Lösdrift i hästfynd

du börjar bli LITE tjatig nu. Tråkig attityd har du med. Och måste du göra 500 inlägg varje gång du ska svara på nåt? Vart vill du komma i den här diskussionen?
Jag tyckte att det började närma sig en fin avslutning på denna tråden men då kommer du igen :smirk:
det ända du vill försöka bevisa är att du har rätt men tyvärr det finns lika många åsikter som det finns människor. Det som denna diskussion skulle handla om var ju just den artikeln som jag hoppas att du har läst? Alltså itne om lösdrift i allmänhet som alla helt plötsligt började att dra upp.

Jag som trodde alla visste vid det här laget att man inte kan styra i vilken riktning en tråd drar?!

Så länge den håller sig någorlunda till ämnet så brukar de få vara kvar och det tycker jag att den här gör, håller sig till ämnet lösdrift alltså.

:)

Och varför skriva ett till inlägg själv om du tycker tråden blivit för lång?

ämnet var artikeln så alltså har tråden flytit iväg.Jag tycker inte att tråden är för lång däremot uttjatad av vissa :smirk:
förresten var inte mitt inlägg riktat direkt till dig men vill du ta åt dig så visst.

Så mkt har den inte flytit iväg, den rör fortfarande ämnet lösdrift...

Nej jag såg att den inte var riktad till mig och jag tog inte åt mig, jag undrade bara varför du skrev det? :)

Redan ursprungsinlägget flöt iväg från att gälla den tidigare nämnda artiklen, då kan man knappast begära att de som svarar fixar det bättre :p.

Angående många svar så tror jag att det är det enda möjliga sättet att debattera med Abukir Ox åtminstone om man vill undvika konstiga halva citet eller ha chans att få svar på en specifik fråga och då ett svar som åtminstone tangerar de man skrev i cit inlägg.

:bow:
Du tycker precis som jag! skillnaden är att när jag skrivet samma sak så väljer viss att läsa mellan raderna...
håller med iallafall!

:eek: :crazy:
"ingen hästägare är sämre än någon annan"
Har jag sagt det eller? jag har bara sagt att man ska utgå från individen..eller tycker du det är fel :devil:

"Först då har man en egen erfarenhet som man kan skapa en åsikt om, nu har du skapat en åsikt baserat på vad du läst"
Vadå, så bara för jag inte haft lösdrift kan jag inte få ha åsikter om det :crazy:
Jag hade i första hand åsikter om artikeln i hästfynd.
har du läst den, eller ens mitt inlägg där jag drog upp allt konstigt hon säger?
Det var nämligen DEN som diskussionen handlar om i första hand. Sen att jag är nästan ensam om att ha läst den har försvårat saken.
Du får gärna läsa den och återkomma!

"I inlägg efter inlägg avspeglas din egen naivitet"
Naiv :confused: Gör mina åsikter mig naiv? Jag tror ändå att lösdrift inte passar alla hästar.
Om det gör mig naiv...snarare realist ;)

"eftersom allt hela tiden har cirkulerat runt dina hästar och ditt eget behov"
Eh..har inte ALLA pratat om sina EGNA hästar här? Du får nog ta och läsa allt igen...
Det är rätt självklart att man utgår från sin egen situation eller hur? Om nån säger till mig att alla hästar passar på lösdrifty har jag rätt att säga emot, grundat på mina egna erfarenheter av mina egna hästar.
Varför är det så konstigt att man utgår från sina egna hästar? Skulle tycka det var konstigare om man inte gjorde det...

Jag gjorde iofs inte den här tråden för att skaffa mig erfarenhet om lösdrift om du nu tror det. erfarenhet skaffar man sig på annat sätt!
Jag ville höra vad NI som har lösdrift OCH andra tyckte om artikeln och om många höll med henne.

"Sätt dig och läs igenom alla inlägg, så är jag säker på att du kommer att kunna skapa en annan syn på lösdrift"
Där kom det igen!!
Varför ska jag ändra min syn på lösdrift? Du tycker alltså att man ska skita i att se till individen och att lösdrift är det enda rätta? För det är SÅ du uttrycker dig.
Och du är inte den första... :smirk:
Jag kommer inte ändra min syn på hästar som individer, tyvärr. :mad:

"Oavsett vad människor väljer för sin häst, så är jag säker på att de väljer vad som man tror är bäst för hästen"
Ja...det är ju det jag sagt flera gånger. det är nog du som borde läsa igenom detta igen... :smirk:

