir det billigare i längden.
Jag tar mig friheten att kommentera lite.. :smirk:
Det där med priser på mark beror ju helt på var du bor i landet!! Jag känner en person som får låna i princip hur mkt mark som helst helt gratis där hon bor. Och det är BRA hästhags-mark. Däremot får hon ju stängsla upp marken själv. Sen kan man på många platser (bla där vi hyrde) få bidrag för att hålla marker betade och på så sätt "finansiera" sin mark.
Stallhyror varierar också mkt beroende på var man bor...
Är det någon av er lösdriftmänniskor som vet lagen på hur stor hagen ska vara :confused:
Det läskiga är att enligt djurskyddslagen finns inte ens en bestämmelse på att hästar SKA vara ute i hage varje dag ens. Man kan alltså lugnt stänga in sina hästar i boxar á lagliga mått dygnet runt utan att i egentlig mening kunna åka dit på det...
Det finns ju däremot rekommendationer. Jag gissar att dessa är (dåligt påläst just nu) på ca 1 - 1.5 ha per häst som minimimått.... Någon annan som orkar kolla?!? :d
I hagen ska man inte ha broddar om hästarna är okända för varandra, vi har det dock på våra eftersom de inte sparkar varandra och för att hagen har lutning så de inte ska halka
"ska"!?!?! Det du säger är en rekommendation som kan vara vettig. Men det finns faktiskt folk som anser att hästar aldrig ska ha skarp brodd i hagen. Vad gör den som hamnar i ett stall där alla anser detta? Jo, broddar ur o sätter i blindbrodd, eller kanske har hästen barfota?!

En häst på lösdrift rör sig inte så mkt mer än en som är inne på natten. Visst beror det på hur hästen är, om den brukar gå runt hela tiden och hur länge en häst är inne.
Men ser man på hästar i en hage så går de inte runt och motionerar direkt.
Det är väl rätt självklart att hästar med större yta rör sig också på dessa större ytor?!?!
Hur vet du att de INTE rör sig på lösdrift under nätterna? Hur mkt erfarenhet hade du av lösdrift sa du??? SOmmartid för dina kusar som "inte gillar att vara ute".....

[/quote]

Att hästen står i box gör den inte frånskild från övriga flocken. i mitt stall kan de se varandra, alla står brevid varann. Att säga att hästar som är inne på natten inte har ett bra hästliv kan jag inte hålla med om :smirk:
Att den just bara SER de andra och inte har den fysiska kontakten när de önskar är faktiskt en begränsning för hästen. Visst är det bättre att de ser varann OM de nu står i box, men bäst är fortfarande att de har friheten att kunna klia varann, kelas mm....
Jag tror också att hästar i box kan må bra (min gör det nu) men jag tror de kan må BÄTTRE på lösdrift.

Eh..när skrev jag att ingen arab kan gå på lösdrift :confused: :smirk:

- det är skillnad på sommar och vinter. mina hästar trivs inte ute dygnet runt på vintern, de visar tydligt i slutet av sommaren efter ca 4 mån lösrift att de vill inte TROTS att de fått krafftfoder och mat i hagen. hästar är vanedjur men jag känner inom mig att mina hästar, i synnerhet min arab, är väldigt mysig och känner en trygghet inne. om hon gjorde det skulle hon inte vara som hon är. därför känner jag att min hästhållning passar mina hästar :)

Så nu fick du svaret ¨på varöfr jag INTE vill ha lösdrift året om, mina hästar trivs med den omväxling som stall och mkt utevistelse ger. de har inga sjukdomar eller andra besvär, de är pigga och glada och vill alltid in på kvällen och har inget emot att t.ex komma in tidigare om t.ex hovslagaren ska komma. sen kanske mina hästar har en så bra omgivning i sitt stall så de trivs bra! :idea:

Jag är övertygad om att en häst som trivs inne lär sig att det inte finns någon fara där inne, alltså ingen anledning att fly eller därav känna sig inträngd eller instängd.
men det är min uppfattning som bygger på mina egna erfarenheter av hästar.
jag tror hästar kan sova ute men jag har aldrig sett det iallafall. särskilt inte på vintern då det är kallt.
inne får de ligga på mjukt spån, ostörda och de kan slappna av. om du har hästar som slappnar av mer av att ligga ute 24 tim om dygnet så är det ju bara bra eller hur?
jag tycker man ska anpassa sin hästhållning efter hästen, och det känner jag att jag gör.
om jag kände att mina hästar trivdes mer ute skulle jag ha lösdrift, för jag skulle kunna ha det men väljer att inte ha det på vinterhalvåret för jag vet hur mina hästar fungerar.
jag har aldrig inne mina hästar pga kyla eftersom det sällen är kallare än -10C där jag bor. och den kylan klarar de men de vill inte vara ute i den kylan hela dygnet det är så jag menar. de vill komma in och värma upp sig, tycker att en variation mellan box och hage är trevlig iallafall för mina hästar.
om man har en häst som man märker inte vill gå in och vill komma ut hela tiden så ska man inte ha den inne heller.
man utgår från idividen.

Mer fria på lösdrift är de väl i det anseendet att de på natten kan gå runt..om de nu gör det alls i kylan och mörkret, men lite kan de ju vandra.
men jag känner inte att mina hästar "förlorar" frihet för de står i box på natten ;)

jag rider aldrig min häst direkt efter hon varit i boxen så min häst är väl isåfall lika "uppvärmd" som en på lösdrift.
dock tycker jag inte att hästar rör på sig så mkt i hagar ändå.

Ja hästar funkar individuellt ja.

och jsgf tycker jag kan uttalla mig om människors kondition, om jag inte minns helt fel så är jag själv människa och har en del erfarenhet av ämnet därav :angel:
du hade däremot fel när du sa att en häst som svettas har bra kondition vilket inte behöver stämma.

Hästar är inte gjorda för att stå i stall igentligen..
Av de hästar jag har mött, så har faktiskt lösdriftshästarna mått bäst..

Då även arbetande tävligshästar inom trav och hoppning..

jag skrev att priset beror på var man bor ju! :smirk:

att nån får låna hur mkt mark hon vill gratis är nog inte så vanligt. mark är dyrt!
våra hagar ihop är flera hektar men att köpa så mkt mark idag är mkt dyrt. förstår inte hur alla lösdriftfolk får tag i mark. Man måste bo rätt långt från grannar, säg att man har 5 hästar = ca 6 hektar...oj det är MKT!

att det inte finns lag på att hästar ska få vaa ute varje dag är sjukt. :mad:

vad menar du med det där med broddar?
förstår inte ditt resonemang alls.
man ska inte brodda hästar som är okända för varandra somgår i samma hage, då får man såklart brodda ur varje gång man ridit.
jag har turen att ha hästar som känner varandra och aldrig sparkar, annars skulle jag också brodda ur varje gång.

och du, jag sa aldrig att mina hästar inte gillar att vara ute. men det är ju lätt att vränga allt till sin egen fördel :crazy:

Ja för säkert sjunde gången nu så har jag sagt att det finns hästar som mår bättre på lösdrift.
har du fortfarande inte lyckats läsa en av mina upprepningar :confused:

jag tolkade det som om du tyckte det men ursäkta om jag hade fel! :o
Som sagt var så är det där med lösdrift inte kopplat till ras utan individ.
Våra hästar är näst intill aldrig skadade eller sjuka och det kan vi tacka lösdriften för.
Hästarna har aldrig långtråkigt heller utan sysselsätter sig med saker och ting.
Denna disk. kommer upp lite då och då märker jag.
Lösdrift eller stall det är upp till var och en att välja.
Huvudsaken är att man gör det som känns rätt för en själv och hästarna! ;)

/Nanne :D

Ja, det viktiga är att man känner att man gör rätt för sin häst. och hästar kan vara lika friska även om de står inne några timmar...vi har friska äldre hästar som aldrig haft sjukdomar eller skador, förutom nått sår eller vrickning men det är ju pga ridning :smirk:
så länge hästarna mår bra av det man gör så är allt bra :)

Jag är bara lite nyfiken på varför du tycker att man måste ha enorma hagar om man har lösdrift ? (du är inte ensam)
Om jag ställer in mina hästar i box på natten och släpper ut dem i hagen på dagen så är det ok med en liten hage men får de gå ute dygnet runt så måste hagen vara enorm, varför ?
Jag har mina hästar på lösdrift i förhållandevis "små" hagar, dock betydligt större än när jag hade dem inhyrda i box.

är det inte lag på att man ska ha "stora" hagar när man har lösdrift :confused:
En nämnde 1,5 ha vilket jag tycker är rätt stort.

Eftersom hästen är i hagen dygnet runt måste den ju vara större eftersom den går runt i den hela tiden och vem mockar hela lösdriften?
Det krävs ju större yta om den ska vara där hela tiden, annars kanske den tröttnar mer.
Men jag tycker iofs man ska ha stor hage när hästen står inne på natten också.
Vår vinterhage är nog runt 1,5 ha iallafall.

Hej!

Vad det gäller 1 ha per häst så gäller det BETEShagar. Tror t o m att rekommendationen bara är minst ett tunnland (en halv hektar) per häst på bete, mer för digivande ston o växande unghästar.

En vinterhage kan ha betydligt mindre yta per häst, (dock måste ju hästarna få plats att röra sig, springa o busa, så klart). Här är det ju inte meningen att hästarna ska livnära sig på betet som växer på marken.

Det rekommenderas ofta att gränsa av vinterhagar just så att man får större plats till beteshagar och att alla hagar får vila någon del av året.

Om jag tittar mig omkring på vad som erbjuds och finns runtomkring här är min gissning att en vinterhage med ca 4 pållar per hektar är ganska vanlig. Sedan finns det ju även tyvärr de hästar som går i rena rasthagar, en och en eller två och två, som är BETYDLIGT mindre.

är det inte lag på att man ska ha "stora" hagar när man har lösdrift :confused:
En nämnde 1,5 ha vilket jag tycker är rätt stort.

Eftersom hästen är i hagen dygnet runt måste den ju vara större eftersom den går runt i den hela tiden och vem mockar hela lösdriften?
Det krävs ju större yta om den ska vara där hela tiden, annars kanske den tröttnar mer.
Men jag tycker iofs man ska ha stor hage när hästen står inne på natten också.
Vår vinterhage är nog runt 1,5 ha iallafall.

Men varför skulle hästen tröttna mer på hage o ligghall än vad den gör på box och hage?

Självklart måste ligghallen (som ska vara väl tilltagen och ströad) mockas, precis som en box. Vad det sedan gäller att mocka hagen får man väl vara lika noga/onoga med det som om man har hästen på box på natten o ute på dagen.

Och, snälla du! Som jag förut har påpekat. Varken lösdrift eller boxuppstallning med daglig utegång är något dåligt alternativ. Att vissa personer föredrar lösdrift till sina hästar betyder inte att de anser att du är en djurplågare som låter dina pållar gå in på kvällen. Sluta upp med att försvara dig så frenetiskt, man kan nästan tro att du har dåligt samvete!? Det ska du inte ska ha om du sköter dina hästar på ett bra sätt. Trots allt är vi ju fler som ställer in våra hästar på nätterna än vad det är som har dem på lösdrift. Jag är inte heller bekymrad över att mina hästar sover inomhus, även om jag till skillnad från dig inte tror att mitt sätt är det enda rätta.

Sluta nu tro att hela diskussionen handlar om vad som är bra för DINA hästar. Det handlar väl om lösdriftens och uppstallningens för- och nackdelar i ett större perspektiv, om jag inte har fattat helt fel??

Jag orkar inte svara på mer av ditt dravel förutom att jag sagt runt 7 gånger nu att det finns hästar som funkar bättre på lösdrift.
eller har jag inte sagt det?
du behöver inte uttala dig om sånt du tror utan håll dig till sanningen.
jag har aldrig sagt att mitt sätt är det enda rätta.

:mad:

Ja hästar funkar individuellt ja.

och jsgf tycker jag kan uttalla mig om människors kondition, om jag inte minns helt fel så är jag själv människa och har en del erfarenhet av ämnet därav :angel:
du hade däremot fel när du sa att en häst som svettas har bra kondition vilket inte behöver stämma.
Det är möjligt att det inte stämmer på hästar, men ditt resonemang stämmer INTE vad gäller människor och kondition - det finns forskning på saken som visar att människor ÖKAR sin svettning och framförallt förmågan att svettas fortare (inom kortare tid) när de blir mer vältränade.
Bara att man är människa själv gör inte att man vet allt om sin egen fysiologi - det är därför vi har hjälp av läkare o andra som kan mer..... eller hur?!

- det är skillnad på sommar och vinter.
För vem??! För dig???
Du säger ju att hästarna visar på sommaren OCKSÅ att de inte gillar vara ute dygnet runt.....

jag känner inom mig att mina hästar, i synnerhet min arab, är väldigt mysig och känner en trygghet inne. om hon gjorde det skulle hon inte vara som hon är. därför känner jag att min hästhållning passar mina hästar :)
Du "känner" rätt mycket. Jag har också häst i box o som sagt är det inget jag HELLER tror trygga/tama hästar LIDER av - men jag är ändå övertygad om att det MEST "hästlika" livet är idealiskt för en HÄST!!!! Och då är som regel lösdrifter MER lika än stallvistelse.... Som någon sa: om hästar haft behov av boxar skulle det uppstått på ngt sätt i det fria. Som för oss: vi söker skydd i hus (förut grottor o dylikt) och har lärt oss bygga just för att vi har det BEHOVET. Hästar bygger inte stall, hagar eller dylikt - det är ett behov HOS OSS människor som vill ha det mer bekvämt/enkelt/slippa få överkörda hästar osv...

Så nu fick du svaret ¨på varöfr jag INTE vill ha lösdrift året om, mina hästar trivs med den omväxling som stall och mkt utevistelse ger. :)
Var det inte du som (riktigt!) påpekade att hästar har behov av RUTINER - men dina trivs alltså med att omväxlande gå på lösdrift och omväxlande stå i stall?! Själv tror jag just att brytande av rutiner (fodringstider, ibland ut kl 8, ibland kl 10, nya hästkompisar ofta) är det som kan riskera stressa våra hästar mest. Dock tror jag att hästar till viss del kan vänja sig o vissa är mer känsliga för "ombyte" (av tex flock, fodringstider mm) än andra.
de har inga sjukdomar eller andra besvär, de är pigga och glada och vill alltid in på kvällen och har inget emot att t.ex komma in tidigare om t.ex hovslagaren ska komma. sen kanske mina hästar har en så bra omgivning i sitt stall så de trivs bra! :idea:
Jag har heller aldrig haft problem att ta in hästarna från lösdriften i stallet - de gillade oss människor (mattanter) och kom gärna med oss in i stallet när hovis eller andra kom. Sen gick de lika glatt ut igen när det var slutverkat.... Det där handlar snarare om ledarskap än att hästen älskar sin box tror jag...
Jag är övertygad om att en häst som trivs inne lär sig att det inte finns någon fara där inne, alltså ingen anledning att fly eller därav känna sig inträngd eller instängd.
men det är min uppfattning som bygger på mina egna erfarenheter av hästar.
Jag tror istället att i princip ALLA hästar kan vänjas vid att vara inne utan att vara rädda hela tiden. Däremot är jag övertygad om att de blir MER skrämda om något läskigt händer utanför boxen och de INTE kan fly än om samma läskighet uppträder ute där de kan springa iväg från den. Hästar ÄR flyktdjur. Det är väl en orsak till att stallreglerna brukar innebära just att inte utsätta hästar för skrik, stoj o spring.... om de nu vore så trygga i sin instängdhet så skulle knappast såna saker vara oroande heller eller hur?!
jag tror hästar kan sova ute men jag har aldrig sett det iallafall. särskilt inte på vintern då det är kallt.
inne får de ligga på mjukt spån, ostörda och de kan slappna av. om du har hästar som slappnar av mer av att ligga ute 24 tim om dygnet så är det ju bara bra eller hur?
Jag säger som du sa till mig: hur mkt erfarenhet har du av hästar?!? :confused:
Hästar sover utspritt på dygnets 24 timmar och sover faktiskt STÅENDE mesta delen av tiden. Har du ALDRIG sett en häst sova ute????? Allvarligt - hur mkt tid har du spenderat i hästhagar ? Unghästar sover mer liggande än vuxna dock och våra småttingar (när vi hade lösdriften) låg ofta o sussade skönt antingen i gräset på sommaren, snön på vintern eller halmen i vindskyddet. Återigen använder du argument om mjukt eller varmt underlag.... en lösdrift som är BRA har vindskydd där hästarna har möjlighet att vila. Snö är förresten inte särskilt kallt - det är isolerande (hur tror du eskimåerna överlever i sina igloos) mot den kalla backen. Det är nog värre med leriga, våta hagar eller bara isfrysta marker UTAN snö, men som sagt: vindskydd är lösningen då!!! ;)

Mer fria på lösdrift är de väl i det anseendet att de på natten kan gå runt..om de nu gör det alls i kylan och mörkret, men lite kan de ju vandra.
men jag känner inte att mina hästar "förlorar" frihet för de står i box på natten ;)
Wow - de är mer fria ute i hagen, men förlorar ingen frihet i boxen - hur får du ihop den ekvationen?? :p

jag skrev att priset beror på var man bor ju! :smirk:

att nån får låna hur mkt mark hon vill gratis är nog inte så vanligt. mark är dyrt!
våra hagar ihop är flera hektar men att köpa så mkt mark idag är mkt dyrt. förstår inte hur alla lösdriftfolk får tag i mark. Man måste bo rätt långt från grannar, säg att man har 5 hästar = ca 6 hektar...oj det är MKT!

att det inte finns lag på att hästar ska få vaa ute varje dag är sjukt. :mad:

vad menar du med det där med broddar?
förstår inte ditt resonemang alls.
man ska inte brodda hästar som är okända för varandra somgår i samma hage, då får man såklart brodda ur varje gång man ridit.
jag har turen att ha hästar som känner varandra och aldrig sparkar, annars skulle jag också brodda ur varje gång.

och du, jag sa aldrig att mina hästar inte gillar att vara ute. men det är ju lätt att vränga allt till sin egen fördel :crazy:
Det finns många marker som står tomma idag ... som växer igen pga av att betesdjur ej finns i samma utsträckning längre. Att få låna mark gratis är inte helt ovanligt bland folk jag känner....
Att bo långtifrån grannar är för mkt hästfolk inget problem... vi bodde långt ut i skogen med ca 10 ha mark. Kallhyra för detta + 250 kvm hus o stall med 5 boxar samt två stora vindskyddd: 5000 kr. Billigt även här, men inte helt ovanligt...

Du påstod att man SKA brodda ur om hästarna inte känner varann, men annars kan ha brodd i. Jag menar att det finns folk som inte ens anser att skarpa brodd ska vara i ÄVEN om hästarna känner varann. Vem har rätt o vem har fel? Du kategoriserar gärna och säger att DIN filosofi är rätt - det jag menar är att den inte behöver vara det för alla...

Ja för säkert sjunde gången nu så har jag sagt att det finns hästar som mår bättre på lösdrift.
har du fortfarande inte lyckats läsa en av mina upprepningar :confused:
Skillnaden på vår uppfattning är väl att jag tror ALLA Hästar skulle må bättre på lösdrift (en BRA lösdrift).

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023