Lösdrift i hästfynd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 365
  • Visningar Visningar 22 180
Du har inte alls dina hästar på lösdrift halva året. Att ha hästen på lösdrift är inte detsamma som att ha den ute i en sommarhage dygnet runt under de varma månaderna. Jag tror fortfarande inte att du har någon koll på vad en ligghall är. Det är LAG på att ha ligghall om man bedriver hästhållning enligt lösdriftsprincipen. En ligghall är en byggnad, ofta bestående av tre väggar och tak, där man strör rikligt, företrädesvis med halm. I ligghallen ska alla lösdriftens djur kunna vistas samtidigt och det ställs samma krav på skötsel av denna som det gör på boxhygien i stall (återigen djurskyddslagen).

Sedan länge är det känt att hästar inte påverkas negativt av kyla, däremot av ihållande nederbörd och vind. Ett uppvärmt stall med begränsad luftvolym innebär ett långt större hot mot hästars hälsa än lösdriftstystemet gör. Vilka skador eller sjukdomar skulle vara mer frekventa i ett lösdriftstall? Varför skulle lösdriftshästar som utfodras enligt precis samma principer som de som står i box eller spilta över natten fara sämre ur näringssynpunkt?

Vad är det som en häst som äter sin uppvägda mat, borstas och rids och sover i halmen i lösdriften lider brist på?

Du skrev någonstans något i stil med att hästar i lösdrift oftare/lättare missköts än de som står i stall nattetid. Varför då? På vilket vis? Vanskötsel beror inte på vilken form av hästhållning man väljer. Som jag ser det så är den vanligaste formen av misskötsel den som uppstår när människor okritiskt och utan kunskap förmänskligar sin häst och t ex lägger på täcke vissa (inte alla) dagar då det är lite extra kallt, laborerar med foder och foderstater de inte behärskar, minskar den dagliga utevistelsen till ett minimum (säkert även det av välvilja - "han fryser så"), bommar igen stallet för att det inte ska bli kallt på natten med den följd att luften blir fuktig och bemängd med farliga gödselgaser mm mm.

Liksom det naturligtvis är misskötsel att t ex släppa ut en svettig häst "naken" i hagen när det är kallt, regnigt eller blåsigt, ha sk lösdrift utan ligghall eller vindskydd, ej tillse att unga hästar eller hästar som står lågt i rang får den foderranson de ska ha mm mm.

Båda ovanstående beror i de flesta fall på okunskap och inte illvilja. Man kan inte jämföra dålig hästhållning med bra, ska du diskutera lösdrift kontra stall ska det antingen göras genom att utgå från exemplariskt skötta stall och lösdrifter eller dessas motsats.

Du behöver inte bemöta detta inlägg med argument som "när har jag sagt det", "var får du allt ifrån" osv, eftersom jag inte är intresserad av en personlig fight med dig. Åsikterna ovan är mina och inte på något sätt dina, fast förvrängda.

"Du vet inte ett skit vad jag ville få ut av mitt inlägg så uttala dig icke."
Varför i hela fridens namn startar du en tråd om du har den inställningen.

:crazy:
Alla har väl rätt att starta trådar med vilken anledning de vill. Man behöver knappast söka tillstånd för det.
Sen att du anser dig veta min avsikt med mitt inlägg kan inte jag hjälpa

Jag bara undrade varför du svarade så agressivt och gör det fortfarande. Blir du arg av att folk försöker gissa sig till vad du menar och vill få ut av inläggen så kanke du inte bör starta diskussioner eftersom det är oundvilkigt

"Om du nu inte tror dig ha det ända rätta sättet, hur skulle du då inrätta en lösdrift för en häst i full tävlingskondition, hästen trivs inte på stall?"
:confused:
Om hästen inte trivs i stall får man ju utgå från det, som jag skrivit SÅÅ många gånger innan...men du kanske missat det också?
Jo det förstår jag men det var inte det frågan gällde utan hur du skulle göra.

Jösses, vilken tråd.

Jag säger bara:
Penelope Löwenhaupt och Eriksunds Travstuteri.
Med tanke på hur erfarna och kunniga alla här anser sig vara, så borde de veta exakt vad jag menar.

Och så måste jag påpeka att lösdrift är ett himla bök. Men man gör ju det extra jobbet för hästarnas skull.