"Men jag antar att du efter 16 år av hästägande, har skaffat dig nog av den varan och inte behöver mer dvs du är fullärd."
Igen...det är som sagt du som sa det. taget ur luften :angel:
Fast du kanske menar att jag med ålder kommer att inse att lösdrift är det enda rätta?
*suck*!!
det ÄR inte det enda rätta!
Flera här har upprepade gånger sagt att JAG tror stall är det enda rätta, även fast jag upprepade gånger sagt (det är bäst jag tar det IGEN) att jag tror det finns hästar som passar bättre på lösdrift, eftersom hästar är olika precis som vi.
Mne det är ju allt fler här som har lösdrift som fäller kommentarer som "du kommer ändra din syn på lösdrift", "när du lär dig mer kommer du ändra din uppfattning" osv.
Varför ska jag ändra min uppfattning :devil:...jag tycker det är jag som har den mest hästvänliga inställningen med min uppfattning...att man ska gå efter individen som sagt

"Alltså bara för att man har sin häst på sk lödrift, försvinner inte ansvaret från ägaren."
återigen något som DU säger, inte jag :angel:

LÄS mitt inlägg igen,. jag orkar inte ens upprepa mig ÄNNU en gång!

sen sa jag inte att man INTE ska brodda ur bara för de känner varandra, det är väl upp till var och en eller hur?

Jag har ju till och med skrivit det med stora bokstäver!!!

:rofl: :crazy:

"Din hästhållning behöver inte vara den ENDA rätta"

människa...försöker du gå till världshistorien som den som fattar sist...jag har ALDRIG sagt det...utan tvärtom flera gånger...och du fortsätter och fortsätter..men jaja du får väl mala på och tro vad du vill..för det gör du ju ändå :eek: :smirk:

du börjar bli LITE tjatig nu. Tråkig attityd har du med. Och måste du göra 500 inlägg varje gång du ska svara på nåt? Vart vill du komma i den här diskussionen?
Jag tyckte att det började närma sig en fin avslutning på denna tråden men då kommer du igen :smirk:
det ända du vill försöka bevisa är att du har rätt men tyvärr det finns lika många åsikter som det finns människor. Det som denna diskussion skulle handla om var ju just den artikeln som jag hoppas att du har läst? Alltså itne om lösdrift i allmänhet som alla helt plötsligt började att dra upp.
Hon som skrev orginalinlägget har gjort diverse uttalanden och ställt frågor om lösdrift i allmänhet. Så länge hon vill fortsätta diskutera och jag med så är det väl något som vi får göra om vi vill eller?? När jag tröttnar så lägger jag ner - liksom du kan göra!

Jag gör inlägg som svarar på de inlägg som jag tycker jag vill svara på - ett tips: sluta läs om det blir jobbigt! :D

därför att jag stör mig på folk som har tråkig attityd och som inte kan diskutera. När alla är på väg att enas om saker och ting.

"eftersom allt hela tiden har cirkulerat runt dina hästar och ditt eget behov"
Eh..har inte ALLA pratat om sina EGNA hästar här? Du får nog ta och läsa allt igen...
Ett påpekande: jag och fler med mig HAR hästarna i samma form som du men tycker ÄNDÅ att lösdrift verkar/är bättre. Så nog finns det några som resonerar mer i allmänna ordalag om lösdriftens vara eller icke-vara.

Jag gjorde iofs inte den här tråden för att skaffa mig erfarenhet om lösdrift om du nu tror det. erfarenhet skaffar man sig på annat sätt!
Ändå vet du inte hur man kan lösa individuell fodring på lösdrift... ändå pratar du om lösdrifter som om det inte fanns vindskyd... :angel:

Flera här har upprepade gånger sagt att JAG tror stall är det enda rätta,
Jaha, det tror du...
även fast jag upprepade gånger sagt (det är bäst jag tar det IGEN) att jag tror det finns hästar som passar bättre på lösdrift, eftersom hästar är olika precis som vi.,
Hur var det nu?? ÄR stall det enda rätta eller ÄR det olika för olika hästar??
*retorisk fråga som ej kräver svar*
Jag tror mer det handlar om att det är olika för olika hästägare....
Mne det är ju allt fler här som har lösdrift som fäller kommentarer som "du kommer ändra din syn på lösdrift", "när du lär dig mer kommer du ändra din uppfattning" osv..,
Tackolov har inte just jag sagt så! Det är mkt möjligt du kommer att vidhålla din uppfattning hela livet. Det är det många som gör. Däremot gillar JAG personligen ett litet ordspråk som säger "Man är inte sämre än att man kan ändra sig". Jag vidhåller: om man har en FRUSEN häst så kan man ordna förhållanden så att denna kan få VÄRME i vindskyddet. Och skydd osv, dvs precis samma förutsättningar som i en box (man skulle ju till o med kunna ha ett öppet, vanligt stall med vanliga boxar) men vid lösdrift kan hästen SJÄLV välja om den vill vara ute eller inne...

Kan det vara så att om så många av oss andra tycker att vi behöver förklara om och om igen, om vi tycker att du verkar vara rätt nedlåtande mot dem som har lösdrift osv - K A N det då vara så att du uttrycker dig lite oklart och/eller klumpigt? Kanske i alla fall i första inlägget? *bara en tanke*

lägg ner själv människa!Om du nu är det? börjar bli tveksam på det.
Du säger inte åt mig att lägga ner kan jag bara be att få tala om :devil:
Du svara aldrig på frågan vart vill du komma med den här diskussionen? Försöka övertala alla att tycka som du eller?Tyvärr så kommer det aldrig att inträffa så keep dreaming :angel:

lägg ner själv människa!Om du nu är det? börjar bli tveksam på det.
Du säger inte åt mig att lägga ner kan jag bara be att få tala om :devil:
Du svara aldrig på frågan vart vill du komma med den här diskussionen? Försöka övertala alla att tycka som du eller?Tyvärr så kommer det aldrig att inträffa så keep dreaming :angel:

Men människa ser och läser du inte vad du själv skriver? För att citera dig själv, nu kör vi. Här har du saxat ur dina egna inlägg, så kanske borde du gå tillbaka och se vad du skrivit.

1. Men av mina erfarenheter så är det många som har hästar på lösdrift för det är billigare och inte lika mkt jobb.
2. Det ska låta som att det är grymt att ha hästen uppstallad...jag spyr på hennes argument faktiskt
3. Jag tror att det är mkt lättare för en häst att bli miss skött på lösdrift.
4. "Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."
5. jag tycker misskötsel av lösdrift har MKT med en diskussion om lösdrift att göra
6. Men jag tycker att det som skrivs om lösdrift är överdrivet och extrema saker blir aldrig bra, varken när det gäller de som har hästen i stall på natten eller de som har lösdrift året om
7. Jag tror att vissa hästar kan passa toill lösdrift om det görs på rätt sätt, men jag är mkt tveksam till hur bra dessa lösdrifter sköts?
8. det de flesta pratar om är hur billigt det är och mindre jobb för ryttaren när jag hör sådant blir jag orolig för hästarna.
9. jag har haft häst i 16 år så jag vet iallafall en del om hästhållning. har aldrig haft häst på lösdrift och kommer antagligen aldrig ha det heller, för jag vill träna min häst och inte låta den gå ute hela året
10. Lösdrift ät bekvämare det säger tom alla själva som har lösdrift. "det är billigare och inte lika mkt jobb"
11. Sen beror det ju på vad man gör med hästen. jag tycker inte lösdrift är lämpligt om man verkligen rider och tränar. men rider man bara "vanligt" så går det säkert.
12. Du kanske inte gör det för det är billigare och bekvämare, men faktum råder att det är det
13. Om jag inte gillar den artikeln i hästfynd så säger jag det så enkelt är det. för jag vill inte att några hästar ska fara illa pga. en dum artikel.
14. Artiklen var vad denna diskussionen handlade om egentligen. Skulle aldrig respektera en människa med de konstiga åsikterna hon har.
15. oj oj.-.jag tror jag vet mer om detta än du vet..ok? araber har tunnare hud än nordiska raser ex.
du borde inte låta som en besserwisser när du har fel

Nu åsyftade inte mitt tidigare inlägg enbart baserat på denna tråd, utan att skaffa sig erfarenhet på andra nivåer också.

ag ville höra vad NI som har lösdrift OCH andra tyckte om artikeln och om många höll med henne

Nej det ville du inte alls, läs vad du tidagare har skrivit.

Varför ska jag ändra min syn på lösdrift? Du tycker alltså att man ska skita i att se till individen och att lösdrift är det enda rätta? För det är SÅ du uttrycker dig.

Därför att de åsikter du har nu, är baserade på egna fantasier. Det är bättre att besöka olika lösdrifter, och via den vägen skaffa sig en uppfattning som kan bilda åsikter.

Jag kommer inte ändra min syn på hästar som individer, tyvärr.

Hästar är individer, det är vi nog överens om alla. Men dom blir precis vad vi gör dom till, hästar är vanedjur.

Fast du kanske menar att jag med ålder kommer att inse att lösdrift är det enda rätta?
*suck*!!
det ÄR inte det enda rätta!

Har jag skrivit det någonstans, är du välkommen att presentera det för mig. Detta är återigen dina egna fantasier.

Varför ska jag ändra min uppfattning ...jag tycker det är jag som har den mest hästvänliga inställningen med min uppfattning...

Och precis vad menar du med det?

"Alltså bara för att man har sin häst på sk lödrift, försvinner inte ansvaret från ägaren."
återigen något som DU säger, inte jag

Läs ovan så ser du vem som sagt vad.

Ska du citera, gör det RÄTT!
"Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."

det är INTE jag som skrev det, utan en annan som jag citerade. håll dig till fakta :devil:

Oj vilket jobb du måste ha haft att sitta och klippa ut alla de där citaten...bra jobbat! Jag vet iofs vad jag skrivit men ändå ;)

Du vet inte ett skit vad jag ville få ut av mitt inlägg så uttala dig icke.

Är mina åsikter baserade på fantasier? :rofl:
men då kan väl du ge mig nöjet och förklara vad jag tycker som är fantasier?
tycker du att hon som skrev artikeln har rätt i det hon säger eller?
Jag skulle gärna besöka lösdrifter, har sätt några faktiskt och det är ju inte så mkt att "se" egentligen heller.
Tyvärr känner jag ingen nu som har det.
Varför skulle jag ha fördomar mot lösdrift om jag säger att man utgår från hästen när man väljer hur man ska ha den?

Jag tycker jag har en mer hästvänlig inställning än du JA eftersom jag inte väljer att tro att mitt sätt är det enda rätta, utan går efter hästens behov! ;)

och återigen, ALLA artiklar jag läst om lösdrift (kanske 5-6 stycken) nämner det som ett Billigare alternativ med Mindre jobb.
JAG säger inte att det ÄR så, men jag tror att det är så :D
men om jag någon gång får en häst som vill gå på lösdrift och trivs mer med det så skulle jag inte tveka att ha det heller :idea:

Om du tycker lösdrift är bättre för din häst (varför tycker du det? ) så tillhör det god hästhållning att också HA den på lösdrift.

"Ändå vet du inte hur man kan lösa individuell fodring på lösdrift... ändå pratar du om lösdrifter som om det inte fanns vindskyd..."

Eftersom JAG inte har lösdrift, ställde jag en fullt normal fråga om hur man utfodrar krafftfodret. Är det fel att fråga nu också eller? Lägg ner människa!
Och jag har aldrig sagt att det inte finns vindskydd i lösdrifter. Man kan ju iallafall hoppas att alla har det!
Ligghall också för den delen...
som hon artikelförfattaren sa att man inte behöver :mad:

"Hur var det nu?? ÄR stall det enda rätta eller ÄR det olika för olika hästar??"

Hjälp! Du skrämmer mig :crazy: :crazy:
Jag orkar inte ens ta det en gång till :smirk: :eek:

"Jag tror mer det handlar om att det är olika för olika hästägare...."
Ja klart det är olika för olika hästägare. Men jag tycker man har ett såpass stort ansvar som hästägare att man ser till att man gör det bästa möjliga för sin häst.

Så många gånger som jag själv fått upprepa mig så har jag svårt att tänka mig att det bara skulle vara jag som uttrycker mig klumpigt.
Dessutom är det rätt många som väljer att läsa det de själva vill....

Från början i denna diskussionen så ville jag bara diskutera artikeln. Jag trodde fler än jag hade läst den.
Men det är väl så att de som håller med mig inte orkar lägga sig i en lösdriftsdiskussion...mkt pga hur vissa med lösdrift blir. Man måste ju kunna diskutera utan att predika om sin egen hästhållning som många, direkt eller indirekt gör.

Vi kan ju komma till en avslutning nu:

Man gör det bästa man kan för sin häst.
Lösdrift eller uppstallning på vintern, man gör det som ens hästar trivs bäst med, och kan man av någon anledning inte göra det får man göra det bästa av det man har!

Jag tycker fortfarande att artiklen i Hästfynd var en riktig skitartikel, den borde inte tryckts i min mening.
Att vara extrem, åt vilket håll den än gäller, är farligt. Och extrem var vad den artikeln var.
Sen att alla lösdriftsfolk tog åt sig, ja, alla har rätt till sin åsikt.

Jag har tusen gånger sagt att det finns hästar som passar på lösdrift, och hästar som inte passar på lösdrift.
Det tycker jag blir en passande avslutning!

"Du vet inte ett skit vad jag ville få ut av mitt inlägg så uttala dig icke."

Varför i hela fridens namn startar du en tråd om du har den inställningen.

"Jag tycker jag har en mer hästvänlig inställning än du JA eftersom jag inte väljer att tro att mitt sätt är det enda rätta, utan går efter hästens behov!"

Om du nu inte tror dig ha det ända rätta sättet, hur skulle du då inrätta en lösdrift för en häst i full tävlingskondition, hästen trivs inte på stall?

Det finns inget svartt eller vitt, det mesta ligger i gråzonen. Så det innebär att ingen har mer rätt än någon annan, det gäller även dig.

För att skapa en bra miljö för hästen, försöker man lyssna på många olika erfarenheter och plockar det bästa ur dessa.

Oavsett vad det kommer att gälla, så föreslår jag att du skapar dig den förmågan att lyssna. 16 års hästägande är som en fjärt i kadegatt, är man sen runt 20 år + eller - har man tyvärr inte hunnit se särskilt mycket. Detta innebär INTE att man kan ha åsikter, det är helt ok. Men det är inte ok att döma människa eller situation i inlägg efter inlägg som du har gjort.

Ett hästägande är så mycket mer än att bara stoppa in den i en box, borsta lite och rida för att sen ge den mat. Detta räcker inte för en hästvänlig inställning, hästen har ett betydligt större behov än så. Med detta säger jag inte att LÖSDRIFT är det enda rätta, för det är precis vad du tror i varje mening.

Slutligen

JAG säger inte att det ÄR så, men jag tror att det är så
men om jag någon gång får en häst som vill gå på lösdrift och trivs mer med det så skulle jag inte tveka att ha det heller

Att tro är en sak, och att veta en annan. Tidigare har du ju vetat, så detta får man nog se som en klar förbättring.

:crazy:
Alla har väl rätt att starta trådar med vilken anledning de vill. Man behöver knappast söka tillstånd för det.
Sen att du anser dig veta min avsikt med mitt inlägg kan inte jag hjälpa

"Om du nu inte tror dig ha det ända rätta sättet, hur skulle du då inrätta en lösdrift för en häst i full tävlingskondition, hästen trivs inte på stall?"
:confused:
Om hästen inte trivs i stall får man ju utgå från det, som jag skrivit SÅÅ många gånger innan...men du kanske missat det också?

"Så det innebär att ingen har mer rätt än någon annan, det gäller även dig."
När har jag sagt det? Är det inte JAG som hela tiden sagt att det INTE finns ett enda rätt sätt?
Vad får du allt ifrån? :smirk:

"För att skapa en bra miljö för hästen, försöker man lyssna på många olika erfarenheter och plockar det bästa ur dessa."
Det håller jag inte med om riktigt.
För att andra kan ju inte veta hur du har det, eller hur din häst är, eller vad den mår bäst av.
Stt skapa en bra miljö för hästen är upp till dig själv. Visst får man kunskap på olika håll, men i slutändan är det upp till dig själv.
Det är ju ändå den som känner hästen bäst som kan göra det bästa för den, eller hur!

Lyssna kan jag, på det som är värt att lyssna på ;)

"16 års hästägande är som en fjärt i kadegatt, är man sen runt 20 år + eller - har man tyvärr inte hunnit se särskilt mycket."
Nu kom det där med åldern upp igen... :crazy:
Du säger att jag inte hunnit se så mkt...vad vet DU om det?
Man kan hinna se MKT som har med hästar att göra på 20 år. Med det menar jag inte att jag är fullärd, det blir man som du säkert vet aldrig ;)
Men jag undrar varför du drar upp åldern nu?
Vad är det du menar att jag med tiden ska se?
Bara för man upplever mer betyder inte att man ändrar sin uppfattning om saker och ting.
Och min syn på hästhållning är det inga fel på, att utgå från hästen är ju det bästa
eller håller du inte med om det?? :devil:
Så ta nu och förklara vad det är jag ska inse med tiden!

"Men det är inte ok att döma människa eller situation i inlägg efter inlägg som du har gjort."
Åh..är det meningen man ska tycka synd om alla andra här eller :angel:
Jag tycker inte jag har dömt någon faktiskt.
Eller känner du dig träffad :confused:
Om att diskutera är att döma så har jag nog blivit rätt "dömd" själv i den här dskussionen :smirk:

"Att tro är en sak, och att veta en annan. Tidigare har du ju vetat, så detta får man nog se som en klar förbättring."
Förbättring? Jag skrve fel, jag tror/vet fortfarande att lösdrift innebär mindre jobb. Jag har själv lösdrift halva året så jag vet vad jag snackar om.

Men du..om nu lösdrift är så svårt och jobbigt och dyrt...varför skriver alla "duktiga" lösdriftmänniskor tvärtom i sina artiklar då?
Svara på den, är mkt intresserad av ditt svar!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 536
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka