Lösdrift i hästfynd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 365
  • Visningar Visningar 22 180
Jag är bara lite nyfiken på varför du tycker att man måste ha enorma hagar om man har lösdrift ? (du är inte ensam)
Om jag ställer in mina hästar i box på natten och släpper ut dem i hagen på dagen så är det ok med en liten hage men får de gå ute dygnet runt så måste hagen vara enorm, varför ?
Jag har mina hästar på lösdrift i förhållandevis "små" hagar, dock betydligt större än när jag hade dem inhyrda i box.
Ju större desto bättre tycker jag, men när sa jag att man "måste ha enorma hagar"?!?!! :confused:
Jag tycker det vore topp att ha hästen i så stor hage som möjligt, oavsett om den står i box på natten eller inte!!

Eftersom hästen är i hagen dygnet runt måste den ju vara större eftersom den går runt i den hela tiden och vem mockar hela lösdriften?
Det krävs ju större yta om den ska vara där hela tiden, annars kanske den tröttnar mer.
Men jag tycker iofs man ska ha stor hage när hästen står inne på natten också.
Vår vinterhage är nog runt 1,5 ha iallafall.
Jag tycker som du! Stora hagar är ju bäst om man har möjlighet!! Vad gäller lösdrift så gör man ju som med vanliga hagar: ser till att de får vila med jämna mellanrum och har bra avmaskningsschema så undviks parasiter. Ju större hage desto mindre parasitrisk dessutom!!

Ja det är skillnad på sommar och vinter för mig rätt stor skillnad t.om. ;)
Jag sa att de vill in i slutet av sommaren då det börjar bli kyligt och de tröttnat på att va ute hela tiden.

Visst, lösdrift är mer likt en vildhästs tillvaro men eftersom vi inte har vildhästar, vem säger att hästen absolut måste trivas mer på det sättet? om hästen är van att vara i box vem säger att den inte vill va i den och hellre vill vara ute dygnet runt året runt?
Jag kan kontra med att om hästen behövt en ryttare skulle den födas med en på ryggen.
kort sagt, hästar KAN inte bygga hus eller stall därför kan man knappast göra den liknelsen.
har man tagit bort friheten från ett djur och haft den som tamdjur och avlat på den i mååånga år, kan man inte helt plötsligt kräva att den ska leva som en vildhäst.
alla hästar kanske helt enkelt inte trivs på lösdrift, har den tanken nånsin slagit dig :confused:

Och att man har stall för att slippa överkörda hästar :rofl:
Hästen är ju fortfarande ute större delen av dygnet så då kan den lika gärna rymma och bli överkörd då? det argumentet har jag aldrig hört innan!
Jag har stall för att mina hästar ska slippa stå ute dygnet runt när det är kallt och dåligt väder :)

Jag är tvungen att ha mina hästar på lösdrift på sommaren eftersom de som äger de hagarna inte har stall och hagarna ligger för långt bort från vårt stall.
Jag tycker ändå hästen gott kan få vara ute dygnet runt på sommaren, det är skönt väder och hästen har bete att äta dygnet runt.
Att de får vänja sig på hösten att komma in är ett rent nöje för de eftersom de längtar att komma in...du skulle se hur nöjda de blir första natten efter betet :)

"ag övertygad om att de blir MER skrämda om något läskigt händer utanför boxen och de INTE kan fly än om samma läskighet uppträder ute där de kan springa iväg från den. Hästar ÄR flyktdjur"
För det första vet jag inte vad som skulle kunna hända i ett stall så hästen blir SÅ rädd..men låt oss säga att det skulle hända, klart hästen skulle bli rädd.
Men den skulle nog bli minst lika rädd utomhus, för den kan ändå inte fly från faran, den är fortfarande instängd eller hur?
Jag kan säga att det enda jag märkt hästar kan bli rädda för inne i stallet är raketer på nyår, men de skulle bli ännu räddare om de var utomhus då.
Att man ska vara lugn o tyst i ett stall är för hästarnas bästa för att de ska få lugn och ro. Inte för att de inte ska bli så rädda att de vill fly ut från stallet.
en häst brukar vara såpass van vid att vara inne så den vet att den inte kan fly och accepterar det.
Men tar du en vildhäst och stänger in den i en box så visst skulle den bli galen!

Hur mkt erfarenhet jag har av hästar?
ja du...jag har haft hästar i 16 år så en hel del.
Och jag har ändå inte stått i en hage med en häst som sovit.
jag tror inte de flesta hästar sover så djupt så de inte vaknar när en människa är i hagen. du vet väl att hästar är flyktdjur och inte sover djupt?
Jag har ingen aning hur mkt tid jag spenderat i hästhagar, men det har väl inte med detta att göra? hur mkt har du själv spenderat i en hage? har du stått brevid en häst som sovit? hur visste du att den sov, den kanske bara vilade?
som sagt, de flesta hästar sover nog inte så djupt...

Jag har inte sagt nåt om hur kallt snö är :crazy: :confused:
men jag tror inte mina hästar skulle vilja ligga i snön och sova. de brukar inte ligga ner i hagen på vintern iallafall :smirk:

du anstränger dig verkligen för att missförstå..
jag menade att mina hästar inte är mer ofria än dina bara för att dina kan gå mer på natten. de är alla lika fångade och berövade sin frihet. sen att dina får fler timmar ute...ja..det är en filosofisk fråga :devil:

jag vet inte var du bor, men låna mark gratis är inget jag tror är vanligt.

Ja man SKA brodda ur hästar som går ihop som inte känner varann så bra. ganska logiskt tänkande.
sen sa jag inte att man INTE ska brodda ur bara för de känner varandra, det är väl upp till var och en eller hur?
jag broddar inte ur mina för de känner varann, sparkas inte och jag vill inte de ska gå i hagen och fläka sig.

Jag vet att du har en annan uppfattning, du behöver inte försöka hjärntvätta mig :crazy:
jag håller fast vid att inte alla hästar passar för lösdrift, sen får du tycka vad du vill. alla har rätt till sin åsikt, du har inte rätt bara för du tycker annorlunda.

Ja det är skillnad på sommar och vinter för mig rätt stor skillnad t.om. ;)
Jag sa att de vill in i slutet av sommaren då det börjar bli kyligt och de tröttnat på att va ute hela tiden.
Och varför vill hästarna in? Min gissning är att de vill ha gott näringsrikt hö iställer för nerbetade näringsfattiga beten.

har man tagit bort friheten från ett djur och haft den som tamdjur och avlat på den i mååånga år, kan man inte helt plötsligt kräva att den ska leva som en vildhäst.
alla hästar kanske helt enkelt inte trivs på lösdrift, har den tanken nånsin slagit dig :confused:

Men med i en lösdrift med ligghall så kan ju hästen välja att gå in i "stallet" närhelst den vill. Medans dina endast får lov att komma in nattetid.

Jag har stall för att mina hästar ska slippa stå ute dygnet runt när det är kallt och dåligt väder :)

Men nu har du glömt vindskyddet, hästen kan välja att gå in eller stanna ute. Dina hästar som tydligen gillar stallet hade ju ändå stått inomhus och kanske fått chansen att ta sig en tupplur mitt på dagen liggandes i mjuk halm.

Jag är tvungen att ha mina hästar på lösdrift på sommaren eftersom de som äger de hagarna inte har stall och hagarna ligger för långt bort från vårt stall.
Jag tycker ändå hästen gott kan få vara ute dygnet runt på sommaren, det är skönt väder och hästen har bete att äta dygnet runt.
Att de får vänja sig på hösten att komma in är ett rent nöje för de eftersom de längtar att komma in...du skulle se hur nöjda de blir första natten efter betet :)

Alltså av bekvämlighet för dig, inte för hästarnas skull. Missförstå mig inte nu, det är helt okej, både för dig och för folk med lösdrift året runt.

"ag övertygad om att de blir MER skrämda om något läskigt händer utanför boxen och de INTE kan fly än om samma läskighet uppträder ute där de kan springa iväg från den. Hästar ÄR flyktdjur"
För det första vet jag inte vad som skulle kunna hända i ett stall så hästen blir SÅ rädd..men låt oss säga att det skulle hända, klart hästen skulle bli rädd.

En eldssvåda, översvämning, springade folk, inbrott, hundar, skrikande bar, en argsint boxgranne... Behöver du fler exempel? Lite fantasi har du väl ändå?

Men den skulle nog bli minst lika rädd utomhus, för den kan ändå inte fly från faran, den är fortfarande instängd eller hur?

Inte för att vinterhagar brukar vara enormt stora, men för de flesta hästar räcker det med att fly till andra änden av hagen, kanske 100-300 m bort, om inte så spränger de staketet. De har också tillgång till en ledarhäst vars huvudsakliga uppgift är att skydda flocken.

en häst brukar vara såpass van vid att vara inne så den vet att den inte kan fly och accepterar det.
Eller så blir den helt hysterisk och sparkar sönder boxen och /eller stallet (det har hänt och mer än en gång)

Hur mkt erfarenhet jag har av hästar?
ja du...jag har haft hästar i 16 år så en hel del.
Och jag har ändå inte stått i en hage med en häst som sovit.

Ta en titt på min användarbild, så får du se en häst som sover tryggt i sin hage, okej det är sommar och ja hon sover tryggt i stallet också och även ute vintertid. Finns det någon gång på året som hon behöver tillbringa nätterna inomhus så är det på sommaren för att slippa insekterna. Vindskyddet gillar hon, sommartid, men har mig veterligt inte varit inne i det nu under vintern.

har du stått brevid en häst som sovit? hur visste du att den sov, den kanske bara vilade?
som sagt, de flesta hästar sover nog inte så djupt...

Jodå pållan på bilden gillar att sova, behöver man väcka hästen är det ganska uppenbart vad den håller på med.

Det är ju DU som vill ha allt et där, inte dina hästar.

Nu valde du ut en del av en mening ang stall OCH hagar och överkörda hästar...

Min ponny kommer när hon ser mig och det är sällan jag ger henne annat än hö och det är i hagen så det skulle hon fått ändå.

Sover gör hon när hon är trött, i hagen, i ladan, på ridbanan osv. Och hon låter sig INTE störas av mig eller någon annan, blir tvärsur om man väcker henne.

Och sover, det gör hon. Hon drömmer tom :) Och jo jag ser skillnad på när hon sover och när hon vilar. Visst är de domesticerade, annars skulle de aldrig sova på det sättet när vi är i närheten eller hela flocken på en gång men de har fortfarande flyktbeteendet och behovet kvar, varför tror du annars att de övar lite då och då?

Man jämför dessutom inte hästar och människors sätt att sova och vad har det med hagen att göra? Vilar gör en trygg häst när den känner för det och iaf i de stall där jag har stått har det funnits "utslagna" hästar i hagarna på ffa förmiddagen. Massor av hästmagar som ligger och gottar sig i solen :love:
Och igen, min är uppväxt på box, haggrannen är uppvuxen på box och bästa kompisen är uppvuxen på box och ändå (!) trivs de mkt bättre på lösdriften :) De blir inte ens borstade i stallet utan vi binder upp dem utanför.

Jag har äntrat mitt artonde år med häst men som du skriver resonerar en del av de yngre jag känner som sysslar med hästar och ännu inte har kommit så långt att de kan tänka längre än till vad de SJÄLVA trivs bäst med. Men jag antar att det inte har med ålder att göra utan snarare insikt.

Du kanske ska försöka se längre än till DINA hästar som du i dina ögon har totaldomesticerat och förmänskligat? För att DINA hästar inte sover ute så betyder inte det att inga andra gör det.

Jag skulle aldrig brodda ur när hästarna går ute, har iofs kanske haft tur för jag har aldrig varit med om några större skador från broddar, däremot varit med om en häst som fläkt sig och fått nödslaktas.

Jobbar ibland på ett turridningstall, där går 45 broddade hästar i samma hagar....men det är ju upp till alla.

Jag har redan sagt att de får både hö och krafft ute i slutet av sommaren, och de vill ändå in. :p

Visst kan hästen välja på lösdrift men en box är inte samma sak som en ligghall. men valfriheten är bra, men hur vet du att hästen vet sitt eget bästa? jag tror inte mina hade stått inne i ligghallen hela dagen även om de fått välja.

Varför är det av bekvämighet för mig att ha de ute på sommaren :confused: då är det väl av bekvämlighet du har dina på lösdrift året om...

jag har sett mina hästar sova INNE men inte ute. bara ligga och vila men aldrig sova. men dina hästar kanske sover djupare bara.

Vadå DU vill ha allt det där..allt vad??
Är det inte DU som vill ha lösdrift då? Det är klart man själv VILL ha det man väljer åt sina hästar, skulle va rätt konstigt annars. Jag försöker kombinera vad mina hästar OCH jag vill..men självklart kommer hästarna först.
tyvärr kan ju inte hästarna prata men både du och jag kan ju hoppas att vi valt det rätta.

Jaha..vem bryr sig att din ponny kommer när hon ser dig..vad har det med lösdrift att göra :confused:

Om din ponny sover på ridbanan är hon nog alldeles för trött :o

När har jag sagt att hästar inte har ett flyktbehov :confused: :mad:

"Man jämför dessutom inte hästar och människors sätt att sova och vad har det med hagen att göra"
Citera mig när jag jämför människors och hästars sätt att sova. Jag har aldrig sagt det, varför hittar du på :devil:

Det är väl bra att DINA trivs på lösdrigt TOPPEN!
Jag har nämligen sagt kanske ÅTTA gånger nu att det finns hästar som trivs bättre på lösdrift.
kan du inte läsa eller? det börjar ju bli ett skämt när man måste upprepa samma sak hela tiden.... :eek: :crazy:

:rofl:
Så du menar att man när man blir äldre börjar med lösdrift för det är bättre, bara att jag inte kommit till den insikten ännu? :mad:
ALLA hästar trivs inte på lösdrift, det är min fulla övertygelse. Bara för DU inte tror det betyder inte att det ÄR så. Och det betyder inte heller att DU har rätt bara att jag inte förstått det ännu.
Mkt överlägsen attityd du har, som påstår att ditt sätt är deyt enda rätta...

Jag har som sagt sagt att det säkert finns hästar som trivs på lösdrift, jag kan inte hjäpla att du blundar för alla gånger jag skrivit det.
Och jag har verkligen inte förmänskligat mina hästar..vad vet du om det.
man ska inte uttala sig om sånt man inte vet nått om..eller hur :devil:
så det beror på mig att mian inte sover utomhus? de kanske för det, ja sa bara att jag inte sett det, en jävla skillnad där.

Jag har redan sagt att de får både hö och krafft ute i slutet av sommaren, och de vill ändå in. :p
Det där med hö måste jag ha missat, kraftfoder har jag inte ens nämnt. Hur vet du förresten att de längtar efter just stallet :confused: Det är väl inte den enda förändringen som kommer med flytten hem, eller? Min häst gillar skarpt att komma till vinterhagen, där har det växt och frodats hela sommaren och finns en massa smaskigt gräs men inte tolkart jag det som om hon gillar vinterhagen bättre för det.

Visst kan hästen välja på lösdrift men en box är inte samma sak som en ligghall. men valfriheten är bra, men hur vet du att hästen vet sitt eget bästa? jag tror inte mina hade stått inne i ligghallen hela dagen även om de fått välja.

Jag tror heller inte dina hästar stått i ligghallen hela dagen, i själva verket tror jag att det användts ganska lite, kanske inte alls.

Men du det är väl ändå att ha liten tillit till hästarna att inte ens lita på att de gör vad de trivs bäst med? Jag tror att meningen "men hur vet du att hästen vet sitt eget bästa?" är väldigt talande för dina åsikter. Hela tiden hävdar du att hästarna vill ha det som du väljer (stå i stall etc), att det rent av är deras val och nu helt plötsligt så är en del av din kritik mot lösdrift, att hästarna inte skulle veta sitt eget bästa? Skulle dina hästa bli mindre benägna att veta vad de vill och behöver för att de inte använder dig som tolk utan gör sina egna val utan mellanhand?

Varför är det av bekvämighet för mig att ha de ute på sommaren :confused: då är det väl av bekvämlighet du har dina på lösdrift året om...

Jag utgår från att det inte handlar om bekvämlighet, det är det som är poängen, utan det är helt enkelt ditt val, ett val som utgår från vad du anser är bäst för dina hästar, vilket med all säkerhet gäller även för de som har lösdrift året runt. Vi är varken, snålare sämre eller bättre människor utan har gjort vårt val utifrån hela situationen, precis som du. Givetvis finns det ingen form av hästhållning som är helt befriad från idioter men det förändrar inget när det gäller sakfrågan.

jag har sett mina hästar sova INNE men inte ute. bara ligga och vila men aldrig sova. men dina hästar kanske sover djupare bara.

Du jag lovar dig hästar som går i lösdrift sover ute (eller i ligghallen) varenda en, och de skulle dina också göra. Jag har då aldrig hört talas om någon häst som dött pga sömnbrist, vilket till slut skulle bli resultatet annars. Vems häst som sover djupast är väl ändå en akademisk fråga och dessutom helt ointressant för sammanhanget.

Ps, jag noterade att du valde att inte bemöta all punkter exempelvis den där du verkade mena att dina hästar inte kunde bli rädda i stallet och om de blev det så var det ändå likvärdigt med lösdriftshästarna. Håller du möjligen med mig där eftersom du inte svarar :devil:

Första vintern med lösdrift för pållan... va lite orolig för pälssättningen då hon är mycket arab i, dom e ju "kännsliga" (får man höra).. Har gått kanon! Dom har fri tillgång på hö och får kraftfoder morgon och kväll.

Har en rejält stor hage (vet ej hur stor), och vindskydd så klart! har aldrig problem med att dom inte vill komma när jag visslar, ingen förkylning hittills ändå dte varit nedåt -15... hon brukade va det ibland på vintrarna närhon stod i stall.. fast det var i och för sig ett kallstall och dom brukade gå ut mellan 7-8 och in runt 21 så dom var ute ganska mycket ialla fall!

Ser bara fördelar med lösdrift.. vilka är nackdelarna???

Vi har 3 olika sommarbete hagar.
Efter de gått i de 3 hagarna flyttas de hem igen till vinterhagen, och får hö och krafft och går ute ett tag till, tills vädret blir sämre.
på kvällarna vill de gå in efter de ätit upp.
de är alltså redan hemma några veckor innan de stallas in igen.

Jag tror inte hästar alltid gör det som är bäst för dem.
och jag tog inte det som kritik mot lösdrift..lugna ner dig lite...

har jag sagt att ni är snåla :confused:
jag utgår bara från artikeln och alla artiklar jag läst om lösdrift som benämner det som billigare och mindre arbete. jag har själv inte sagt att det är så, men det borde vara mindre jobb. men den diskussionen har vi redan haft, du kan bläddra bakåt om du vill läsa.

Jag har aldrig sagt att hästar som är ute inte sover. inte heller att nån häst kan dö av sömnbrist;)

Jag bemötte de punkter som jag tyckte var relevanta. det var för mkt upprepningar.

det där om hästar i stall och hur de reagerar när de blir rädda så har mina hästar inte blivit så rädda inne någon gång. man måste ju ha såpass hästvett att man ser till att det inte händer något sådant.
och brand kan alltid hända, även en lösdrifts ligghall kan brinna. att någin skriker i stallet är inte heller bra.
jag tror iallafall en häst accepterar sin yta i boxen och inte försöker fly ifrån den. har aldrig varit med om en häst som blivit så rädd att den vill fly från sina kompisar i stallet.
men klart det kan hända, allting kan hända, men det hör knappast till vardagliga händelser de där du beskrev.
jag ville bara få fram att i ett stall händer färre saker ön i hagen som hästar kan bli rädda för.
stallet är ju lite mer skyddat än ute i hagen, sen beror det ju på vad som händer också.
lite svårt att sitta och sia om sådant.
men jag tror inte hästar som är vana vid stall och box finner det läskigt och klaustrofobiskt.
men allt beror ju på erfarenheterna

Lugna ner mig, lite svår om jag blir lugnare än jag är nu så somnar jag ;). Döm inte andra efter dig själv och det kanske är fler än jag som upplever det som ett korkat förslag och att det dessutom knappast har med diskussionen att göra.

"Jag har aldrig sagt att hästar som är ute inte sover. inte heller att nån häst kan dö av sömnbrist;)"

Nej det har jag heller inte påstått, men vad du skrivit är att ett motiv till att dina hästar inte går på lösdrift är att de behöver sova inomhus samt att du aldrig sett någon häst sova utomhus. För att detta ska vara relevant bör du vara rädd för eventuell sömnbrist om hästarna inte får komma in eller så är det ett helt irrelevant utalande som inte har ett dyft med dina funderingar kring lösdrift att göra.

Jag ställer mig lite undrande till att "Jag bemötte de punkter som jag tyckte var relevanta. det var för mkt upprepningar." Om det nu var så mycket upprepningar så varför i hela fridens namn tog du upp dem? Jag svarade endast på ditt inlägg :angel:

Angående skrämda hästar så påstod du att hästar i lösdrift inte kan fly de heller, kan du förklara det? Jag är nyfiken på hur du tänker då jag inte riktigt förstår ditt uttalande.

Sedan var det det här med din rädsla för att hästen inte ska välja vad som är bäst för den. Har du verkligen så dålig tillit till din hästs instinkter att du inte tror dem klara av att gå in om de fryser eller vill ha något mjukt att ligga på? Dina hästar vill ju in på kvällarna, så varför inte låta dem välja tidpunkten och hur länge också. Lösdrift är många gånger ungefär det samma som att ha hästen i stall med det undantaget att hästen själv få välja om den vill vara ute eller inne.

Och du, du får ha hästen precis som du vill, jag har haft min häst på båda vis och hon trivs rätt bra oavsett vilket. Jag blir bara lite fundersam över dina smått fördomsfulla åsikter om vad lösdrift innebär. Har du någonsin provat (året runt alltså)? Om inte (det verkar inte så), så tycker jag att du ska ge f-n i att uttala dig om hur lösdrifter fungerar i praktiken, det bara avslöjar dina fördomar och din okunskap.

Ja, ja, vad du anser vara dravel må stå för dig... Ta inte allt så personligt. Det verkar som om du tror att alla är emot dig och din hästhållning, och att du därför måste försvara dig. Tror som sagt inte att det är så - dina pållar mår säkert fint.

Anledningen till att jag uttrycker mig "tror" är att jag inte anser att jag med säkerhet kan veta vad du eller någon annan människa tycker eller känner, särskilt inte människor jag inte känner personligen och enbart kommunicerar med via Internet. Alltså använder jag mig av uttryck som "jag tror du tycker" och "som jag tolkar dig".

Min fråga, som jag faktiskt inte anser vara dravlig på något sätt, kvarstår dock; Varför skulle hästar tröttna mer på ligghall och hage än på box och hage?

Och, dessutom, så tror jag inte att du har svarat på mer än möjligen ett av mina inlägg. Jag är inte mer emot dig än vad jag var emot flera andra personer som i början av den här debatten uttryckte sig otrevligt och på ett sätt som inte främjar en seriös diskussion.

Ser bara fördelar med lösdrift.. vilka är nackdelarna???

Nackdelarna kan väl vara ner hästen som är lägst i rank får inte äta för andra hästar, det gäller ju mest när man INTE ger fri tillgång till hösilage.

Hur mår entligen den hästen som är lägst i rank??? Jag kan tänka mig att det kan vara skönt för just denna häst att komma inn och få ta det lite lungt och äta i fred.

Jag har lösdrift just nu men jag är inte helt övertigad att det är det enda bästa sättet att hålla hästar (mina hästar vill tex inte alltid gå tillbaks till lösdriften efter kannske träning även att två av dom är högst i rank). Jag tycker både stall och lösdrift kan passa utmärkt i olika tillfälle och olika hästar. Vi helt enkelt väljer och sen ser vi till att hästarna mår bra. Alla hästar som INTE tränas ska vara på lösdrift tycker jag.
Bara en liten tanke och jag hoppas ingen missförstår mina tankar. :)
Hälsningar Iris

"Jag tycker både stall och lösdrift kan passa utmärkt i olika tillfälle och olika hästar. Vi helt enkelt väljer och sen ser vi till att hästarna mår bra" :bow:

precis vad jag tycker också!

"Döm inte andra efter dig själv och det kanske är fler än jag som upplever det som ett korkat förslag och att det dessutom knappast har med diskussionen att göra."
:confused: vilket förslag?

Jag har inte sagt att hästar "behöver" sova inomhus. allt blir mkt lättare om du håller dig till det jag faktiskt sagt :angel:
Jag sa att jag tror vissa hästar sover bättre inomhus bara.
och jag har fortfarande inte sett mina hästar sova ute.

Jag tycker du upprepade ja. men jag svarade på det jag inte tyckte var upprepningar så du missförstod mig lite.

Jag menar att hästar på lösdrift kan "fly" lika lite som en häst som är ute i hagen på dagen men kommer in på natten. de är båda i fångenskap, det är vad jag menar.
och det krävs mkt för att en häst ska spränga genom staketet... :smirk:

Jag tror inte hästar alltid vet sitt eget bästa, nej. finns många exempel på det om du tänker efter.

"Jag blir bara lite fundersam över dina smått fördomsfulla åsikter om vad lösdrift innebär. Har du någonsin provat (året runt alltså)? Om inte (det verkar inte så), så tycker jag att du ska ge f-n i att uttala dig om hur lösdrifter fungerar i praktiken, det bara avslöjar dina fördomar och din okunskap."

du måste klara av att jag inte har samma åsikter som dig.
vilka fördomar är det jag har som du stör dig så mkt på?
jag gjorde ett inlägg om en artikel..som kanske 3 läst i hela den här diskussionen...

På det sättet du skriver så får iaf JAG känslan av att du har förmänskligat dina hästar ganska mkt.

Rent tidsmässigt sett skulle jag hellre ha henne på box, som jag skrivit förut. Men för hennes skull och för min astmas skulle så är lösdriften bra mycke bättre.

Att jag påpekade att hon kommer när jag ser mig var kommentaren om att de kommer in från lösdriften för att man ger dem mat som jag svarade på. Inte ordagrant.

När hon sov på ridbanan i somras var det för att hon inte fick vara ifred i sommarhagen, några av de äldre stona var på henne konstant de första veckorna. Så ridbanan var hennes andningshål då (hon gick där lös och filosoferade).

Och nej jag menar inte att man tror att lösdrift är bättre bara för att man är äldre men jag är fullkomligt övertygad om att man förstår VARFÖR och att det inte har någonting med att försöka göra hästen till vildhäst igen. Det har ingenting med saken att göra.

Jag påstår inte att mitt sätt är det enda rätta och jag känner mig inte särskilt överlägsen, då skulle jag ha en helt annan ton i mina inlägg :devil:

Däremot anser jag att det är ett väldigt litet fåtal hästar som skulle föredra att stå på box bestämda tider istället för att ha möjligheten att välja inne eller ute, dygnet runt och hur korta eller långa stunder den vill.

Hästen i hage har möjlighet att fly från det farliga i den mån att hela flocken kan dra iväg till andra sidan hagen eller i värsta fall gå igenom stängslet, den uppstallade hästen har ingenstans att ta vägen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 492
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 090
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