1. Om det inte är lösdrift att ha hästen ute 24/7 så vet jag inte vad lösdrift är?

2.Jag vet inte varför du tror jag inte vet vad en ligghall är, men självklart vet jag det. Kan man svenska så är det lätt att förstå bara m.h.a. namnet, eller hur?

3.Jo, ett varmt stall med dålig luft är aldrig bra. det ska man undvika. Själv har jag kallstall :idea:

4.Jag har aldrig nämnt några sjukdomar som är vanligare på lösdriftshästar.

5."Varför skulle lösdriftshästar som utfodras enligt precis samma principer som de som står i box eller spilta över natten fara sämre ur näringssynpunkt?"
Jag vet inte. Har aldrig sagt det heller!

6."Vad är det som en häst som äter sin uppvägda mat, borstas och rids och sover i halmen i lösdriften lider brist på?" det beror självklart på vilken häst man menar!

7. Jag tror att hästar på lösdrift kan misskötas lättare pga mindre tillsyn, mer inställning att hästen klarar sig själv, den kanske fryser osv, trängs ur ligghallen, inte får lugn och ro, jag gillar inte heller artiklar om lösdrift som benämner det som ett billigt alterantiv. har man inte råd ska man inte ha häst, för hästens bästa.
självklart kan även hästar i stall misskötas :(

8. "Som jag ser det så är den vanligaste formen av misskötsel den som uppstår när människor okritiskt och utan kunskap förmänskligar sin häst"
Jag tycker inte det är misskötsel att lägga på täcke när det är extra kallt :mad:
Däremot är det misskötsel att hästen inte får vara ute, inte får mat, misshandlas osv osv.

Att stänga stallet på natten är inte heller misskötsel.

Ok. Du tycker det är misskötsel att inte ha ligghall, det håller jag med om.
Har du inte läst artikeln? Hon menar att man inte behöver ligghall! :mad:

Jag gillar inte ditt sätt att jämföra stall med att förmänskliga. Jag har stall av samma anledning som du har lösdrift- för hästens bästa!

Penelope Lewenhaupt menar du?
Jag vet vem det är ja, min hästs pappa Abukir kommer därifrån :love:

Men jag undrar på vilket sätt du tar in henne i diskussionen? hon har inte lösdrift vad jag vet, har läst mkt om henne och sett program där hon lett ut och in hästar från stall.
Men du får gärna utveckla

Vana kanske de är men glöm inte att den hästen vi har idag, må så vara att de är avlade, har EXAKT samma beteende som de hästar som en gång var vilda. Hur förtvivlat du än avlar kan du aldrig avla bort deras beteende. Därför har de idag inte mindre behov att hålla sig i rörelse, att ha möjlighet att fly, elelr att ständigt söka föda än de hade före de kom i människans tjänst.

1. Om det inte är lösdrift att ha hästen ute 24/7 så vet jag inte vad lösdrift är?

Du sa det själv...
Om din definition på lösdrift är att ha hästen ute den 24/7 så anser jag det överhuvudtaget inte mödan värt att argumentera mer med dig. Några förtydliganden bara;

Oavsett vad jag (eller för den delen CD) anser om en lösdrift utan ligghall (eller motsvarande) så är det ett lagbrott att inte ha någon.

Anledningen till att jag misstänker att du inte begriper vad en ligghall är för något eller överhuvudtaget vad hållande av häst i lösdrift innebär är rätt uppenbart om man läser dina uttalanden.

Att det finns människor som förvägrar sina hästar den tillsyn de kräver har inte med lösdriften att göra. Utan med människorna. Att vissa förmänskligar hästen har inte heller med stall att göra. Utan med människorna och deras okunskap. Jag skrev inte heller att stallmänniskor skulle vara synonymt med sådana som förmänskligar hästen.

Vad gäller att "bomma igen stallet nattetid" pga kyla; jag avsåg de stallar (och de är många!) där dörrarna stängs, fönster tätas, till- och frånluftsdon stängs etc för att hålla värmen. Har man en fungerande ventilation är det naturligtvis inte misskötsel att stänga dörren. Jag var inte tydlig nog för dig, förstår jag. :angel:

Ett kallt stall med dålig luft är inte bättre än ett varmt.

Penelope Lewenhaupt menar du?
Jasså, var det så det stavades. Jag tycker att det är lika knepigt varje gång.

hon har inte lösdrift vad jag vet,
Jo. När jag var där på studiebesök, för 18 år sedan, så hade hon sina unghästar på lösdrift. Vi talade särskilt om det, då jag har Islandshästar. Unghästarna hade en lada att gå in i, hon var före sin tid. Vi var där för att titta på den toppmoderna ladugården.

Hennes kommentar var "Natur-raser som t.ex. Arab och Islandshästar passar bra för det".

Jo att ha unghästar på lösdrift kan jag förstå. Ett bra sätt för de att umgås och eftersom de inte rids osv så är det ett mkt bra alternativ för dem tycker jag.

Men vad menar hon med naturraser som arab och islänning :confused: att de inte är framavlade på samma sätt som t.ex halvblod eller?

Herregud!
Du har ju ute en häst 24/7 på lösdrift eller har du inte det? Ute= inte i stall.
Varför ska du märka ord? Du vet ju att det stämmer så lägg ner.
Vad är din definition av lösdrift om det inte är att den är ute :confused:

Jo jag vet vad en ligghall är. Men du kanske inte vet efterosm det verkar vara ett så svårt begrepp för dig att du hakat upp dig på det?

Alltså..du verkar tycka lösdrift är ngt väldigt komplicerat om du tror att det inte går att förstå det bara för man inte själv har det?
Jag har läst mkt om det av folk som räknas som "framstående" lösdriftspersoner. så något borde jag nog kunna förstå, det övergår inte direkt mitt förstånd :angel:

att du avsåg dåliga stall är inte så lätt för mig att förstå.
och så var du tvungen att säga : "tt kallt stall med dålig luft är inte bättre än ett varmt" för jag råkade nämna att jag har kallstall :smirk:

Aha..okej.
Så på vintern kallas det lösdrift, och på sommaren betesgång?

Men vad menar hon med naturraser som arab och islänning att de inte är framavlade på samma sätt som t.ex halvblod eller?
Just det! Det är hästar som mera bara har "Blivit". Vi kom fram till att vi gillade våra resp. hästraser bl.a. för att de är så sunda och friska.

Araber är en av de raser som räknas som ursprungsraserna.

Alltså..du verkar tycka lösdrift är ngt väldigt komplicerat om du tror att det inte går att förstå det bara för man inte själv har det?
En bra lösdrift kräver ganska så mycket av den som sköter den. Det är enklare med stall på väldigt många sätt och vis. Och jag som har både och tycker nog att man inte kan uttala sig så mycket om hur lösdrift fungerar innan man själv har skött en sådan i några år.

Om det bara vore för mig. Så skulle alla mina hästar stå på stall. Det är trevligt och lättskött och sparar marken något alldeles väldigt. Det är mycket yteffektivt. Men nu så tycker inte hästarna det är så mysigt. Utan de vill kunna röra sig fritt. Så det är bara att acceptera för mig.

Hästarna gillar att vila i boxen i några timmar. Sedan så blir de rastlösa och vill UT. Jag har både stall OCH lösdrift till hästarna. Och det blir då inte billigare än vad bara stall skulle vara. Det blir ju dubbelt av allt. Och inte är det enklare heller. Det är en massa bärande av mat och strö och vatten över stora ytor i mörkret och kylan. Tänk vad mycket enlare det vore för mig att bara gå ut i stallet på kvällen och fodra, än att springa runt över ägorna fullpackad med mat.

För att ordna min lösdrift mera praktisk, så skulle jag behöva göra stora investeringar. Och det skulle kosta mera än att bygga stall för samma mängd hästar. Det som skulle kosta mest är att dra ut el och frostfritt vatten till alla hagarna. Gräva till frostfritt djup och lägga vattenledning och elkabel är DYRT.

"Men nu så tycker inte hästarna det är så mysigt"
bra att du utgår från vad dina hästar vill!.

Klart att både stall och lösdrift är dyrare än enbart stall. det säger ju sig självt.

"Det blir ju dubbelt av allt" för att du har både och ja.
Men jag har lösdrift på sommaren, tidig höst, och jag tycker det är MKT mindre jobb. jag har iofs ingen ligghall då. Men vad är mer jobb förutom bära hö i hagen?
Bära hö och vatten i hagen gör ju jag också flera gånger per dag.
att vattnet fryser i hagen är ett problem som även de med stall har. jag skulle också vilja ha elkar osv men jag måste böra vatten flera gånger per dag då det fryser.

Att bygga ett stall måste vara dyrare än att dra ut el till en lösdrift. bygger du ett nytt stall måste du ju dra el till det också.

vi fick lägga en frostfri kabel för vatten från vår tvättstuga till vårt stall, före det fick vi gå ännu mer med vatten. det var jobbigt! nu har vi iallafall vatten i stallet. men på dagen är det samma problem.

Men jag har lösdrift på sommaren, tidig höst, och jag tycker det är MKT mindre jobb. jag har iofs ingen ligghall då.
Det är inte lösdrift, det är antingen olagligt p.g.a. bristen på ligghall eller bete med stödfodring. Och det tycket jag också är mycket lätt att sköta.

Det jobbiga är allt som fryser fast och all snö. Att mocka en ligghall i kylan är inte någon hit. Och så får man ju gå dit och därifrån ute i regnet. Och långt är det också att gå mellan dyngstack och ligghallar. Att mocka ett stall är så lätt och ljust och trevligt.

Och så detta vatten då. Jag drar dunkar i pulkor.

Om lösdriften skall bli bra, så behövs det mycket mark till den. Annars så blir det bara söndertrampat och tråkigt. Det gör att man får så himla långa avstånd mellan allting.

Att bygga ett stall måste vara dyrare än att dra ut el till en lösdrift. bygger du ett nytt stall måste du ju dra el till det också.
Jag räknade på det där. Och om lösdriften skall bli bra, så behöver man flera ligghallar och ganska stora sådana. I mitt fall så skulle det bli mycket stora avstånd. Så det är alla dessa långa sträckor som kostar. Det blir inte så stora sträckor till ett stall, el och vatten kostar per meter.

Dessutom så måste man fortfarande ha stall. Enligt lagen så måste det finnas en uppvärmningsbar box per påbörjat 10-tal hästar i lösdrift. 1-10 hästar, en box 11-20 hästar 2 boxar, o.s.v.

Det är bara jobbigt att sköta en lösdrift under de kalla månaderna. Riktigt jobbigt är det under december, januari och februari, sedan så blir det lättare under mars. Och så fort som det går att få ut vatten med vattenslang, så är det ju mycket lätt. Men det krävs ju plusgrader för det.

Ett annat problem man får i lösdriften är den individuella utfodringen. Det kan man lösa på 2 sätt, antingen så tar man in hästarna en gång/dag och ger varje häst den extra mat som den behöver. Det är ett mycket vanligt sätt. Vissa har uppbindningsplatser i lösdriften, så att de kan binda alla hästar och ge dem deras individuella mat.

Ett annat sätt är att man sätter ihop flockarna så att alla får vad de behöver. Det kräver fingertoppskänsla och kan bli väldigt många hagar av det. Jag har det på det senare viset. Det kräver att den häst som behöver mest mat är högst i rang i sin hage. Jag har lyckats att ha som mest 5 hästar i en hage på de premisserna. I år så har jag 4 hagar på sammanlagt 4ha till 8 hästar.

Vi har ju också båda stall och lösdrift och det är ju inte en budgetlösning direkt. ;)

Vid vissa vädertyper är det ju tryggare för hästtarna att vara inne så det känns bra att ha boxar fast de används så sällan. Tex kan det ju vara storm med risk för nedfallande grenar eller kringflygande föremål och då vill jag kunna låsa in hästarna.

Annars tycker jag dock att det är mindre jobb när hästarna går på lösdrift mot när de står på box. Skillnaden är väl inte så jättestor dock. Vi har ju turen att ha en bra torr stor hage där underlaget är bra trots att vi lagt en krona på dränering eller nytt ytmaterial.

Jag tycker båda sätten att hålla hästar är helt ok om man sköter det som man skall. Det finns många dåliga lösdrifter men också många undermåliga stall. Att vissa inte sköter sig skall ju däremot inte påverka hur vi rent allmänt ser på en viss sorts hästhållning.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 491
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 074
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka