Ja det är skillnad på sommar och vinter för mig rätt stor skillnad t.om.

Jag sa att de vill in i
slutet av sommaren då det börjar bli kyligt och de tröttnat på att va ute hela tiden.
Visst, lösdrift är mer likt en vildhästs tillvaro men eftersom vi inte har vildhästar, vem säger att hästen absolut måste trivas mer på det sättet? om hästen är van att vara i box vem säger att den inte vill va i den och hellre vill vara ute dygnet runt året runt?
Jag kan kontra med att om hästen behövt en ryttare skulle den födas med en på ryggen.
kort sagt, hästar KAN inte bygga hus eller stall därför kan man knappast göra den liknelsen.
har man tagit bort friheten från ett djur och haft den som tamdjur och avlat på den i mååånga år, kan man inte helt plötsligt kräva att den ska leva som en vildhäst.
alla hästar kanske helt enkelt inte trivs på lösdrift, har den tanken nånsin slagit dig
Och att man har stall för att slippa överkörda hästar

Hästen är ju fortfarande ute större delen av dygnet så då kan den lika gärna rymma och bli överkörd då? det argumentet har jag aldrig hört innan!
Jag har stall för att mina hästar ska slippa stå ute dygnet runt när det är kallt och dåligt väder
Jag är tvungen att ha mina hästar på lösdrift på sommaren eftersom de som äger de hagarna inte har stall och hagarna ligger för långt bort från vårt stall.
Jag tycker ändå hästen gott kan få vara ute dygnet runt på sommaren, det är skönt väder och hästen har bete att äta dygnet runt.
Att de får vänja sig på hösten att komma in är ett rent nöje för de eftersom de längtar att komma in...du skulle se hur nöjda de blir första natten efter betet
"ag övertygad om att de blir MER skrämda om något läskigt händer utanför boxen och de INTE kan fly än om samma läskighet uppträder ute där de kan springa iväg från den. Hästar ÄR flyktdjur"
För det första vet jag inte vad som skulle kunna hända i ett stall så hästen blir SÅ rädd..men låt oss säga att det skulle hända, klart hästen skulle bli rädd.
Men den skulle nog bli minst lika rädd utomhus, för den kan ändå inte fly från faran, den är fortfarande instängd eller hur?
Jag kan säga att det enda jag märkt hästar kan bli rädda för inne i stallet är raketer på nyår, men de skulle bli ännu räddare om de var utomhus då.
Att man ska vara lugn o tyst i ett stall är för hästarnas bästa för att de ska få lugn och ro. Inte för att de inte ska bli så rädda att de vill fly ut från stallet.
en häst brukar vara såpass van vid att vara inne så den vet att den inte kan fly och accepterar det.
Men tar du en vildhäst och stänger in den i en box så visst skulle den bli galen!
Hur mkt erfarenhet jag har av hästar?
ja du...jag har haft hästar i 16 år så en hel del.
Och jag har ändå inte stått i en hage med en häst som sovit.
jag tror inte de flesta hästar sover så djupt så de inte vaknar när en människa är i hagen. du vet väl att hästar är flyktdjur och inte sover djupt?
Jag har ingen aning hur mkt tid jag spenderat i hästhagar, men det har väl inte med detta att göra? hur mkt har du själv spenderat i en hage? har du stått brevid en häst som sovit? hur visste du att den sov, den kanske bara vilade?
som sagt, de flesta hästar sover nog inte så djupt...
Jag har inte sagt nåt om hur kallt snö är

men jag tror inte mina hästar skulle vilja ligga i snön och sova. de brukar inte ligga ner i hagen på vintern iallafall :smirk:
du anstränger dig verkligen för att missförstå..
jag menade att mina hästar inte är mer ofria än dina bara för att dina kan gå mer på natten. de är alla lika fångade och berövade sin frihet. sen att dina får fler timmar ute...ja..det är en filosofisk fråga